Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?
Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (835)
Täällä kanssa yksi minimalisti, tai ainakin jotain sinne päin. Hienoa tässä elämäntavassa on se, että se ruokkii itse itseään. Lisääntynyt tila ja vähevä tavara tekee siivoamisesta helpompaa ja nopeampaa, eikä kaappeihin ja tasoille houkuta ostaa mitään vanhan tilalle ettei saavutettu hyöty ole menetetty. Itselleni suurin haaste on ollut ja on edelleen heräteostosten lopettaminen kokonaan. Edelleen silloin tällöin tulee ostettua etenkin vähän stressaantuneena uusi huulipuna, uusi neule tms joka piristää kivasti hetkeksi. Ikävä kyllä yleensä nämä ostokset alkavat harmittaa yhtä nopeasti kuin ne tuli tehtyäkin.
No mutta tämähän on matka jossa itse koen kehittyväni koko ajan, siksi en otakaan stressiä siitä, että välillä kompastelee, kunhan suunta on oikea:)
Tasot tyhjinä. Jos siihen pääsee niin aika guru on. Tämä tarkoittaa sitä, että lattialla on korkeintaan mattoja ja huonekaluja, ja pöydillä ja tasoilla (hyllyt, ym) ei mitään.
Shakespearessa englanniksi luettuna on juuri hauskaa se, miten erilaista se englanti on kuin nykyään. Olen lukenut sitä lähinnä englanniksi kommentoituna, niin että viereiseltä sivulta voi lukea, mikä tunne elisabetinaikaisten ihmisten mielestä asuikaan maksassa.
Vierailija kirjoitti:
Tasot tyhjinä. Jos siihen pääsee niin aika guru on. Tämä tarkoittaa sitä, että lattialla on korkeintaan mattoja ja huonekaluja, ja pöydillä ja tasoilla (hyllyt, ym) ei mitään.
Jos lattiakin katsotaan tasoksi, menee tehtävä jo aika haastavaksi. Ei voi edes itse olla kotona nauttimassa minimalismista. Ellei ripusta itselleen riippumattoa, jossa pötköttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lattiakin katsotaan tasoksi, menee tehtävä jo aika haastavaksi. Ei voi edes itse olla kotona nauttimassa minimalismista. Ellei ripusta itselleen riippumattoa, jossa pötköttää.
Lue uudestaan. Huonekaluja voi olla lattialla.
Nyt on taas muutama huonekalu laitettu pois ja monta kiloa katosi harteilta ja tuli tilaa hengittää!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas muutama huonekalu laitettu pois ja monta kiloa katosi harteilta ja tuli tilaa hengittää!
Tästä tuli hauskoja mielikuvia. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. En arvannut, että huumorintajukin vie liikaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. En arvannut, että huumorintajukin vie liikaa tilaa.
Okei, sovitaan, että se olikin "huumoria".
Elämä on helppoa kun ei osta muuta kuin ruokaa. Ei tarvi murehtia 50 donan autolainasta tai 200 donan asuntolainasta. Voi matkustella ostaa vaatteita panostaa itseensä eikä siihen että näyttää rikkaalta. Ketään ei kiinnosta sun ruma auto tai asunto. Vaan se miltä sä näytät ja miten käyttäydyt. Joskus vielä joku rikas nainen ottaa sut siipiensä suojaan.
Vierailija kirjoitti:
Esim. täältä ilmaisia e-kirjoja. Samoin Elisalla on yli 300 ilmaiseksi ladattavaa kirjaa.
Tunnen kyllä kaikki nämä ilmaisten kirjojen arkistot ja yliopistoltakin saa osan ammattikirjallisuutta ladattua itselleen pdf:nä. Mutta kaikkia uusia kirjoja ei edelleenkään voi ostaa suoraan pdf:nä, ja ne uudet on ne, mistä maksan jos kirjan ostan.
Ja mitä kirjastoihin tulee, olen joutunut ostamaan paljon sellaista ammattikirjallisuutta, mitä ei saa Suomesta yhdestäkään kirjastosta.
Ostan e-lukulaitteen pienistä rahoistani vasta sitten, kun markkinoilla on yksi dominoija samaan tapaan kuin Microsoft tai mieluiten että tiedostoformaatti on aina sama eli esim. pdf. Pelkän lukulaitteen uusiminen kun voi johtaa siihen, että joutuu ostamaan koko kirjastonsa uudestaan. Vai voiko 80-luvun pelejä muka pelata Win10:llä... Epäilemättä tarkoitus on nimenomaan tämä eli myydä samat opukset moneen kertaaan mahdollisimman monelle.
Olin toissa viikonloppuna jeesaamassa ystävääni. Hänellä on 3 lasta ja yhden synttäreitä juhlittiin Hoplopissa.
Olin siellä n 4 h, minut haettiin kotoa, vietiin kotiin. Juhlissa minulla oli tosi hauskaa. Autoin , otin vieraita vastaan , katsoin menoa jne.
Ystäväni oli pakannut minulle tarpeetonta heiltä minulle. 3 kassillista vaatteita ja pari perusmuovikassillista kaikkea muuta.
Lapset halusivat n 10 vaatetta ja kaikki muut laitettiin kirppiskasaan.
2 x vuodessa minulla on 10 banaanilaatikon kiintiö. Tavarat haetaan n touko- ja marraskuussa ja silloin myös tilitetään puolen vuoden myyntilasku.
Tämä on tapahtunut jo reippaasti yli 10 krt, minulla oli joulu- ja tammikuussa tullut vain muutama tavara, nyt sain 3 laatikollista.
Esim minulla on paljon vaatteita, mutta niistä on rakennettu vaatekokonaisuuksia ja on paljon vaatteita, joita käytän vain pari krt vuodessa. Vaatteet ovat valtaosin lahjoituksia tai minun erittäin vanhoja. Minun onneni ihmiset ostavat paljon vaatteita.
Meidän kotia voi sanoa lähes minimalistin kodiksi.
Laskin joululomalla irtaimiston, esim laskin Legot yhdeksi mutta jokainen kirja omanaan ja omaisuutta on n 5000 kpl. Olin hyvin luopua vaikka tuhannesta, mutta pidän kaikista.
Teen paljon aina askarteluja ja nyt on tilanne, että käytännössä kaikki raaka-aine on loppu. Ompelulankaa löytyy, mutta eipä hirveesti muuta. Valmiita käsitöitä on pääsiäiseksi tehty. Viime joulun joulukäsityöt menivät lähes kaikki kaupaksi , loput annoin joululahjoiksi.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ja hyödyllinen keskusteluketju! Tässähän oikein itsekin innostuu katsomaan ja punnitsemaan kulutustaan ja ympäristöään uusin silmin ja karsimaan....
Mutta Aavee-palstasta en kyllä luovu!
En nyt sanoisi noudattavani elämäntapaa, tämmöinen minä vain olen. Olen jopa sotkuinen ihminen, mutta vihaan, siis vihaan, roinaa. Voisi kyllä olla mielenkiintoista tutustua johonkin ideaologiaan tai haasteeseen.
Tai niinhän minä tein, muutama vuosi sitten. Innostuin Konmarin ajastuksesta, ostin kirjan ja luin. Sitten tajusin, ettei mulla oikeastaan edes ole mitään ylimääräistä tavaraa. Järkytyin myös neuvosta kerätä kaikki saman kategorian tavarat yhteen läjään, ”siis eikö ihmisillä muka ole samat tavarat samassa paikassa?!”.
Minulla on keittiössä kaksi vetolaatikkoa tyhjänä, samoin vessassa kaksi kokonaista seinäkaappia täysin tyhjillään (vessaremppa tulossa juuri sen takia, kun liikaa säilytystilaa). Tässäpä muutama ”vinkki”, mitä itse teen.
- Kun ostan tavaraa, mietin aina etukäteen, kuinka vaikea siitä on mahdollisesti päästä eroon tulevaisuudessa
-Kengät, laukut, astiat tms. on laadukasta tavaraa. Juuri myin hyvällä hinnalla pois repun ja kengät, merkkitavara menee aina kaupaksi
-Jos haluan vaihtaa sisustusta, esim uusia verhot, myyn edelliset pois ennen kuin ostan uudet
-Minulla on eteisessä pieni kirppislaatikko. Aina kun käteen osuu jotain, jota en juurikaan enää tarvi/en tykkää, menee se laatikkoon. Laatikon täyttyessä myyn tavarat, ja myymättömistä osa menee lahjoitukseen ja osa odottamaan jatkokierrosta
-Jouluna ja syntymäpäivinä yms. jos joku kysyy mitä toivon, kerron suoraan mitä haluan. Jos en tarvitse mitään, sanon että viiniä/kahvia, ei kiitos mitään tavaraa.
Minä olen vasta matkalla kohti minimalismia. Eli tavaroiden siivous käynnissä. Tänään kävin läpi mm. 2 keittiön laatikkoa, ja totesin, että minulla on 5 kpl teippirullia ja 2 teippitelinettä (täynnä lisäteippiä), valtava määrä vappukoristeita, ilmapalloja ja serpentiiniä (en koristele koskaan vapuksi), grilliin tarkoitetut jättitulitikut (minulla ei ole grilliä) ym "tarpeellista". Niistä laatikoista tuli aika tyhjiä..
Samalla otin käytöön laatikossa majailleet "hienommat lautaset". Käytän niitä nyt arjessa.
Siivoan myös valokuvia. Negatiiveja en ole koskaan tarvinnut, joten ne menivät roskiin katsomatta. Säästämäni kuvat skannaan ja sitten ne lentävät roskiin. Löysin valtavat määrät epäonnistuneita, tylsiä kuvia. Roskiin. Kuvia joulukuusesta ja samasta ruusupuskasta eri vuosilta, roskiin. Kuvia jostain sukulaisen tai ystävän vauvasta, jota en tunnistanut kuvasta eikä takana lukenut mitään. Roskiin. Ala-asteen luokkakaverien kuvia, roskiin.
Miksi ihmeessä olen vuosia säilyttänyt ROSKAA?
Vierailija kirjoitti:
Olin toissa viikonloppuna jeesaamassa ystävääni. Hänellä on 3 lasta ja yhden synttäreitä juhlittiin Hoplopissa.
Olin siellä n 4 h, minut haettiin kotoa, vietiin kotiin. Juhlissa minulla oli tosi hauskaa. Autoin , otin vieraita vastaan , katsoin menoa jne.
Ystäväni oli pakannut minulle tarpeetonta heiltä minulle. 3 kassillista vaatteita ja pari perusmuovikassillista kaikkea muuta.
Lapset halusivat n 10 vaatetta ja kaikki muut laitettiin kirppiskasaan.
2 x vuodessa minulla on 10 banaanilaatikon kiintiö. Tavarat haetaan n touko- ja marraskuussa ja silloin myös tilitetään puolen vuoden myyntilasku.
Tämä on tapahtunut jo reippaasti yli 10 krt, minulla oli joulu- ja tammikuussa tullut vain muutama tavara, nyt sain 3 laatikollista.
Esim minulla on paljon vaatteita, mutta niistä on rakennettu vaatekokonaisuuksia ja on paljon vaatteita, joita käytän vain pari krt vuodessa. Vaatteet ovat valtaosin lahjoituksia tai minun erittäin vanhoja. Minun onneni ihmiset ostavat paljon vaatteita.
Meidän kotia voi sanoa lähes minimalistin kodiksi.
Laskin joululomalla irtaimiston, esim laskin Legot yhdeksi mutta jokainen kirja omanaan ja omaisuutta on n 5000 kpl. Olin hyvin luopua vaikka tuhannesta, mutta pidän kaikista.Teen paljon aina askarteluja ja nyt on tilanne, että käytännössä kaikki raaka-aine on loppu. Ompelulankaa löytyy, mutta eipä hirveesti muuta. Valmiita käsitöitä on pääsiäiseksi tehty. Viime joulun joulukäsityöt menivät lähes kaikki kaupaksi , loput annoin joululahjoiksi.
Kuulostaa ihan mukavalta elämäntavalta, jos on paljon aikaa ja mielenkiintoa kamojen pyörittelyyn. Mutta aikuinen ihminen, joka kutsuu itseään minimalistiksi ja suoltaa samaan aikaan askarteluja lahjaksi toisille, on hieman... epälooginen. Lasten askartelut vielä ymmärrän.
Todellakaan älkää antako lahjaksi askartelujanne saati "taidetta". Please
Kirjakeskusteluun sen verran pistän lusikkaani, että meillä lapsilla on noin viisi omaa kirjaa. Kirjastossa taaseen käymme viikoittain ja yleensä meillä onkin aikamoinen kasa kirjaston kirjoja hyllyssä. Molemmat lapset (7v ja 1v9kk) ovat ahkeria lukijoita. En sanoisi, että lasten lukuinto on kiinni siitä onko omia kirjoja, vaan siitä että on kirjoja. En tiedä onko täällä ollut tätä kirjastokeskustelua minkä verran, mutta itse en näe syytä omistaa isoa kasaa kirjoja, vaikka luemme kyllä. Tilailen kirjoja omaan kotikirjastooni tai sitten ihan hakuammunnalla etsin hyllystä sen hetken mielenkiintoja tukevia kirjoja. Niitä lempikirjoja lapsilla on pitkäänkin lainassa ja ei ne mihinkään sieltä kirjastosta katoa. Nyt toisen kanssa luetaan samoja kirjoja kuin esikoisen, vaikka välissä on useampi vuosi.
Me asuttiin välimuuton aikana 53m2 asunnossa kahden lapsen kanssa eikä se ollut mikään ongelma. N. puolet laatikoista jäi purkamatta kellariin. 2kk aikana niitä ei kaivatun ollenkaan, joten pitänee vieläkin miettiä mikä on oikeasti tarpeellista. Itse nautin siitä aika askeettisesta minimalismista, missä on vaan ne ihan pakolliset jutut. Varsin vähillä keittiötarvikkeilla me pärjätään esimerkiksi todella hyvin.
Hesarissa on hyvä juttu kuolinpesiä siivoavasta yrittäjästä. Siis nämä yrittäjäthän eivät OSTA kuolinpesiä, vaan heille pitää MAKSAA siitä, että hoitavat asian.
Nuorilla ei enää ole edes kirjahyllyjä ja muutenkin on vähemmän tavaraa. Mummoilla sitten on sitä "mummoantiikkia" eli käytännössä arvotonta roinaa.
Katsokaa ne kuvat, lukekaa juttu. Katsokaa sitten niitä kaappejanne ja "tärkeitä tavaroita".
Vastaanpa tähän ketjuun kun erillinen avaus ei kiinnostanut ketään.. se olikin liian positiivinen?
Minimalismin ja Konmarituksen esimerkki toimii - mies yllätti
Olen noudattanut kiltisti mm. konmarin ohjetta ettei muiden tavaroihin saa koskea, vaan omiaan saa karsia ja putsata. Asuntoon on tullut tilaa ja valoa kun olen siivonnut omia roiniani, miehen vaatteille on löytynyt lisätilaa jne. Yhtäkkiä mieheni yllätti minut suostumalla ehdotukseeni siirtää pari tavaraa, antaa muutama pois ja totesi lopuksi "mitä vähemmän huoneessa on tavaraa niin sitä mukavammalta se näyttää".
:D