Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pahaa perinteisten sukupuoliroolien noudattamisessa on?

Vierailija
07.07.2016 |

Meillä on tapana, että mies tekee kotitöistä ns. miesten ja minä naisten työt. Tämä on meille juuri oikea ratkaisu ja ollaan kumpikin tyytyväisiä työnjakoon. Meille molemmille oli myös itsestän selvää, että perheen yhteiseksi sukunimeksi tulee miehen sukunimi ja naimisiin mennään ennen kuin lapsia hankitaan. Mitä pahaa tässä on? Miksi väitetään, että olisin nyrkin ja hellan välissä? Alkaa vähitellen kyllästyttää, että elämäntyylimme on jatkuvasti lähipiirin hampaissa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun toinen sairastuu tai tulee ero? Meillä isäni ajaa autoa (äitillä ei korttia) ja maksaa laskut, nyt kun sairastui äitini ei kykene selviytymään arjesta yksin. Minusta surullista, että joku haluaa tehdä itsestään avuttoman vielä nykyaikana.

Jos toinen sairastuu tai erotaan tai tapahtuu jotain muuta, niin sitten tehdään niitä toisenkin hommia. Kyse ei ole siitä, ettenkö minä osaisi vaikka leikata nurmikkoa ja mies tehdä ruokaa, vaan siitä että minä teen mieluummin ruokaa kuin leikkaan nurmikkoa ja mies taas päinvastoin.

ap

Ruokaa tehdään joka päivä ja nurmikko ajetaan parin viikon välein.

Vierailija
22/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tätä jankkaamista. Luulen et se on ihan omassa päässä se kuuluisa 'muut kyttää ja arvostelee mun valintoja'. Tuskin. Jengi on yleensä niin itsekeskeistä, ettei paljon muut kiinnosta, ellei siitä ole jotain hyötyä.

Jokainen elää siltä kuin tuntuu. Jos tykkäät perinteisestä, lokeroivasta sukupuolijaosta, niin sitten tykkää. Mitä siinä on kenelläkään mitään sanomista? Kunhan muistat, ettet sitten ruikuta (tätä tapahtuu paljon työkaverini tyyliin: taas siivosin koko kämpän, eikä kukaan auttanut, arvaa et on kivaa tulla duuniin (lue: nainen on opettanut miehensä ja poikansa turisteiksi, jotka eivät osaa kotona mitään tehdä, aina pitää imuroida/tiskata/puunata perässä)), etkä myöskään ala muilta vaatia samaa tykkäämistä. 

Myös yhteiskunnan täytyy perustua tasa-arvoon, siis siihen että pääsääntöisesti jokaisen olisi elätettävä itsensä työtä tehden (on terve ja kykenevä). Yhteiskunnan lähtöarvona ei voi, eikä saa olla, että ollaan toisten elätettävinä - ne ovat aina poikkeustapauksia. Usein tällaisissa mukamas 'perinteisissä' perheissä yhteiskunta joutuu kustantamaan ainakin osan äidin 'perinteellisyydestä' eli kotona olemisesta. Kyllä se mun mielestä pitäisi ihan omasta pussista tulla, koska se on valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä vaan pystyis. Meillä ei oo miesten eikä naisten hommia. Se tekee kumpi ehtii ensiksi kotiin.

T. Putkiasentajapariskunnan nainen

Nimenomaan sinä et pystyisi, eikä ilmeisesti suurin osa lähipiiristämmekään. Mutta koska minulle ja miehelleni, meille kahdelle joita tämä valinta oikeasti koskee, työnjako on paras mahdollinen, sen pitäisi kelvata muillekin.

ap

Vierailija
24/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä vaan pystyis. Meillä ei oo miesten eikä naisten hommia. Se tekee kumpi ehtii ensiksi kotiin.

T. Putkiasentajapariskunnan nainen

Nimenomaan sinä et pystyisi, eikä ilmeisesti suurin osa lähipiiristämmekään. Mutta koska minulle ja miehelleni, meille kahdelle joita tämä valinta oikeasti koskee, työnjako on paras mahdollinen, sen pitäisi kelvata muillekin.

ap

Ja kelvata muillekin siinä mielessä, että meidän perheessä tehdään näin. Kenekään muun ei ole pakko, joten miksi minunkaan olisi pakko tehdä kaikkea?

ap

Vierailija
25/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaa siinä on se että opetatte mahdollosesti lapsille tämän rajoittuneen käytösmallin. Sääli siis lapsien kannalta.. Jos itse haluat tehdä noin niin fine, mutta elä syötä pakkopullaa lapsellesi, joka ei ehkä sovellu luontaisesti tuohon tiukkaan boksiin.

Vierailija
26/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun toinen sairastuu tai tulee ero? Meillä isäni ajaa autoa (äitillä ei korttia) ja maksaa laskut, nyt kun sairastui äitini ei kykene selviytymään arjesta yksin. Minusta surullista, että joku haluaa tehdä itsestään avuttoman vielä nykyaikana.

Jos toinen sairastuu tai erotaan tai tapahtuu jotain muuta, niin sitten tehdään niitä toisenkin hommia. Kyse ei ole siitä, ettenkö minä osaisi vaikka leikata nurmikkoa ja mies tehdä ruokaa, vaan siitä että minä teen mieluummin ruokaa kuin leikkaan nurmikkoa ja mies taas päinvastoin.

ap

Ei tuo liene sitten kenellekään ongelma kuin jostain syystä itsellesi. Tuskin kukaan tuosta huomauttaa. En huomauttanut edes kälylleni joka vasta kehui kuinka ei osaa käyttää ruohonleikkuria vaikka asuvat omakotitalossa.

En minä niitä huomautteluja kuvitellutkaan ole. Ongelma tämä tuntuu olevan monille muille kuin meille itsellemme. Ihan kuin valintani mitätöisi kaiken tasa-arvon eteen tehdyn työn.

ap

Vierailija
27/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun teette sitten niin. Kannattaa kuitenkin olla jonkun verran kiinnostunut esim. talotekniikasta, jottet ole ihan kynsille lyöty jis miehesi on pois pelistä. Ja sama sille miehelle "naisten " töiden osalta.

28/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä mitään, jos teille sopii molemmille tällainen systeemi ja olette huomioineet miten se tulevaisuudessa elämäänne voi vaikuttaa.

Nro 10 esitti minusta kuitenkin hyvän pointin lasten kasvatuksen suhteen. Toivottavasti pyritte lapsillenne opettamaan myös toisenlaista mallia, sillä lapsenne eivät välttämättä aikuisina elä olosuhteissa, joissa esim niitä miesten töitä juurikaan olisi. Voin sanoa, että varsinaisen karhunpalveluksen lapsilleen tekee, jos heille opettaa, että miesten ei tarvitse suoriutua pyykkihuollosta ja naisten sulakkeiden vaihdosta.

Meillä perinteiset sukupuoliroolit eivät toimisi mitenkään, koska mua ei kiinnosta olla kotiorja miehen löhötessä sohvalla. Kerrostalossa asuessa taas miehille ei paljon perinteisiä miesten töitä ole, kun taas siivouksesta ei saakeli loppua tunnu tulevan. (Grrrr 😡😠)

Vierailija
29/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos toinen sairastuu tai erotaan tai tapahtuu jotain muuta, niin sitten tehdään niitä toisenkin hommia. Kyse ei ole siitä, ettenkö minä osaisi vaikka leikata nurmikkoa ja mies tehdä ruokaa, vaan siitä että minä teen mieluummin ruokaa kuin leikkaan nurmikkoa ja mies taas päinvastoin. ap"

- Silloinhan tuo saatttaa toimia parhaimmillaan kuin unelma, jos kumpikin voi tehdä sitä, mistä enemmän tykkää ja jos kyllästyttää -ei kai siihen välttämättä sairastumista tarvita- niin askareita voidaan toisinaan vaihtaa, eikä oletata, että eihän sitä nainen voi tai osaa leikata nurmikkoa tai mies on sukupuolensa rampauttaman kyvytön tekemään toisinaan ruokaa.. 

Vierailija
30/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin. Ja ikkunat pestään kerran tai pari vuodessa, kun esimerkiksi polttopuita tarvitaan päivittäin.

ap

Vierailija
31/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Jatkakaa vaan samaan malliin. Niin minäkin teen. Kynsilakat ja sukkahousut kuuluu tytöille. On tyttöjen juttuja ja poikien juttuja. On miehiä ja naisia. Se juuri tekee elämästä hauskan ja mielenkiintoisen, ettei kaikki ole vaan yhtä ja samaa mössöä.

Silloinhan kaikki juuri on yhtä ja samaa mössöä, kun jokainen tyttö ja nainen sekä vastaavasti poika ja mies on samanlainen, heidän pitää olla kiinnostunut samoista asioista, tehdä samoja töitä ja pukeutua samalla tavalla kuin kaikki muut saman sukupuolen edustajat. Jos sellaisesta ajatuksesta luovuttaisiin, saataisiin paljon erilaisempia kombinaatioita ja enemmän variaatiota, mielenkiintoisempia ihmisiä, joita ei määrittäisi pelkästään biologinen sukupuoli.

Vierailija
32/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahaa siinä on se että opetatte mahdollosesti lapsille tämän rajoittuneen käytösmallin. Sääli siis lapsien kannalta.. Jos itse haluat tehdä noin niin fine, mutta elä syötä pakkopullaa lapsellesi, joka ei ehkä sovellu luontaisesti tuohon tiukkaan boksiin.

Kuten sanottu, lapset osallistuvat kaikkiin kotitöihin. Ihan mielellään he ovat kanssani kokkailleet ja yhtä mielellään puuhaavat isän kanssa ulkona.

ap

Vierailija
33/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teidän asianne, miten omassa kodissanne työnjakonne järjestätte. Sitten taas, jos vietätte aikaa sukulaisten tai ystävien kanssa esim. näin kesäisin mökillä, niin siellä pitäisi ymmärtää, että toiset voivat olettaa kummankin osallistuvan yhteisiin puuhiin sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
34/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole mitään vikaa, jos näin toimitaan molempien yhteisestä halusta.

Vierailija
35/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies osaa tehdä ruokaa, siivota ja pestä pyykkiäkin, mutta meillä mä pesen aina pyykit koska olen siinä parempi ja hän sitten laittaa ne kuivumaan. Myös ruokaa teen enemmän minä ja siivoan myös, koska olen kotona lasten kanssa päivät, vastaavasti mies viettää aikaa lasten kanssa kun tulee töistä, että voin tehdä kotitöitä. Auton mies hoitaa koska mulla ei korttia ole. En koe olevani kotiorja, koska mun mies kyllä siivoaa tai tekee ruuan jos niin pyydän. Kerrostalossa asutaan, eli hirveästi remppa/pihatöitä ei ole.

Vierailija
36/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä miksi työt pitäisi jakaa (perinteisiin) naisten ja miesten töihin. Kuka on määritellyt ruuanlaiton naiselle kuuluvaksi tai nurmikonleikkuun miehelle kuuluvaksi ja miksi. Meillä mies pitää ruuanlaitosta, mutta ei erityisesti nurmikon leikkaamisesta.

Vierailija
37/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu, lapset osallistuvat kaikkiin kotitöihin. Ihan mielellään he ovat kanssani kokkailleet ja yhtä mielellään puuhaavat isän kanssa ulkona.

ap

Mahtava juttu ja fiksua kasvatusta sitten. Itseä vain närästää henkilökohtaisesta kokemuksesta perinteisiä sukupuolirooleja noudattavat appivanhemmat, jotka ovat katkaisee välit poikaansa joka "ei elätä perhettä" Eli toisin sanoen miehellä on vaikeuksia uranluonnin kannalta ja minä nainen elätän perheen näin väliaikaisesti yksin kokonaan. Itsestä on loukkaavaa, että näin ajatellaan. Minun pitäisi olla kotona lasten kanssa ja miehen töissä. Kyllä siinä piilee alla ajatus, että nainen ei ole samanarvoinen ja kykenevä siinä missä mies :/

Vierailija
38/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin. Ja ikkunat pestään kerran tai pari vuodessa, kun esimerkiksi polttopuita tarvitaan päivittäin.

ap

Enpä ole nähnyt montakaan kerrostaloa enkä edes taajamarivitaloa, jossa polttopuita tehdään yhtä usein kuin pestään ikkunoita.

Teillä toimii eikä siinä mitään, kun kumpikaan teistä ei makoile laiskana sillä aikaa, kun toisella on puuhaa enemmän kuin ehtii tehdä. Ongelma tulee siitä, jos jostakin syystä muutatte sellaisen paikkaan, että ei ole nurmikonleikkuita, ei lumitöitä, ei polttopuuntekoa eikä muita miestentöitä, mutta kaikki kotityöt ikkunanpesusta viemärinavaukseen ovat jäljellä.

Vierailija
39/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu onkin sitten hyväksyttyä. Homoilu, eläimiinsekaantuminen, transuilu jne jne, mutta auta armias jos haluaa olla nainen ja mies perinteisessä mielessä, niin se ei käy!

Vierailija
40/57 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette uhka feministilepakoiden utopialle