Jos sun äiti olisi kuollut syöpään joka todennäköisesti on perinnöllistä sorttia
ja geenitestit syövän todentamiseksi maksaisi sen verran euroa ettei sulla itsellään olisi varaa tähän, niin maksaisiko sun varakas vanhempi tämän testin? Mietin kun yksi puolituttu sanoi ettei hänen isä maksa. Ja tiedän että on varaa, koska on suurituloinen. Itse maksaisin ehdottomasti lapselleni testit.
Kommentit (29)
Ei maksaisi, koska geenitesti ei kerro syövästä, se kertoo vain geeneistä. Syöpä ei katoa sillä testillä eikä ennaltaehkäisevää hoitoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei maksaisi, koska geenitesti ei kerro syövästä, se kertoo vain geeneistä. Syöpä ei katoa sillä testillä eikä ennaltaehkäisevää hoitoa ole.
Rinnat voi leikata pois jo ennen syöpää jos vahva alttius sille.
Vierailija kirjoitti:
On ennaltaehkäisevää olemassa jos kyse rintasyövästä. Rinnat voidaan poistaa jolloin syövän mahdollisuus laskee huomattavasti.
Noh, äitini kuoli syöpään, joka johtui todennäköisesti geeneistä ja en halua mihinkään geenitesteihin. Todennäköisesti itsekin sairastun syöpään tai vakavaan verenkierron häiriöön ja todennäköisesti myös kuolen tähän nuorena, mutta oikeastaan ihan sama. Hoitoa en saa, eikä mitään voida ennaltaehkäisevästi tehdä kun on tosiaan geeneistä johtuvaa.
Maksaisi, mutta eihän tuolla tiedolla varsinaisesti ole kiirettä koska perinnöllinen alttius ei poistu, eli ehdit säästää testiin
Vierailija kirjoitti:
Noh, äitini kuoli syöpään, joka johtui todennäköisesti geeneistä ja en halua mihinkään geenitesteihin. Todennäköisesti itsekin sairastun syöpään tai vakavaan verenkierron häiriöön ja todennäköisesti myös kuolen tähän nuorena, mutta oikeastaan ihan sama. Hoitoa en saa, eikä mitään voida ennaltaehkäisevästi tehdä kun on tosiaan geeneistä johtuvaa.
Voit pitää huolta elämäntavoistasi, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet selvitä syövästä ja syöpähoidoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rinnat voi leikata pois jo ennen syöpää jos vahva alttius sille.
Minä kyselin tätä omalta gyneltä. Koska äitini oli päälle 50v kun sairastui ja kuoli, niin se ei ole syy tehdä testejä. Eikä poistaa rintakudosta. Jos olisi ollut alle 50v, niin sitten ehkä.
Ottaen huomioon, mitä syöpähoidot maksaa yms., niin eikö halvemmaksi tulisi yhteiskunnalle testata. Tissejä kyllä tuntuu saavan suuremmaksi, mutta niiden pienentäminen ei sitten käy laatuun..
Eipä ne enää mitään maksa kun molemmat on jo kuollut. Äitini kuoli haimasyöpään, kuten isänsäkin. Saa nähdä miten minun käy?
Jos jollain on perinnölliseksi todettu rintasyöpä, niin mitä todennäköisimmin geenitestit tehdään niille, joille sen epäillään voivan periytyä. Ilman, että itse niitä joutuu maksamaan. Tämä kunnallisella puolella, esim HUSsilla näin tapahtuu. Yksityisellä lienee samoin, varmaksi en tiedä. Sensijaan tiedän, että yksityisellä maksaa kaikki, joten miksei myös tämäkin.
Minun äiti kuoli keuhko syöpään 62 v koska poltti tupakkaa 40 vuotta. En ole itse polttanut koskaan ja olen kyllä lääkärissä käynyt ettei minulla ole mitään sairauksia tai syöpää. Äitini oli varakas ja perin veljeni kanssa kaiken puoliksi. Veljeni polttaa tupakkaa ja on polttanut yli 30 vuotta ja on todella huonossa kunnossa 53 vuotiaana. Tulen perimään veljeni sitten ja tulen perimään isäni joka on 84 vuotias ja sillä on miljoona omaisuus. Siis mun perheestä kaikki ovat polttaneet tupakkaa ja minä en koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos jollain on perinnölliseksi todettu rintasyöpä, niin mitä todennäköisimmin geenitestit tehdään niille, joille sen epäillään voivan periytyä. Ilman, että itse niitä joutuu maksamaan. Tämä kunnallisella puolella, esim HUSsilla näin tapahtuu. Yksityisellä lienee samoin, varmaksi en tiedä. Sensijaan tiedän, että yksityisellä maksaa kaikki, joten miksei myös tämäkin.
Okei. Ehkä sitten valehteli tietoisesti. Outoa sekin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun äiti kuoli keuhko syöpään 62 v koska poltti tupakkaa 40 vuotta. En ole itse polttanut koskaan ja olen kyllä lääkärissä käynyt ettei minulla ole mitään sairauksia tai syöpää. Äitini oli varakas ja perin veljeni kanssa kaiken puoliksi. Veljeni polttaa tupakkaa ja on polttanut yli 30 vuotta ja on todella huonossa kunnossa 53 vuotiaana. Tulen perimään veljeni sitten ja tulen perimään isäni joka on 84 vuotias ja sillä on miljoona omaisuus. Siis mun perheestä kaikki ovat polttaneet tupakkaa ja minä en koskaan.
Tämä liittyy aiheeseen miten?
Todennäköisesti, kerrotko mikä syöpä ? Jos tämä äiti on nuorena rintasyöpään mennyt niin sitten voi olla perinnöllistä, mutta jos on vanhempana, niin ei olekaan. Muita syöpiä ei pahemmin taida perinnöllisiä ollakaan
Vierailija kirjoitti:
Tosin, tällainen tieto löytyi:
" Syövän suhteen terveelle henkilölle tutkimus tehdään vain erityistilanteissa ja asianmukaisen perinnöllisyysneuvonnan jälkeen." Mitä tuo käytännössä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne enää mitään maksa kun molemmat on jo kuollut. Äitini kuoli haimasyöpään, kuten isänsäkin. Saa nähdä miten minun käy?
Alkoholi?
Olen ikäni pelännyt rintasyöpää, munasarjasyöpää ja kohdunkaulansyöpiä.
Ehdotin jo nuorena naisena rintojen, kohdun ja munasarjojen poistoa, en tee niillä mitään. Itsetuntoni tai naiseuteni ei ole niistä kiinni.
Sain lähetteen nuppitohtorille ja elin silti vuosikymmenet syöpien pelossa.
Kyllä.