AUTTAKAA! Rinnanpäät vereslihalla ja puhki imetyksestä. Vauva viikon vanha.. Millä nännit kuntoon???
Kommentit (37)
Jos olisin sinä niin koittaisin nyt ensin rasvailla ja kestää hammasta purren. Tietty jos on ihan sietämätöntä niin ota ihmeessä kumi käyttöön.
Vierailija:
Mitä mieltä, kannattaako yrittää ilman tuota kumia, vaikka rinnat onkin arat? Voiku paranisivat pian..
Se kun useimmiten on väärä, jos iho menee rikki. Imetyksen ei kuulu sattua paljon, eikä ihon kuulu mennä rikki ollenkaan. Meidän hygieniaoloissamme rikkinäinen iho ei ole mikään hirveä ongelma (paitsi kivun vuoksi) mutta jossain kehitysmaissa se voi aiheuttaa pahojakin tulehduksia. Jos normaaliin imetykseen kuuluisi avohaavat, ei ihminen olisi todennäköisesti selvinnyt näin pitkään.
Minun on vaikea ymmärtää, miksi olette vihaisia siitä, että kerron, että ihon rikkoutuminen on seurausta huonosta imuotteesta. Voisitteko selittää?
Imuotteen kuuluu olla epäsymmetrinen, jotta nänni menee kitalaen pehmeään osaan saakka. Täällä takana nänniin ei kohdistu lainkaan painetta, koska kitalaki ei siellä paina eikä kieli pääse hankaamaan. Kannattaa odottaa, että vauva avaa suunsa tarpeeksi suureksi ja sitten vedetään vauva rintaan kiinni. Jotkut vauvat avaavat suunsa kunnolla vasta auottuaan suutaan pienemmästi lähemmäs kymmenenkin kertaa.
Täydellistä imuotetta on harvalla vastasyntyneellä, mutta teidän tilanteessanne kannattaa pyrkiä siihen, että ote olisi niin hyvä, että sinun ihosi kestäisi sen.
Jos sinusta tuntuu, että rintakumi auttaa, käytä sitä. Toisilla rintakumi ei auta, koska se ei istu tarpeeksi hyvin vaan pääsee hankaamaan vauvan suun liikkeiden mukaan.
Rinnan ihoa voi auttaa se, että sen pitää kosteana. Tällöin haava ei pääse rupeutumaan ja repeytymään jälleen auki, kun vauva alkaa imeä. Haava paranee pohjalta ja lopulta se on kokonaan kiinni. Esimerkiksi pitämällä ei-avointa maidonkerääjää rinnassa voi pitää rinnan kosteana. Bepanthen ja Lansinoh voivat myös auttaa. Niitä ei tarvitse pestä pois ennen imetystä. Sitruunamehu on vanhan kansan konsti, jota voi sitäkin kokeilla. Se sattuu paljon, mutta sen pitäisi auttaa nopeasti.
Jos imetys tai haavat tekevät kipeää, kannattaa ottaa särkylääkettä. Sekä parasetamoli että ibuprofeeni ovat sallittuja imettävälle.
Joskus äiti kivun pelossa vetäytyy kauemmas, kun vauva on tulossa rinnalle. Tällöin imuote jää heikoksi tai äiti tietämättään vetää rintaa ulospäin vauvan suussa ja vauvan imu kohdistuu väärään paikkaan rikkoen ihon. Joskus auttaa, kun äiti tarkkailee omaa ja vauvan asentoa. Vauva saa parhaan otteen, kun hän on ihan lähellä äitiä, makaa rennosti korva, hartiat ja lantio suorassa linjassa, leuka ylhäällä ja pää taaksepäin taipuneena. Kun vauva tulee rinnalle, hänen leukansa koskettaa rintaa ensimmäisenä.
Toivottavasti saatte tilanteen paranemaan, jotta pääset nauttimaan kivuttomasta imetyksestä! Jos tarvitset lisäapua, soita imetystukipuhelimeen (041-528 5582) tai paikalliselle imetystukiryhmän vetäjälle.
pikkurillillä suupielestä irroittaa imuote hetkeksi, jotta saat paranneltua otetta.. Jos se rintakumi auttaa niin käytä ihmeessä sitä!
Minä luulen että se sinun ihosi alkaa pikkuhiljaa parantua, kun siitä lähtee " riekaleita" . Eli rikkonaisen ihon alle on alkanut tulla uutta ihoa ja kuollut iho irtoilee pois ;) Rasvaa sinnikkäästi ja käytä sitä rintakumia niin kauan että rinnat on täysin terveet. Sitten kannattaa kokeilla uudestaan ilman sitä kumia ;)
Onko edelleen syy imuotteessa? Utelen vain. :)
...ja tommosta oli silloin ekat kuusi viikkoo, ni enpä mä sit enää jaksanu sitä kauheeta tuskaa. Ainaskaa mulla ei auttanu lansinohit eikä sitruunat. Pumppauski sattu aivan kauheesti, verta tuli pulloon. Sittenpä mää siirryinkin tutteliin ja kaikki alkoi sujua. En sano nyt sulle, ap, että tee kuten mä. Mutta muista kuitenkin, että jos imetys on ihan yhtä helvettiä, niin siirry pulloon.
Sitä kun laittaa niin kyllä auttaa. Itselläni oli myös alussa rinnanpäät haavoilla ja kipeät, rasvasin Lansinohilla ja käytin välillä rintakumia niin ehti nännit parantua =o) Nyt tissit jo niin karaistuneet etteivät enää ole " rikki" , vauva kohta 7kk ja kaksi hammastakin joilla osaa kyllä kipeästi joskus puraista!
Joillain atoopikoilla iho menee rikki helposti tai ei kestä imetystä ollenkaan. Tällöinkin hyvällä otteella voi välttää hankauksen nännin alueelle. Eri asia on, jos iho halkeilee ihan itsekseen.
Minäkin tiedän atoopikkoja, joilla ei imetys ole ollut ollenkaan mahdollista tai aluksi on pitänyt pumpata. He ovat tosi pieni vähemmistö niistä äideistä, joilla rintojen iho menee rikki, eikä atopia sinänsä automaattisesti aiheuta imetyksen epäonnistumista.
Tässä multa tsemppausta:
Tarkista imuasento. Kokeile erilaisia asentoja ja vauvaa erilailla (tavallisin on varmaan se kun takaraivo on äidin kainalossa, mutta makuultaan voi imuttaa vaikka takarivo masuasi kohti).
Tunge sitä rintaa kunnolla suuhun! Siis KUNNOLLA!! Mulla oli tokan synnyttyä ihana Venakko kätilönä ja hän oli tosi ronski.. Kannattaa kiusata vauvaa että vauva näyttää siltä että haukkaa hampurilaista ja survase rinta suuhun! Mulla on tosi laakee nänninpiha ja silti on parasta pitää kunnolla rintaakin suussa. Niin mää vältin haavaumat, esikoisesta tuli haavaumia jotka parani miltei kokonaan kun lopetin saippuapesut rinnoille, annoin ilmakylpyjä ja laitoin Lansinohia.
Jos vauva S-I-L-T-I purasee suun kiinni ennenkö ehdit tuupata tarpeeksi rintaa niin vauvan suun saa auki kun silittelee alahuulen kohdalta leualta.
Juo paljon ja syö terveellisesti. Kyllä se alkaa paranemaan " pikkuhiljaa" .
Vauvoilla on erilaisia imuntarpeita. Meijän esikoiselle annettiin tutti 1 päivän ikäsenä kun olis vaan halunnu imeä ja imeä. Toinen lapsi imee pitkälti vaan tarpeeseensa, nukku sairaalassakin piiitkiä välejä. Ei oo oppinu imeen tuttia.
Mää väittäisin että maidontuotannollakin on omat näpit pelissä! Vaikka maitoa alkaa tulemaan niin vasta kun sitä tulee riittävästi vauvalle niin vauva syö masunsa rauhassa ja lopettaa. Silloin musta rinnat voi parhaiten.
Mulla oli tossa 4 kk välietappi justiinsa imetyksessä ja rinnat kipeyty. Samaan aikaan vauva viihty tosi paljon muutenkin rinnalla. Eli puhdas tiheänimunkausi. Vauva on ollu vähän kiukkunen kun syö ja repii nänniä.
Pidä huoli että saat levättyä tarpeeksi, liikunta tekee samaten hyvää ja tosiaan se että muistaa juoda tarpeeksi. Mää oon luovuttanu maitoa molempien imetyksien kunnolla päästyä alkuun ja nyt oli muutto niin se pieni stressi joka oli päällä lopetti luovuttamisen -onneksi sain sen verran levättyä että omalle vauvalle riitti.. Eli ota lunkisti ja eti semmonen mielyttävä asento ja vietä kunnolla aikaa siinä vauvan kanssa.
Pidä rikkoutunut alue koko ajan kosteana omalla maidollasi, (äidinmaidossa on jotain aineita jotka edesauttavat haavojen paranemista). Kostuta puhdas, kankainen imetyssuoja äidinmaitoon ja pidä sillä nänni kosteana imetysten välillä kunnes paranee. Suihkuttele usein jos hikoilet, puhtaus on luonnollisesti haavojen hoidossa tärkeää.
Mulla on melko isot rinnat ja pojan suu oli tosi pieni, eli imuote oli väkisin vähän väärä. Rasvasin tiheästi Bepanthenilla (Lansinoh ei auttanut alkuunkaan), pidin taukoa imetyksessä (pumppasin maidon ja juotin pullosta) ja viimein ostin rintakumit ja parin päivän päästä oli kipu ohi. Tuntui, että poika oppi imemään jopa paremmin noiden kumien kanssa eli joutui avaamaan suun isommalle.
Sain kätilöltä vielä ohjeeksi, että jos on hiustenkuivaaja, jossa on viileä puhallus niin anna sillä ilmakylpyjä. Auttoi tosi hyvin ja helpotti kipua, kun ennen " kuivausta" laitoin vielä rasvaa.
Anna rintojen parantua kunnolla äläkä stressaa niin kyllä se imetys alkaa sujua. Ei meillä ainakaan parin päivän pullottelu haitannut jatkoa yhtään. Nyt ollaan täysimetyksellä ja poika on 6 viikkoa vanha. Ei ole pulloa huolinut enää moneen viikkoon.
Ja imuote oikea monenkin tarkistajan mielestä (kätilö, neuvolan th, imetystukihenkilö). Mutta pelastus löytyi. RINTAKUMIT. Loistokeksintö. En tajua miksi niin kovasti niitä parjataan. Käytin niitä muutaman viikon ja sen ansiosta vauva pärjäsi ensimmäisen vuoden saamatta muuta maitoa kuin rintamaitoa. Eli ei ne imetystä tuhoa.
Mullakin nännit verellä ja ruvella ja aivan sairaan kipeät viikon. Laitoin punaista Bebanhtenia " koko ajan" ja olin ilman rintsikoita eli siis nännit paljaana aina kuin pystyin. Meni sitten ohi. koko ajan imetin, mutta pahimmilla hetkillää annoi imeä pari kertaa peräkkäin samasta tissistä, että toinen sai levätä.
koita kestää! Se oli ihan hirveää, mutta 2 vkossa on ohi!!!!
Seuraavana päivänä pystyi jo imettämään normaalisti.
Tuolla ohjeella selvisin yhden lapsen imetyksen. TOisessa käytin jotain rasvaa myös.
Jos olisin sinä niin koittaisin nyt ensin rasvailla ja kestää hammasta purren. Tietty jos on ihan sietämätöntä niin ota ihmeessä kumi käyttöön.
Vierailija: