Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?

Vierailija
08.07.2016 |

Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.

Kommentit (835)

Vierailija
541/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs te koristelette kotianne joulua ja muita vuodenaikoja varten - sen rairuohon lisäksi? Hardcore-minimalisti ei tietysti mitenkään, mutta haen tässä ideoita johonkin vähätavaraiseen kodin ehostamiseen ja somistamiseen.

Minulla on maksimimäärä joulukoristeille eli käytännössä 2 isoa säilytyslaatikkoa, joihin koristeiden on mahduttava. Jos haluan jotain uutta, jotain on poistettava. Joulukoristeissa laatu korvaa usein määrän, sillä jokin vanha lapsuuden koriste voi olla tärkeämpi kuin uusin ja hienoin. Toisaalta joulun - tai juhlan - saa helposti aikaan sillä, että siivoaa ja tuulettaa, vaihtaa puhtaat petivaatteet ja pyyhkeet ja laittaa pöydille isot paksut pöytäliinat. Siihen ei tarvitse lisäksi kuin himmentää valot, tehdä hyvältä tuoksuvaa ruokaa ja sytyttää kynttilä tai laittaa ne muutamat koristeet paikoilleen. Erityisesti joulun tunnelma syntyy valoista, hämäryydestä, tuoksuista, herkuista ja seurasta sekä musiikista.

Muita juhlia: tuo juhannuskoivuksi vasta ja käytä se myöhemmin saunassa! Leikkokukkia pöydälle, tai villikukkia tai oksia metsästä. Kasa kiviä tai käpyjä.

En yhtään halua ruokkia sitä ”sulla on liikaa tavaroita minimalistiksi” -kinastelua, mutta meillä on myös kaksi isoa laatikollista joulukoristeita ja niiden määrää nimenomaan haluaisin vähentää. Paperitähti hajosi viime jouluna ja uutta en aio enää hankkia, vaikka se pieneen tilaan menisikin. Mutta se kaikki muu, voi huokaus, niin paljon viriteltävästä vaan ei niitä tohtisi poiskaan heittää.

Tarkoitat antaa hyviä neuvoja, mutta kyllä meillä tuuletetaan joka päivä, siivotaan harva se päivä ja vaihdetaan joka viikko puhtaat pyyhkeet ja petivaatteet - ei kai tämä ole mikään juhlavalmistelu?

Olisi kiva kuulla koristeluideoita luonnonmateriaaleista. Anteeksi mutta ”kasa kiviä tai käpyjä” on vähän hilpeä. 😊 Mihin sinä sen vastan juhannuskoivuksi laitat, maljakkoon ja/vai kahvipöydälle?

Vierailija
542/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en halua liikaa ylimääräistä roinaa. vain tarpeellinen. en ole minkään puutteessa tai meiltä ei puutu rahaa tai tavaraa, turha on turhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä löytyy minimalistin meikkipussista? Minua kiinnostaisi kuulla ideoita ja vinkkejä, miten näyttää työssä huolitellulta ja kevyesti ehostetulta hillityllä tuotearsenaalilla ja melko pienellä ajankäytöllä. :)

Mulla iho on parantunut hurjasti kun lopetin kaikenlaisen kemikaalilotraamisen. Käytännössä siis hajusteeton hunajasaippua kasvojen pesussa, pesun jälkeen kosteusvoide (usein pelkkä kookosöljy ja talvella kun on kuivempaa, yksi kosteuttaavampi ja paksumpi voide). Käytän arkisin minimaalisesti meikkiä, usein en laisinkaan mutta jos tarvii olla huoliteltu niin hieman valokynää ja kevyesti ripsaria, lisäksi on huulipunakynä. Huulipuna antaa tosi paljon ilmettä lookkiin, käytän monesti ilman muuta meikkiä. 😊

Kookosöljy on muuten tutkitusti hieman ihoa kuivattavaa, joten kosteusvoiteeksi se on huono valinta. Jos kesäisin olet pärjännyt kookosöljy ihovoiteena niin pärjäisit vieläkin minimaalisemmin eli ilman kosteusvoidetta. 😛 Silmämeikinpoistoaineena kookosöljy toki toimii.

Vierailija
544/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisen kommentoijan listassa oli "tavarat mitä ei ole käytetty vuoteen"

Tämä ei kyllä päde. Minulla on paljon vaatteita ja harrastuksiin liittyviä juttuja, joita en välttämättä käytä kertaakaan edes vuositasolla. Mutta eivät ne turhia ole, päinvastoin. Hölmöä olisi joutua ostamaan uusia vaatteita/tavaroita siksi, että on vanhat heittänyt menemään. Tai jättää harrastamatta, kun ei lle enää välineitä. Esim. sukset, luistimet.

Minulla on 10-15 v vanhoja vaatteita, jotka tulevat ajoittain käyttöön vieläkin. Mökille vien tavaraa myös. Äitivainaa tapasi sanoa, että "aika tavaran nautitsee". Keksin tavaroille uusiokäyttöä, käytän "varaosina" ja korjausmateriaalina.

Ehken siis ole minimalisti vaan hyötykäyttäjä, loppuunkäyttäjä.

Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä? Takkia? Puseroa? Niinpä.

Jos et itse mahdu vanhoihin vaatteisiisi niin eipä se juuri muiden vika ole.

Kah, ankeuttaja on löytänyt paikalle. 🤢👎🏻

Kyllä :D Hänellä on "nokkela" vastaus joka asiaan..

Vierailija
545/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä löytyy minimalistin meikkipussista? Minua kiinnostaisi kuulla ideoita ja vinkkejä, miten näyttää työssä huolitellulta ja kevyesti ehostetulta hillityllä tuotearsenaalilla ja melko pienellä ajankäytöllä. :)

Nyt kun iho on hyvässä kunnossa aknekuurin jälkeen niin meikkipussissani on bbvoide, ripsiväri, poskipuna, aurinkopuuteri, irtopuuteri, kajaali, peitevoide, valokynä, huulipuna ja huulikiilto. Arkena en oikeastaan meikkaa ollenkaan :)

Oma ihoni parani merkittävästi kun jätin ruokavaliosta maitotuotteet ja viljat pois käytännössä kokonaan ja ryhdyin syömään mahdollisimman puhdasta ja ravintorikasta ruokaa. Jo yhden päivän karkkimässäys/maitotuote näkyy heti kasvoissa - ja tuntuu, nimittäin kutinana.

Konmaritin valtavat meikkivarastoni jossain vaiheessa ja tällä hetkellä meikkaan satunnaisesti, hyvin usein pelkästään ihon. Käytän enimmäkseen Misshan bb- ja cushion/tension meikkivoiteita, satunnaisesti nestemäistä poskipunaa, juuri saman sävyistä kuin luonnostaan kasvoille nouseva punerrus (vaaleanpunertavaa minun tapauksessani, olen kalpea). Urban Decayltä on muutama rajauskynä ja kajali, Sensain 38 ripsari ja muutama muu, joitain huulikiiltoja ja punia sekä stain-värejä sekä meikin fiksaussuihke. Käytän vain ihonsävyisiä mattanudeja nestemäisiä luomivärjeä. Ylipäätään keskityn ihon hoitoon, ihon sävyerojen fiksaamiseen, satunnaisesti silmien korostamiseen ja huulikiiltoon. Värisävyt hiekka, nudet, harmaan-ruskeat.

Vierailija
546/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko minimalismi rahan puutteen takia. En oikeasti osta mitään jos ruokaa ja muita pakollisia juttuja ( pesuaineet jne) ei lasketa. Toisaalta jos olisi enemmän rahaa niin en varmaan silti tuhlaisi.

Vierailija
547/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs te koristelette kotianne joulua ja muita vuodenaikoja varten - sen rairuohon lisäksi? Hardcore-minimalisti ei tietysti mitenkään, mutta haen tässä ideoita johonkin vähätavaraiseen kodin ehostamiseen ja somistamiseen.

Minulla on maksimimäärä joulukoristeille eli käytännössä 2 isoa säilytyslaatikkoa, joihin koristeiden on mahduttava. Jos haluan jotain uutta, jotain on poistettava. Joulukoristeissa laatu korvaa usein määrän, sillä jokin vanha lapsuuden koriste voi olla tärkeämpi kuin uusin ja hienoin. Toisaalta joulun - tai juhlan - saa helposti aikaan sillä, että siivoaa ja tuulettaa, vaihtaa puhtaat petivaatteet ja pyyhkeet ja laittaa pöydille isot paksut pöytäliinat. Siihen ei tarvitse lisäksi kuin himmentää valot, tehdä hyvältä tuoksuvaa ruokaa ja sytyttää kynttilä tai laittaa ne muutamat koristeet paikoilleen. Erityisesti joulun tunnelma syntyy valoista, hämäryydestä, tuoksuista, herkuista ja seurasta sekä musiikista.

Muita juhlia: tuo juhannuskoivuksi vasta ja käytä se myöhemmin saunassa! Leikkokukkia pöydälle, tai villikukkia tai oksia metsästä. Kasa kiviä tai käpyjä.

En yhtään halua ruokkia sitä ”sulla on liikaa tavaroita minimalistiksi” -kinastelua, mutta meillä on myös kaksi isoa laatikollista joulukoristeita ja niiden määrää nimenomaan haluaisin vähentää. Paperitähti hajosi viime jouluna ja uutta en aio enää hankkia, vaikka se pieneen tilaan menisikin. Mutta se kaikki muu, voi huokaus, niin paljon viriteltävästä vaan ei niitä tohtisi poiskaan heittää.

Tarkoitat antaa hyviä neuvoja, mutta kyllä meillä tuuletetaan joka päivä, siivotaan harva se päivä ja vaihdetaan joka viikko puhtaat pyyhkeet ja petivaatteet - ei kai tämä ole mikään juhlavalmistelu?

Olisi kiva kuulla koristeluideoita luonnonmateriaaleista. Anteeksi mutta ”kasa kiviä tai käpyjä” on vähän hilpeä. 😊 Mihin sinä sen vastan juhannuskoivuksi laitat, maljakkoon ja/vai kahvipöydälle?

Voit varmaan perustaa oman ketjun askartelu- ja koristeluideoinnille.

Vierailija
548/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni luonnosta sisälle tuodut esineet ovat parhaimmillaan yksinkertaisina. Itse en siis lähtisi askartelemaan kransseja tai muita, vaan keräisin isoon maljakkoon / ämpäriin / puusaaviin valtavan kasan koivunoksia - toisin valoisan ikkunan äärelle ison yksinkertaisen männynoksan tai ikkunalaudalle vanhan kelon. Kivet ja kävyt ovat kauniita materiaaleja ja korostavat toisiaan; kävyt ovat "lämpimiä" ja puisen pehmeitä, kivet kiiltäviä, monisävyisiä ja kovia. Iso laakea vati ja siihen näitä sekaisin. Kiviä voi myös käyttää märkinä veden kanssa, jolloin niiden ulkomuoto muuttuu.

Näin simppeliä se minulla on :)

Vierailija
549/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joitain ideoita.

Pääsiäinen:

-pajunoksia ulkoa, ne voi heittää biojätteeseen pääsiäisen jälkeen. Jos oksia haluaa koristella, pussillinen höyheniä ja yksi kivanvärinen washiteippi askarteluliikkeestä. Höyhenet voi uusiokäyttää seuraavanakin vuonna.

-leikkokukat ja/tai kukkakaupasta kranssi oveen

Vappu:

-vappu on vähän ongelmallinen, siihen liittyy niin vahvasti kaikki krääsä ja roska :( Kuitenkin jos jotain juhlatunnelmaa haluaa muuten kuin kuoharilla, voi ostaa pussillisen ilmapalloja jotka puhaltaa itse, nehän menevät roskiin, eli ei jää tavaraa kaappeihin. Värikkäästä paperista ja nauhanpätkästä voi myös askarrella viirinauhan, jonka voi juhlan jälkeen pistää paperinkeräykseen jos sitä ei halua säilyttää.

Uusi Vuosi:

-samat vinkit kuin vappuun. Itse välttäisin kaikkea hassunhauskaa pilliviritystä ja happy new year -tekstillä varustettua krääsää. Muutama metallinhohtoinen ilmapallo, leikkokukkia ja hyvät tarjoilut.

Joulu:

-edelleen sesongin kukat ja kranssit, jotka voi heittää pois kun aika on. Muutama kynttilä jos perhetilanne sen sallii. Kynttilöitä on muutenkin hyvä olla sähkökatkoksen varalta kotona, vaikka minimalisti olisikin.

Vierailija
550/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit varmaan perustaa oman ketjun askartelu- ja koristeluideoinnille.

Ja sinä ankeutukselle.

Vierailija
551/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikkipussistani löytyy sävyttävä päivävoide, cc-voide (jonka loppuessa en enää luultavasti osta uutta), ripsiväri, kulmageeli, pari huulipunaa sekä aurinkopuuteri ja poskipuna, joita käytän myös luomivärinä. Jos haluan tehdä rajaukset, teen ne rajaussiveltimellä ja ripsivärillä. 

Vierailija
552/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kevyen meikin seuraavilla tuotteilla:

MAC peittävä meikkivoide (koska kirjava iho)

Maybelline ripsari (vain yksi ripsari käytössä kerrallaan nykyään, ennen minulla oli vähintään kolme avattua joita vaihtelin)

Lumene poskipuna / aurinkopuuteri

ABH kulmakynä

Lumene luonnollisen sävyinen huulipuna

UD Naked paletista vaaleaa sävyä luomivärinä. Siinä on myös tummempia sävyjä niihin tilaisuuksiin, kun haluan vähän enemmän korostaa silmiäni.

En käytä puuteria koska ihoni ei rasvoitu, jos nenä kuitenkin alkaa kiiltelemään loppupäivästä, taputtelen vessapaperilla kiiltoa pois.

Vierailija
553/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas taattua av:ta. Entinen ammattiompelija, joka koki koneen ottavan vallan itsestään, söpö itsetehdyn marjamehun sokerimäärän kauhistelija, eräs joka rohkeni tuoda minimalismiketjuun koristeluideoita sekä tietenkin ystävämme ankeuttaja monine serkkuineen. Hieman vihjailua eri mieltä olevan keskustelukumppanin lukihäiriöstä, ja eiköhän tästä vielä kunnon bileet saada.

Ei, en aio sanoa mitään itse aiheeseen. Minimalismini olisi kumminkin jotenkin viallista.

Vierailija
554/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas taattua av:ta. Entinen ammattiompelija, joka koki koneen ottavan vallan itsestään, söpö itsetehdyn marjamehun sokerimäärän kauhistelija, eräs joka rohkeni tuoda minimalismiketjuun koristeluideoita sekä tietenkin ystävämme ankeuttaja monine serkkuineen. Hieman vihjailua eri mieltä olevan keskustelukumppanin lukihäiriöstä, ja eiköhän tästä vielä kunnon bileet saada.

Ei, en aio sanoa mitään itse aiheeseen. Minimalismini olisi kumminkin jotenkin viallista.

Unohdit joukosta sen perinteisen wannabe-opettajan, jonka ainoa lisä ketjuun on muiden kirjoittajien arviointi ja näille huonojen arvosanojen jakaminen. 👍🏻

Vierailija
555/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut hurahdettua moiseen. Tavaroita ostetaan, jos niitä tarvitaan.

Vierailija
556/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju muutamasta vänkääjästä huolimatta.

Vierailija
557/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisen kommentoijan listassa oli "tavarat mitä ei ole käytetty vuoteen"

Tämä ei kyllä päde. Minulla on paljon vaatteita ja harrastuksiin liittyviä juttuja, joita en välttämättä käytä kertaakaan edes vuositasolla. Mutta eivät ne turhia ole, päinvastoin. Hölmöä olisi joutua ostamaan uusia vaatteita/tavaroita siksi, että on vanhat heittänyt menemään. Tai jättää harrastamatta, kun ei lle enää välineitä. Esim. sukset, luistimet.

Minulla on 10-15 v vanhoja vaatteita, jotka tulevat ajoittain käyttöön vieläkin. Mökille vien tavaraa myös. Äitivainaa tapasi sanoa, että "aika tavaran nautitsee". Keksin tavaroille uusiokäyttöä, käytän "varaosina" ja korjausmateriaalina.

Ehken siis ole minimalisti vaan hyötykäyttäjä, loppuunkäyttäjä.

Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä? Takkia? Puseroa? Niinpä.

Jos et itse mahdu vanhoihin vaatteisiisi niin eipä se juuri muiden vika ole.

Kyllä neiti ankeuttaja, ainoa syy olla käyttämättä 15 vuotta vanhoja vaatteita on se, ettei sovi niihin. Ne eivät toki ole kuluneita tai hassun näköisiä, tarpeettomia ja nykyelämään sopimattomia.

Vierailija
558/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen entinen harraste- ja ammattiompelija ja jossain kohtaa tein päätöksen luopua ompelukoneestani. Säilytin pienen käsipakin ja olenkin ommellut tarpeelliset sen jälkeen käsin, enkä ole päivääkään kaivannut koneella suristelemista.

Koneissa ja "kättä pidemmissä" on minun näkökulmastani sellainen ongelma, että kun niitä on, tulee tehtyä tosi paljon kaikkea "turhaa", kun se on niin helppoa. Ja energiaa kuluu jonkun aivan hoopon takia. Kone tavallaan ohjaa, eikä enää pelkästään tue toimintaa.

Eli entinen harrastuksesi ja ammattisi oli ihan hoopoa ja hölmöläisen hommaa, vai ajatteletko, että silloin kun sinä halusit ommella koneella, se oli oikeutettua, mutta jos tänä päivänä joku haluaa tehdä samaa, se onkin tyhmää, koska itse olet siitä "kasvanut yli"?

No, onhan sinulla oikeus mielipiteeseesi, mutta mitä saat tuollaisesta ylimielisyydestä?

Kerro, mitä sinä nykyisin teet kaikella koneompelulta säästyneellä ajallasi ja miksi se on niin paljon parempaa.

En löydä mitenkään tuosta viestistä ylimielisyyttä.

Vierailija
559/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa ommella, mutta ihailen ompelutaitoisia ihmisiä. Jos joku on kuluttanut elämässään niin paljon aikaa ja vaivaa, että on saavuttanut ompelutaidossaan ammattilaisen tason, pystyy hän varmasti tuottamaan ompelukoneellaan paljon iloa ja hyötyä itselle ja toisille. Enkä tarkoita vain uuden tekemistä, vaan korjausompelua, tuunausta, kierrätystä, hyväntekeväisyyttä.

Pystyn kyllä ymmärtämään, jos kyseinen ihminen on niin kurkkuaan myöten täynnä ompelua, että hän myy kalustonsa ja alkaa harrastaa jotain aivan muuta. Mutta sitä en ymmärrä, jos ihminen edelleen nauttii ompelusta, mutta luopuu koneestaan siksi, että pelkää retkahtavansa ompelemaan turhaa. Silloin ollaan menossa sellaisessa minimalismissa, jota en aivan tarkalleen ymmärrä. Mutta toisaalta eipä minun tarvitsekaan.

Vierailija
560/835 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osaa ommella, mutta ihailen ompelutaitoisia ihmisiä. Jos joku on kuluttanut elämässään niin paljon aikaa ja vaivaa, että on saavuttanut ompelutaidossaan ammattilaisen tason, pystyy hän varmasti tuottamaan ompelukoneellaan paljon iloa ja hyötyä itselle ja toisille. Enkä tarkoita vain uuden tekemistä, vaan korjausompelua, tuunausta, kierrätystä, hyväntekeväisyyttä.

Pystyn kyllä ymmärtämään, jos kyseinen ihminen on niin kurkkuaan myöten täynnä ompelua, että hän myy kalustonsa ja alkaa harrastaa jotain aivan muuta. Mutta sitä en ymmärrä, jos ihminen edelleen nauttii ompelusta, mutta luopuu koneestaan siksi, että pelkää retkahtavansa ompelemaan turhaa. Silloin ollaan menossa sellaisessa minimalismissa, jota en aivan tarkalleen ymmärrä. Mutta toisaalta eipä minun tarvitsekaan.

Olen minäkin valmistanut lisää kalastusvälineitä, vaikka niitä on jo ostettu tuhansilla. Eli ymmärrän kyllä konseptin oikein hyvin.

Tarvetta ei olisi, mutta on vain oma hinku tehdä jotain.

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan