Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?
Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Tervehdys teille, minimalistit!
Eläkää ihan just niin vähillä tavaroilla kuin teille on hyvä.
Mutta pari muttaa:
1. Älkää tulko mulle selostaan, kuinka mulla teidän mielestä on liikaa tavaraa. Mä jaksan kyllä siivota ja pitää järjestystä.
Tykkään tehdä kaikenlaista ja siihen tekemiseen tarvitsee kaikenlaista.
Siis on myös tavaraa, jota en tarvitse koko ajan. En edes joka vuosi.2. Älkää tulko lainaamaan multa iskuporakonetta, mehumaijaa, ompelukonetta, narua, virkkuukoukkua, vasaraa, termoskannua, kanoottia, maalia, parturisaksia, koirakirjoja... lista on loputon!
Teidän mielestä "ne on niin turhia, että on ihan älytöntä ostaa ja säilyttää sellaisia".
En minäkään niitä teitä varten pidä tallessa!Lainaan kyllä tavaroitani oikeille ystäville, koska ystävyys on vastavuoroista.
Enää en lainaa mitään sellaisille, jotka muistavat mua, kun tarvitsevat jotakin tavaraa, joka ei sovi heidän sisustukseen tai vie liikaa tilaa, kun ovat minimalisteja ja konmarittajia.Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei oo vara hankkia jotain, jolloin ehkä voin lainata.
Kukin eläköön tyylillään.
Hyviä neuvoja ja sinulla on ihan täysi oikeus päättää, kuka hallinnoimaasi omaisuutta saa käyttää. Itse olen entinen harraste- ja ammattiompelija ja jossain kohtaa tein päätöksen luopua ompelukoneestani. Säilytin pienen käsipakin ja olenkin ommellut tarpeelliset sen jälkeen käsin, enkä ole päivääkään kaivannut koneella suristelemista.
Koneissa ja "kättä pidemmissä" on minun näkökulmastani sellainen ongelma, että kun niitä on, tulee tehtyä tosi paljon kaikkea "turhaa", kun se on niin helppoa. Ja energiaa kuluu jonkun aivan hoopon takia. Kone tavallaan ohjaa, eikä enää pelkästään tue toimintaa.
Eihän sitä joka vuonna tarvitse ostaa muuta kun ruokaa, pesuaineita, bensaa, öljyä(sekin voi lämpinänä vuonna kestää yli vuoden)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pari muttaa:
1. Älkää tulko mulle selostaan, kuinka mulla teidän mielestä on liikaa tavaraa. Mä jaksan kyllä siivota ja pitää järjestystä.
Siis on myös tavaraa, jota en tarvitse koko ajan. En edes joka vuosi.2. Älkää tulko lainaamaan multa iskuporakonetta, mehumaijaa, ompelukonetta, narua, virkkuukoukkua, vasaraa, termoskannua, kanoottia, maalia, parturisaksia, koirakirjoja... lista on loputon!
Teidän mielestä "ne on niin turhia, että on ihan älytöntä ostaa ja säilyttää sellaisia".
En minäkään niitä teitä varten pidä tallessa!Lainaan kyllä tavaroitani oikeille ystäville, koska ystävyys on vastavuoroista.
Enää en lainaa mitään sellaisille, jotka muistavat mua, kun tarvitsevat jotakin tavaraa, joka ei sovi heidän sisustukseen tai vie liikaa tilaa, kun ovat minimalisteja ja konmarittajia.Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei oo vara hankkia jotain, jolloin ehkä voin lainata.
Hyviä neuvoja ja sinulla on ihan täysi oikeus päättää, kuka hallinnoimaasi omaisuutta saa käyttää. Itse olen entinen harraste- ja ammattiompelija ja jossain kohtaa tein päätöksen luopua ompelukoneestani. Säilytin pienen käsipakin ja olenkin ommellut tarpeelliset sen jälkeen käsin, enkä ole päivääkään kaivannut koneella suristelemista.
Koneissa ja "kättä pidemmissä" on minun näkökulmastani sellainen ongelma, että kun niitä on, tulee tehtyä tosi paljon kaikkea "turhaa", kun se on niin helppoa. Ja energiaa kuluu jonkun aivan hoopon takia. Kone tavallaan ohjaa, eikä enää pelkästään tue toimintaa.
Lisään vielä edelliseen, että käsin ompelemalla pystyy pienellä vaivalla tekemään huomattavasti kestävämpiä ompeleita, kuin ompelukoneella. Ompelukone ja porakone on hyvä apuja, mutta tämä ihmiskone on kyllä aivan vertaansa vailla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla minimalismi näkyy niin, etten osta turhaa ja luovun turhasta. Osin säästän elämyksiin ja harkittuihin hankintoihin, jotka yleensä tulevat tarpeeseen. En siis väitä, ettenkö saisi iloa ostamisesta tai vaikkapa sisustamisesta. Jätän vain mieluummin heräteostoksina tehdyt turhuudet pois ja ostan mieluummin harkitusti.
Mulla tämä näkyy esim. siinä, ettei minulla ole kuin parit lakanat per sänky. Miksi niitä pitäisi ostaa useampia, kun niitä on tarkoitukseensa riittämiin? Mieluummin ostan joskus vaikka verhot, koska niiden vaihtelu tuo minulle enemmän iloa. En keräile astioita, meikkejä, kenkiä tai muita tavaroita roimasti tarvetta enempää.
Minimalismi ei silti kyllä ole mikään ehdoton elämäntapani, joka näkyisi joka asiassa. Tykkään kierrellä kirppareita ja tehdä löytöjä. Pidän silti aina mielessä, tarvitsenko jotain oikeasti. En myöskään osta sisustusjuttuja, joihin tietäisin luultavasti kyllästyväni vuodessa tai parissa. Jos jokin kyllästyttää, laitan sen kiertoon. Vain harvat jutut laitan kaappiin siltä varalta, että mieli muuttuisi tai iskee vaikka tuunausinto.
Harva länsimaalainen on oikeasti niin minimalisti, että kaikkea olisi vain tarpeellinen. Nämäkin taitavat useimmin olla niitä reissaajia, jotka matkailevat pitkiä aikoja esim. Aasiassa. Totaalinen minimalisti omistaisi varmaan vain yhden kahvimukin, parit vaatekerrat, sängyn ja vain kaiken pakollisen.
Ei sänky ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pari muttaa:
Ei kai tarkoitus ole ketään hyväksikäyttää...
Ompelukone minulta löytyy itseltäni, olkoonkin että se on minulla aika turha kapistus. Ainakin täällä saa käydä kirjastossa käyttämässä ompelukonetta ja saumuria, niitä on helppo hyödyntää korjausompelua varten. Ompelukoneen käyttö tuntuu nykyään olevan aika harvan nuoremman polven ihmisen osaama kansalaistaito, joten useimmille ompelukone on varmaan melko turha hankinta. Jos minimalisti on innokas ompelun harrastaja, hän varmaan hankkii asianmukaiset harrastusvälineet itselleen. Me muut saamme sen yhden sauman ommeltua käsinkin, kuten ketjussa jo ansiokkaasti kirjoitettiinkin. 😊
Kirjastosta saa lainata myös erilaisia urheiluvälineitä, pelejä (niin lautapelejä kuin vaikka krokettia) ja soittimia. Lapsille on tätä kautta mahdollista antaa paljon virikkeitä ja kokeilla monenlaista harrastetta ilman hutiostoksien vaaraa.
Vieläkö joku muuten käyttää mehumaijaa? 😍 Ihan tuli lapsuusmuistot mieleen. Vähän vanhanaikaisena näen senkin kapistuksen. Marjat ovat superterveellistä lähiruokaa, mutta muuttuvat kauaksi superterveellisestä kun marjakilosta keitettyyn mehuun lisätään reseptin mukaan puoli kiloa sokeria. Jos jostain syystä moista sokeripommia haluaisin valmistaa, se sujuisi kyllä myös kattilassa.
Mitenkäs te koristelette kotianne joulua ja muita vuodenaikoja varten - sen rairuohon lisäksi? Hardcore-minimalisti ei tietysti mitenkään, mutta haen tässä ideoita johonkin vähätavaraiseen kodin ehostamiseen ja somistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku muuten käyttää mehumaijaa? 😍 Ihan tuli lapsuusmuistot mieleen. Vähän vanhanaikaisena näen senkin kapistuksen. Marjat ovat superterveellistä lähiruokaa, mutta muuttuvat kauaksi superterveellisestä kun marjakilosta keitettyyn mehuun lisätään reseptin mukaan puoli kiloa sokeria. Jos jostain syystä moista sokeripommia haluaisin valmistaa, se sujuisi kyllä myös kattilassa.
Todella ohis, mutta mehuun ei ole mikään pakko laittaa ollenkaan sokeria.
Mutta tämä nyt tietysti olikin tälle palstalle tyypillistä kärjistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ohis, mutta mehuun ei ole mikään pakko laittaa ollenkaan sokeria.
Mutta tämä nyt tietysti olikin tälle palstalle tyypillistä kärjistystä.
Kerro toki lisää! Minulla ainakin on mielikuva siitä, että mehunvalmistus on se epäterveellisin tapa käyttää marjoja: kuituosa marjoista siilataan pois ja mehu tönkkösokeroidaan. Eikö se sokeri ole mehussa oltava säilymisen vuoksi? Korvataanko sokeri sitten jollain lisäaineilla ja miten säilyvyyspuoli ylipäätään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pari muttaa:
Lisään vielä edelliseen, että käsin ompelemalla pystyy pienellä vaivalla tekemään huomattavasti kestävämpiä ompeleita, kuin ompelukoneella. Ompelukone ja porakone on hyvä apuja, mutta tämä ihmiskone on kyllä aivan vertaansa vailla.
Minulla on ompelukone, jota en käytä, koska en osaa laittaa siihen edes lankoja. Onko sulla jotain linkkiä käsinompelemisen ohjeisiin, jos luovuttaisin ja opettelisin ompelemaan niin? Se vain kuulostaa niin hitaalta..
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs te koristelette kotianne joulua ja muita vuodenaikoja varten - sen rairuohon lisäksi? Hardcore-minimalisti ei tietysti mitenkään, mutta haen tässä ideoita johonkin vähätavaraiseen kodin ehostamiseen ja somistamiseen.
Minulla on maksimimäärä joulukoristeille eli käytännössä 2 isoa säilytyslaatikkoa, joihin koristeiden on mahduttava. Jos haluan jotain uutta, jotain on poistettava. Joulukoristeissa laatu korvaa usein määrän, sillä jokin vanha lapsuuden koriste voi olla tärkeämpi kuin uusin ja hienoin. Toisaalta joulun - tai juhlan - saa helposti aikaan sillä, että siivoaa ja tuulettaa, vaihtaa puhtaat petivaatteet ja pyyhkeet ja laittaa pöydille isot paksut pöytäliinat. Siihen ei tarvitse lisäksi kuin himmentää valot, tehdä hyvältä tuoksuvaa ruokaa ja sytyttää kynttilä tai laittaa ne muutamat koristeet paikoilleen. Erityisesti joulun tunnelma syntyy valoista, hämäryydestä, tuoksuista, herkuista ja seurasta sekä musiikista.
Muita juhlia: tuo juhannuskoivuksi vasta ja käytä se myöhemmin saunassa! Leikkokukkia pöydälle, tai villikukkia tai oksia metsästä. Kasa kiviä tai käpyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pari muttaa:
Minulla on ompelukone, jota en käytä, koska en osaa laittaa siihen edes lankoja. Onko sulla jotain linkkiä käsinompelemisen ohjeisiin, jos luovuttaisin ja opettelisin ompelemaan niin? Se vain kuulostaa niin hitaalta..
Tokihan se käsin onpeleminen on hitaampaa! Mutta jos sulla on ommeltavana joku pieni korjausompelu, käsin tekeminen voi olla nopeampaa. Se perustuu juurikin siihen, että aikaa menee kun kaivat ompelukoneen esiin, kannat sen ehkä eri huoneeseen, poistat suojapussin, virittelet polkimen paikalleen, juurikin langoitat, ehkä vielä puolaat ennen sitä... - sen sijaan että virität neulan lankaan ja vain aloitat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joulukuisen verran koristeita, kuusi tulee joka vuosi. Lisäksi on yksi lasitähti roikkumaan ikkunaan, johon saa tuikun palamaan. Minä saan tarpeeksi tunnelmaa näistä ja kynttilöiden polttamisesta :)
Lasten toiveesti meillä on vuosittain halloween juhlat, niitä varten myös vähän koristeita.
Muille juhlapyhille ei ole koristeita :)
Mitä löytyy minimalistin meikkipussista? Minua kiinnostaisi kuulla ideoita ja vinkkejä, miten näyttää työssä huolitellulta ja kevyesti ehostetulta hillityllä tuotearsenaalilla ja melko pienellä ajankäytöllä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kommentoijan listassa oli "tavarat mitä ei ole käytetty vuoteen"
Tämä ei kyllä päde. Minulla on paljon vaatteita ja harrastuksiin liittyviä juttuja, joita en välttämättä käytä kertaakaan edes vuositasolla. Mutta eivät ne turhia ole, päinvastoin. Hölmöä olisi joutua ostamaan uusia vaatteita/tavaroita siksi, että on vanhat heittänyt menemään. Tai jättää harrastamatta, kun ei lle enää välineitä. Esim. sukset, luistimet.
Minulla on 10-15 v vanhoja vaatteita, jotka tulevat ajoittain käyttöön vieläkin. Mökille vien tavaraa myös. Äitivainaa tapasi sanoa, että "aika tavaran nautitsee". Keksin tavaroille uusiokäyttöä, käytän "varaosina" ja korjausmateriaalina.
Ehken siis ole minimalisti vaan hyötykäyttäjä, loppuunkäyttäjä.Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä? Takkia? Puseroa? Niinpä.
Jos et itse mahdu vanhoihin vaatteisiisi niin eipä se juuri muiden vika ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kommentoijan listassa oli "tavarat mitä ei ole käytetty vuoteen"
Tämä ei kyllä päde. Minulla on paljon vaatteita ja harrastuksiin liittyviä juttuja, joita en välttämättä käytä kertaakaan edes vuositasolla. Mutta eivät ne turhia ole, päinvastoin. Hölmöä olisi joutua ostamaan uusia vaatteita/tavaroita siksi, että on vanhat heittänyt menemään. Tai jättää harrastamatta, kun ei lle enää välineitä. Esim. sukset, luistimet.
Minulla on 10-15 v vanhoja vaatteita, jotka tulevat ajoittain käyttöön vieläkin. Mökille vien tavaraa myös. Äitivainaa tapasi sanoa, että "aika tavaran nautitsee". Keksin tavaroille uusiokäyttöä, käytän "varaosina" ja korjausmateriaalina.
Ehken siis ole minimalisti vaan hyötykäyttäjä, loppuunkäyttäjä.Kuinka moni käyttää vuonna 2003 hankittuja kenkiä? Takkia? Puseroa? Niinpä.
Jos et itse mahdu vanhoihin vaatteisiisi niin eipä se juuri muiden vika ole.
Kah, ankeuttaja on löytänyt paikalle. 🤢👎🏻
Vierailija kirjoitti:
Itse olen entinen harraste- ja ammattiompelija ja jossain kohtaa tein päätöksen luopua ompelukoneestani. Säilytin pienen käsipakin ja olenkin ommellut tarpeelliset sen jälkeen käsin, enkä ole päivääkään kaivannut koneella suristelemista.
Eli entinen harrastuksesi ja ammattisi oli ihan hoopoa ja hölmöläisen hommaa, vai ajatteletko, että silloin kun sinä halusit ommella koneella, se oli oikeutettua, mutta jos tänä päivänä joku haluaa tehdä samaa, se onkin tyhmää, koska itse olet siitä "kasvanut yli"?
No, onhan sinulla oikeus mielipiteeseesi, mutta mitä saat tuollaisesta ylimielisyydestä?
Kerro, mitä sinä nykyisin teet kaikella koneompelulta säästyneellä ajallasi ja miksi se on niin paljon parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä löytyy minimalistin meikkipussista? Minua kiinnostaisi kuulla ideoita ja vinkkejä, miten näyttää työssä huolitellulta ja kevyesti ehostetulta hillityllä tuotearsenaalilla ja melko pienellä ajankäytöllä. :)
Nyt kun iho on hyvässä kunnossa aknekuurin jälkeen niin meikkipussissani on bbvoide, ripsiväri, poskipuna, aurinkopuuteri, irtopuuteri, kajaali, peitevoide, valokynä, huulipuna ja huulikiilto. Arkena en oikeastaan meikkaa ollenkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen entinen harraste- ja ammattiompelija ja jossain kohtaa tein päätöksen luopua ompelukoneestani. Säilytin pienen käsipakin ja olenkin ommellut tarpeelliset sen jälkeen käsin, enkä ole päivääkään kaivannut koneella suristelemista.
Eli entinen harrastuksesi ja ammattisi oli ihan hoopoa ja hölmöläisen hommaa, vai ajatteletko, että silloin kun sinä halusit ommella koneella, se oli oikeutettua, mutta jos tänä päivänä joku haluaa tehdä samaa, se onkin tyhmää, koska itse olet siitä "kasvanut yli"?
No, onhan sinulla oikeus mielipiteeseesi, mutta mitä saat tuollaisesta ylimielisyydestä?
Kerro, mitä sinä nykyisin teet kaikella koneompelulta säästyneellä ajallasi ja miksi se on niin paljon parempaa.
”Hoopo” viittasi tässä kaikkeen ylimääräiseen ja turhaan energiasyöppöön - ei ammattiin tai harrastukseen. Kirjoittaja haluaa nykyään siis ommella vain tarpeellista. Silloin kun oli kone, tuli ommeltua huvin vuoksi sellaistakin, mikä ei tullut koskaan käyttöön.
Lainaamasi kirjoittaja käytti aika vaikeita lauserakenteita. Ei varmasti ollut helppo teksti ymmärtää, jos on lukihäiriö tai muuten vaikeuksia suomen kielen kanssa. Toivottavasti nyt ymmärsit. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla iho on parantunut hurjasti kun lopetin kaikenlaisen kemikaalilotraamisen. Käytännössä siis hajusteeton hunajasaippua kasvojen pesussa, pesun jälkeen kosteusvoide (usein pelkkä kookosöljy ja talvella kun on kuivempaa, yksi kosteuttaavampi ja paksumpi voide). Käytän arkisin minimaalisesti meikkiä, usein en laisinkaan mutta jos tarvii olla huoliteltu niin hieman valokynää ja kevyesti ripsaria, lisäksi on huulipunakynä. Huulipuna antaa tosi paljon ilmettä lookkiin, käytän monesti ilman muuta meikkiä. 😊
Sama homma. Tavaraomaisuuteni mahtuu henkilöautoon nykyään ja se pitää sisällään vaatteita, työkaluja sekä harrastusvälineitä. Kodissani ei ole huonekaluja, eikä edes keittiötä nykyään.
Minimalismi ei mielestäni koske vain tavaraomaisuutta, vaan se ulottuu ihan jokaiselle elämän osa-alueelle. En käytä someja tai seuraile tuhansien ihmisten tekemisiä, vaan pidän yhteyttä muutaman läheisen kanssa. Harrastan joogaa ja muita vähävälineisiä lajeja. Kulutan energiaa vain niihin asioihin, joista oikeasti nautin ja olenkin luopunut monista perinteistä ja velvollisuuksista. En ylläpidä puutarhaa, vaan menen metsään kävelemään.
Joku mainitsi, että on tavaroiden loppuunkuluttaja. Minimalismi saatetaan rinnastaa tietynlaiseen kertakäyttökulttuuriin ja osittain se sitä omalla kohdallani onkin: jos hankin jotain, mitä en tarvitse, palautan sen takaisin kiertoon. Käytän kierrätyskeskusta sekä tavaran hankintaan, että siitä eroon pääsemiseen. Uusia tuotteita en juurikaan ostele.