Lapsilisä loppuu vanhimmalta lapselta pian, voi itku :(
Kiva kun vanhimmasta lapsesta maksettava lapsilisä loppuu juuri kun teini aloittaa lukion :( Kolmen lapsen totaali-yh:lle tuo lapsilisämenetys tulee olemaan 180 e/kk (koska nuoremmistakin lapsista maksettava summa pienenee, kun lapsia ei enää ole muka kuin kaksi). Teini alkaa saamaan toki opintorahaa korotettuna, mutta se on vain 97 e/kk. Mietin vaan että millähän ilveellä saan maksettua kaikki lukiokirjat ja kannettavat tietokoneet ja bussiliput sun muut, joita ei aiemmin ole tarvinnut maksaa, tähän mennessäkin on ollut melkoista kituuttamista rahan kanssa ja nyt vielä tämä.
Kommentit (61)
Teini voisi muuttaa sisäoppilaitostyyppiseen kansanopistoon, jossa saa kirjat ilmaiseksi. Asuminen ja kolme ateriaa päivässä ilmaiseksi. Tokihan näitä ei ihan taida olla joka niemessä ja notkelmassa, että voi joutua muuttamaan vähän syrjäisemmille seuduille.
No voivoi, enemmän teinisi saa opintotukea kuin yksilapsiset perheet lapsilisää.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, kun joutuu ihan itse omat lapsensa elättämään...
Älä muuta sano ja sanopa muuta! Käsittämätöntä miten näitä "meidän kaikkien lapsia" riittää.
Toivottavasti lapsi kokemastaan viisastuu ja käy koulut hienosti läpi ja pärjää elämässään äitään paremmin.
Mun lapsen lukiossa osa kirjoista on lainattavissa koulun kirjastosta, ainakin kaikki pakollisten kurssien kirjat.
Eikö lukio aloiteta sinä vuonna, kun täytetään 16 ja lapsilisää maksetaan, kunnes täyttää 17? Viettikö teinisi välivuoden eikä edes töitä tehden?
Ihan kamalan kalliiksi tulee lukio, mulla kaks eri lukioissa ja samat kirjat ei tietenkään käy. Tietokoneet vaaditaan ja silti pitää olla kirjat, muuten tippuu kurssilta. Yllätyksenä tuli kallis laskin, jotka piti ostaa, kun lukevat pitkää matikkaa.
Yritä saada kaikki kirjat kierrättettyinä, torissa on nyt paljon ja kirjastoihin voi kans tehdä varauksia. Tytöillä tietty tuo aikamoisen kustannuksen nuo vanhojen tanssit. Risteilyjä noilla ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsilisää pitäisi maksaa kotoa käsin opiskelevalle 24-vuotiaaksi. Halvenmaksi tulisi yhteiskunnalle kuin tukea itsekseen muuttamista.
Kaikki eivät asu paikassa, jossa on koulut vieressä. Tai edes sadan kilometrin päässä.
Lapsennehan on selkeästi väliinputoaja: Ei saa enää lapsilisää, eikä ole vielä päässyt eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Tytöillä tietty tuo aikamoisen kustannuksen nuo vanhojen tanssit. Risteilyjä noilla ei ole ollut.
Tai sitten voi vuokrata satasella itselleen hameen ja tehdä kampauksen itse. Ehdottomasti suurin osa lukiolaisista ei käy millään abiristeilyllä.
Tätä varten on varmaan opintolaina? T. Itsekin sellaisen joutunut ottamaan
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalan kalliiksi tulee lukio, mulla kaks eri lukioissa ja samat kirjat ei tietenkään käy. Tietokoneet vaaditaan ja silti pitää olla kirjat, muuten tippuu kurssilta. Yllätyksenä tuli kallis laskin, jotka piti ostaa, kun lukevat pitkää matikkaa.
Yritä saada kaikki kirjat kierrättettyinä, torissa on nyt paljon ja kirjastoihin voi kans tehdä varauksia. Tytöillä tietty tuo aikamoisen kustannuksen nuo vanhojen tanssit. Risteilyjä noilla ei ole ollut.
No ei muuta kuin sossusta vinkumaan rahaa, että tyttö saa ostaa tanssipuvun, käydä meikissä ja kampauksessa. Vanhojentanssithan ne on tärkein juttu siinä lukiossa.
Tarkistuta elätusmaksun suuruus. Isä osallistumaan oman lapsensa menoihin.
Vierailija kirjoitti:
elatusmaksun*
Tuliko tämäkin taas yllätyksenä? Moni pykää lapsia useamman kappaleen ollessaan itse parikymppinen ja kouluttamaton. Sitten tuleekin ero ja pitäisi elättää lapset ilman työkokemusta ja koulutusta. En ymmärrä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi olevansa totaali-yh. Joko lasten isä on kuollut tai sitten ap on halunnut munaa kolme kertaa lapsia tehdäkseen ja on sitten valehdellut, että joku tuntematon ruotsinlaivalla pani paksuksi. On sitten saanut vuosikaudet valtiolta elatustukea.
Vierailija kirjoitti:
missä isä/isät?
Ihan on sama isä kaikilla. Ei ole osallistumassa kustannuksiin syystä, jota en ala sen tarkemmin avaamaan. Ja kaikille vahingoniloisille "mitäs läksit, oma syy, olisit pärjännyt paremmin" -viisastelijoille tiedoksi, että vielä kaksi vuotta sitten oltiin ihan tavallinen keskiluokkainen perhe, meillä vanhemmilla korkeakoulututkinnot ja vakituiset hyvät työt. Mutta elämä saattaa joskus pistää pakan sekaisin oikein rankimmalla kädellä. Onko käynyt mielessä että jotain tällaista voisi sattua myös omalle kohdalle?
Tuota läppäriasiaa pitää tutkiskella vielä, jos tosiaan käytetyllä pärjäisi.
-ap
Mä ainakin teen kaikkeni, että tyttö pääsee vanhoihin. Varsinkin kun luin sen Hesarin jutun siitä köyhästä Riikasta. Sitä ulkopuolisuudentunnetta en lapselleni aio jätjestää.
Ai isä onkin olemassa, ap ei olekaan totaali-yh?
No, vanhemmilla on velvollisuus elättää lapset toisen asteen koulutuksen loppuun asti. Isältä vaikka lakiteitse maksuun lukion kirjat. Mitä ihmettä ap täällä valittaa?
Onko lukioaikainen opintotuki yliopisto-opintojen tukikuukausista pois?
Oletko tutustunut yo-lautakunnan laitteistovaatimuksiin ollenkaan:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Diga…
Ylioppilaskokeeseen kelpaa vaikka kymmenen vuotta vanha tietokone vallan mainiosti. Nuo tekniset vaatimukset ovat todella vähäiset noiden laitteiden osalta.