Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sen sijaan, että tutkitaan, taivastellaan ja ruokitaan leipäjonossa, pitäisi härjestää elämänhallinnan kursseja

Vierailija
08.07.2016 |

Viime päivien keskustelujen perusteella vaikuttaa siltä, että tosi moni tarvisi yksinkertaista tukea oman talouden hallintaan. Kerrotaan miten karsitaan menoja, tehdään edullisia hankintoja ja edullista terveellistä ruokaa. Järjestetäänkö tällaisia kursseja edes?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet ruokakuponkeina, ei rahana!! Loppuu leipäjonot ja narinat. Ainoa miinuspuoli siinä että valtio menettäisi alko- ja tupakkaveroa joita kupongeilla ei saisi ostaa.

Oletko sä niin tyhmä ettet tajua, että niillä tuilla pitää maksaa paljon muutakin kuin vain ruoka? Tää toistuu aika ajoin, että luullaan ruoan olevan köyhän/vähävaraisen ainut meno, huoli ja tarve kuukaudessa. 

Alkaa todella ärsyttää av-kotkien TYHMYYS. 

Vierailija
22/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jossain on ongelmaa, jos korkeasti koulutettu nuoripari on vuosia työttömänä! Nirsoilua työpaikan suhteen! Voi ottaa ja etenkin itse oma-aloitteisesti ja aktiivisesti hakea myös muita töitä kun koulutusta vastaavaa! Eihän kukaan tuönantaja edes palkaa ihmistä jolla on vuosien työttömyyshistoria. Johonkin töihin nyt ensin ja sieltä käsin voi hakea sitten enemmän omaa alaa vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jossain on ongelmaa, jos korkeasti koulutettu nuoripari on vuosia työttömänä! Nirsoilua työpaikan suhteen! Voi ottaa ja etenkin itse oma-aloitteisesti ja aktiivisesti hakea myös muita töitä kun koulutusta vastaavaa! Eihän kukaan tuönantaja edes palkaa ihmistä jolla on vuosien työttömyyshistoria. Johonkin töihin nyt ensin ja sieltä käsin voi hakea sitten enemmän omaa alaa vastaavaa.

Mitä sinne 80-luvulle kuuluu?

Vierailija
24/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse työttömänä pitkään, ja nyt eläkkeellä (mt-ongelmien vuoksi). Sossuun olen joutunut turvautumaan joskus. Mielestäni elämänhallintakurssi olisi sossun pitkäaikaisasiakkaille tarpeellinen, vaikka joukossa on varmasti niitäkin, jotka hoitavat raha-asiansa hyvin. Minullakin on luottotiedot kunnossa, velkaa nolla euroa jne. mutta menisin ihan mielelläni tuollaiselle kurssille josko oppisin sieltä jotain uutta.

Avustuksia ei pidä missään nimessä antaa kuponkeina, koska -kuten jo ylempänä todettiin- elämässä on muitakin rahareikiä kuin se ruoka. Vaatteet, lääkkeet, vapaa-ajan menot, harrastukset...jossain oli mielestäni juttu tehty että ruokakuponkeja on mietitty Suomessakin, mutta todettiin systeemin tulevan kalliiksi + turhaksi jossain määrin ja siitä luovuttiin jo ajatustasolla.

Kieltämättä silloin kun lukee Hesarista juttuja elämäntapatyöttömien somalien Eid-juhlimisesta, käy mielessä että rahalle olisi varmaan parempaakin käyttöä, mutta sitten taas toisaalta: mikään systeemi ei ole aukoton.

Vierailija
25/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kysytään niiltä puutteessa eläviltä, mikä niitä auttaisi? Joku voisi hyötyä elämänhallinnasta, mutta leipäjonossa on monia jotka sitä hallintaa ja pennin venytystä voisi toisille opettaa. Elämänhallinta kurssi ei auta jos on joku adiktio. Pitäisi olla myös tupakasta vierottaminen siinä samassa. Minua ainakin aina ärsyttää nuo typerät neuvot ja yleistykset. 

Vierailija
26/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko että tuollaiset kurssit olisi kovin suosittuja? Ehkä aika nöyryyttävää ja lannistavaa sanoa, että sä olet nyt tuollainen pitkäaikaisköyhä, me ei opeteta sua nousemaan ylös tästä, mutta me opetetaan olemaan parempi köyhä.

Vai olisiko ideana että ne on pakollisia? Ja se sitten lisäisi halukkuutta osallistua yhteiskuntaan?

Vierailija
27/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ping! kaikki elämänhallinan kurssille niin lyhenee leipäjonot, loppuu vihapuhe ja kaikki työttömät työllistyvät. Kerro nimesi niin ensi vuonna saat Nobelin-palkinnon.

Vierailija
28/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin meistä on tehnyt oman alansa töitä. Ne ovat vain päässeet loppumaan. Nirsoilua on kyllä ilmassa. Ei kuitenkaan meidän taholtamme, vaan työnantajien. On nimittäin niin, että valmistumisen jälkeen et pääse enää hanttihommiin. Työnantajat eivät usko motivaatioon ja epäilevät sitoutumista. Miksi he myöskään haluaisivat varhaiskeski-ikäisiä noviiseja, kun tarjolla on myös reippaita parikymppisiä? Ei kyllä ole tullut menestystä niidenkään hommien kanssa, joista on kokemusta opiskeluvaiheesta. Joskus näissä keskusteluissa neuvotaan salaamaan koulutuksensa. Voihan niin tehdä, mutta sitten pitäisi myös pystyä antamaan selitys, mitä on tehnyt viimeiset kymmenen tai viisitoista vuotta. Istunut pubissa? Ollut mielisairaalassa tai vankilassa? No ei taida työpaikkaa tulla noinkaan.

Vierailija
29/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sinä vielä odotat? Pane toimeksi. Perusta kurssit. Ota kuitenkin huomioon, että osallistuminen ei ole niin vilkasta kuin odotat. Moni pitkään olemattomilla rahoilla elää kitkutellut on sen verran alamaissa ihan henkisesti, ettei jaksa lähteä kuuntelemaan kenenkään besserwisserin saarnaa.

Joskus ennen vanhaa järjestettiin ns. morsiuskursseja, joilla nuoret avioitumassa olevat naiset saivat opastusta kaikin puoliseen taloudenhoitoon ja ruuanlaittoon sekä lastenhoitoon. Tällaiset kurssit modernisoituina voisivat olla nytkin paikallaan. Monet nuoret naiset ovat todellisia tumpeloita eivätkä miehet ole yhtään sen parempia. Se mopon rassaus ei pätevöitä talouden hoitoon, ei myöskään ahkera baarissa istuminen.

Vierailija
30/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Martoilla on keittokirja, jossa käytetään edullisia aineksia.

Isäpuoleni mukaan kouluissa pitäsi olla kursseja sekä terveellisestä ruoanlaitosta, arkiliikunnasta, säästämisestä että elintavoista.

Kaikki eivät opi niitä kotoaan. Ts. Coca Cola -pullojen hinnalla vihanneksia ja alkoholin sijaan hedelmiä. Tupakat jätetään kauppaan ja ostetaan kalaa, pähkinöitä jne.

Mites sitten, kun kaikki ei välttämättä halua elää ainoaa elämäänsä pelkästään terveellisyyksiä popsimalla vaan haluavat polttaa tupakkaa ja juoda cokista? Sinäkö sen määräät miten täällä tulee elää?

Vierailija
31/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai miten ois jos tehtäis yhteiskunnasta sellainen jossa ihmisen ei tarvitse huolehtia jumalauta siitä riittääkö rahat ruokaan ja asumiseen?

Niin, että kun Penaa hotsittaa vaan ryyppää niin Repe tekee tuplavuoron tehtaalla kattaakseen Penan kaljantarpeen. Ei saa pakottaa Penaa muuttaan Rovaniemelle tekeen siivoojan duunia kun Pena kuitenkin on koulutukseltaan putkimies ja sen äitikin (jota Pena näki viimeks 2003) asuu Espoossa. Ja Penan vaimokin lähti liitään kolmannen turpaanvedon jälkeen, nyt sillä on joku matu jonka ilkee yhteiskunta päästi maahan ihan vaan Penalle vittuillakseen. Ei saa Penaa pakottaa ottaan vastuuta elämästään kun sillä on hei ASTMA, pakkasella ei voi mennä duuniin kun tulee kohtaus. Ja onhan se vitun väärin, et Liisalla on BMW vaikka se on vaan henkisentyöntekijä. Ämmä istuu konttorilla 60h viikossa kahvia juomassa ja tulee sit leijumaan Penalle. Ei se mitään, Pena kännispäissään pistaa paksuks naispuolisen vastineensa, mutta ei kyllä saatana mitään elareita maksa!! Onneks Repellä on se duuni niin voi kattaa senkin kersan elatuksen, kun Pena on syrjääntyny ja sen elämä on ihan hirveen vaikeeta ilman mitään valoo tunnelin päässä kun valtiolta ei tuu kolmea tonnia käteen pelkällä perseen raapimisella.

Vierailija
32/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa kuitenkin hankittaisiin kaikille töitä, josta maksetaan palkkaa, ja työkyvyttömille riittävä eläke ja muu tuki. Sitten vasta ruoanlaittokurssit ja life coachien apu.

Näinpä. Vielä kun joku keksisi, mistä ja miten näitä työpaikkoja hankitaan. Ei ainakaan yliopistokoulutuksesta ja tutkimustyöstä leikkaamalla. 

Vierailija
33/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut itse työttömänä pitkään, ja nyt eläkkeellä (mt-ongelmien vuoksi). Sossuun olen joutunut turvautumaan joskus. Mielestäni elämänhallintakurssi olisi sossun pitkäaikaisasiakkaille tarpeellinen, vaikka joukossa on varmasti niitäkin, jotka hoitavat raha-asiansa hyvin. Minullakin on luottotiedot kunnossa, velkaa nolla euroa jne. mutta menisin ihan mielelläni tuollaiselle kurssille josko oppisin sieltä jotain uutta.

Avustuksia ei pidä missään nimessä antaa kuponkeina, koska -kuten jo ylempänä todettiin- elämässä on muitakin rahareikiä kuin se ruoka. Vaatteet, lääkkeet, vapaa-ajan menot, harrastukset...jossain oli mielestäni juttu tehty että ruokakuponkeja on mietitty Suomessakin, mutta todettiin systeemin tulevan kalliiksi + turhaksi jossain määrin ja siitä luovuttiin jo ajatustasolla.

Kieltämättä silloin kun lukee Hesarista juttuja elämäntapatyöttömien somalien Eid-juhlimisesta, käy mielessä että rahalle olisi varmaan parempaakin käyttöä, mutta sitten taas toisaalta: mikään systeemi ei ole aukoton.

Sinä et juhli joulua mitenkään? Ei köyhien pidäkään, sehän ois kamalaa verorahojen haaskuuta ostaa se porkkalaatikko ja piparia 😔 .

Vierailija
34/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan elämänhallintakurssille alustukset kosmologilta, fyysikolta, tilastotieteilijältä etc. että miten sitä elämää hallitaan. Haluan oppia hallitsemaan elämää kaikissa universumeissa.

Vierailija
35/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinta ja elämänhallinta. Voisivat nämäkin tämän sanan rakastajat kokeilla itse miten hallitaan elämää jollain työkkärin peruspäivärahalla tai vastaavilla minimituloilla. Onnistuuhan se normielämä sillä jonkun aikaa jos tarkkaan laskee, mutta sitten ei parane kenenkään perheenjäsenen sairastua tai osua muutakaan poikkeavaa tapahtumaa sille upealle elämänhallinnan tielle.

Varmasti on olemassa ihmisiä, jotka hassaavat rahansa joutavuuksiin oli rahaa sitten miten paljon hyvänsä, mutta on aika törkeää olettaa, että kaikki leipäjonossa kävijät olisivat jotain idiootteja, jotka eivät vaan osaa. Itse en ole leipäjonossa ikinä käynyt, mutta en silti kuvittele, että olisin jotenkin parempi ja fiksumpi ihminen sen takia, minulla vain sattuu tällä hetkellä olemaan asiat hyvin.

Vierailija
36/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan ollaan menossa toiseen suuntaan, eli pitää itse ottaa vastuu valinnoistaan. Järjettömältähän se tuntuu, jos sattuu tuntemaan jotain huono-osaisia edes joten kuten, ja näkemään kuinka huonoa heidän elämänhallintansa usein on.

Vierailija
38/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja pitäisi järjestää. Nämä ihmiset, jotka seisovat leipäjonossa eivät ole vailla elämän hallintakursseja vaan työpaikkoja. Jos kaikilla olisi työpaikka ja kohtuullinen toimeentulo, ei leipäjonojakaan olisi. Rahan puutteesta siinä on kysymys, ei holtittomasta elämästä.

Vierailija
39/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se elämänhallinnan kurssi paljon auttaisi. Monet on sen verran heikkolahjaisia ettei kurssi paljon elämää parantaisi. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan - jopa ilman kursseja - että jos on vähän rahaa, kannattaa tehdä itse ruoka eikä ostaa kalliita eineksiä ja tupakkia. Mutta kun ei...

Vierailija
40/79 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri katsonut naapurissa asuneen yliopisto-opiskelijan elämän hallinnan pettämistä. Ensin tulee vähän harhaisuutta ja sitten suurempia fobioita. Vielä se sinnitteli muutaman vuoden. viimeisen vuoden ihmisiä pakoillen. Siltä meni elämänhallinta, asunto ja tulot. Olen sen joskus nähnyt hiipivän täälläpäin ja nukkuvan asemalla. Sille olisi pitänyt siellä yliopistossa opettaa elämänhallintaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän