Lastentarhanopettajien huono palkka
Onko se teidän mielestä oikein, että tienaan bruttona vaivaiset 2340e/kk (verojen jälkeen n.1700e)
Työ on vastuullista ja haastavaa isoissa ryhmissä. Miksi kukaan ei arvosta tätä työtä? Jos arvostaisi niin näkyisihän se Palkassakin.
Olen vain kyllästynyt elämään kädestä suuhun joka kuukausi, vaikka olen 3,5 vuotta käynyt korkeakoulua tämän eteen. anteeksi purkautuminen, mutta ärsyttää.
Kommentit (52)
Hmm, minusta lto:n palkka on kyllä ihan kohdallaan. On ryhmän päävastuullinen ja saa siitä lisänsä kuitenkin palkkaan verrattuna muuhun henkilöstöön. Työn mukaan se palkka kuitenkin maksetaan, ei koulutuksen. Ei lto;n työ ole niin vaikeaa, oikeasti. Ja työajatkin on melko mukavat esim. niihin sairaanhoitajiin verrattuna.
Se on toki totta että ihan kaikki kasvatus- ja hoitoalalla alkaa nykyään olla ylikuormitettuja. Mutta sitä asiaa ei tietenkään ratkaise isompi palkka, vaan se että palkattaisiin lisää henkilökuntaa. Minusta on vähän hassua kun itketään työn raskautta, ja sitten ehdotetaan siihen ratkaisuksi lisää liksaa.
Lastenhoitajana päikyssä saan käteen 1450€/kk, brutto himpan päälle 2000€. Eli kyllä siinä eroa kuitenkin on... Ryhmiksessä lähihoitajan palkka on 1800€/kk (brutto).
Kyllä ltot olisi musta korotuksen ansainneet, samoin kyllä muukin vaka-henkilöstö. Tärkeää työtä ja hyvin tehtynä säästää yhteiskunnan kuluja hurjasti pidemmällä aikavälillä. Pk-seudulla palkalla toimeentulo ei ole vaivatonta.
T: elo
On tosi huono palkka minunkin mielestäni. Olin itse ensin 10v lto:na, jatkoin sitten työn ohessa luokanopettajaksi ja palkka nousi noin 800€/kk sen jälkeen jatkoin vielä erityisluokanopettajaksi ja nyt saan 26t/vko työstä bruttona noin 4200€, opiskeluvuosia tosin takana sen toinen 3lisää, tosin työnohessa tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän? Onhan se aika kummallista, että esim. psykologin palkka kunnissa jopa 3500 € ja lastentarhanopettajilla alle 2500 €. WTF??
Lohdutonta, kun huomaa ihmisten tietämättömyyden erilaisista (jopa aika tavallisista) koulutuksista... Mielestäni on oikein, että pitkä koulutus näkyy palkassa.
Vierailija kirjoitti:
No jos elät kädestä suuhun, on elintasosi mitotettu väärin tuloihisi nähden.
Teet toki vastuullista kasvatustyötä ja työn paineita ja kuormittavuutta voin vain kuvitella nykymaailmassa. Mielestäni kuitenkin palkkasi on ihan tavallinen amk:in käyneelle. Ei ne tradenomit, restonomit, sosionomit, hoitsutkaan kovin paljon kummosemmin tienaa.
Lastentarhanopettajat ovat käyneet yliopiston...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet toki vastuullista kasvatustyötä ja työn paineita ja kuormittavuutta voin vain kuvitella nykymaailmassa. Mielestäni kuitenkin palkkasi on ihan tavallinen amk:in käyneelle. Ei ne tradenomit, restonomit, sosionomit, hoitsutkaan kovin paljon kummosemmin tienaa.
Vain osa on suorittanut yliopistossa kandidaatintutkinnon. Osalla on amk-tutkinto, ja osalla ei kumpaakaan näistä, vaan opistotasoinen tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain osa on suorittanut yliopistossa kandidaatintutkinnon. Osalla on amk-tutkinto, ja osalla ei kumpaakaan näistä, vaan opistotasoinen tutkinto.
Ja toki osa voi olla myös maistereita.
Vierailija kirjoitti:
On tosi huono palkka minunkin mielestäni. Olin itse ensin 10v lto:na, jatkoin sitten työn ohessa luokanopettajaksi ja palkka nousi noin 800€/kk sen jälkeen jatkoin vielä erityisluokanopettajaksi ja nyt saan 26t/vko työstä bruttona noin 4200€, opiskeluvuosia tosin takana sen toinen 3lisää, tosin työnohessa tehtynä.
Oho! Pitäisköhän itekin tehdä tuolla tavalla?:) kuulostaa hyvältä!
T: ap
Lto:t, eikö teitä ota päähän kun joudutte pienellä palkalla seisomaan lasten kanssa ulkona pahimmilaan kaatosateessa läpimärkinä?
Vierailija kirjoitti:
Lto:t, eikö teitä ota päähän kun joudutte pienellä palkalla seisomaan lasten kanssa ulkona pahimmilaan kaatosateessa läpimärkinä?
Onneksi nykyään vanhemmatkin toivovat, että kaatosateella ei mennä ulos.
Lastentarhanopettajilla on usein hyväpalkkainen puoliso. On ne jossain muussakin hyviä kuin lastenhoidossa;-)
Pienillä tuloilla on hankala tulla toimeen kasvukeskuksissa. On turhauttavaa, kun tekee vastuullista ja tärkeää työtä, kiireessä ja kuormituksessa, ja vaateet ja ammattietiikka ovat kovat - ja sitten se vaativuus ei näy palkkauksessa mitenkään. Vaikka raha ei auta kiireeseen tms. töissä, niin suuremmat tulot antaisivat joustovaraa arkeen, voisi vaikka palkata siivoojaan tai ostaa muita palveluita helpottamaan arkea. Nythän tilanne on usein se, ettei esim. lapsien kanssa tehtävää toimintaa ehdi kunnolla suunnitella työajalla, vaan lastentarhanopettajat käyttävät omaa aikaansa kotona suunnitteluun ja valmisteluun sekä tarvittavien materiaalien tekemiseen tai hankintaan. Vielä 80-luvulla päiväkotiryhmissä oli kaksi lastentarhanopettajaa, ja esim. eskariopettajilla oli iltapäivät aikaa suunnitella opetusta ja valmistaa itse opetusmateriaalia toisin kuin nykyään. Kuinka paljon on enää varaa kurjistaa työoloja? Pääkaupunkiseudulla on noin 500 pätevän lto:n pula, kun turhautuneet opettajat lähtevät muihin hommiin.
Voivoi kirjoitti:
Onko se teidän mielestä oikein, että tienaan bruttona vaivaiset 2340e/kk (verojen jälkeen n.1700e)
Työ on vastuullista ja haastavaa isoissa ryhmissä. Miksi kukaan ei arvosta tätä työtä? Jos arvostaisi niin näkyisihän se Palkassakin.
Olen vain kyllästynyt elämään kädestä suuhun joka kuukausi, vaikka olen 3,5 vuotta käynyt korkeakoulua tämän eteen. anteeksi purkautuminen, mutta ärsyttää.
Tutkinnolla ei ole mitään merkitystä palkan maksussa.
Korkeakoulututkinto ei ole mikään asia millä kannattaa kauheasti kehua itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto - tai korkeakoulutus ei ole mikään tae korkeasta palkasta. Nuo päiväkodit yms sairaalat kustannetaan pääosin verorahoilla, en olisi valmis maksamaan yhtään enempää veroja jotta teille saataisiin enemmän palkkaa. Ja ei tuo työ oikeasti ole kovin vaativaa tai haastavaa..jos vaikka verrataan sairaanhoitajien hommiin.
Koulutkin ovat verorahoilla kustannettuja. Ja siellä opettajalla on huomattavasti parempi palkka. Joten joku tuossa nyt ontuu.
Ensinnäkin opettajilla on liian suuri palkka. Opettaja tekee myös huomattavasti vaikeampaa ja tärkeämpää työtä.
Lastentarha ei ole millään tavalla pakollinen ihmisille jotta ne pärjää yhteiskunnassa. Koulu on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ltot olisi musta korotuksen ansainneet, samoin kyllä muukin vaka-henkilöstö. Tärkeää työtä ja hyvin tehtynä säästää yhteiskunnan kuluja hurjasti pidemmällä aikavälillä. Pk-seudulla palkalla toimeentulo ei ole vaivatonta.
T: elo
Sinä voit maksaa ne korotukset omasta pussistasi. Minä en halua maksaa euroakaan enempää veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vähän? Onhan se aika kummallista, että esim. psykologin palkka kunnissa jopa 3500 € ja lastentarhanopettajilla alle 2500 €. WTF??
Lohdutonta, kun huomaa ihmisten tietämättömyyden erilaisista (jopa aika tavallisista) koulutuksista... Mielestäni on oikein, että pitkä koulutus näkyy palkassa.
Koulutuksella ei ole mitään merkitystä palkassa. Eikä saakkaan olla.
Ei lisää palkkaa kenellekkään. Nytkin kaikki saavat liikaa palkkaa työmääräänsä nähden. Moni työtön on ahkerampi kuin useat esim julkisella puolella oöevat työntekijät.
Sama se on meillä päivätyötä tekevillä hoitajilla.
Tein 2v niitä hommia osa-aikaisena ja lähdin opiskelemaan tekniikan alaa.
No ei tuo palkka mikään surkea ole, itse tienaan tradenomina saman verran. Netto 1750, kyllä sillä pärjää ihan hyvin kun vähän katsoo mitä ostaa. Ongelmana ei ole huonot palkat vaan ihmisten elintaso-odotukset. Pitää olla hienoa ruokaa arkena, uusi asunto, auto, hienot vaatteet ja matkoja - vaikka olis ihan tavallinen duunari. Ei lto:lla tai tradenomilla kuulukaan olla lääkärin palkkaa ja elintasoa. Kun tämän sisäistää niin eläminen tuntuu ihan mukavalta. Itsekin säästän tällä hetkellä matkaan joten muu kulutus on minimissä. Kaikkea vaan ei voi saada.