Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset, matkustatteko maksutta ratikassa?

Vierailija
05.07.2016 |

Tuli vain mieleen kun muutin Helsinkiin n. pari kuukautta sitten ja olen liikkunut ratikalla paljon. Aluksi ostelin niitä tekstarilippuja ja sit hankin opiskelijalle suotuisan matkakortin. Ehkä joitain muutamia kertoja tänä aikana on lippuja tarkastettu liikuttaessa. Matkustatteko te ilmaisiksi ja oletteko siitä jääneet kiinni? Onkohan se yleistä, koska riski jäädä kiinni varsinkin suht täydessä ratikassa vaikuttaa tosi pieneltä?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetan pumminisen kun kaupunki tekee järkevän pyörätien.

Siis sinun kotiovelta sinun työpaikan ovelle johtava vain sinulle rajattu kulkuväylä?

Korjaan, sinun kotiovelta piritorille johtava vain sinulle rajattu kulkuväylä

Vierailija
22/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aikoihin matkustanut pummilla koska mulla on kuukausilippu. Olenpa aikoinaan tullut naistenklinikalta ja olin raskaana pummilla lasipalatsin luo ratikalla. Oli verenpaine alhainen niin sai hieman kohotusta. Seisoin jotta nään tarkastajat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetan pumminisen kun kaupunki tekee järkevän pyörätien.

Siis sinun kotiovelta sinun työpaikan ovelle johtava vain sinulle rajattu kulkuväylä?

Korjaan, sinun kotiovelta piritorille johtava vain sinulle rajattu kulkuväylä

"Pumminisija" puhuu järkevästä. Olisko aika lopettaa polttelu?

Vierailija
24/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä uskaltaisi mennä pummilla, tarkastusmaksut on kovia. Tytär meni joskus, kun oli alle 15v. En edes tienny että menevät pummilla. Tarkastaja jos osu kohdalle ei mitään sanktiota...valitettavasti nuoret hoksaa nopeesti mitä voi tehdä, ettei siitä aiheudu mitään.

Vierailija
25/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan suurimmalla osalla helsinkiläisistä on stadin sisäisen kausikortti.

No ei ole, suuri osa helsinkiläisistä matkustaa omalla autolla ja osa ei tarvitse mitään kortteja kun liikkuu matkat kävellen tai pyöräillen.

Vierailija
26/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En matkusta pummilla.

Miksei ihmiset ymmärrä, että mitä vähemmän MAKSAVIA matkustajia, sen enemmän lippujen hinnat nousee ja linjoja karsitaan? Okei, lippujen hinnannousu tuskin kiinnostaa pummeja.

Uskooko joku tuota soopaa? Lippujen hinnat nousisi vaikka kaikki ostaisi lipun.

Vierailija
27/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on suomen persereikä

Vierailija
28/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain rupusakki ajelee pummilla. Valitse siitä, mikä haluat olla.

Vierailija
29/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Helsingin sisäinen kausilippu. Kyllä niitä tarkastajia tulee nykyään vastaan 1-2 kertaa kuussa. Pari vuotta siten tuli harvemmin. Eli sakkoihin menis 80-160 kuussa ja kausilippuun 27,50-52,40. Hmm kumman valitsen?

Vierailija
30/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että tarkstajat ovat joskus myös siviiliasussa ;)

Vierailija
31/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun aiheuttamani lisäkustannus on marginaalinen. Kun taas maksan täyden maksun, niin rahoitan hiljaisempien bussilinjojen ääripäissä asuvien ja työskentelevien matkoja.

Nyt asetun ratikkaan niin että näen ulos riittävän aikaisin.

Hauskaa perustelua. "En maksa, kun ei siitä haittaa ole, mutta jos maksan, niin kuulkaas olen niin suuri hyväntekijä, ättä kustannan muidenkin matkat."

Jäätkö ratikasta pois, jos se on täynnä tai siihen yllättäen tulee isompi porukka? Et nimittäin mitenkään voi ainakaan ruuhkassa koko ajan nähdä jokaiselle ovelle ja huomata, jos sisään tulee tarkastaja.

En tietenkään nouse, silloinhan nimenomaan kustannus/matkustaja laskee. =) Eikä niitä kaikkia ovia tarvitse nähdä, riittää että näkee pysäkille ennen kuin spora pysähtyy.

Vierailija
32/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkusta pummilla, koska se on mielestäni moraalisesti väärin.

Arvioisin kuitenkin, että stadilaisten keskuudessa on melko tyypillistä silloin tällöin matkustaa "vain pari pysäkinväliä" ilman lippua, jos käyttää esim. pääosin omaa autoa tai fillaria eikä kausikorttia ole.

Vierailija
33/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummilla mennään sporassa ja joskus harvoin kuin tulee käytettyä metroa tai junaa niin niissä myös. Ne lippujen hinnat on nykyään niin älyttömän kalliita, ettei huvita sellaisia summia maksaa. Yleinen suuntaus suurkaupungeissa ympäri maailmaa on se, että joukkoliikenne halpenee, jotta sen käyttö lisääntyisi, mutta meillä vaan kallistuu kallistumistaan. En ole koskaan tarkastusmaksua joutunut maksamaan, mutta oon laskenut, että jos sen joutuisi maksamaan 1,5 kk:n välein niin pummilla kulkeminen kannattaisi. Pari kertaa olen kyllä hypännyt sporasta pois smurffien tullessa tai tilannu kännykkälipun nopeasti.

Vierailija
34/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin pari viikoa sitten moikkaamassa kaveria, joka opiskelee Helsingissä ja mietittiin ihan samaa. Matkustettiin parin päivän aikana ehkä 6 tai 8 kertaa ratikalla ja kertaakaan ei kysytty lippujen perään. Meillä oli tosin ostettu ne tekstariliput, jotka on voimassa 80min.

Vierailija
35/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun aiheuttamani lisäkustannus on marginaalinen. Kun taas maksan täyden maksun, niin rahoitan hiljaisempien bussilinjojen ääripäissä asuvien ja työskentelevien matkoja.

Hauskaa perustelua. "En maksa, kun ei siitä haittaa ole, mutta jos maksan, niin kuulkaas olen niin suuri hyväntekijä, ättä kustannan muidenkin matkat."

Jäätkö ratikasta pois, jos se on täynnä tai siihen yllättäen tulee isompi porukka? Et nimittäin mitenkään voi ainakaan ruuhkassa koko ajan nähdä jokaiselle ovelle ja huomata, jos sisään tulee tarkastaja.

Ymmärrän kyllä miksi julkinen liikenne hinnoitellaan niin kuin hinnoitellaan. Mutta tottahan se on, että minun kolme pysäkin väliä Mannerheimintietä pitkin maksaa HSL:lle vähemmän kuin perimmäisen lähiön kolme viimeistä pysäkin väliä keskimäärin 10 matkustajalle.

Vierailija
36/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään nouse, silloinhan nimenomaan kustannus/matkustaja laskee. =) Eikä niitä kaikkia ovia tarvitse nähdä, riittää että näkee pysäkille ennen kuin spora pysähtyy.

Toivottavasti sulla on pitkä kaula, näet myös toiselle puolelle. Olen nähnyt kun he seisovat pysäkillä ja vaihtavat toiselle puolelle tulleen ratikan kyytiin lennossa.

Vierailija
37/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistin monta vuotta kausikortin, joten opin tavaksi marssia ilman turhia leimailuita istumaan niin metrossa, junassa kuin ratikassakin. Nyt olen muutaman vuoden asunut niin lähellä keskustaa, että tulee pyöräiltyä kesät talvet ja kausilipun ostaminen on tuntunut turhalta. Liian usein onkin vanhan tavan mukaisesti mennyt istumaan ja puolessa välissä matkaa tajunnut, että olisihan se lippukin pitänyt ostaa. Monta kertaa on sitten jäänyt ostamatta, ei siksi, etteikö olisi varaa tai halua maksaa matkastaan vaan lähinnä nouseminen kesken kaiken penkistä matkakorttia leimaamaan olisi ollut liian ilmeistä ja noloa. Sakkoa en vielä ole onnistunut saamaan ja jos sellaisen tänään saisin, se korvaisi moninkertaisesti maksamattomat matkani.

Mulla vähän samantapainen tausta ja tuntuu vaikealta muistaa leimata korttia. Mutta, minulla kävi niin, että sen ainoan kerran kun ihan todella unohdin leimata, enkä muistanut istuttuani niin kuin usein käy, tuli totta kai tarkastajat! Siinä oli aikakortilla matkustava pieni tyttärenikin ihmeissään kun äiti sai sakot. Tuntui muuten todella hölmöltä selittää, että oli ensimmäinen kerta kun unohdin maksaa, kuulevat varmaan samanlaista selitystä vähän väliä, vaikka totta minun kohdalla olikin. Kyllä todella otti päähän, nimittäin maksan aina, vaikka jostain syystä menisin vain yhden pysäkin välin. Kalliiksi tuli se unohdus ja uskomattoman huono tuuri oli. Nykyisin aina jo sporalle kävellessä hoen mielessäni että muista leimata lippu, muista leimata lippu. Ja silti meinaa välillä olla vaikea muistaa. Sama myös lähijunissa, niissä olen kyllä muutamankin kerran kesken matkaa noussut leimaamaan, vaikka onkin hölmöltä näyttänyt.

Vierailija
38/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä miksi julkinen liikenne hinnoitellaan niin kuin hinnoitellaan. Mutta tottahan se on, että minun kolme pysäkin väliä Mannerheimintietä pitkin maksaa HSL:lle vähemmän kuin perimmäisen lähiön kolme viimeistä pysäkin väliä keskimäärin 10 matkustajalle.

No eikös ensi vuonna tule käyttöön se älytön kaarimalli, niin sitten pääset halvemmalla? Vai onkos sitä siirretty?

Vierailija
39/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkusta itse, mutta tiedän kyllä, että kun viikonloppuisin ratikka on täynnä viihteellä olevia/olleita ihmisiä, niin todella moni ei ole lipusta maksanut.

Vierailija
40/60 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin on ollut niitä ketjuja, joissa ihmiset ovat kertoneet, että eivät osta lippua tai maksa ja menevät ratikan takaosaan, jotta mahdollinen lipuntarkastaja ei sinne ehdi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi