Mulla on ongelma lahjaksi saadun teen kanssa...
Saan usein lahjaksi teetä. Tykkään teestä, arvostan hyvää teetä. Mutta. Saan usein (liian usein) lahjaksi maustettuja, ja mikä vielä pahempaa, keinotekoisilla aromeilla maustettuja Nordqvistin teelaatuja. Nuo maustetut kyllä vielä menee (esim. joku mansikalla maustettu tee, ei oo mun lempparia, mutta se kuitenkin maistuu rehellisesti ainesosiltaan), mutta Nordqvistin teet on vaan niin imeliä ja keinotekoisen makuisia, että ei!!! Mä laitoin eilen roskiin teepusseja, joita olin yrittänyt juoda, mutta ei vain mennyt millään alas. Turha niitä on säilöä kaappia täyttämässä. Musta on ihan hirveää laittaa käypiä elintarvikkeita roskiin, mutta kun en tunne ketään, jolle voisin niitä antaakaan.
-
Jos nyt ihmettelette, miksi tein tämän avauksen, kerron: siksi, etten kehtaa valittaa kenellekään. En esim. miehelleni, jonka sukulaisilta tulee usein teetä lahjaksi tai tuliaisiksi. Enkä tietenkään voi huomauttaa lahjan antajille, koska hehän ovat ostaneet lahjan, jolla haluavat ilahduttaa mua, ja se on kaunis ajatus! Ääh...
Kommentit (81)
Jos mulla on ongelma, että mulle annetaan teetä, jota en halua juoda, niin täällä on muutama palstamamma, jolla taitaa olla vieläkin suurempi ongelma siitä, että mulla on ongelma :D Muistakaa nyt kuitenkin, että en ole pyytänyt neuvoja, ihan itse olette niitä halunneet antaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie ne johonkin työttömien ruokalaan, nuorisotilan kahvilaan, vanhusten päiväkeskukseen tms. Varmasti ottavat tyytyväisinä vastaan.
Noista vaihtoehdoista tällä paikkakunnalla on vain nuorisotila, mutta juovatko nuoret tuollaisia? Usein saan vielä irtoteetä, en usko, että sellaisella tekevät mitään.
Ap
Mikä estää viemästä vaikka naapuri paikkakunnalle?
Nuorisosta hyvinkin saattaa joku pitää juuri jostakin tee laadusta josta et itse välitä? Samoin varmasti joku muukin ainakin kokeilisi mielellään itse.
Montaa euroa ei maksa paketti kertakäyttöisiä teepusseja laita vaikka sellainen kylkeen jos epäilet ettei irtotee käy kaupaksi.
Helpohan ne teet on laittaa roskiinkin. Mä kuitenkin vihjaisisin kohteliaasti tuojalle että joisin mieluummin esim maustamatonta kuin näitä.
Lähtisitkö itse oikeasti etsimään naapuripaikkakunnilta sellaisia paikkoja, joihin voisit dumpata jonkun teen, josta et pidä? Mä en usko. Ja olen joutunut laittamaan roskiin.
Ap
Mulla ei ole sitä ongelmaa etten löytäisi lähempää yhtään työpaikkaa, vapaaehtois järjestön tapaamis paikkaa tai vastaava. Ei myöskään sitä ongelmaa ettenkö voisi laittaa niitä lahjoitettavaksi fb. Ei liioin sitä etten voisi tarjota niitä vieraille tai jos ei kelpaa niin laittaa roskiin.
Omassa ystävä ja tuttava piirissä ei myöskään ole onneksi sitä ongelmaa etteikö voisi sanoa suoraan "kiitos tuomisista, mutta sovitaanko että ei seuraavalla kerta tuoda mitään, koska esim minun tulee käytettyä vain tiettyjä teelaatuja tai makuja".
No se on hyvä juttu, että sulla ei ole. Ja kiva, että sulla on vain samanhenkisiä tuttavia ja sukulaisia.
Ap
Tee ei paljon paina, saatko sen pakattua johonkin pakkauspussiin? Lähettäisitkö postissa minulle? Maksan postikulut!
Jospa ihmiset tuovat niitä teepusseja itseään varten, eli haluavat, että tarjoat heille sellaista teetä, josta pitävät? Minä vien usein tuliaiseksi "kahvipöytään" sellaista mitä voin itse syödä/juoda.
Sen sijaan, että vihjaat lahjanantajille, että saamasi teet eivät ole mieluisia, voit vihjata että nyt on kaapeissa teetä kymmenen vuoden tarpeiksi, ei tarvitse vähään aikaan tuoda.
Ymmärrän kyllä ongelmasi muuten täysin. Keräilen vanhoja esineitä ja siitä johtuen minulle roudataan aivan uskomatonta kirppariromua. Pidän myös suklaasta ja muusta makeasta, mutta minulla on kallis maku, siitä huolimatta viimeistään jouluna saan halpahallien makeiskimaroita ja palmuöljysuklaita, "Riittääpähän vähäksi aikaa". Kiitän aina kauniisti, kiroan sitten mielessäni ja hoidan rojut ja suklaat roskiin/kierrätykseen/työpaikan kahvihuoneeseen seuraavaan arkipäivään mennessä. Ilman omantunnon tuskia.
Vierailija kirjoitti:
enkä voi oikein toteuttaa sellaisia neuvoja, jotka ovat mahdottomia.
Ap
Et sinä ole esittänyt, miksi olisi täydellisen mahdotonta viedä ne teet esim. nuorisotilaan. Sinähän vain epäilit, etteivät nuoret joisi niitä. Ihan pelkkää mutua ja arvailua, eikä mitenkään täysin mahdotonta.
Jos sinulla tosiaan olisi yhtään mielikuvitusta (vaikka olet kääntäjä!), niin viet ne sinne nuorisotaloon tms., jossa voidaan järjestää vaikka teearpajaiset, jos kukaan kävijöistä ei niitä juo.
Anoppi ja käly kyseessä? Mulla samat ihmiset, terveisin saippuapostaaja. Ihania ihmisiä enkä ikimaailmassa pystyisi sanomaan heille että ei kiitos en tykkää näistä. Molemmat rakastaa kaiken maailman crème bruleen tuoksuisia glitterpalloja ja kalliita kynttilöitä, joten saan näitä aina lahjaksi... anopin kylpyhuone on kuin kävelisi Lushin kauppaan sisälle :D
Jos asut kerrostalossa, vie avaamattomat muoveissa olevat pakkaukset aulaan ja laita lappu "saa ottaa". Asun itse keskustassa ja keksin heti, mihin voisin viedä teet alle 500 metrin etäisyydellä kodistani: työttömien kahvila, pelastusarmeijan myymälä, seurakuntakeskus, raittiusyhdistys, muutaman potilasyhdistyksen tilat, vanhainkoti ja oman kerrostaloni kerhohuone, johon talon eläkeläiset kokoontuvat lukemaan toistensa vanhoja lehtiä.
Yks värikäs bloggaaja vois tykätä noista. Mutta joo.. kokoa vaikka 5 pussukkaa yhteen ja myy tori.fi tai kaupan ilmoitustaululle lappu "lahjoitetaan".
Ap mä niin ymmärrän sua. Mulla on myös pari sukulaista jotka antavat juurikin ruusu, jasmiini, mustikkapiirakka jne teepakkauksia. Itse he eivät juo teetä lainkaan.
Lisäksi nykyään monessa kahvilassa on tarjolla ainoastaan maustettua teetä.
Tästä avauksesta oli hyötyä minulle, joka en juo teetä, mutta vien sitä niille jotka juovat. Ei ole tullut mieleenkään että maustetut perusteet olisivat jotenkin esanssisia. Jotenkin aina ajatellut toisin.
Miksi yleensä avasit tämän keskustelun. Olit jo ennalta päättänyt että mikään ehdotus ei kelpaa, arvasit varmaan että ehdotuksia tulee vaikket niitä pyytänyt.
Luulen ettei sinulla ole oikeita ongelmia jos nämä teet on kipein kohtasi.
Oletko työtön vai lomalla?
Et ole ainakaan sosiaalinen ihminen, ilmeisesti elät eristyskammiossa muusta maailmasta kun ei löydy yhden yhtä kaveria ja ystävää jolle voisi antaa teet. Jos kaveritkaan ei niistä pidä he voivat kenties antaa ne edelleen omille sukulaisille tai tutuille.
Toden totta olet aika mielikuvitukseton ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sun "kärsimyksiä". Nordqvistin teet ovat tosi kalliita ja laadukkaita, ja joutuu oikein heidän nettisivultaan kaivamaan pitkään, että löytää jonkin, jossa voisi mahdollisesti edes olla jotain keinotekoista aromia.
Toisaalta, jos se mansikan aromi on "luontaista" aromia, se on luultavasti majavan anaalirauhasesta saatava eritettä, joten ehkäpä se keinotekoinen aromi on tässä kivempi.
Mutta joo, jos olet noin nynny, ettet osaa tehdä saamillesi lahjoille mitään etkä sanoa ettet pidä niistä, niin sitten teet näin: seurraavan kerran kun olet näitä ei-toivottuja teelahjoja antavien henkilöiden seurassa, juo tai tilaa kahvilassa luomuteetä ja tee numero siitä, että haluat nimenomaan vain luomua. Viritä keskustelu siitä, miten olet siirtynyt vain luomuun. Eiköhän ne ystävälliset lahjanantajat ota vinkkiäsi vaarin, ja saat vain luontaisilla aromeilla varustettuja teetä. Tai sovella aihetta sen mukaan mistä teestä pidät ("Juon nykyään vain vihreää maustamatonta teetä, koska terveyssyistä, päläpläää...).
No olkoot laadukkaita, mutta maistuvat pahalta. Mä haluaisin nähdä sen ihmisen, joka ei ole "nynny" ja osaa sanoa, että älä tuo mulle enää tätä teetä. Mä en ole sellainen ihminen, että tekisin numeroita asioista. Sitäpaitsi, tuo mieheni sukulainen, joka mulle noita teelaatuja paljon tuo, on sellainen ihminen, että jos tekisin numeron jostain luomusta, niin hän sitten oikeasti seuraavalla kerralla heillä käydessäni näkisi sen vaivan, ettei tarjoaisi meille muuta kuin luomua, enkä todellakaan halua sellaista. Meidän perheellä on muutenkin ruokarajoitteita, jotka tämä ihminen ottaa niin viimeisen päälle huomioon, että en todellakaan halua kuormittaa häntä millään muilla rajoitteilla. Mä kunnioitan ihmisten vieraanvaraisuutta, mutta en tykkää siitä, että muut joutuvat näkemään kohtuutonta vaivaa.
-
Te, jotka olette hirveän reteitä netissä, unohdatte usein, että oikeassa elämässä on ihan erilaista. Ihmisille tulee paha mieli, jos paljastuu, että he ovatkin antaneet lahjaksi jotain, josta toinen ei pidä.
Ap
Ap
Ei me olla reteitä, vaan me ollaan fiksuja ja osataan antaa ymmärtää asia tavalla, joka ei antajaa loukkaa. Tuo sukulainen vaikuttaa ihmiseltä, joka todella ottaa huomioon muut. Kuten joku muu neuvoi, kun tämä sukulainen tulee käymään ensi kerralla, keitä teet jostain laadusta, josta itse pidät ja kehu sitä. Sano vaikka, että satuit ostamaan tätä teetä viikko sitten ja eikö olekin hyvää? Sukulaistäti pistää iloissaan tuon muistiinsa lahjavinkkinä sinulle, eikä todellakaan loukkaannu.
Nordqvistin teet ovat muuten yksi kalleimpia myynnissä olevia merkkejä (vain luontaistuotemerkit ovat sitten kilohinnaltaan kalliimpia), joten sukulainen kyllä satsaa suhun.
Ja kyllä, jotkut Nordqvistit teet ovat liian voimakkaasti maustettuja, esim. itse tykkään rooiboksesta, mutta se Sole vanilja on mullekin aika ätläkkää, pelkkä haju on ällö, jää multakin juomatta jos lahjaksi saisin. Sen sijaan Afrikka-sarjan oranssi rooibos on yksi suosikkini.
Muuten yks mun kiinalaistaustainen ystävä, joka asui vuosia Suomessa mutta palasi kotimaahansa pyytää edelleen että hänelle lähetetään Suomesta Keisarin morsian -teetä :)
Jokaisella on suosikkinsa joten idea on tuoda ne omasi hienovaraisesti lahjanantajan huomioon. Ei voi olla niin vaikeaa.
Lahjoituskohteita:
Perhekahvila
Asukastupa
Vanhusten päiväkeskus
Seurakunta
Kirjaston työntyöntekijöiden kahvihuone
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla on ongelma, että mulle annetaan teetä, jota en halua juoda, niin täällä on muutama palstamamma, jolla taitaa olla vieläkin suurempi ongelma siitä, että mulla on ongelma :D Muistakaa nyt kuitenkin, että en ole pyytänyt neuvoja, ihan itse olette niitä halunneet antaa.
Ap
On tuo kuitenkin melko kornia valittaa ongelmasta, kun ratkaisuja olisi pilvin pimein mutta sinulle ei käy niistä yksikään. Siinähän nuriset huonosta teestä 😂
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, että vihjaat lahjanantajille, että saamasi teet eivät ole mieluisia, voit vihjata että nyt on kaapeissa teetä kymmenen vuoden tarpeiksi, ei tarvitse vähään aikaan tuoda.
Ymmärrän kyllä ongelmasi muuten täysin. Keräilen vanhoja esineitä ja siitä johtuen minulle roudataan aivan uskomatonta kirppariromua. Pidän myös suklaasta ja muusta makeasta, mutta minulla on kallis maku, siitä huolimatta viimeistään jouluna saan halpahallien makeiskimaroita ja palmuöljysuklaita, "Riittääpähän vähäksi aikaa". Kiitän aina kauniisti, kiroan sitten mielessäni ja hoidan rojut ja suklaat roskiin/kierrätykseen/työpaikan kahvihuoneeseen seuraavaan arkipäivään mennessä. Ilman omantunnon tuskia.
Suklaat saattais kelvata postin- tai lehdenjakajille.
Hyvää joulua toivotus ja jätät rappuun / ulkona laatikon viereen muovipussissa.
Yleensäkin rappuun:
saa ottaa - toimii!
Z
- lehdenjakaja, yötyössä.
Palkat alennettu 30% eikä enää varaa ostaa ruokaa. Eli ilmaiset palmuöljyt tervetulleita :).
(ennen minäkin hyppäsin yli kaikki pandalaatikot kerrostalossa).
Z
Teetä voi laittaa jalkakylpyynkin.
Toi kirjaston kahvihuonekin
on hyvä idea:
jos eivät itse tykkää, niin keksivät varmasti paikan, jonne saavat kamat eteenpäin :)
- se lehdenjakaja kaloreiden perässä ( työmme on kaloreita kuluttavaa + jalkojakin tulee kylvetettyä usein, kun juoksee työkseen). :D
Nämä teet ja saippuat ja hajustetut kynttilät on naisten ratkaisu, kun ei tiedä mitä antaisi lahjaksi, mutta ei pysty menemään tyhjin käsin.
Ne voi hyvällä omalla tunnolla heittää roskiin tai antaa äidilleen, miksi ottaa niistä ongelma itselleen. Antajalle se on ollut helppo ja halpa lahja, jota ei ole juuri mietitty. Ei tuollaiseen lahjaan ole käytetty valtavasti tunne-energiaa. Antaja olettaa, että ne on käytetty, eikä ensi kerralla edes muista, mitä on viimeksi vienyt.
Ehkä tuo on parempi kuitenkin kuin ne loputtomat kynttilänjalat ja laudeliinat, jotka ei ole edes kuluvaa tavaraa.
Minä toivoisin aina, että ihmiset toisivat vaikka kukkia tai leivonnaisen. Ne molemmat voin laittaa heti kahvipöytään, niin tulee käyttöön. Jjos tuotte kynttilöitä, tuokaa hajustamattomia. Viherkasvinkin saa tuoda, kun ei sitten kysele jälkeenpäin että missä se on. En nimittäin muista niitä kastella.
Vierailija kirjoitti:
Tästä avauksesta oli hyötyä minulle, joka en juo teetä, mutta vien sitä niille jotka juovat. Ei ole tullut mieleenkään että maustetut perusteet olisivat jotenkin esanssisia. Jotenkin aina ajatellut toisin.
Todellakin on ällöjä, olen aina juonut teetä, mutta en ikinä pysty näihin maustettuihin.
Juon mustaa teetä maidon ja sokerin kanssa. Maustettuun teehen ei voi laittaa maitoa, eikä sen kanssa voi syödä voileipää. Minulla ei ole sillä mitään käyttöä.
Mulla ei ole sitä ongelmaa etten löytäisi lähempää yhtään työpaikkaa, vapaaehtois järjestön tapaamis paikkaa tai vastaava. Ei myöskään sitä ongelmaa ettenkö voisi laittaa niitä lahjoitettavaksi fb. Ei liioin sitä etten voisi tarjota niitä vieraille tai jos ei kelpaa niin laittaa roskiin.
Omassa ystävä ja tuttava piirissä ei myöskään ole onneksi sitä ongelmaa etteikö voisi sanoa suoraan "kiitos tuomisista, mutta sovitaanko että ei seuraavalla kerta tuoda mitään, koska esim minun tulee käytettyä vain tiettyjä teelaatuja tai makuja".