Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?
Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (835)
Olen jättänyt kaiken turhan ostamisen,lähinnä tulee ostettua vain ruokaa ja muita perustarpeita,ihan vain sen takia etten halua tukea nykyistä yhteiskuntaa,aivan liian korruptoitunut ja mätä
En myöskään osta enkä ole ostanut moneen vuoteen mitään mitä en välttämättä tarvitse .
Liinavaatteet ja vaatteet käytän loppuun ja ostan vain pakollisen.
Muutenkin olen hävittänyt turhaa tavarana pois.
Rahaa säästyy tilille mukavasti.
Nykyään on suuri kynnys ostaa mitään.
Kirpputorit ovat minun lempikauppojani.
Pääsiäisen jälkeen teen suuren kevätsiivouksen. Konmaritin kaksi vuotta sitten mutta ajattelin että tällä kertaa menen vaan kaapit läpi (vatteet on vaatekaapissa, kipot ja kulhot keittiössä ja näin pienessä asunnossa ne ei sekaannu helposti).
Tiedän että vaatekaapissa on paljon mitä en käytä, mistä en tykkää ja nyt viime viikolla päätin että on pari mekkoa josta tykkään mutta en käytä eli ne saa halauksen, otan ehkä kuvan ja pistän lahjoitus laatikkoon. Alkaa olla sopiva aika vaihtaa eteisen talvikengät kevät ja kesäkenkiin (no, ne sa ehkä odottaa vielä jonkin aikaa), laittaa paksu takki varastoon ja ottaa ohuempi takki esiin.
Kellarissa olisi myös vähän tavaraa mitä voisi heittää pois ja kohta voikin jo ottaa parvekkeen kalusteet esiin (odotan kuitenkin että pahin siitepölykausi menee ohi koska viime vuonna valkoiset kalusteet oli vihreän pölyn peitossa jota oli kivaa pestä pois).
Haluaisin myös järjestää kotia toisin niin pari koriste-esinettä saattaa lähteä vaatteiden mukaan. On jotenkin freessiä huomata että yksi koriste/sisustus-laatikko (joka tosin on käytössä) ei enää miellytä niin paljon. Tilalle tulee kasvi. Toki, tämä innokas tavaroiden raivaaminen voi myös johtua siitä että kahden vuoden seurustelu loppui noin kuukausi sitten ja kaipaan projektia...
Olipa syy mikä tahansa niin haluan raivata taloa kunnolla. Minulla on nimittäin myös asunnon-ostamis projekti menossa. Kun muutin viime kerralla (yli kaksi vuotta sitten) tavarat mahtui kerralla autoon (sängyn jouduin kuitenkin tuomaan seuraavalla kyydillä) niin haluaisin että sama onnistuu tälläkin kertaa
Nuorena ja köyhänä mulla ei ollut televisiota, ei tietokonetta ja en ostanut edes vessapaperia, vaan pyyhin hesariin. Se oli minimalismia se.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
> Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä?
Käyttäisin jos ne vain kestäisi. Juuri hajosi 10 vuotta vanhat vaelluskengät ja kävin ostamassa uudet.
Minkä minä sille voin, ettei tehdä kestävämpiä. Paremmin ne vain vaelluskengätkin muotoutuu, mitä vanhemmat ovat.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhdyin minimalistiksi sen takia etten halua tukea nykyistä yhteiskuntaa ja päättäjiä,yritän kuluttaa mahdollisimman vähän
Juuri siksi minäkin ryhdyin minimalistiksi.
Arvonlisävero on tasavero. Se on rikkaille hyödyksi.
Ei se hyödyksi ole kenellekään kuluttajalle. Siitä on vain vähemmän haittaa hyvätuloisille.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
> Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä?
Minä. On jopa tuota vanhemmat vaelluskengät, joiden nauhat jouduin viime vuonna uusimaan ensimmäistä kertaa. Pinnasta näkee etteivät ole uudet, mutta ovat ehjät ja toimivat. On myös parit suunnilleen tuon ikäiset juhlakengät tms. vähän käytetyt. Useimmat kengät kestävät minulla 1-5 v, mutta mitä pidempään kestävät, sen parempi!
Vierailija kirjoitti:
Nuorena ja köyhänä mulla ei ollut televisiota, ei tietokonetta ja en ostanut edes vessapaperia, vaan pyyhin hesariin. Se oli minimalismia se.
Sinkkumies
Köyhänä opiskelijana ei ollut rahaa sanomalehteen. 😛 Aika leveetä.
Vierailija kirjoitti:
Miten menee? Joko on tiput siivottu ja ikkunat pesty?
En tiedä, oletko väärässä ketjussa. Mainitsen silti, että rairuoho on oivallinen minimalistinen pääsiäiskoriste. Rairuohon leikkaaminen saksilla on myös oudon tyydyttävää askartelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten menee? Joko on tiput siivottu ja ikkunat pesty?
En tiedä, oletko väärässä ketjussa. Mainitsen silti, että rairuoho on oivallinen minimalistinen pääsiäiskoriste. Rairuohon leikkaaminen saksilla on myös oudon tyydyttävää askartelua.
Olen oikeassa ketjussa. Edellisellä sivulla
Pääsiäisen jälkeen teen suuren kevätsiivouksen.
Hesarissa on erinomainen juttu vaatteisiin liittyen tänään. Lainaus sieltä alla. Lisäksi jutussa on mahtava linkki https://www.weecos.com/fi/browse_shops ja siinä upeita suomalaisia kauppoja ja suunnittelijoita. Vaatteissa ylijäämäkankaita yms, mallit enimmäkseen simppeleitä ja/tai persoonallisia. Seuraavien 10 hm-lindex-cubus roskan sijaan ostan yhden vaatteen suomalaiselta yrittäjältä.
Hyvä tapa löytää omat lempivaatteensa on nukkua pommiin niin, että on vaatteiden valintaan ja pukeutumiseen on aikaa vain kymmenisen minuuttia. Se mitä kiireessä valitsee ylleen, kertoo Mikkolan mielestä aika paljon omasta tyylistä. Mikkola on löytänyt oman sopivan tyylinsä: löysää, rentoa, mustaa, harmaata ja ajatonta. Trendiväri-ilottelu on vaikeampaa, jos pyrkii ostamaan vähemmän ja harkitummin.
”On tyylini paljon järkevämpi nyt, kun pyrin siihen että suurin osa sopii yhteen.”
Mikkolan vaatekaappi on sekä värittömämpi että puolet pienempi. Mutta myös ympäristöystävällisempi.
Weecos on kyllä hyvä vaihtoehto massavaatteille. Hintakin on toki kovempi mutta ideanahan on ostaa vähemmän ja harkiten, silloin rahaa ei välttämättä kulu pitkässä juoksussa yhtään enempää. Osa vaatteista on ikävä kyllä omaan makuuni liian erikoisia, ymmärrän siis hyvin jos ei kolahda ihan jokaisen makuun.
Itsellä on minimalismi nyt siinä pisteessä, että on vihdoin mahdollista vaihtaa asunto pienempään ja samalla paljon halvempaan kuin nykyinen tilava kolmio. Tavoitteena on vähentää merkittävästi kuukausittaisia kuluja lainamäärän pienentyessä ja keskeisemmän sijainnin kautta mm. auton tarve vähenee. Rahaa jää enemmän elämyksiin, säästöön ym, ja samalla arki helpottuu kun siivottavia neliöitä on vähemmän. Stressikin vähenee kun velkataakka pienenee ja kotityöt hoituvat nopeammin, tämä elämäntapa sopii meille!
Pelkästään aikaa sitten laitettu sivuun rahaa auton ostoon mutta kuitenkin parin tonnin autoilla mennään ja rahaakin jo hyvin poikinut sijoituksissa tuokin summa.
Oletko 540 vaihtamassa kaksioon vai peräti yksiöön?
Mitä olen vaihtoehtoja itselleni katsellut, niin se on joko 20 neliötä kantakaupungissa, tai 40 neliötä Vantaa/Espoo/Helsingin reunamat, että tulisi merkittävästi halvemmaksi vaihtaa nykyisestä vajaa 60 neliön kaksiosta pienempään. 40 neliön asunnot taas ovat melkeinpä pelkästään kaksioita, joissa on niin pienet huoneet ettei niissä ole mitään järkeä ja en ole niin minimalisti että haluaisin muuttaa 20 neliön yksiöön tässä vaiheessa elämää.
Tervehdys teille, minimalistit!
Eläkää ihan just niin vähillä tavaroilla kuin teille on hyvä.
Mutta pari muttaa:
1. Älkää tulko mulle selostaan, kuinka mulla teidän mielestä on liikaa tavaraa. Mä jaksan kyllä siivota ja pitää järjestystä.
Tykkään tehdä kaikenlaista ja siihen tekemiseen tarvitsee kaikenlaista.
Siis on myös tavaraa, jota en tarvitse koko ajan. En edes joka vuosi.
2. Älkää tulko lainaamaan multa iskuporakonetta, mehumaijaa, ompelukonetta, narua, virkkuukoukkua, vasaraa, termoskannua, kanoottia, maalia, parturisaksia, koirakirjoja... lista on loputon!
Teidän mielestä "ne on niin turhia, että on ihan älytöntä ostaa ja säilyttää sellaisia".
En minäkään niitä teitä varten pidä tallessa!
Lainaan kyllä tavaroitani oikeille ystäville, koska ystävyys on vastavuoroista.
Enää en lainaa mitään sellaisille, jotka muistavat mua, kun tarvitsevat jotakin tavaraa, joka ei sovi heidän sisustukseen tai vie liikaa tilaa, kun ovat minimalisteja ja konmarittajia.
Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei oo vara hankkia jotain, jolloin ehkä voin lainata.
Kukin eläköön tyylillään.
Ahaa no sinun mielipiteesi tottakai on universaali totuus, selvähän se.