Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä mukaan ensimmäiselle neuvolakäynnille - kyllä vai ei?

Vierailija
05.07.2016 |

Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja sain juuri ajan ensimmäiseen neuvolaan. Sanottiin, että kumppanin voi ottaa mukaan. Mies sanoo, että lähtee, jos minä haluan. Onko teillä muilla ollut toinen vanhempi mukana ensimmäisellä neuvolakäynnillä? Kokemuksia kaipailisin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä miestä tarvita! t. mies

Vierailija
2/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lapsi on yhtä paljon miehesi kuin sinun, vaikka sinussa kasvaakin. yhtä paljon. muista se

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla kerrotaan kaikenlaista siitä, mitä on tulossa. Jos asia miestä kiinnostaa, niin sinne vaan. Omaani en aikanaan ottanut ja hyvä niin, osui opiskelija vastaanottajaksi ja hän oli todella tumpelo. Terveydenhoitaja vain poistui ja sanoi, että kyllä te pärjäätte.

Vierailija
4/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, raskaus ja lapsi on yhteinen asia. Kyselevät myös miehestä ja mahdollisista sairauksista suvussa jne.

Vierailija
5/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kyseessä ensimmäisestä lapsesta ja mies on itse halukas tulemaan mukaan, niin ottaisin mukaan. Itse kävin alusta asti neuvoloissa vaimon kanssa ja olen hoitanut ison osan lasten neuvolakäynneistä. Äitiysneuvolakäynneissä mieskin pääsee osalliseksi tulevaan lapseen. Yleensähän isä on täysin ulkopuolinen raskauden aikana.

Vierailija
6/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti otat miehen mukaan, jos hän vain haluaa. On se hänenkin lapsensa. Neuvolakäynnit ei välttämättä ole kovin mielenkiintoisia, ulkopuolisen silmin lähinnä ultrat ovat. Mutta jos mies haluaa mukaan, niin tottakai kannattaa lähteä yhdessä.

Vierailija
7/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Aloita vain miehesi vähätteleminen ja mitätöinti mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja omi lapsi sinun lapseksesi jo ennen syntymää, niin hyvä tulee.

Vierailija
8/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin ekalle käynnille kannattaa miehen tulla mukaan. Siinä käydään läpi molempien sukujen terveyshistoriaa, jotka voivat mahdollisesti vaikuttaa raskauteen ja/tai vauvan terveyteen. Puoliso ei ehkä tiedä toisen isovanhempien diabeteksistä jne. Lisäksi isäkim saa sieltä lukemista mukaansa. Muita merkittäviä neuvolakertoja ovat sykkeiden kuunteleminen ja tietty ultrat (jotka eivät ehkä ole neuvolassa). Jokaisella käynnillä ei isän tarvitse minusta mukana olla, mut ekalla ehdottomasti! Onnea odotukseen!!

Vierailija
9/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä miestä tarvita! t. mies

Ei tarvita ja eihän miestä tarvita kuin siihen ensimmäiseen tehtävään. Mutta on myös sellaisia miehiä, jotka haluavat tietää mitä tahpahtuu ja miksi.

M38

Vierailija
10/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mukaan vaan. Oma on ollut molemmilla kerroilla mukana. (Siis molempien raskauksien ekalla käynnillä.) Ja lastenneuvolassa vauvan syntymän jälkeen melkein joka kerta.

Vierailija
11/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli mukana melkein kaikilla neuvolakerroilla ja ultrissa sairaalassa. Lääkärissä kävin yksin, kun niissä nyt ei oikein mitään tietoa jaettu.

Vierailija
12/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti mukaan, yhteinen se lapsi on :) Mies saattaa raskausaikana muutenkin kokea herkästi itsensä ulkopuoliseksi, kun konkretia jää vähän laihaksi. Kaikki neuvolat ja ultrat tuovat sitä konkretiaa ja pääsee isäkin kyselemään, jos / kun kysyttävää tulee. Meillä mies on aina halunnut mukaan ja on hänellä kyllä niin mairea hymy, kun pääsee kuulemaan sydänäänet tai näkee lapsen ultralla. 

Vierailija
13/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei. Ajan hukkaa. Lapsen kanssa vuorotellen.

Vierailija
14/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin neuvolakäynnit arvokkaiksi jo raskauden aikana. Meidän tapauksessamme vaimo ei puhu kovin hyvin suomea, joten hänelle olin hiukan avuksi myös kielitaidon näkökulmasta. Olisin silti mennyt mielelläni mukaan ilman tätäkin.

Mielestäni on hyvin vähättelevää kutsua tulevan lapsen isää "ulkopuoliseksi" neuvolassa. Olen kyllä kuullut, että joskus neuvolahenkilökuntakin sivuuttaa isän neuvolakäynneillä, mutta meillä ei näin ole koskaan ollut. Neuvolan hoitajat ovat vaihtuneet joitakin kertoja, mutta kaikki ovat kohdelleet meitä kaikki yhdessä perheenä. Muilla on varmasti erilaisia kokemuksia.

Olen siis ollut mukana n. 90 %:ssa neuvolakäynneistä sekä ennen, että jälkeen synnytyksen.

- Kahden skidin faija

Vierailija
15/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei ollu kertaakaan mukana äitiysneuvolassa enkä tiedä miks oiskaan ollu. Kivempi jutella valkovuodoista ym vaivoista ilman. Rakenneultrassa oli mukana ja kuopuksen kanssa kävi aluksi useamman kerran neuvolassa syntymän jälkeen. Pääosin olen hoitanut lasten neuvolakäynnit, loogisempaa kun olin hoitovapaalla.

Vierailija
16/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti Isä tulee mukaan! Tottakai!

Ei lapsen saaminen ole mikään vain naisten juttu, vaan koko perheen asia.

Vierailija
17/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ollut kaikilla kerroilla mukana. Minusta ollut hyvä näin. Isä pääsee mielestäni paremmin osalliseksi raskauteen kun osallistuu.

Vierailija
18/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on ollut paria kertaa lukuunottamatta mukana. Kyllähän varsinkin äitiysneuvolassa käydään läpi paljon vauvaan & perheeseen liittyviä asioita eikä pelkästään äitiin. Plus mulla on ollut kaikenlaista ongelmaa tässä raskaudessa, joten ihana kun toinen on mukana, mulla menee jotenkin aina osa ohi sen jälkeen kun lääkäri sanoo, että näyttää paremmalle ja ei nyt syytä huoleen.

Vierailija
19/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mukaan! Itse oon ollut joka ikisellä neuvolakäynnillä, ja kerran käynyt ihan kaksinkin lapsen kanssa kun äidillä oli vaikeuksia saada töitä sovittua niin että pääsis. Lapsi nyt 2v.

Vierailija
20/25 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli pari kertaa mukana ekassa raskaudessa, ei terkkari sitä erityisesti edes huomioinut mitenkään. Samat diipa-daapa-rutiinimittaukset oli kuin aikaisemminkin. Riippuu paljon varmasti terveydenhoitajasta.  Toisen raskauden aikana sama terkka oikein muistutti, että seruaavalla kerralla puoliso mukaan (joku suositus/käytäntö muuttunut, eli pyysi kun oli "pakko"), mutta ei mies halunnut, ja mulle oli ihan sama, aikaisempien kokemusten perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi