Yhden lapsen perheet
Meille on lasten kavereiksi siunaantunut aika paljon ainokaisia. Tosi kivoja tyyppejä. Välillä ihan vähän riepoo se, ettei heidän vanhempansa tunnu tajuavan, että meillä lapsia on useampi. Siis ettei kaikki pyöri yhden lapsen ympärillä. Jos pitää järjestää jotain, pitää aina huomioida se koko poppoo eli jos se meidän lapsi pitää vaikka hakea, ei se ole niin yksinkertaista että kipaisenpa tästä, vaan että pitää katsoa koko perheen logistiikka. Tai jos mun pitää olla viemässä jokin ilta jotakuta hammaslääkäriin, en voi olla ottamassa heidän lastaan. Tai sitten se heidänkin lapsi on siellä hammaslääkärissä. Olen tätä tässä useamman vuoden jo itsekseni ihmetellyt että miten vaikea tätä on tajuta... Ja oikeastaan se yksi lapsi ei varsinaisesti mene tässä sivussa. Tai varsinaisesti minä en ole silloin ihan itsekseni jos täältä meiltä on yksi lapsi jossain, kuten he sitten kyllä ovat.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on yksi lapsi, joten tässä yksilapsisen perheenäidin mielipide!
Itseäni ihmetyttää, kuinka ensin halutaan lapsia ja sen jälkeen vielä jokaiselle kehitellään jokin harrastus ja sitten luetellaan että kuinka "meillä on 2-6 treenit joka arkipäivälle ja viikonloput menee peleissä ja talkoissa" jne. Tehän olette itse tehneet elämästänne sellaista?
Meillä on yksi lapsi ja kyllä, näin olemme halunneet! Lapsemme on vielä sen verran pieni (3 vuotias), ettei hänellä ole mitään harrastusta ja jos jonakin päivänä tulee oleen, niin ei kuitenkaan sellaista, että treenejä olisi monta kertaa viikossa. Keskitymme ihan muihin asioihin, kuten perheen kanssa vietetttyyn yhteiseen aikaan. Se on sitä, mitä olen elämältä halunnut ja haluan! <3
No totta kai he tuolla tavalla luettelevat, jos se on heidän elämäänsä. Valehdellako pitäisi vai mitä ihmettä? Kai sitä nyt arki saa tuntua raskaalta vaikka syy on ihan oma? Kyllä minäkin välillä valitan välillä töistä ja muusta vaikka ihan itse päätän sinne töihin joka aamu mennä.
-lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on yksi lapsi, joten tässä yksilapsisen perheenäidin mielipide!
Itseäni ihmetyttää, kuinka ensin halutaan lapsia ja sen jälkeen vielä jokaiselle kehitellään jokin harrastus ja sitten luetellaan että kuinka "meillä on 2-6 treenit joka arkipäivälle ja viikonloput menee peleissä ja talkoissa" jne. Tehän olette itse tehneet elämästänne sellaista?
Meillä on yksi lapsi ja kyllä, näin olemme halunneet! Lapsemme on vielä sen verran pieni (3 vuotias), ettei hänellä ole mitään harrastusta ja jos jonakin päivänä tulee oleen, niin ei kuitenkaan sellaista, että treenejä olisi monta kertaa viikossa. Keskitymme ihan muihin asioihin, kuten perheen kanssa vietetttyyn yhteiseen aikaan. Se on sitä, mitä olen elämältä halunnut ja haluan! <3
Entä jos sun lapsesi haluaa harrastuksen, jossa on treenit monta kertaa viikossa? Kiellätkö vain sillä perusteella, ettet JAKSA viedä lasta harrastukseen? Aika itsekästä. Kyllä lapsenkin haluja pitää kuunnella.
T. Toinen yhden lapsen äiti, jonka lapsi saa kyllä harrastaa mitä haluaa.
No itse asiassa joo, kyllä lapselle voi sanoa että voit harrastaa, mutta kukaan ei pääse sinua sinne viemään. Valitse sellainen harrastus ja harrastuspaikka, että pääset sinne pyörällä ja bussilla.
Eihän kaikilla ole edes autoa, tai voi olla iltatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletkomarttyyri kirjoitti:
Mitä pahaa siin on jos etukäteen kysyy kahville tai shoppailemaan varmaan kysyy koska se tekis sulle hyvää ja olettaa että kai sinäkin joskus saat lapsistasi breikin laittamalla vaikka hoitoon tai kerhoon!
eihän se kuitenkaan baariin pyydä tai terassille kuten monet lapsettomat saattaa tehdä tai pahimmassa tapauksessa KUKAAN EI KOSKAAN PYYDÄ SINUA MIHINKÄÄN.
No ei tässä nyt kukaan ole väittänytkään että siinä olisi jotain pahaa. Mutta itselle noita on ainakin ehdotettu sillä että "hei nyt kun olisi vapaa-aikaa tän tunnin verran niin mentäiskö vaikka..".
Samoin ehdotellaan lapsitapaamisia jonnekin Linnanmäelle ja suorastaan suutahdetaan siitä jos sanon, että liian kallista tai hankalaa meille.Kannattaako tehdä niin paljon lapsia, että joku niinkin kiva(mutta samalla kyllä aika tavallinen) juttu kuin Lintsi on liian kallista ja HANKALAA?
Ehehhe...sorry, mutta en tosiaan suunnittele lapsialukuani sillä perusteella että voi lähteä Linnanmäellä joka toinen viikko :D Ok, jos sinä teet näin.
Ehkä kannattaisi. Vain idiootit tekee enemmän kuin kaksi lasta.
Onko tässä nyt joku kateus taustalla? Siltä kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sun lapsesi haluaa harrastuksen, jossa on treenit monta kertaa viikossa? Kiellätkö vain sillä perusteella, ettet JAKSA viedä lasta harrastukseen? Aika itsekästä. Kyllä lapsenkin haluja pitää kuunnella.
T. Toinen yhden lapsen äiti, jonka lapsi saa kyllä harrastaa mitä haluaa.No itse asiassa joo, kyllä lapselle voi sanoa että voit harrastaa, mutta kukaan ei pääse sinua sinne viemään. Valitse sellainen harrastus ja harrastuspaikka, että pääset sinne pyörällä ja bussilla.
Eihän kaikilla ole edes autoa, tai voi olla iltatöissä.
No, jos ei ole autoa tai on iltatöissä niin se on hyvä syy. Mutta vanhempien laiskuus ei ole. Lähinnä säälittää lapsi, jos haluaakin harrastaa jotain ja vanhemmat haluavat vain kaivella muniaan sohvalla eikä anna lapselle mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siin on jos etukäteen kysyy kahville tai shoppailemaan varmaan kysyy koska se tekis sulle hyvää ja olettaa että kai sinäkin joskus saat lapsistasi breikin laittamalla vaikka hoitoon tai kerhoon!
eihän se kuitenkaan baariin pyydä tai terassille kuten monet lapsettomat saattaa tehdä tai pahimmassa tapauksessa KUKAAN EI KOSKAAN PYYDÄ SINUA MIHINKÄÄN.
No ei tässä nyt kukaan ole väittänytkään että siinä olisi jotain pahaa. Mutta itselle noita on ainakin ehdotettu sillä että "hei nyt kun olisi vapaa-aikaa tän tunnin verran niin mentäiskö vaikka..".
Samoin ehdotellaan lapsitapaamisia jonnekin Linnanmäelle ja suorastaan suutahdetaan siitä jos sanon, että liian kallista tai hankalaa meille.Kannattaako tehdä niin paljon lapsia, että joku niinkin kiva(mutta samalla kyllä aika tavallinen) juttu kuin Lintsi on liian kallista ja HANKALAA?
Ai tavallinen paikka? En tiedä missä kuplassa elät, mutta aika harvalla ihmiselle Linnanmäki on mitään arkipäivää. Iso osa ei käy siellä ollenkaan ja lopuistakin suurin osa vain kerran kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehehhe...sorry, mutta en tosiaan suunnittele lapsialukuani sillä perusteella että voi lähteä Linnanmäellä joka toinen viikko :D Ok, jos sinä teet näin.
Ehkä kannattaisi. Vain idiootit tekee enemmän kuin kaksi lasta.
Av ei petä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mun kaveri lapsuudessa sattui olemaan ainoa lapsi ja itse olen nelilapsisesta perheestä. Muistan vieläkin elävästi yhden tapauksen tähän liittyen. Käytiin hakemassa kaveri meille ja haettiin samalla kaupasta ruokaa. Äiti osti meille vanukkaat jälkiruuaksi (5 kpl). No ruuan jälkeen syötiin nämä ja mentiin leikkimään. Parin tunnin päästä kaveri kertoo että on nälkä, ehdottaa että syötäisiinkö taas vanukkaat. Kerroin että mehän syötiin ne jo. Kaveri äimänä että "Yhdet mutta niitähän oli vaikka kuinka monta!"
Jaaha, mistäs alapeukut tähän? :O
Siitä, että tässä pidetään kaikkia ainokaisia tyhminä sun retardin kaveris takia.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä lähetä ketään kenellekään eikä minun lapseni kyläile laumoissa. Jokaisella omat kaverit. Se sen sijaan välillä jurppii että monella on sääntö että kavereita saa kerrallaan mennä vain yksi..
Miksi se sua jurppii, kun jokaisella kerran on oma kaveri, eivätkä ole laumoissa?
Lapset eivät välttämättä pidä tilanteesta, jossa se yksi joka iltapäivä joutuu valitsemaan kuka heille pääsee. Ei se valitsija eikä vlittavana olevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä lähetä ketään kenellekään eikä minun lapseni kyläile laumoissa. Jokaisella omat kaverit. Se sen sijaan välillä jurppii että monella on sääntö että kavereita saa kerrallaan mennä vain yksi..
Miksi se sua jurppii, kun jokaisella kerran on oma kaveri, eivätkä ole laumoissa?
Lapset eivät välttämättä pidä tilanteesta, jossa se yksi joka iltapäivä joutuu valitsemaan kuka heille pääsee. Ei se valitsija eikä vlittavana olevat. No sun lapsi varmaan jää mielellään pois, koska ei halua olla laumassa.
Niin, mitä ne ap.n tutut sanoo, kun sanoo heille olevansa tähän touhuun väsynyt, kun oma raskas elämänsäkin.
Tai sitten kesäsuunnitelmat... Kysytään mitä se yksi lapsi tekee, jokainen luettelee sen ainokaisensa menot ja sitten ihmetellään miksei meille käy viikonloppu Pohjois-Savossa, vaikka just on kerrottu ettei sillä meidän lapsella ole mitään. Ei se silti tarkoita että voimme koko perhe poukata jonnekin 600 kilsan päähän... Mutta ei, kun ei tajuta niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mun kaveri lapsuudessa sattui olemaan ainoa lapsi ja itse olen nelilapsisesta perheestä. Muistan vieläkin elävästi yhden tapauksen tähän liittyen. Käytiin hakemassa kaveri meille ja haettiin samalla kaupasta ruokaa. Äiti osti meille vanukkaat jälkiruuaksi (5 kpl). No ruuan jälkeen syötiin nämä ja mentiin leikkimään. Parin tunnin päästä kaveri kertoo että on nälkä, ehdottaa että syötäisiinkö taas vanukkaat. Kerroin että mehän syötiin ne jo. Kaveri äimänä että "Yhdet mutta niitähän oli vaikka kuinka monta!"
Jaaha, mistäs alapeukut tähän? :O
Siitä, että tässä pidetään kaikkia ainokaisia tyhminä sun retardin kaveris takia.
No just! Sitä en todellakaan tarkoittanut eikä tarkoita kyllä ap:kaan haukkua yksilapsisia miksikään retardeiksi. Eikä ole kyllä tuo kaverinikaan mikään retardi (ihan itse luotte tämän mielikuvan).
Muistelen tuota lapsuuden tapahtumaa lämmöllä koska se oikein konkreettisesti avasi mulle meidän maailmojen eroavaisuuksia. Siitä, että miten ainoa lapsi näkee sen perheen arjen toimivan ja miten vastaavasi taas kolmen sisaruksen sisko näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät välttämättä pidä tilanteesta, jossa se yksi joka iltapäivä joutuu valitsemaan kuka heille pääsee. Ei se valitsija eikä vlittavana olevat. No sun lapsi varmaan jää mielellään pois, koska ei halua olla laumassa.
Ollaanpa sitä nyt sanavalmiita. Itse asiassa ko touhu vähiten minun lapseeni kolahtaakin. Se on se valitseva ainokainen joka itkee joka päivä ja häntä on nyt alettu jättää ulos leikeistä tämän takia... ja ei ei auta sanoa, kun ei tätä ei hahmoteta.
Onneksi mä olen ajattelevainen ja kiva yhden lapsen äiti. Ja mun lapsi on ajattelevainen ja kiva ainokainen.
Ja meillä on kivat monilapsiset perhetuttavat, jotka eivät ole nähneet meidän elämäntyyliämme ongelmana, emmekä me heidän.
Ja ollaan jeesailtu toisiamme puolin sun toisin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mä olen ajattelevainen ja kiva yhden lapsen äiti. Ja mun lapsi on ajattelevainen ja kiva ainokainen.
Ja meillä on kivat monilapsiset perhetuttavat, jotka eivät ole nähneet meidän elämäntyyliämme ongelmana, emmekä me heidän.
Ja lisäksi nyt myöhemmin sitten monilapsisten perheen lapset ovat kiittäneet, että oli kiva tulla meille yöksi joskus yksinkin, kun sai rauhaa hetkeksi (toki usein olivat kaikkikin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät välttämättä pidä tilanteesta, jossa se yksi joka iltapäivä joutuu valitsemaan kuka heille pääsee. Ei se valitsija eikä vlittavana olevat.
No sun lapsi varmaan jää mielellään pois, koska ei halua olla laumassa.
Ollaanpa sitä nyt sanavalmiita. Itse asiassa ko touhu vähiten minun lapseeni kolahtaakin. Se on se valitseva ainokainen joka itkee joka päivä ja häntä on nyt alettu jättää ulos leikeistä tämän takia... ja ei ei auta sanoa, kun ei tätä ei hahmoteta. No hyvä :) Kiva ettet ole myrkyttänyt lastesi mieltä kuitenkaan, vaikka elämäsi raskasta onkin.
Melkeinpä huvittaa tämä aloituksesi kun olen juuri pohtinut että miksi lapseni yhden kaverin äiti on juuri tuollainen. Siis miksi tehdä niitä lapsia jumalaton liuta jos eivät saa kavereita tuoda kylään? Tässä on kyllä poikkeus, koska lapseni muiden kavereiden äidit ovat erilaisia. Myöskään tämä äiti ei lastaan päästä kotipihoilta pidemmälle joten miten tuo meille voisi tullakaan? Lapsi myös valittaa että meille on pitkä matka mutta samalla vaatii lastani heidän pihoilleen jatkuvasti. Mutta sisälle eivät pääse vaikka sataisi lehmiä taivaalta. Minun lapsuudenperheessäni oli liuta meitä lapsia ja kaverit olivat tervetulleita.
Miksi olet kateellinen niille vanhemmille jotka ovat yksin kotona kun ainokaisensa ovat kaverin luona? Itsehän olet päättänyt liudan mukuloita pyöräyttää!
Minä olen päättänyt että yksi riittää ja olen täysin oikeutettu viettämään kotonani aikaa kun lapseni on ulkona/kaverilla. Meille saa aina tulla leikkimään, hyvin harvoin sanon ei. Silloinkin kieltäytymiseen on oikeasti hyvä syy.
Jokainen luo mieleisensä elämän, älä arvostele varsinkaan kun et tiedä pintaa syvemmälle.
Vierailija kirjoitti:
No mutta sepäs on oikein kivaa, jos teillä on kivaa siellä omassa kivassa pikku maailmassanne.
[/quote]
En ikinä lähetä ketään kenellekään eikä minun lapseni kyläile laumoissa. Jokaisella omat kaverit. Se sen sijaan välillä jurppii että monella on sääntö että kavereita saa kerrallaan mennä vain yksi..[/quote]