Isä mukaan ensimmäiselle neuvolakäynnille - kyllä vai ei?
Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja sain juuri ajan ensimmäiseen neuvolaan. Sanottiin, että kumppanin voi ottaa mukaan. Mies sanoo, että lähtee, jos minä haluan. Onko teillä muilla ollut toinen vanhempi mukana ensimmäisellä neuvolakäynnillä? Kokemuksia kaipailisin.
Kommentit (25)
Kirjoitinkin jo ettei mun mies ollut koskaan neuvolassa mukana. Hänellä oli silloin pitkä työmatka ja neuvolakäyntiin keskellä päivää ois mennyt 2-3h. Kuopusta odottaessani mies oli esikoisen kanssa ettei mun tarvinnut ottaa häntä mukaan. Kerran oli lapsi mukana ja ei ollu menestys.
Miten teidän miehet ovat voineet olla töistä pois neuvolakäynnin vuoksi? Palkaton vapaa vai miten?
Meillä on mies saikulla ja on nyt ollut mukana neuvolassa joka kerta. Mainittiin jokin laajennettu terveystarkastus ja tuntuma oli, että miehenkin tietoja kirjoitettiin johonkin muistiin pitkät lätinät. Samoin oli lääkärikäynnillä, myös miehen terveydentilaa käytiin läpi pitkä tovi.
Ainakin meillä ekassa neuvolassa tehtiin isällekin pienimuotoinen terveystarkastus: pituus, paino ja hemoglobiini. Ekassa raskaudessa mulla oli mies varmaan puolella kerroista mukana neuvolassa, nyt toisessa raskaudessa ei oo päässyt kuin kerran kun on ajankohdasta riippuen joko töissä tai sit esikoisen kanssa kotona.
Meillä mies oli joka kerralla mukana äitiysneuvolassa. Nyt kun lapsi on syntynyt, niin häneltä on jäänyt yksi lastenneuvola käynti väliin. Lapsi on nyt kohta 1,5 v.
Mä olisin enemmän ihmeissäni siitä jos miestä ei kiinnosta tulla mukaan. Ja ekalla kerralla kysellään miehen pituutta ja kasvupyrähdyksen ajankohtia sun muita suvun sairauksia jne.
Mies taisi olla äitiysneuvolassa mukana vaan kerran esikoisen aikoihin, nyt ei ole ollut kun toista odotan, mutta ultrat ja lääkärikontrollit on mukana ja olen sanonut että saa tottakai tulla myös äitiysneuvolaan jos vaan haluaa. Äitiysneuvolassa on vaan aika perusjutut, mittaukset yms, ei siellä miehen kannalta mitään kovin mielenkiintoista tapahdu.
Lastenneuvolassa mies on kyllä ollut paljonkin mukana, ja olen pyrkinyt sopimaan käynnit niin, että töitten puolesta on aikataulut sopineet, onhan lapsi yhtälailla isän, ja täällä päin näyttää tosi vähän isiä käyvän edelleen lastenneuvolassa, että suosittelevat erikseen että edes yhdesti olisi isäkin mukana alle 1v kun käyntejä on useammin. Terveydenhoitaja on ollut iloinen, että mies on osallistunut näihin käynteihin, tulevan vauvan osalta jatkamme samaan tapaan.