Yhden lapsen perheet
Meille on lasten kavereiksi siunaantunut aika paljon ainokaisia. Tosi kivoja tyyppejä. Välillä ihan vähän riepoo se, ettei heidän vanhempansa tunnu tajuavan, että meillä lapsia on useampi. Siis ettei kaikki pyöri yhden lapsen ympärillä. Jos pitää järjestää jotain, pitää aina huomioida se koko poppoo eli jos se meidän lapsi pitää vaikka hakea, ei se ole niin yksinkertaista että kipaisenpa tästä, vaan että pitää katsoa koko perheen logistiikka. Tai jos mun pitää olla viemässä jokin ilta jotakuta hammaslääkäriin, en voi olla ottamassa heidän lastaan. Tai sitten se heidänkin lapsi on siellä hammaslääkärissä. Olen tätä tässä useamman vuoden jo itsekseni ihmetellyt että miten vaikea tätä on tajuta... Ja oikeastaan se yksi lapsi ei varsinaisesti mene tässä sivussa. Tai varsinaisesti minä en ole silloin ihan itsekseni jos täältä meiltä on yksi lapsi jossain, kuten he sitten kyllä ovat.
Kommentit (150)
Niin. Ja monilapsiset perheet kuvittelee, että heidän koko katraansa on tervetullut lapseni kanssa meille leikkimään ja ovat kutsuttuna automaattisesti syntymäpäiville. Etenkin jos sisarukset ovat kovin samanikäisiä.
Aina kyllä suututtaa, kun lukee tällaisia yleistyksiä. Niin monta kertaa olen auttanut monilapsisia perheitä, koska olen ajatellut heidän apua kaipaavan selviytymiseen perhe-elämässään, joilla on vaikeaa perheensä kanssa.
Miksi ap olet tehnyt lapsia, jos et pärjää niiden kanssa? Kannattaa katsoa sinne peiliin, eikä syytellä yksilapsisia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on täysin erilainen kokemus asiasta. Yleensä yksilapsiset perheet ovat hyvin joustavia ja heidän kanssaan "vuoroin vieraissa" periaate toimii hyvin. Hankalinta asioista on sopia perheiden kanssa, joissa on yli kolme lasta.
No daa. Olisiko juurikin samasta asiasta kyse?! Että se useampi lapsi tekee homman hankalammaksi.
Miksi niitä lapsia täytyy tehtailla liikaa? Kannattaisi miettiä etukäteen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa oikeasti olla siinä, että ap on tehnyt enemmän lapsia kuin pystyy niitä hoitamaan. Se ettet pärjää lastesi kanssa, ei ole muiden vanhempien vika.
Missä olen sanonut etten pärjää? Minun lapsiani ei ole kukaan edes harrastuksiin kuskannut, minä kyllä viikottain muiden lapsia...
Ihmettelen vaan sitä ettei edes ajatella kuin omasta vinkkelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on täysin erilainen kokemus asiasta. Yleensä yksilapsiset perheet ovat hyvin joustavia ja heidän kanssaan "vuoroin vieraissa" periaate toimii hyvin. Hankalinta asioista on sopia perheiden kanssa, joissa on yli kolme lasta.
No daa. Olisiko juurikin samasta asiasta kyse?! Että se useampi lapsi tekee homman hankalammaksi.
Varmaan sekin riippuu ihmisestä. Ihailen kovasti supersukulaistani, jolla on neljä lasta, ja usein pyytävät hoitoon vielä kummilapsiaan sisaruksineen. Siellä pyörii kahdeksan lasta (joskus esim. jouluvalmisteluiden aikaan) ja silti tämä sukulaiseni mm. vielä valmistaa lapsilleen itse villavaatteita, tekee kaikki ruuat ja leivonnaiset alusta loppuun itse, auttaa vanhempiaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä lapsia täytyy tehtailla liikaa? Kannattaisi miettiä etukäteen asioita.
Ai siitäkö on kyse, kun lapseni A harrastuskerta peruuntuu hyvissä ajoin, minä varaan sinne lapselle B lääkärin ja aikeissa on ottaa lapsi A mukaan, mutta lapseni A bestiksen äiti ei huomaa peruutusta, laittaa varttia ennrn tekstaria että kai se lapseni A kaveri voi tulla meille kun ei harrastustakaan ole ja suuttuu kun sanon ettei käy. Vaikka "ilta on tyhjä".
oletkomarttyyri kirjoitti:
Mitä pahaa siin on jos etukäteen kysyy kahville tai shoppailemaan varmaan kysyy koska se tekis sulle hyvää ja olettaa että kai sinäkin joskus saat lapsistasi breikin laittamalla vaikka hoitoon tai kerhoon!
eihän se kuitenkaan baariin pyydä tai terassille kuten monet lapsettomat saattaa tehdä tai pahimmassa tapauksessa KUKAAN EI KOSKAAN PYYDÄ SINUA MIHINKÄÄN.
No ei tässä nyt kukaan ole väittänytkään että siinä olisi jotain pahaa. Mutta itselle noita on ainakin ehdotettu sillä että "hei nyt kun olisi vapaa-aikaa tän tunnin verran niin mentäiskö vaikka..".
Samoin ehdotellaan lapsitapaamisia jonnekin Linnanmäelle ja suorastaan suutahdetaan siitä jos sanon, että liian kallista tai hankalaa meille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap olet tehnyt lapsia, jos et pärjää niiden kanssa? Kannattaa katsoa sinne peiliin, eikä syytellä yksilapsisia perheitä.
:D Voi luoja! Missä ap ensinnäkin sanoi että a) ei pärjää lastensa kanssa b) syyttää tästä yksilapsisten perheiden vanhempia? :D:D Huvittava paikka tää av kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siin on jos etukäteen kysyy kahville tai shoppailemaan varmaan kysyy koska se tekis sulle hyvää ja olettaa että kai sinäkin joskus saat lapsistasi breikin laittamalla vaikka hoitoon tai kerhoon!
eihän se kuitenkaan baariin pyydä tai terassille kuten monet lapsettomat saattaa tehdä tai pahimmassa tapauksessa KUKAAN EI KOSKAAN PYYDÄ SINUA MIHINKÄÄN.
No ei tässä nyt kukaan ole väittänytkään että siinä olisi jotain pahaa. Mutta itselle noita on ainakin ehdotettu sillä että "hei nyt kun olisi vapaa-aikaa tän tunnin verran niin mentäiskö vaikka..".
Samoin ehdotellaan lapsitapaamisia jonnekin Linnanmäelle ja suorastaan suutahdetaan siitä jos sanon, että liian kallista tai hankalaa meille.
Juu tai aina muistetaan sanoa että ota sitten mukaan vaan se lapsi A. Tai sitten kaveriporukka jossa kaikilla vain yksi samanikäinen lapsi. Koko tapaamisen ohjelma rakennetaan niin ettei se sovi pikkusisaruksille. Ja sitten suututaan kun rn lähde.
Mun kokemus taas on, että monilapsiset odottaa meidän kuljettavan _aina_ heidänkin lastaan, kun on sama harrastus ja asutaan lähekkäin. Se on heille niin onkin helpompaa, kun lasten harrastuksia on päällekkäin tai sitten sillä tavalla saa yhden vapaan päivän kuskaamisesta. Ikinä ei vuorotella saati tarjota maksua kyydeistä. Ja sitten kaikille huvi- ja vesipuistoreissuille ollaan tunkemassa lasta mukaan meidän ainokaisen "seuraksi" ja tietenkin "unohdetaan" laittaa ruokarahaa mukaan. Rasittavaa.
(Ja yhtälailla yleistämistä parin tapauksen perusteella niin kuin sinun avauksesikin)
Tai tulee moitteita kuinka vanhempainillassa ei ollut molemmat vanhemmat. Äiti toisessa koulussa ja isä toisessa koulussa... Kun ne illat tunnetusti aina päällekkäin.
Mitä ap. sun tutut sanoo, kun kerrot olevasi kyllästynyt?
Vierailija kirjoitti:
Heh, mun kaveri lapsuudessa sattui olemaan ainoa lapsi ja itse olen nelilapsisesta perheestä. Muistan vieläkin elävästi yhden tapauksen tähän liittyen. Käytiin hakemassa kaveri meille ja haettiin samalla kaupasta ruokaa. Äiti osti meille vanukkaat jälkiruuaksi (5 kpl). No ruuan jälkeen syötiin nämä ja mentiin leikkimään. Parin tunnin päästä kaveri kertoo että on nälkä, ehdottaa että syötäisiinkö taas vanukkaat. Kerroin että mehän syötiin ne jo. Kaveri äimänä että "Yhdet mutta niitähän oli vaikka kuinka monta!"
Jaaha, mistäs alapeukut tähän? :O
Meidän perheessä on yksi lapsi, joten tässä yksilapsisen perheenäidin mielipide!
Itseäni ihmetyttää, kuinka ensin halutaan lapsia ja sen jälkeen vielä jokaiselle kehitellään jokin harrastus ja sitten luetellaan että kuinka "meillä on 2-6 treenit joka arkipäivälle ja viikonloput menee peleissä ja talkoissa" jne. Tehän olette itse tehneet elämästänne sellaista?
Meillä on yksi lapsi ja kyllä, näin olemme halunneet! Lapsemme on vielä sen verran pieni (3 vuotias), ettei hänellä ole mitään harrastusta ja jos jonakin päivänä tulee oleen, niin ei kuitenkaan sellaista, että treenejä olisi monta kertaa viikossa. Keskitymme ihan muihin asioihin, kuten perheen kanssa vietetttyyn yhteiseen aikaan. Se on sitä, mitä olen elämältä halunnut ja haluan! <3
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako tehdä niin paljon lapsia, että joku niinkin kiva(mutta samalla kyllä aika tavallinen) juttu kuin Lintsi on liian kallista ja HANKALAA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin ehdotellaan lapsitapaamisia jonnekin Linnanmäelle ja suorastaan suutahdetaan siitä jos sanon, että liian kallista tai hankalaa meille.Kannattaako tehdä niin paljon lapsia, että joku niinkin kiva(mutta samalla kyllä aika tavallinen) juttu kuin Lintsi on liian kallista ja HANKALAA?
Ehehhe...sorry, mutta en tosiaan suunnittele lapsialukuani sillä perusteella että voi lähteä Linnanmäellä joka toinen viikko :D Ok, jos sinä teet näin.
Kyllä minä ymmärrän, minulla on vain yksi lapsi. Meille voi tulla kaverit, kun heille ei oikein mahdu eikä ole rauhaa, kun on niin paljon pikkusisaruksia paikat täynnä. Minä kuskaan harrastuksiin oman lisäksi muiden lapsia, kun olen ajatellut että siinähän menee toinen tai kolmas samalla reissulla. Mutta se alkaa väsyttää, että ei koskaan tule sitä vastapalvelusta, että hekin edes joskus lähtisivät viemään, ja ottaisivat minun lapsen siihen samaan kyytiin? Ajattelevatko he, että minullahan ei ole muutakaan tekemistä? Minä olen yh, ja pidän ihan yksin taloa: joskus minäkin voisin jäädä leikkaamaan nurmikkoa ja maalaamaan varastoa muutamaksi tunniksi, kun minulla ei ole sitä miestä joka sen poissaollessani tekisi, ja maksan myös ne bensat kaikki vain omasta pussistani. Voisivatko hekin joskus ottaa minun lapsen yökylään, niin minullakin olisi joskus vapaailta, eikä aina niin että meillä on viisi lasta yökylässä. Kivaahan se on, ei siinä mitään, mutta edes joskus toisin päinkin.
Että ei ne monen lapsen vanhemmatkaan aina ihan niitä ajattelevaisimpia ole, heillä pyörii se homma tasan tarkkaan oman navan ja pesueen ympärillä myös.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on yksi lapsi, joten tässä yksilapsisen perheenäidin mielipide!
Itseäni ihmetyttää, kuinka ensin halutaan lapsia ja sen jälkeen vielä jokaiselle kehitellään jokin harrastus ja sitten luetellaan että kuinka "meillä on 2-6 treenit joka arkipäivälle ja viikonloput menee peleissä ja talkoissa" jne. Tehän olette itse tehneet elämästänne sellaista?
Meillä on yksi lapsi ja kyllä, näin olemme halunneet! Lapsemme on vielä sen verran pieni (3 vuotias), ettei hänellä ole mitään harrastusta ja jos jonakin päivänä tulee oleen, niin ei kuitenkaan sellaista, että treenejä olisi monta kertaa viikossa. Keskitymme ihan muihin asioihin, kuten perheen kanssa vietetttyyn yhteiseen aikaan. Se on sitä, mitä olen elämältä halunnut ja haluan! <3
Entä jos sun lapsesi haluaa harrastuksen, jossa on treenit monta kertaa viikossa? Kiellätkö vain sillä perusteella, ettet JAKSA viedä lasta harrastukseen? Aika itsekästä. Kyllä lapsenkin haluja pitää kuunnella.
T. Toinen yhden lapsen äiti, jonka lapsi saa kyllä harrastaa mitä haluaa.
Ongelma taitaa oikeasti olla siinä, että ap on tehnyt enemmän lapsia kuin pystyy niitä hoitamaan. Se ettet pärjää lastesi kanssa, ei ole muiden vanhempien vika.