Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku leikkaa kurkkua juustohöylällä?

Vierailija
07.07.2016 |

Miksei voi käyttää veistä? Juustohöylä on nimensäkin mukaan tarkoitettu juustolle, ei kurkulle.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

veitseä

*tirsk*

Vierailija
62/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeaa, tulee ohuita siivuja, ei lisätiskiä höylän lisäksi. Siksi.

Minä ihmettelen asiaa juuri siltä kannalta. Miksi kurkkusiivut halutaan niin ohuiksi? Kurkkuhan on parasta, kun se ei ole sellainen löysä lätyskä, vaan siinä on jotain mitä haukata.

Jos on jokin järkisyy ohuisiin siivuihin, minusta siitä vaan. Kurkkua kuitenkin leikkaa saman määrän nopeammin veitsellä kuin juustohöylällä, kun siivun paksuus on sopiva. Höylällä pitää leikata kolme tai neljä siivua.

T. Ei ap

haluaisin nähdä kuinka sä leikkaat veitsellä nopeasti kurkkua tasalaatuisesti. jos syön vaikka salaattina ruokalautasella kurkkua, niin ei siihen sovi yksi kurkun pätkä tötterönä vaan kasa höylättyä ohutta kurkkuviipaletta. just kosteaa, hyvä niin. vettähän kurkku suurimmaks osaks on. ja vesikannuun kans höylättyä kurkkua. raikasta, hyvänmakuista vettä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustohöylä rikkoo kurkun. Minä en tykkää rikkoa asioita.

ei riko. 

Vierailija
64/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronko mitä kaikkea teen munaleikkurilla?

Käytin pari kertaa munaleikkuria herkkusienten viipalointiin, niin ne langat löystyivät.

Kannattaa hankkia sellainen munaleikkuri jonka langat kestää. Jos langat löystyy herkkusienillä, kyllä ne löystyy aika nopeasti muutenkin. Meillä on kokometallinen kestänyt jo 12 vuotta, eikä langat ole löystyneet.

Hyvä ohje noin teoriassa, mutta miten sen tietää, missä ne kestää? Tuokin löystynyt oli varmaankin yleisin myynnissä oleva kaksoisleikkuri (viipale/lohko). Päällisin puolin ihan laadukkaan oloinen. Kahdesta sellaisesta löystyivät, ostin sitten Biltemasta vastaavanlaisen, ainakin vielä on kunnossa.

Vierailija
65/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en tajunnut, että puhutaan ruoasta eikä ruumiinosasta...

Vierailija
66/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät osaa käyttää veistä ja/ tai ei ole leikkuulautaa käytettävissä. Juustohöylä pitää heittää samantien tiskiin, jos sillä leikkaa kurkkua. Märkä ja vettynyt höylä ei pysty enää juustoon. Tiskiä tulee siis tällä tavalla jopa lisää.

Et sitten keksinyt että juuston voi viipaloida ensin...

Joo, mutta meillä se juustohöylä jätetään pöydälle, että sitä voi käyttää taas uudelleen seuraavan juuston höyläyksen yhteydessä. Jos sillä viipaloi kurkkua, se on pakko pestä joka kerran jälkeen.

Kai sä peset työvälineet käytön jälkeen??

Vierailija
67/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ketään oikeasti kiinnostaisi, vaikka joku leikkaisi hiuksensa juustohöylällä? 

Vierailija
68/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä höylään juustoa kavahöylällä ja leikkaan joulukinkkua moottorisahalla. Terv. Taivaanrannan timpuri.

Vierailija
69/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustohöylä rikkoo kurkun. Minä en tykkää rikkoa asioita.

No mutta kyllä kait lopetat ensimmäisen vedon jälkeen? Johan sitä vertakin tulee.

Vierailija
70/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

höylälle peukut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen asiaa juuri siltä kannalta. Miksi kurkkusiivut halutaan niin ohuiksi? Kurkkuhan on parasta, kun se ei ole sellainen löysä lätyskä, vaan siinä on jotain mitä haukata.

Jos on jokin järkisyy ohuisiin siivuihin, minusta siitä vaan. Kurkkua kuitenkin leikkaa saman määrän nopeammin veitsellä kuin juustohöylällä, kun siivun paksuus on sopiva. Höylällä pitää leikata kolme tai neljä siivua.

T. Ei ap

haluaisin nähdä kuinka sä leikkaat veitsellä nopeasti kurkkua tasalaatuisesti. jos syön vaikka salaattina ruokalautasella kurkkua, niin ei siihen sovi yksi kurkun pätkä tötterönä vaan kasa höylättyä ohutta kurkkuviipaletta. just kosteaa, hyvä niin. vettähän kurkku suurimmaks osaks on. ja vesikannuun kans höylättyä kurkkua. raikasta, hyvänmakuista vettä

Minä jos kurkkua ruoan oheen salaatiksi laitan, teen ensin kurkkuun kaksi tai kolme halkaisuviiltoa ja viipaloin sitten valmiita lohkoja.

Vierailija
71/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustohöylällä on myös kiva höyläillä jääkaappi kylmää voita.

Vierailija
72/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ei ap

Tule katsomaan. Ensin leikkaan pitkän kurkun kolmeen pätkään, sen jälkeen puolitan ne ja siitä alan vetää parin millin siivuja tai yleensä kuitenkin leikkaan vielä yhden tason kun teen soiroja, jos teen salaatin. Jos en leikkaa soiroja, leikkaan sen toiseen kertaan pitkittäin ja teen ehkä kuuden millin siivuja.

Hyvin tasalaatuisia tulee ja maistuu paremmin, kun höylän terä ei murskaa sitä kuorta. Yhtä vetisiä ne on, suutuntuma on vain erilainen. Jos haluat salaatista vielä vetisempää, laita vähän suolaa. Sillä saa nesteen irtoamaan vihanneksista. Jos haluat salaatista pehmeän vetistä, pakasta sitä hetken. Onnistuu ilman suolaakin.

Vierailija
73/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin pari kertaa munaleikkuria herkkusienten viipalointiin, niin ne langat löystyivät.

En ole koskaan omistanut munaleikkuria. Joutuuko siitä helvettiin kun olen käyttänyt ihan veistä munan siivuttamiseen?

Vierailija
74/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ei ap

Minä jos kurkkua ruoan oheen salaatiksi laitan, teen ensin kurkkuun kaksi tai kolme halkaisuviiltoa ja viipaloin sitten valmiita lohkoja.

Veitsellä siis, en höylällä. Tuohon sopii paksummat lohkot.

Vierailija
75/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan omistanut munaleikkuria. Joutuuko siitä helvettiin kun olen käyttänyt ihan veistä munan siivuttamiseen?

Keltuainen tarttuu veitseen ja hajoaa. Ainakin, jos kuivana leikkaa.

Vierailija
76/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä höylään juustoa kavahöylällä ja leikkaan joulukinkkua moottorisahalla. Terv. Taivaanrannan timpuri.

Minusta tasohöylä sopii parhaiten juustoon. Mutta kysymys tässä ketjussa olikin, millä leikkaat kurkkua. Käytätkö kosher hyväksyttyä veistä, noudatatko halalia vai onko joku muu ortodoksisempi oppi?

Vierailija
77/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terävä juustohöylä leikkaa kurkun nätisti. Minä inhoan niitä paksuja viivaleita, iso kerros ohuita leivänpäälle, niin ei muuta päällystä tarvitse.

Vierailija
78/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi juustohöylää, toinen tekee ihan ohutta siivua ja toinen paksuhkoa. Jälkimmäisellä tulee just täydellisen paksusia kurkkuviipaleita, joten miksipä en käyttäisi. Leipää tehdessä höylään ensin juuston ja sitten vasta kurkun ettei juustosta tule märkää muhjua. Höylä kerkiää kuivahtaa seuraavaa kertaa varten, en pese sitä erikseen. 

Vierailija
79/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltuainen tarttuu veitseen ja hajoaa. Ainakin, jos kuivana leikkaa.

Oletko yleensäkin kuivana, jos on munaa tarjolla?

Vierailija
80/105 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi käyttää veistä? Juustohöylä on nimensäkin mukaan tarkoitettu juustolle, ei kurkulle.

Samaa mieltä, onhan se kieltämättä outoa!