Mikä kuppikoko?
Olen pienirintainen mutta rinnat näyttä suht isoilta kehollani. 70a koosta rintani pursuavat ulos koska kuppi on liian pieni ja ympärys on joissain malleissa sopiva ja joissain pieni. 75a koosta minulla on kahdet rintsikat (en ole löytänyt parempia) joissa kuppiosa sopivan kokoinen mutta ympärys liian iso. Jotkut 75a:t ovat silti liian pieniä. Jotkut 70b:t ja 75b:t (olen koittanut vain muutamia) tuntuvat olevan aina joko aivan liian isoja tai sitten pieniä niin että rinnat pursuavat. Huom en käytä push up liivejä koska en pidä niistä. Käytän aika paljon urheiluliivejä koska ne tuntuvat helpommalle käyttää ja varmaan myös koska en ole niitä täydellisiä liivejä löytänyt.
Mitä kokoa suosittelisit minulle?
Kommentit (16)
Ja ainiin vielä toinen kysymys:
Miten melkein samaa kuppikokoa käyttävät voivat olla niim eri kokoiset?
Minä kun olen tähän asti käyttänyt rintaliiveissä kokoa 75a ja rintani näkyvät selvästi. En voisi todellakaan käyttää paitaa ilman rintsikoita ja rintani erottuvat hyvin vaikka käyttäisin urheilurintsikoita. En sano että rintani olisivat suuret mutta olen tyytyväinen niiden kokoon koska ne tuntuvat ei liian pieniltä eikä suurilta. Ystäväni käyttää kokoa 70a ja 75a ja hänen rinnat ovat paljon pienemmät kuin omani. Jos hänellä on tiukka paita ilman rintsikoita tai urheilurintsikoilla hänen rintansa eivät näy ollenkaan.
En yritä olla ilkeä vaan haluaisin tietää miten saman koon omistavat ihmiset voivat olla niin eri kokoisia.
Hänen rintsikoista rintani kyllä pursuavat ulos eli hän käyttää aivan eri mallia kuin minä tai minä vaan käytän täysin väärää kokoa. Rintsikoiden koko kyllä tietystä vaihtelee myös merkin ja valmistusmaan mukaan mutta en siltikään tajua.
Toivon että kukaan ei vihaa minua ainakaan tämän viestin jälkeen koska en tosiaankaan yrittänyt olla ilkeä tai verrata minua ja ystävääni.
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!
Älä tuijota kokolappua, vaan sovittele ja etsi itsellesi sopivat. Voit myös mennä alan liikkeeseen ja kysyä neuvoa. Mulla on kaapissa sekä 80A, 75A, 75B ja 70A kokoa ja kaikki on hyviä. Jos otan "oikean koon" eikä se olekaan sopiva, kokeilen rinnakkaiskokoa ja yhtä isompaa ja pienempää. Läheskään kaikki mallit ei vaan sovi, joten usein lähden kaupasta tyhjin käsin.
Kiva kun joku vastasikin näin nopeasti!
Täytyy kai sitten vielä mitata uudestaan. Ja lähteä sovittamaan eri malleja ja kokoja.
En ymmärrä, siis 75a on sulle isompi kuin 75b?
Linkitä kuva niistä sopivista liiveistä ja koko. Mikä merkki ja malli, onko toppausta tms.?
http://www.brasizecalculator.tk
Koitas tolla laskurilla. Se ilmoittaa sitten englantilaisen koon, eli ympärys on tuumissa ja kirjain on eri kuin meillä. Kokotaulukko josta löydät suomikoon
https://www.lumingerie.fi/kokotaulukot-alusvaatteille
Toinen hyvä laskuri on
https://www.lumingerie.fi/rintaliivien-kokotaulukko-kokolaskuri
Kysymyksiä kirjoitti:
Miten melkein samaa kuppikokoa käyttävät voivat olla niim eri kokoiset?Minä kun olen tähän asti käyttänyt rintaliiveissä kokoa 75a ja rintani näkyvät selvästi. En voisi todellakaan käyttää paitaa ilman rintsikoita ja rintani erottuvat hyvin vaikka käyttäisin urheilurintsikoita. En sano että rintani olisivat suuret mutta olen tyytyväinen niiden kokoon koska ne tuntuvat ei liian pieniltä eikä suurilta. Ystäväni käyttää kokoa 70a ja 75a ja hänen rinnat ovat paljon pienemmät kuin omani. Jos hänellä on tiukka paita ilman rintsikoita tai urheilurintsikoilla hänen rintansa eivät näy ollenkaan.
En yritä olla ilkeä vaan haluaisin tietää miten saman koon omistavat ihmiset voivat olla niin eri kokoisia.
Hänen rintsikoista rintani kyllä pursuavat ulos eli hän käyttää aivan eri mallia kuin minä tai minä vaan käytän täysin väärää kokoa. Rintsikoiden koko kyllä tietystä vaihtelee myös merkin ja valmistusmaan mukaan mutta en siltikään tajua.Toivon että kukaan ei vihaa minua ainakaan tämän viestin jälkeen koska en tosiaankaan yrittänyt olla ilkeä tai verrata minua ja ystävääni.
Tähän on kaksi vastausta: a) todella monet naiset käyttävät väärän kokoisia liivejä. Joko ne ovat liian löysät ympäryksestä, liian tiukat tai sitten kuppi on puoliksi tyhjä/pursuaa yli
b) ihmiset ovat eri muotoisia. on täysin eri asia, onko pitkällä ja hoikalla 75a-liivit, vai lyhyellä ja lihavalla.
Itselläkin alkoivat 70A liivit olla liian pienet, joten vaihdoin 75A liiveihin. Kuppi sopi, mutta ympärysmitta aivan liian iso. Sitten päädyin Changeen ostamaan liivit ja mukaan päätyivät 65C kokoa olevat liivit. Vastikään piti uusilla liiviostoksilla lähtä käymään ja lindexiltä tuli mukaan toppauksettomat 65D t-paitaliivit, 70C urheiluliivit ja 70B edestä avattavat liivit. Eli ainakin minulla koko muuttuu juurikin mallin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksiä kirjoitti:
Miten melkein samaa kuppikokoa käyttävät voivat olla niim eri kokoiset?Minä kun olen tähän asti käyttänyt rintaliiveissä kokoa 75a ja rintani näkyvät selvästi. En voisi todellakaan käyttää paitaa ilman rintsikoita ja rintani erottuvat hyvin vaikka käyttäisin urheilurintsikoita. En sano että rintani olisivat suuret mutta olen tyytyväinen niiden kokoon koska ne tuntuvat ei liian pieniltä eikä suurilta. Ystäväni käyttää kokoa 70a ja 75a ja hänen rinnat ovat paljon pienemmät kuin omani. Jos hänellä on tiukka paita ilman rintsikoita tai urheilurintsikoilla hänen rintansa eivät näy ollenkaan.
Hänen rintsikoista rintani kyllä pursuavat ulos eli hän käyttää aivan eri mallia kuin minä tai minä vaan käytän täysin väärää kokoa. Rintsikoiden koko kyllä tietystä vaihtelee myös merkin ja valmistusmaan mukaan mutta en siltikään tajua.Toivon että kukaan ei vihaa minua ainakaan tämän viestin jälkeen koska en tosiaankaan yrittänyt olla ilkeä tai verrata minua ja ystävääni.
Tähän on kaksi vastausta: a) todella monet naiset käyttävät väärän kokoisia liivejä. Joko ne ovat liian löysät ympäryksestä, liian tiukat tai sitten kuppi on puoliksi tyhjä/pursuaa yli
b) ihmiset ovat eri muotoisia. on täysin eri asia, onko pitkällä ja hoikalla 75a-liivit, vai lyhyellä ja lihavalla.
Unohdin mainita että olemme melkein saman kokoiset. Itse olen vähän pidempi ja luultavasti myös vähän painavempi. Mutta olet kyllä oikeassa noiden juttujen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin alkoivat 70A liivit olla liian pienet, joten vaihdoin 75A liiveihin. Kuppi sopi, mutta ympärysmitta aivan liian iso. Sitten päädyin Changeen ostamaan liivit ja mukaan päätyivät 65C kokoa olevat liivit. Vastikään piti uusilla liiviostoksilla lähtä käymään ja lindexiltä tuli mukaan toppauksettomat 65D t-paitaliivit, 70C urheiluliivit ja 70B edestä avattavat liivit. Eli ainakin minulla koko muuttuu juurikin mallin mukaan.
No tuo kyllä osoittaa että koko saattaa vaihdella paljon. Tuntuu niin monimutkaiselta tämä liivien osto. Urheiluliivit on helppo ostaa kun ostan yleensä sellaisia missä on nuo koot xs, s, m....
Kysymyksiä kirjoitti:
Siksi, koska naisilla on niin usei väärän kokoiset liivit. "D-kuppi" mielletään isoksi, puhumattakaan siitä ylöspäin menevistä kirjaimista. Tosiasiassa D pienellä ympärysmitalla on sellainen koko, mitä suurin osa veikkaisi A-kuppikooksi.
Katsopa vaikka nämä videot
Vierailija kirjoitti:
Älä tuijota kokolappua, vaan sovittele ja etsi itsellesi sopivat. Voit myös mennä alan liikkeeseen ja kysyä neuvoa. Mulla on kaapissa sekä 80A, 75A, 75B ja 70A kokoa ja kaikki on hyviä. Jos otan "oikean koon" eikä se olekaan sopiva, kokeilen rinnakkaiskokoa ja yhtä isompaa ja pienempää. Läheskään kaikki mallit ei vaan sovi, joten usein lähden kaupasta tyhjin käsin.
Tässä on pelkkää asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksiä kirjoitti:
Siksi, koska naisilla on niin usei väärän kokoiset liivit. "D-kuppi" mielletään isoksi, puhumattakaan siitä ylöspäin menevistä kirjaimista. Tosiasiassa D pienellä ympärysmitalla on sellainen koko, mitä suurin osa veikkaisi A-kuppikooksi.
Katsopa vaikka nämä videot
Ja tässä on erinomainen video aiheesta. Suosittelen katsomaan!
Kuppikokoihin ei ole olemassa mitään maailmanlaajuista standardia, että vaikka A-kupin koko on 12 kertaa 5 cm, vaan jokainen valmistaja laittaa itse koot tekemiinsä liiveihin. Merkinnät on vakiintuneet, joten yleensä erimerkkistenkin rintaliivien koot ovat lähellä toisiaan, mutta eivät samat. Myös kupin malli vaikuttaa paljon, onko kuppi syvä vai matala, onko se "laaja" vai ei...
Sovittamalla löytää ne sopivimmat liivit, ja ympärysmitan mittaaminen auttaa vähän rajaamaan valikoimaa. Kannattaa myös muistaa rinnakkaiskoot, eli jos löydät kupiltaan sopivan mutta ympärysmitaltaan liian ison, ota yhtä pienempi ympärysmitta ja yhtä isompi kuppi. Eli 70A on suunnilleen samankokoinen kuppi kuin 65B, 70B on 65C jne. Tämäkin pätee vain saman mallin sisällä, eikä välttämättä ole tasan samankokoinen.
Kysymyksiä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksiä kirjoitti:
Unohdin mainita että olemme melkein saman kokoiset. Itse olen vähän pidempi ja luultavasti myös vähän painavempi. Mutta olet kyllä oikeassa noiden juttujen suhteen.
Mitä väliä?
Mene kauppaan. Pyydä myyjältä apua. Kunnon liivikauppaan tai naisten vaateosastolle, jossa on asiaan perehtyneet myyjät.
Jos ympärysmitta 70 tuntuu sopivalta, mutta tissi pursuaa ulos, niin silloin kokeilet isompaa kirjainta. B, C, D jne kunnes löytyy sellainen mihin rinta mahtuu kokonaan. Älä arkaile niiden isolta kuulostavienkaan kirjainten kokeilua, ne ovat oikeasti pienempiä mitä moni luulee.
Mittaa mittanauhalla, kuinka suuri ympärysmitta on ihan rintojesi alta. Jos se on vaikka 70 cm, voit kokeilla 65 ja 70 ympärysmitallisia rintaliivejä (kannattaa pyöristää alaspäin, uusien rintsikoiden ympäryksen kuuluu olla napakka, miltei tiukka) ja niistä sitten A-, B- ja vaikka vielä C-kuppiakin. Rintsikoita on tosi paljon erimallisia, joten sama koko erilaisesta mallista ei välttämättä sovi. Kannattaa aina ottaa samasta mallista monta eri kokoa sovituskoppiin, sillä lailla löytää ne parhaimmin istuvat.