Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin suhteesi omiin vanhempiisi muuttui aikuinen-aikuinen -suhteeksi?

Vierailija
08.07.2016 |

Eli siis olette tasavertaisia aikuisia molemmat. Tapahtuiko jotain erityistä, esim. sait lapsen? Vai vaikuttiko vaan ikä? Vai oletko edelleen vanhempi-lapsi -suhteessa omiin vanhempiisi?

Meillä ei näytä tätä tapahtuvan. Välillä tuntuu, että menee vaan pahemmaksi neuvomiseksi. Mun vanhemmista on suuri apu mm. isä on taitava remontointihommissa ja moni homma olisi jäänyt tekemättä hänen taitojensa vuoksi (yleensä hän ehdottaa, että seuraavaksi voitais tehdä autotalli tms.). Yleensä neuvomiset ovat jotain sellaista, että meidän ehdottomasti pitäisi hankkia jotain mitä me ei todellakaan haluta tai sitten hävittää jotain todella tarpeellista. Tai sitten muuttaa jokin hyväksi havaittu käytäntö sellaiseksi, mikä tuntuu aivan järjen vastaiselta. Viimeisin episodi liittyi viilennyskoneeseen, jota on pidetty helteillä päällä yläkerrassa 30-60 min iltaisin ja sen jälkeen on hyvä nukkua. Hei eivät halunneet sitä käyttää ja repivät irti putken kanavasta, kun piti saada painovoimainen ilmanvaihto toimimaan. Oli kuulemma silti ollut kamalan kuuma, meidän talo on kuulemma niin kummallinen. Pois lähtiessä sitten sanoivat, että ihan turha kone, kannattaisi hävittää, mutta saa sen laitettua takaisin, jos satutte joskus tarvitsemaan. No, satuttiin tarvitsemaan ihan muutama tunti sen jälkeen. Kiva kun kävivät, mutta onneksi on välimatkaa reilut 300 km.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,isät on tuollaisia.Älä välitä.Joskus on parempia päiviä.

Vierailija
2/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä päivää ei ole tullut eikä näköjään tulekaan. Olen nyt viisikymppinen, mutta äidillä on edelleen ohjeita ja neuvoja meidän perheen olemisiin ja tekemisiin. Nätti puhe ja pyytäminen ei ole tepsinyt, joten olen rajoittanut näkemistä ja meidän perheen asioista kerron vain ylimalkaisesti. Valitettavaa, mutta pakko.

Joskus kolmekymppisenä olimme vuokranneet mökin serkun ja serkun miehen siskon perheen kanssa. Olimme viikon samaan aikaan siellä, mukana oli myös serkun anoppi. Muutaman päivän ihmettelin, että jotain outoa tuossa Pirkossa on, ja sitten keksin: Pirkko kohteli kolmekymppisiä lapsiaan kuten aikuisia. Oma äiti olisi koko ajan vahtinut minua, että älä istu siihen tai pese kädet ennen ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut joskus 20-vuotiaana. Nykyään kyllä ihmetyttää, missä se vanhempien ihmisten paljon puhuttu viisaus oikein piilee, kun siihen niin harvoin törmää.

Vierailija
4/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmänkin siltä, että apn tapauksessa ne osat ovat vaihtuneet päittäin.

Vierailija
5/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah mä oon lapseton sinkku 37v. ja täällä kesälomalla vanhempien nurkissa minusta tulee teini. Ei siinä mitään, palvelu pelaa; aamukahvit tulee sänkyyn, äiti tuo karkkia ja jätskiä kaupasta, pyykit pestään ja autoon annetaan bensarahaa :) välillä tuntuu että kun ei mulla oo muutakaan elämään niin muuttaisko takaisin? 

Vierailija
6/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä loppui lapsuus ja lapsena kohtelu 16-vuotiaana, kun muutin pois kotoa. Sen jälkeen ei ole kyselty, että miten pärjäät, eikä ohjeitakaan ole tullut. Pikemminkin ovat olleet, että "oot fiksu likka, kyllä sä pärjäät". Joskus olisin kaivannut vähän päähän taputtamista ja neuvoja, ettei kaikkea olisi tarvinnut opetella kantapään kautta. 

Vierailija
7/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen nyt käymään kusella.

Vierailija
8/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko ollut joskus 20-vuotiaana. Nykyään kyllä ihmetyttää, missä se vanhempien ihmisten paljon puhuttu viisaus oikein piilee, kun siihen niin harvoin törmää.

Tämä. Ja olen nyt 23.

Vierailija
9/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppienä, kun isä kuoli ja äiti sairastui vakavasti. Huolehtijan osat vaihtuivat, siten myös minusta tuli "aikuinen". Nyt osat ovat niin päin, että äiti soittaa ja pyyttää neuvoa ja apua minulta.

45 vee

Vierailija
10/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa siinä vaiheessa kun muutin kotoa opiskelemaan 15-vuotiaana. Olen aikuistunut varhain. 18-vuotiaana kun sain ensimmäisen lapseni niin tottakai äiti neuvoi mutta yleensä vain kysyttäessä. Kyllä saatan edelleen kysyä neuvoa äidiltä erinäisiin asioihin, mutta samaan tyyliin kuin esim. kavereiltakin, neuvoa-antavasti. Ei äiti puutu asioihini ellen kysy, vaikka välimme ovat aina olleet läheiset ja erittäin hyvät. Olen nyt 26-vuotias.

Vierailija
11/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah mä oon lapseton sinkku 37v. ja täällä kesälomalla vanhempien nurkissa minusta tulee teini. Ei siinä mitään, palvelu pelaa; aamukahvit tulee sänkyyn, äiti tuo karkkia ja jätskiä kaupasta, pyykit pestään ja autoon annetaan bensarahaa :) välillä tuntuu että kun ei mulla oo muutakaan elämään niin muuttaisko takaisin? 

Mikäs siinä, jos toimii... :D

Vierailija
12/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa.. vanhempani ovat alkoholiongelmaisia narsisteja, jotka eivät aikuistu koskaan.

Minä aikuistuin, kun lakkasin toivomasta että he muuttuisivat ja otin etäisyyttä.

Vierailija
13/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikymppisenä tasan. Äiti joutui vakavaan auto-onnettomuuteen. Isäni, joka aina oli ollut hyvin osaava ja hoitanut kaikki asiat,  oli aivan sekaisin tästä ja jouduin ottamaan ohjat käsiini. Isä ihan konkrettisesti antoi mulle valtuudet jopa pankkiasioihinsa joksikin aikaan. 

Vierailija
14/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain oman lapsen, eli 38-vuotiaana.

Vierailija
15/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tapahtunut, en usko että tulee tapahtumaan.

Vierailija
16/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä päivää ei ole tullut eikä näköjään tulekaan. Olen nyt viisikymppinen, mutta äidillä on edelleen ohjeita ja neuvoja meidän perheen olemisiin ja tekemisiin. Nätti puhe ja pyytäminen ei ole tepsinyt, joten olen rajoittanut näkemistä ja meidän perheen asioista kerron vain ylimalkaisesti. Valitettavaa, mutta pakko.

Joskus kolmekymppisenä olimme vuokranneet mökin serkun ja serkun miehen siskon perheen kanssa. Olimme viikon samaan aikaan siellä, mukana oli myös serkun anoppi. Muutaman päivän ihmettelin, että jotain outoa tuossa Pirkossa on, ja sitten keksin: Pirkko kohteli kolmekymppisiä lapsiaan kuten aikuisia. Oma äiti olisi koko ajan vahtinut minua, että älä istu siihen tai pese kädet ennen ruokaa.

Mä olen kanssa pitänyt sitä linjaa, että ihan hyvin menee ja ei ole mitään hankaluuksia, jos äiti kysyy jotain. Koska, jos lapsella on ollut nuha, niin mä olen pukenut sen huonosti. Mahatauti on ollut pari kertaa (lapsi on nyt 5-v.), koska olen varmaan vienyt sen jonnekin mistä se on sen saanut.

Mä olen kanssa ihaillut paria työkaveria, joilla tuntuu olevan tasavertainen suhde lastensa ja miniöidensä kanssa. Moni varmaan luulee tekstin perusteella, että me ollaan varmaan tosi nuoria. No joo, niin ollaankin, vasta vähän päälle 40-v. molemmat ;) Jotenkin luulin tän suhteen muuttuvan, kun saatiin lapsi, mutta ei. Olen oikeastaan luopunut toivosta sen suhteen ja yritän olla ajattelematta asiaa. Monesti nää asiat vaan tulee mieleen sen jälkeen, kun he ovat käyneet meillä. Heillä käydessä asia ei niinkään korostu. Joku tuolla kirjoitti suhteen kääntyneen heillä päälaelleen kuoleman ja sairastelun vuoksi. Ei sitten hänelläkään ehtinyt suhde tasaantua ennen kuin vaihtui päälaelleen.

Vierailija
17/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

viilennyskoneeseen, jota on pidetty helteillä päällä yläkerrassa 30-60 min iltaisin

et ainakaan voi olla mies, "viilennyskoneesi" on ilmastointilaite, ja 30-60min ilmastointia ei riitä koko yöksi, näillä keleillä 24h on hyvä aika tehokkaallakin vehkeellä.

Vierailija
18/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain melko nuoreni esikoiseni (22-vuotiaana) ja jotenkin siihen aikaan omien vanhempieni kanssa tapahtui tämä että olimme tasavertaisia aikuisia. Olin pari vuotta aikaisemmin muuttanut omilleni mutta ennen lasta he (koittivat) toisinaan vielä hyysätä.

Miehen vanhempien kanssa taas päin vastoin. Heillä on aina mielipiteitä lasten kasvattamiseen, meidän sisustukseen, menoihin yms. Äitinsä vaati vähän aikaa sitten että lähtee mukaan hyväksymään MEIDÄN tilaamamme sängyn (joka siis tuli meille kotiin). Mies on tästä yrittänyt sanoa nätisti sekä vähän rumemmin mutta aina vain jatkuu. Tästä syystä emme käy heille kovinkaan usein. Harmi juttu mutta ei hermot kestä.

Vierailija
19/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapahtunut ja kyseinen prosessi kuuluisi lähteä VANHEMMISTA. Meillä äiti on niin vammainen, ettei kykene siihen. Olen 43.

Vierailija
20/42 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viilennyskoneeseen, jota on pidetty helteillä päällä yläkerrassa 30-60 min iltaisin

et ainakaan voi olla mies, "viilennyskoneesi" on ilmastointilaite, ja 30-60min ilmastointia ei riitä koko yöksi, näillä keleillä 24h on hyvä aika tehokkaallakin vehkeellä.

Minäkään en ole mies, mutta meillä ilmalämpöpumpulla saadaan parissa tunnissa hyvä nukkumisviileys. Ja se riittää koko yön sillä yöllä lämpötila on selvästi viileämpi kuin päivällä. Kyllä se ihan siinä pysyy mihin illalla on viilennetty ja nousee vasta aamulla kun lämpötila ulkona alkaa nousemaan.