Miksi äitini ei opi käyttämään tietokonetta ja älypuhelinta?
Tämä on nelikymppinen ja kaikki tuollainen menee aivan ohi. Olen monta kertaa selostanut yksinkertaisesti kaiken läpi ja hän sanoo ymmärtävänsä, mutta vähintään viikon päästä tulee vanhasta puhelimesta soitto siitä miten "kännykkä/tietokone on seonnut", ja syyksi paljastuu juuri joku google mapsin avaaminen tai netin pois päältä laitto.
Kommentit (43)
Olen 46v nainen ja ekat tietokone ohjelmat vääntänyt 80-luvun puolivälissä. Tuolloin ei yläasteella ollut vielä tietokoneita ja lukiossakin pari vapaavalintaista kurssia joten osa ikäisistäni ja hieman nuoremmistakaan ei kouluissa eikä kotonakaan ole paljoa tietokonetta käyttänyt nuoruudessaan. Moni vielä pelkää tietotekniikkaa ja heidät saa sekaisin yksi väärän napin painallus. Osin kyllä opittuakin tuo avuttomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä et opi trollaamaan?
Ole onnellinen jos lähipiirisi keski-ikäiset ovat hakoja noiden laitteiden käytössä.
AP
Missä vaiheessa nelikymppisistä on tullut keski-ikäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nelikymppinen ei osaisi käyttää tietokonetta? Höpö, höpö! Minkä ikäinen itse olet?
Minun isoäitini on 82v ja on kaikessa tietotekniikassa parempi kuin minä.
Vähän päälle parikymppinen. Ja oma isoäitini osaa hädin tuskin soittaa yksinkertaisella puhelimella.
APOlisko teillä sitten jotain heikkolahjaisuutta suvussa? Yleensä kai normaalilla järjenjuoksulla varustetut ihmiset oppii käyttämään myös kosketusnäyttöjä ja älypuhelimia. Oma äitini on 74v ja laittelee kuvia instaansa miltei päivittäin. Anoppi 76v osti juuri iPadin.
Ei ole, kummatkin on ainakin tietääkseni menestyneet koulussa hyvin. Tosin sellainen "mitään uutta ei voi opetella" - asenne on molemmilla, en tiedä onko sillä sitten osuutta asiaan. Aikaisemmin epäilin että äidilläni on huono lähinäkö tai jotain, koska kun tälle sanoi "paina tuosta ok:sta/kameran kuvasta/nuolesta" niin seuraava kysymys oli aina tasoa "missä???? Ei tuossa ole mitään sellaista!!" Mutta ei tämän näössä sitten ollutkaan vikaa... tosi rasittavaa. Ja eilen tämä soitti siitä kun ei tiennyt yhden kaupan aukioloaikoja, sanoin " katso googlesta" niin eiköhän tämä alkanut räyhäämään siitä miten ei hän osaa mennä googleen eikä tiedä mistä ne ajat näkyy, minun pitäisi katsoa ne. Huoh.
Joo, en tajua itsekään. Omakin äitini (56v), käyttää töissä kyllä konetta ja kaikennäköisiä vempaimia, mutta hyvä kun osaa edes teksiviestin laittaa kapulalla, jatkuvasti joutuu kertomaan miten mikäkin toimii.
En mäkään ymmärrä. Olen nelikymppinen ja meillä oli valinnaisaineena jo peruskoulussa oppiaine ATK. Muistelen, että suunnilleen kaikki valitsivat tuon. Avasin tän ketjun ja kuvittelin, että kyse on suunnilleen jostain Alzheimerin alkuoireista kärsivästä 80-vuotiaasta.
Mun vanhemmat ei ymmärrä bluetoothia millään. Ne on 48v. ja 57v.
Ja aina niilläkin on jotain kriisejä koneen/kännykän kanssa. "Meidän netti hävis koneelta!" = ovat jotenkin ihmeen kautta poistaneet selaimen pikakuvakkeen.
"Tää tietokone sekos!" = jompikumpi röhnöttää näppäimien päällä niin, että näyttö joko zoomaa tai loitontaa. Ihan normaalia niille.
Käyttääkö äitisi paljon alkoholia, rauhottavia, huumeita tms.? Nehän voi laskea älykkyysosamäärää huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ei ymmärrä bluetoothia millään. Ne on 48v. ja 57v.
Ja aina niilläkin on jotain kriisejä koneen/kännykän kanssa. "Meidän netti hävis koneelta!" = ovat jotenkin ihmeen kautta poistaneet selaimen pikakuvakkeen.
"Tää tietokone sekos!" = jompikumpi röhnöttää näppäimien päällä niin, että näyttö joko zoomaa tai loitontaa. Ihan normaalia niille.
Ehdota niille esim. työväenopiston tietokoneen ajokortti yms.-kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö äitisi paljon alkoholia, rauhottavia, huumeita tms.? Nehän voi laskea älykkyysosamäärää huomattavasti.
Ei, ja diabeteskään ei kai tuollaista aiheita?
Vierailija kirjoitti:
Minun isoäitini on 82v ja on kaikessa tietotekniikassa parempi kuin minä.
Ehkä tämä kertoo pikemminkin jotain sinun taidoistasi?
Täällä lähes sama tilanne! Äiti ei vaan halua oppia, haraa vastaan jos mitään muuta kuin nettipankin käyttöä ja työsähköpostia ehdottaa puhelimella tai tietokoneella tehtäväksi (ikää 48v). On rasittavaa selittää uudelleen ja uudelleen että se takaisin-nappula tosiaan peruuttaa ja että googlessa voi avata useamman välilehden kerralla. Apua mamma ei kysy ennen kuin jokin on ihan pakko hoitaa tietokoneella/älypuhelimella, ja aina pitää aloittaa nollasta, koska viime kerran selitys on mennyt kuuroille korville.
Joo omat vanhemmat on samanlaisia. Ei vaan osata sisäistää noita asioita, tosin toisella heistä on ihan oikeasti ongelmaa opitun soveltamisessa ja oppimisessa.
Ikä nyt ei varmaan ole se juttu tässä. Useimmiten nelikymppiset ovat työpaikoilla niitä jotka hallitsevat koneet parhaiten, parikymppisillä on pääsääntöisesti pelkkää ohutta someosaamista.
Olettavasti ap:n äiti ei ole kovin kouluttautunut kun on ollut teiniäiti (tai ainakin hyvin nuori lapsen saadessaan). Tai sitten on muuten vain vähän heikkolahjainen.
Olen opettanut omalle n. 80-vuotiaalle äidilleni useammankin tallentavan digiboksin käytön. Siinä oli jo ihan kivasti pedagogista haastetta, mutta tuollaisen laitteen suhteen äidilläni oli motivaatio kohdallaan, joten kyllä hän sen oppi. Tietokoneen käyttö häntä ei kiinnosta pätkääkään, olen kyllä joskus ehdottanut asiaa. Kännykkää käyttää ihan sujuvasti mutta älypuhelimesta ei ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lähes sama tilanne! Äiti ei vaan halua oppia, haraa vastaan jos mitään muuta kuin nettipankin käyttöä ja työsähköpostia ehdottaa puhelimella tai tietokoneella tehtäväksi (ikää 48v). On rasittavaa selittää uudelleen ja uudelleen että se takaisin-nappula tosiaan peruuttaa ja että googlessa voi avata useamman välilehden kerralla. Apua mamma ei kysy ennen kuin jokin on ihan pakko hoitaa tietokoneella/älypuhelimella, ja aina pitää aloittaa nollasta, koska viime kerran selitys on mennyt kuuroille korville.
Hei oma äitini ei myöskään tajua tuota että takaisin-nappula peruuttaa ja että selaimessa voi olla monta välilehteä auki. Aina jos avaan uuden välilehden niin tämä alkaa valittaa että "kone menee sotkuun kun on noin monta ohjelmaa auki".
AP
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla kummoinen työura takana jos koneen käyttö on noin hankalaa.
Keith Richards hoitaa asiat faksilla. Eipä tunnu haittaavan hänen elämäänsä.
Tässä digiajassa menee monilla koko aikaperspektiivi sekaisin. Ei ole kuin n. 15 vuotta aikaa kun menin taksilla lentokentälle, taksia ajoi n. 25-30 mies. Tuli puhetta työpaikoista ja sanoin että olen it-alalla ja työt liittyvät internetiin. Mies sanoi siihen, että ei ole koskaan käyttänyt internetiä, siis EI KOSKAAN, ilmeisesti ei ollut koskaan käyttänyt tietokonetta edes. Oli ihan kantasuomalainen ja tästä on tosiaan vain n. 15 vuotta aikaa.
Alkava muistisairaus ? Yleensä sillon tapahtuu tommosta...
Olen itse nelikymppinen ja itse olen lapsille (parikymppisiä) opettanut tietotekniikan käytön. Ei me nelikymppiset olla sitä feodaalisakkia vaan n 80-kymppisenä joten siinä mielessä huononprovo. Oma äitinikin lähes 70 on ihan kartalla koska tarvinnut aina työelämässä tietotekniikkaa.