Lakimies KIELTÄÄ iltapäivälehdiltä Minttu Virtasen IG-kuvien julkaisemisen :D
http://suomenkuvalehti.fi/mediasekaantuja/kimi-raikkosen-lakimies-kielt…
Mediaansekaantuja sai haltuunsa sähköpostiviestin, jossa Kimi Räikköstä ja Minttu Virtasta edustava juristi kieltää tiedotusvälineitä enää käyttämästä luvatta pariskunnan julkisilta some-tileiltä napattuja valokuvia. Viesti on lähetetty useiden, lähinnä viihdeuutisia julkaisevien tiedotusvälineiden päätoimittajille tänään.
Lakimies pyytää käsittelemään päätoimittajille lähettämäänsä kirjettä luottamuksellisesti eli käytännössä olemaan hiiskumatta siitä mitään kenellekään ulkopuoliselle.
Hyvät molemmat kesälukijani, olettehan tästä asiasta sitten ihan hissukseen.
Voi olla, että ukaasin saaneet uutismediat eivät uutisoi siitä, koska ne tietävät liikkuvansa tekijänoikeuslain harmaalla vyöhykkeellä. Kysymys on lähinnä Minttu Virtasen Instagramissa julkaisemista kuvista, joita tiedotusvälineet ovat julkaisseet verkkouutisissaan upotettuina (embedded) kuvapäivityksinä.
Esimerkkinä tämä Iltalehden uutinen, joka ilmeisesti on toiminut pontimena lakimiehen yhteydenotolle. Uutinen on tehty Virtasen julkaisemasta perhekuvasta, jonka hän on jakanut liki 60000 seuraajalleen julkisella Instagram-tilillään. Iltalehden uutisen lopussa on upotettuna Virtasen päivitys ja kuva kokonaisuudessaan.
Räikkösen ja Virtasen lakimies vetoaa uhkavaatimuksessaan tekijänoikeuslakiin ja yksityisyydensuojaan. Hänen mukaansa tekijänoikeudella suojatun kuvan oikeudenhaltijalla on lain mukaan yksinoikeus määrätä kuvan kappaleen valmistamisesta eli esimerkiksi teoksen toisintamisesta tai kuvan painamisesta painotuotteeseen.
”Tähän tekijänoikeudelliseen aspektiin ei vaikuta millään tavalla se, onko päämiehemme ladannut kuvamateriaalin esimerkiksi omaan henkilökohtaiseen sosiaalisen median tiliinsä. Kuvien käyttäminen elinkeinotoiminnassanne ilman sopimusta päämiehemme kanssa täyttää tekijänoikeusrikkomuksen ja tässä tapauksessa mahdollisesti myös tekijänoikeusrikoksen tunnusmerkistön”, lakimies kirjoittaa luottamuksellisessa viestissään.
”Lisäksi olette varmasti tietoisia siitä, että yksityisyyden suojan piiriin kuuluvan materiaalin levittämisestä saattaa olla kysymys siitäkin huolimatta, että päämiehemme olisi itse ladannut kuvamateriaalin henkilökohtaiseen sosiaalisen median tiliinsä. Kansallisen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan henkilöllä on oikeus omaan kuvaansa ja tällaisen kuvan luvaton käyttö voi olla sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa ja johtaa korvausvelvollisuuteen myös tällä perusteella.”
Vetoaminen yksityisyydensuojaan on kaksinaismoralistista, kun julkisuuden henkilö on itse jakanut kuvaansa julkisella tilillään 60000 seuraajalleen. Kuva on kerännyt yli 10000 tykkäystä ja yli 100 kommenttia. Tuskin voidaan ajatella, että nämä seuraajat koostuisivat pelkästään pariskunnan perhe- ja kaveripiiristä, jolle Instagram-kuva olisi yksinomaan suunnattu. Julkisen Instagram-tilin seuraajaksi voi ryhtyä kuka tahansa.
Kommentit (293)
periaatteista viis? kirjoitti:
Yhä edelleen - ihailen Hanna & Sebastian Vetteliä suuresti, kaksi tyttöä heillä - missä kuvat? Mitkäs on tyttöjen nimet? Hannalla muutakin tekemistä kuin kärttää julkisuutta itselleen keinoja kaihtamatta.
Se on Hanna Prater, he eivät ole naimisissa. Lapset ovat Emilie (synt 1/14) ja Matilda (synt 9/15). Tieto löytyy helpolla guuglettamisella esim wikipediasta. Ei mikään salaisuus. Laittamalla hakusanaksi Hanna Prater löytyy myös tyttökaverin kuvia, aika nuoren näköinen blondi, mutta eipä tuo Vettelkään kovin vanha ole.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa se Räikkönen olla korviaan myöten rakastunnut tohon!On kaveri kyllä niin tossun alla että ihan kun olisi oman tahdon ja arvot menettännyt kokonaan.Toivon todella ettei Kimi joudu pettymään kaiken sen jälkeen mitä tuntuu ton eteen tekevän.
Luulen, että aluksi onkin ollut ja naisen hössötys on ollut sellainen hupainen emmätiä piirre, joka on vähitellen muuttunut kiveksi kengässä ja nyt sitten tuli raja vastaan. Mun mielestä on käsittämätöntä ignooraamista, että jos elämänkumppani ei halua elää julkista elämää, toinen siitä vähät välittää, ja bonuksena vielä alkaa itkeä, että palaute on ikävää. Hienoa, että Räikkönen lopuksi puuttui asiaan.
Sanoisin, että ihan itse on tämä Minttu aiheuttanut lompakkokommenteillaan ja päättömällä blogillaan tämän paskamyrskyn. Se nyt vaan on mautonta esitellä toisen rahoilla hankittuja rättejä ja laukkuja ja postailla jatkuvalla syötöllä kuvia Instaan kun on aivan selvää, että pääasiallisena tarkoituksena on vain ja ainoastaan leveillä elämäntyylillä ja korostaa miten hyvin menee. Eiköhän kaikki tiedä, että Kimi on rikas ja elävät mukavaa elämää, ei sitä tarvitsisi erikseen mainostaa. Eihän Kimi itsekään elämäntyyliään mainosta ja hän sentäs on se joka on ne rahat tienannut. Ehkäpä Räikkönen on kyllästynyt tähän ja eritoten siihen, että lapsesta julkaistaan myös kuvia.
Saas nähdä pääseekö Tainola lipomaan hääparia ja vieraita
Ei osaa laittaa sitä tiliä yksityiseksi sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko iltapulut kysyneet Räikkösiltä että saako heidän kuviaan käyttää ? Kovin moni julkkisinstagramaaja ulkomailta ei tälläisestä tykkää ja usein iltapulujen instagarameista "lainaamat" kuvat ei toimi vähän ajan päästä. Aina eivät vaan huomaa että joku lehti niitä on käyttänyt. Ulkomaalaiset lehdet pyytävät luvan.
Miksi näin suuri kateellisuus Minttua kohtaan? Miksi häntä yritetään kokoajan käsitellä kuin hän tekisi näistä asioita jotenkin irrallaan Kimistä? Kimi tuntuu ihan mielellään esiintyvän kuvissa perheensä kanssa. Tajuan kyllä että varmasti moni muu haluaisi olla Mintun tilalla.
Kateellisuus-kortti vetäisty esiin.
Miksi on vaikea tajuta, että se ei ole kateellisuutta, jos ärsyntyy siitä, että turhanpäiväinen tyrkky tuo itseään koko ajan esiin?
Ei niin, se on vain typeryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Eli Minna "Minttu" Virtanen haluaa, että kuvien julkaisemisesta maksetaan? Toivottavasti yksikään lehti ei lähde tuohon leikkiin mukaan.
Jos olisi halunnut, lakimies olisi laittanut tuon ukaasin sijaan laskun jo julkaistuista kuvista ja jos se ei kelpaa, haasteen oikeuteen ilman tuollaista varoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa se Räikkönen olla korviaan myöten rakastunnut tohon!On kaveri kyllä niin tossun alla että ihan kun olisi oman tahdon ja arvot menettännyt kokonaan.Toivon todella ettei Kimi joudu pettymään kaiken sen jälkeen mitä tuntuu ton eteen tekevän.
Luulen, että aluksi onkin ollut ja naisen hössötys on ollut sellainen hupainen emmätiä piirre, joka on vähitellen muuttunut kiveksi kengässä ja nyt sitten tuli raja vastaan. Mun mielestä on käsittämätöntä ignooraamista, että jos elämänkumppani ei halua elää julkista elämää, toinen siitä vähät välittää, ja bonuksena vielä alkaa itkeä, että palaute on ikävää. Hienoa, että Räikkönen lopuksi puuttui asiaan.
Kyllä Räikkösen olis ollut syytä puuttua asiaan pistämällä Minttu kuriin ja kieltämällä häneltä kuvien julkaisu esim.Robinista olettaen että se Kimiä haittaa eikä lähtemällä taistoon lehtiä vastaan.Eiköhän tämä ole lähinnä sitä että Minttu haluaa korvauksen kuvien julkaisusta.Olen ihmetellyt miten noin rikas rouva viitsii mainostaa ilmasta verkkaria ja shampoota #adidassuomi #balmainfinland.Toivottavasti edes ripset, kynnet ja peruukin maksaa ettei nekin ole parilla instakuvalla kuitattu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo ei laita Insta-tiliään yksityiseksi?
Miksi laittaisi? Jos ei halua jakelua muihin medioihin vaan omalla kanavallaan, silloin tuo on oikea paikka. Ei tuossa minusta ole mitään kummallista. Lakimies on vaan ilmoittanut asiasta kantikkaasti ja tyhmä toimittaja kantraa siitä näiden juorulehtien puolesta julkisuudelle, kun pelkäävät vastuutaan.
Minusta ainoa joka tässä ei toimi ryhdikkäästi on nuo iltapaskat tai juorulehdet. Jos on erimielisyyttä ilmoituksen kanssa, silloin oikeus on oikea paikka riidellä. Jos itse tietää olevan korvausvelvollinen haasteen napsahtaessa, silloin ne toimittajat tietävät tehneensä väärin ja asiallinen toimintatapa on pyytää anteeksi. Jos on tehnyt väärin siinä määrin, että olisi oikeudessa korvausvelvollinen, on kyse rikoksesta.
Miksi nuo lehdet eivät toimi suoraselkäisesti ja ota haastetta vastaan jos kokevat toimineensa oikein? Jos pelkäävät tuomiota, ei silloinkaan suoraselkäinen tapa ole mennä lähdesuojan takana itkemään toimittajalle, joka ei joudu vastaamaan lähteensä vääryyksistä.
Mä en enää ihmettelis vaikka se rupeais haastamaan av mammoja kunnianloukkauksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Räikkösen olis ollut syytä puuttua asiaan pistämällä Minttu kuriin ja kieltämällä häneltä kuvien julkaisu esim.Robinista olettaen että se Kimiä haittaa eikä lähtemällä taistoon lehtiä vastaan.Eiköhän tämä ole lähinnä sitä että Minttu haluaa korvauksen kuvien julkaisusta.Olen ihmetellyt miten noin rikas rouva viitsii mainostaa ilmasta verkkaria ja shampoota #adidassuomi #balmainfinland.Toivottavasti edes ripset, kynnet ja peruukin maksaa ettei nekin ole parilla instakuvalla kuitattu.
Miesasiamies palstalla? Vai pitäisikö sinusta isin määrätä kotona äidin asioistakin?
Ei vittu mitän cringeä
Kateelliset junttilutkat ruikuttaa :Dd
Ex-vaimo Jenni Dahlman on osannut laittaa Instansa yksityiseksi mutta tämä nykyinen ei sitten osaa? Veikkaan, että enemmän niitä "faneja" on Dahlmanilla kuin lentoemolla. Iltaroskalehdet on toki ketkuja täynnä mutta kyllä sanoisin, että julkisuutta voi itsekin säädellä (mitä ilmeisimmin Räikkönen yrittää sitä juuri nyt tehdä). Vrt. Sieppi/Salminen-leikki, jossa postaillaan tarkoituksella vihjailevia kuvia, että saadaan kävijöitä sivuille ja pysytään otsikoissa. Eipä tämä Virtanen eroa millään lailla näistä, tyrkky mikä tyrkky, joten turha itkeä kun yleisön vastaanotto ei ookaan mieluinen. Mitäpä jos niistä lapsista julkaistaisiin vasta sitten kuvia kun osaavat itse sanoa, haluavatko olla julkisuudessa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesasiamies palstalla? Vai pitäisikö sinusta isin määrätä kotona äidin asioistakin?
No tässä tilanteessa joko isin tai jonkunlaisen edunvalvojan määräys tuntuis olevan paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei vittu mitän cringeä
Kateelliset junttilutkat ruikuttaa :Dd
Minttuko se siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vittu mitän cringeä
Kateelliset junttilutkat ruikuttaa :DdMinttuko se siellä?
Vaikuttais ennemmin siltä et kukatahansa jolla on elämä xD
Asiassa on monta puolta. Kimillä on rahaa formulamenestyksen takia. Formuloista saa paljon rahaa lajin suosion ja media-arvon takia. Media-arvon on tuonut julkisuus lehtien yms kautta. Ilman media-arvoa laji voisi olla suosittu, mutta ei rahakas.
Entä jos jokainen joka ei ole kiinnostunut Mintusta, lopettaisi kaikkien hänestä kertovien juttujen klikkaamisen lehdistä? Niillä klikkien määrillä on merkitystä siihen, uutisoivatko lehdet Mintusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vittu mitän cringeä
Kateelliset junttilutkat ruikuttaa :DdMinttuko se siellä?
Vaikuttais ennemmin siltä et kukatahansa jolla on elämä xD
Ei kai mikään saavutus jos lukee tätä keskustelua ja miettii millaset ihmiset ihan oikeesti triggeeraa siitä et joku on onnellinen miehensä kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
On se helmi siellä blogissa vielä, marraskuun 2015 joululahjaideoiden kommenteissa:
"Niin tossa on pari juttua, mihin ei ehkä ole ihan jokaisella varaa. Kyllä ainakin mun entise elämän tuloilla olisin saanut suurimman osan hankittua…Kukin elää just sillä lompakolla kun haluaa eikä se asia kuulu kenellekään muulle."
Minä en ymmärrä mitä ihmeellistä tuossa on. Luulen että Minttu tarkoitti että jokainen elää ja käyttää rahojaan niin kuin haluaa. Ihan tavallisilla tuloilla voi elää täysin erilaista elämää kuin joku toinen vastaavilla tuloilla. Toinen matkustelee ympäri maailmaa ja tinkii muista asioista. Toinen taas samoilla tuloilla panostaa asumiseensa yms.