Mulla on ongelma lahjaksi saadun teen kanssa...
Saan usein lahjaksi teetä. Tykkään teestä, arvostan hyvää teetä. Mutta. Saan usein (liian usein) lahjaksi maustettuja, ja mikä vielä pahempaa, keinotekoisilla aromeilla maustettuja Nordqvistin teelaatuja. Nuo maustetut kyllä vielä menee (esim. joku mansikalla maustettu tee, ei oo mun lempparia, mutta se kuitenkin maistuu rehellisesti ainesosiltaan), mutta Nordqvistin teet on vaan niin imeliä ja keinotekoisen makuisia, että ei!!! Mä laitoin eilen roskiin teepusseja, joita olin yrittänyt juoda, mutta ei vain mennyt millään alas. Turha niitä on säilöä kaappia täyttämässä. Musta on ihan hirveää laittaa käypiä elintarvikkeita roskiin, mutta kun en tunne ketään, jolle voisin niitä antaakaan.
-
Jos nyt ihmettelette, miksi tein tämän avauksen, kerron: siksi, etten kehtaa valittaa kenellekään. En esim. miehelleni, jonka sukulaisilta tulee usein teetä lahjaksi tai tuliaisiksi. Enkä tietenkään voi huomauttaa lahjan antajille, koska hehän ovat ostaneet lahjan, jolla haluavat ilahduttaa mua, ja se on kaunis ajatus! Ääh...
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sulla naapureitakaan?Entäpä postinkantaja? Ennen oli tapana antaa posteljoonille jouluna lahjoja, yleensä ne oli suklaarasioita tai kahvia, miksipä ei voisi olla teetäkin.
Sulla ei ole itselläsi kekseliäisyyttä ja täältä olet saanut jo monta hyvää ehdotusta mutta mikään ei kelpaa.
Jos nämä ehdotukset eivät kelpaa niin heitä vittu roskiin kun sun elämä niiden teepussien kanssa on noin vaikeaa.
No kuten sanoin, en tunne ketään, joka pitäisi tuollaisesta teestä. On naapureita, mutta ei mulla ole tapana antaa ihmisille lahjaksi jotain vain antamisen vuoksi, vaikka tiedän, että he eivät siitä pidä! Jos mulla olisi joku valmis jakelukanava, ongelmaa ei olisi. Mä en muuten pyytänyt neuvoja, enkä voi oikein toteuttaa sellaisia neuvoja, jotka ovat mahdottomia. Miksi sinä kiihdyt tällaisesta asiasta noin paljon?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei luulisi euron teepaketin olevan noin iso ongelma.
Mun mielestä on kamalaa laittaa ruokaa roskiin, ei siinä muuta.
Ap
Tuoksusaippuat ovat loistavia raikastajia liinavaatelaatikossa, autossa, vessan kaapissa jne. Äitini laittaa aina pakatessa matkalaukkuihin ensimmäiseksi tuoksusaippuan, niin perille tullessa vaatteissa on hyvä tuoksu.
Ihmettelen sun "kärsimyksiä". Nordqvistin teet ovat tosi kalliita ja laadukkaita, ja joutuu oikein heidän nettisivultaan kaivamaan pitkään, että löytää jonkin, jossa voisi mahdollisesti edes olla jotain keinotekoista aromia.
Toisaalta, jos se mansikan aromi on "luontaista" aromia, se on luultavasti majavan anaalirauhasesta saatava eritettä, joten ehkäpä se keinotekoinen aromi on tässä kivempi.
Mutta joo, jos olet noin nynny, ettet osaa tehdä saamillesi lahjoille mitään etkä sanoa ettet pidä niistä, niin sitten teet näin: seurraavan kerran kun olet näitä ei-toivottuja teelahjoja antavien henkilöiden seurassa, juo tai tilaa kahvilassa luomuteetä ja tee numero siitä, että haluat nimenomaan vain luomua. Viritä keskustelu siitä, miten olet siirtynyt vain luomuun. Eiköhän ne ystävälliset lahjanantajat ota vinkkiäsi vaarin, ja saat vain luontaisilla aromeilla varustettuja teetä. Tai sovella aihetta sen mukaan mistä teestä pidät ("Juon nykyään vain vihreää maustamatonta teetä, koska terveyssyistä, päläpläää...).
No kyllä ap itsestään vähän hienohelma-kuvan. Joku, joka ei ole täydellisen perehtynyt sinun harrastukseesi, antaa sinulle lahjan ilahduttamistarkoituksessa. Keitä näistä lahjatuotteista teetä lahjan antajille, kun käyvät kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie ne johonkin työttömien ruokalaan, nuorisotilan kahvilaan, vanhusten päiväkeskukseen tms. Varmasti ottavat tyytyväisinä vastaan.
Noista vaihtoehdoista tällä paikkakunnalla on vain nuorisotila, mutta juovatko nuoret tuollaisia? Usein saan vielä irtoteetä, en usko, että sellaisella tekevät mitään.
Ap
Mikä estää viemästä vaikka naapuri paikkakunnalle?
Nuorisosta hyvinkin saattaa joku pitää juuri jostakin tee laadusta josta et itse välitä? Samoin varmasti joku muukin ainakin kokeilisi mielellään itse.
Montaa euroa ei maksa paketti kertakäyttöisiä teepusseja laita vaikka sellainen kylkeen jos epäilet ettei irtotee käy kaupaksi.
Helpohan ne teet on laittaa roskiinkin. Mä kuitenkin vihjaisisin kohteliaasti tuojalle että joisin mieluummin esim maustamatonta kuin näitä.
SPR, seurakunta, MLL tai mikä tahansa hyväntekeväisyysjärjestö. Voit antaa myös lahjaksi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Ihmiset "tietävät että juon teetä", mutta käytännössä juon ainoastaan maustamatonta vihreää teetä ja noissa lähinnä senchaa ja japanilaista teetä mielellään. Kyllä maustettukin menee hätätilanteessa, mutta muuten meille ei kyllä kannattaisi oikeastaan tuoda kuin earl greyta jota lapset juovat joskus ja kelpaa vieraille. Esanssiteet on kamalia ja esim. jasminii, ruusu yms. suorastaan etoo.
Mulla kyllä on sikäli ihan laaja maku, että tykkään mustasta ja vihreästä, erilaisista yrttiteelaaduista ja esim. Teekannen sekoituksista. Mutta mieluiten juon maustamatonta mustaa teetä tai earl greytä, ja esanssiteestä en tykkää ollenkaan. Ja oon saanut myös lahjaksi sellaisia laatuja, joista pidän.
Ap
Seuraavalla kerralla, kun saat lahjaksi sellaista teetä, josta pidät niin muista vuolaasti kehua useampaan otteeseen, että tuomansa tee on juuri sinun lempiteetäsi! Ehdotat vielä, että juottekin teet saman tien, kun on nyt niin hyvää teetä. Samalla voit vaikka ohimennen mainita, että pidät vain maustamattomasta teestä. Ihmiset usein muistavat tällaiset kehut ja mielellään tuovat jatkossakin juuri sitä lemppariasi. Ei toki toimi kaikilla ;)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sun "kärsimyksiä". Nordqvistin teet ovat tosi kalliita ja laadukkaita, ja joutuu oikein heidän nettisivultaan kaivamaan pitkään, että löytää jonkin, jossa voisi mahdollisesti edes olla jotain keinotekoista aromia.
Toisaalta, jos se mansikan aromi on "luontaista" aromia, se on luultavasti majavan anaalirauhasesta saatava eritettä, joten ehkäpä se keinotekoinen aromi on tässä kivempi.
Mutta joo, jos olet noin nynny, ettet osaa tehdä saamillesi lahjoille mitään etkä sanoa ettet pidä niistä, niin sitten teet näin: seurraavan kerran kun olet näitä ei-toivottuja teelahjoja antavien henkilöiden seurassa, juo tai tilaa kahvilassa luomuteetä ja tee numero siitä, että haluat nimenomaan vain luomua. Viritä keskustelu siitä, miten olet siirtynyt vain luomuun. Eiköhän ne ystävälliset lahjanantajat ota vinkkiäsi vaarin, ja saat vain luontaisilla aromeilla varustettuja teetä. Tai sovella aihetta sen mukaan mistä teestä pidät ("Juon nykyään vain vihreää maustamatonta teetä, koska terveyssyistä, päläpläää...).
No olkoot laadukkaita, mutta maistuvat pahalta. Mä haluaisin nähdä sen ihmisen, joka ei ole "nynny" ja osaa sanoa, että älä tuo mulle enää tätä teetä. Mä en ole sellainen ihminen, että tekisin numeroita asioista. Sitäpaitsi, tuo mieheni sukulainen, joka mulle noita teelaatuja paljon tuo, on sellainen ihminen, että jos tekisin numeron jostain luomusta, niin hän sitten oikeasti seuraavalla kerralla heillä käydessäni näkisi sen vaivan, ettei tarjoaisi meille muuta kuin luomua, enkä todellakaan halua sellaista. Meidän perheellä on muutenkin ruokarajoitteita, jotka tämä ihminen ottaa niin viimeisen päälle huomioon, että en todellakaan halua kuormittaa häntä millään muilla rajoitteilla. Mä kunnioitan ihmisten vieraanvaraisuutta, mutta en tykkää siitä, että muut joutuvat näkemään kohtuutonta vaivaa.
-
Te, jotka olette hirveän reteitä netissä, unohdatte usein, että oikeassa elämässä on ihan erilaista. Ihmisille tulee paha mieli, jos paljastuu, että he ovatkin antaneet lahjaksi jotain, josta toinen ei pidä.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie ne johonkin työttömien ruokalaan, nuorisotilan kahvilaan, vanhusten päiväkeskukseen tms. Varmasti ottavat tyytyväisinä vastaan.
Noista vaihtoehdoista tällä paikkakunnalla on vain nuorisotila, mutta juovatko nuoret tuollaisia? Usein saan vielä irtoteetä, en usko, että sellaisella tekevät mitään.
Ap
Mikä estää viemästä vaikka naapuri paikkakunnalle?
Nuorisosta hyvinkin saattaa joku pitää juuri jostakin tee laadusta josta et itse välitä? Samoin varmasti joku muukin ainakin kokeilisi mielellään itse.
Montaa euroa ei maksa paketti kertakäyttöisiä teepusseja laita vaikka sellainen kylkeen jos epäilet ettei irtotee käy kaupaksi.
Helpohan ne teet on laittaa roskiinkin. Mä kuitenkin vihjaisisin kohteliaasti tuojalle että joisin mieluummin esim maustamatonta kuin näitä.
Lähtisitkö itse oikeasti etsimään naapuripaikkakunnilta sellaisia paikkoja, joihin voisit dumpata jonkun teen, josta et pidä? Mä en usko. Ja olen joutunut laittamaan roskiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Ihmiset "tietävät että juon teetä", mutta käytännössä juon ainoastaan maustamatonta vihreää teetä ja noissa lähinnä senchaa ja japanilaista teetä mielellään. Kyllä maustettukin menee hätätilanteessa, mutta muuten meille ei kyllä kannattaisi oikeastaan tuoda kuin earl greyta jota lapset juovat joskus ja kelpaa vieraille. Esanssiteet on kamalia ja esim. jasminii, ruusu yms. suorastaan etoo.
Mulla kyllä on sikäli ihan laaja maku, että tykkään mustasta ja vihreästä, erilaisista yrttiteelaaduista ja esim. Teekannen sekoituksista. Mutta mieluiten juon maustamatonta mustaa teetä tai earl greytä, ja esanssiteestä en tykkää ollenkaan. Ja oon saanut myös lahjaksi sellaisia laatuja, joista pidän.
Ap
Seuraavalla kerralla, kun saat lahjaksi sellaista teetä, josta pidät niin muista vuolaasti kehua useampaan otteeseen, että tuomansa tee on juuri sinun lempiteetäsi! Ehdotat vielä, että juottekin teet saman tien, kun on nyt niin hyvää teetä. Samalla voit vaikka ohimennen mainita, että pidät vain maustamattomasta teestä. Ihmiset usein muistavat tällaiset kehut ja mielellään tuovat jatkossakin juuri sitä lemppariasi. Ei toki toimi kaikilla ;)
Näin mä oon just tehnyt! Toivottavasti kantaa hedelmää... Viimeksi kun nähtiin, kerroin kautta rantain teemaustani. Molemmat lahjanantajat ovat ihmisinä tosi huomaavaisia, toivottavasti jää mieleen...
Ap
Jos teetä tulee useammalta sukulaiselta, pistä lahjat ristiin. Ei ne luultavasti toistensa antamia lahjoja tiedä. Sitten voisit aloittaa kanssa vihjailun, että et oikeastaan pidä kuin tietyistä teelaaduista.
Sain myös lahjaksi sellaisia teepaketteja, jotka eivät vastaa omaa makua (nuo Nordqvistin muuten vastaisivat). Lahjoitin ne Facebook-ryhmässä eteenpäin. Joku intialainen/pakistanilainen/bangladeshilainen opiskelija tuli ne noutamaan ja oli aivan ylitsevuotavan kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ap itsestään vähän hienohelma-kuvan. Joku, joka ei ole täydellisen perehtynyt sinun harrastukseesi, antaa sinulle lahjan ilahduttamistarkoituksessa. Keitä näistä lahjatuotteista teetä lahjan antajille, kun käyvät kylässä.
No hienohelma tai ei, mutta kun en tykkää niistä, eikä niitä tule juotua. Jos nyt olet lukenut viestejäni, niin ehkä ymmärrät, että todellakin arvostan sitä, että halutaan ilahduttaa, mutta jos on kaappi täynnä teetä, ei kyllä tule juotua sellaista, josta en pidä. Tulisiko sinulla?
Ap
Siis asut paikkakunnalla jossa ei ole MINKÄÄNLAISTA seurakunnan toimintaa? Ei työttömien yhdistystä? Ei marttoja? Ei kierrätyskeskusta? Ei leirikeskusta tai yhdistyksiä? Sulla ei ole yhtään kaveria, joka olisi työpaikka, jossa on kahvihuone, jonne teet voisi viedä? Tai kaveria, joka olisi aktiivinen jossain yhdistyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Jos teetä tulee useammalta sukulaiselta, pistä lahjat ristiin. Ei ne luultavasti toistensa antamia lahjoja tiedä. Sitten voisit aloittaa kanssa vihjailun, että et oikeastaan pidä kuin tietyistä teelaaduista.
Tätä mä oon miettinyt, mutta noita tiettyjä antavat äiti ja tytär. Mä oon vähän yrittänyt vihjailla, mutta tosi heinovaraisesti, koska he ovat sellaisia äärimmäisen, ihan liian kilttejä ihmisiä, enkä missään nimessä halua loukata!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis asut paikkakunnalla jossa ei ole MINKÄÄNLAISTA seurakunnan toimintaa? Ei työttömien yhdistystä? Ei marttoja? Ei kierrätyskeskusta? Ei leirikeskusta tai yhdistyksiä? Sulla ei ole yhtään kaveria, joka olisi työpaikka, jossa on kahvihuone, jonne teet voisi viedä? Tai kaveria, joka olisi aktiivinen jossain yhdistyksessä?
Joo, noin mä just sanoin. Ei MINKÄÄNLAISTA. Hyvin luettu. Ei sellaisia PAIKKOJA, joihin voi tuosta vain viedä elintarvikkeita, joita ei itse halua. Antaisitko muuten itse kaverisi tehtäväksi dumpata jotkut tuollaiset jutut? Minä en. En itsekään arvostaisi, jos mulle annettaisiin jotain ei-haluttua tavaraa ja käskettäisiin tuputtaa sitä jossain. Tuskin sinäkään.
Ap
Ei luulisi euron teepaketin olevan noin iso ongelma.