Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!

Vierailija
03.07.2016 |

Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.

Kommentit (423)

Vierailija
401/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut tummanpunainen villakangastakki hautajaisissa. Ihmisillä oli muutenkin erivärisiä ulkotakkeja, joten en kokenut ongelmaksi.

Lapsillani oli ihan tavalliset, siistit vaatteet.

Vierailija
402/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette sen tarkoittavan, jos jollain on vaikka se punainen paita hautajaisissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on ollut tummanpunainen villakangastakki hautajaisissa. Ihmisillä oli muutenkin erivärisiä ulkotakkeja, joten en kokenut ongelmaksi.

Lapsillani oli ihan tavalliset, siistit vaatteet.

Mieluummin tummanpunainen ja tyylikäs villakangastakki, kuin joku musta, halpaa, kahisevaa, ohutta toppakangasta oleva toppatakki, joka menee käyttökelvottomaksi ekassa pesussa.

Vierailija
404/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kysyn vielä, jos kihartaa hiukset ja tekee sitten nutturan niin tuleeko liian "näyttävä"? Onko roikkuvat korvakorut ok? Mulla on musta, tosi vähäeleinen pitkähihainen mekko

Ajattelitko, että koska sinulla on musta, tosi vähäeleinen pitkähihainen mekko, niin lisäämällä siihen roikkuvat korvakorut ja juhlakampauksen se muuttuu hautajaisasuksi?

No ei todellakaan. Yksinkertaiset pinet korvanapit sopivat, hiuksiin (jos ei ole hattua) yksinkertainen kampaus.

Roikkuvat korvakorut säästetään juhliin, muut roikkuvat koristeet joulukuuseen.

Meinaat, ettei ole tällä porukalla ole etiketti hallussa?

https://somethingaboutrocks.com/article/kate-middleton-princess-of-wale…

Hyvin voi olla roikkuvat korvikset hautajaisissa, mutta ei toki mitään pinkkiä glitteriä.

Katella on kieltämättä tyyli hyvin hallussa.

Vierailija
405/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisten hautajaisissa on pukuloistoa. Kaikki sateenkaaren värit Lapintakeissa! Ei kukaan teetä erikseen tummapuhuvaa hautajaisasua vaan sama juhlapuku pitää niin häissä kuin hautajaisissakin.. sitäkin aina paheksutaan, vaikka on jo vuosisatoja vanha perinne.

Kansallispuku on vähän eri asia kuin glitter-minimekko hautajaisissa.

Kansallispukuiset ne vssta alapäästään huolimattomia ovatkin, niin että turha valkopestä yhtäkään lorttoa silläkään saralla.

Vierailija
406/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hautajaisiin mennä punaisella autollakaan?

Vierailija
407/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti ei.

Vierailija
408/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä punainen takki hautajaisissa muka haittaa?

Näiden mielestä hautajaisiin ei sitten varmaan saa tulla punaisella autollakaan.

Uskisten mielestä punainen on syntinen väri.

Eräs suvun vanhempi nainen kerran ihan tosissaan vertasi punaisiin pukeutuvia maksullisiin naisiin.

Jäin vaan miettimään, mistä ihmeestä hän sen tiesi, miten maksulliset naiset pukeutuu.

Joskus, kauan sitten punainen hame oli tietyn ammattikunnan tunnus. Tarkoitus oli, että ammattilaiset tunnistetaan tuosta varmasta merkistä kuten mainoksesta tai myynti-ilmoituksesta, jotta kunniallisilta naisilta ei kadulla kysellä hintoja tai muuta höpsöä.

Älkää siis pukeko punaista hametta esimerkiksi keskiaikatapahtumiin, jos ette ole tosissanne!

Vierailija
409/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siistit vaatteet joo, mutta mikä ongelma on jos ei ole tummaa?

Lapsilla ja nuorisolla esimerkiksi farkut ja vaalea kauluspaita on hyvin yleinen ja mielestäni oikein sopiva asu. Miksei aikuisillakin.

Olen itse kirjoittanut valmiiksi ohjeet peijaisteni järjestämiseksi. Kantajilla on maastopuku, sillä sellainen heiltä kaikilta löytyy. Tuovat myös lipun.

Sama täällä! Kun testamentti ja vieraslista on kirjoitettu ja peijaisjärjestelyt ja tarjoilut ohjeistettu pääsevät omaiset paljon helpommalla! Kaverit tulevat kantamaan, vaikka eivät itse sitä vielä tiedäkään. Kantajilla on myös, tietyistä syistä, maastopuku.

Vierailija
410/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Jos menee, sehän tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että nämä ihmiset eivät arvosta vainajaa tai tilaisuutta.

Vierailija
411/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ja nuorisolla esimerkiksi farkut ja vaalea kauluspaita on hyvin yleinen ja mielestäni oikein sopiva asu. Miksei aikuisillakin.

Olen itse kirjoittanut valmiiksi ohjeet peijaisteni järjestämiseksi. Kantajilla on maastopuku, sillä sellainen heiltä kaikilta löytyy. Tuovat myös lipun.

Sama täällä! Kun testamentti ja vieraslista on kirjoitettu ja peijaisjärjestelyt ja tarjoilut ohjeistettu pääsevät omaiset paljon helpommalla! Kaverit tulevat kantamaan, vaikka eivät itse sitä vielä tiedäkään. Kantajilla on myös, tietyistä syistä, maastopuku.

Mikäs sinä olet heitä määräämään?

Mistä tiedät, keitä heistä on silloin olemassakaan ja jos on, niin missä tilassa ja tilanteessa?

Vierailija
412/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisten hautajaisissa on pukuloistoa. Kaikki sateenkaaren värit Lapintakeissa! Ei kukaan teetä erikseen tummapuhuvaa hautajaisasua vaan sama juhlapuku pitää niin häissä kuin hautajaisissakin.. sitäkin aina paheksutaan, vaikka on jo vuosisatoja vanha perinne.

Kansallispuku on vähän eri asia kuin glitter-minimekko hautajaisissa.

Kansallispukuiset ne vssta alapäästään huolimattomia ovatkin, niin että turha valkopestä yhtäkään lorttoa silläkään saralla.

Luulenpa tietäväni keitä tässä haluat halventaa.

Opi kuitenkin, että olet väärässä.

Se ei ole kansallispuku.

Vierailija
413/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko sellainen kampaus, jossa osa hiuksista on nostettu ylös (kasvojen läheltä) ja osa on vapaana... Vai pitääkö ehdottomasti olla pitkät hiukset kiinni. 

Vierailija
414/423 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja entäs huulipuna? Mulla on AINA huulipunaa. Tuntuis oudolta näyttäytyä, jos ei olis..

Vierailija
415/423 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, keitä heistä on silloin olemassakaan ja jos on, niin missä tilassa ja tilanteessa?

Palvelus palveluksesta!

Sillä ei ole meille merkitystä, kuka meistä kantajia ensiksi tarvitsee!

Kyse ei ole muiden määräilystä, vaan elämän yksinkertaistamisesta - ei tartte tuskailla, voiko panna päälleen punaisen takin...

Vierailija
416/423 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvelisin kyseessä olevan sellaisen yhteisön, jossa vapaaehtoisia kantajia maastopuvuissa löytyy kaverille kysyttäessä aina!

Vierailija
417/423 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiiko sellainen kampaus, jossa osa hiuksista on nostettu ylös (kasvojen läheltä) ja osa on vapaana... Vai pitääkö ehdottomasti olla pitkät hiukset kiinni. 

Kyllä sopii.  Ei ole pakko olla kiinni.  

Vierailija
418/423 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja entäs huulipuna? Mulla on AINA huulipunaa. Tuntuis oudolta näyttäytyä, jos ei olis..

Kyllä voi olla huulipunaa.  

Vierailija
419/423 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran vanhoillinen että pukeudun aina mustaan hautajaisiin... Ei mitään muuta väriä. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
420/423 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä punainen takki hautajaisissa muka haittaa?

Näiden mielestä hautajaisiin ei sitten varmaan saa tulla punaisella autollakaan.

Uskisten mielestä punainen on syntinen väri.

Eräs suvun vanhempi nainen kerran ihan tosissaan vertasi punaisiin pukeutuvia maksullisiin naisiin.

Jäin vaan miettimään, mistä ihmeestä hän sen tiesi, miten maksulliset naiset pukeutuu.

Olen uskossa ja punainen väri ei ole syntiä, eikä mikään muukaan väri.  Johan nyt on outoa juttua täällä.  Oikein vanhat ihmiset viljelee vielä ikivanhoja käsityksiä, mutta ei nykyään enää uskovat ihmiset ole tuollaisia.  

Enkä ole tuotakaan kuullut koskaan, että maksulliset naiset pukeutuisi punaisiin vaatteisiin.  Punaisia vaatteitahan puetaan lapsillekin ja miehetkin käyttää punaisia vaatteita.  No en ole kyllä varmaan koskaan mitään maksullisia naisia nähnytkään, eli ei ne taida erottua muista naisista mitenkään.  Jos niitä ylipäätään edes on.

Punainen vain yleisesti mielletään kirkkaaksi ja iloiseksi väriksi.  Siksi kai sitä ei mielellään ole hautajaisiin laitettu, kun ei siellä nyt mitään ilojuhlaa kuitenkaan vietetä.  Mutta ei nykyään ole mitään erityisiä vaatimuksia ainakaan kirkon taholta, muuta kuin että pukeuduttaisiin säädyllisesti.  Ja ihmiset vaan ihan itse haluaa yleensä hautajaisiin pukeutua edes jotenkin arvokkaasti, mutta ei se pakollista ole.  Kyllä saa tulla farkuissa ja villapaidassakin, jos se itsestä tuntuu hyvältä niin tai jos ei muuta ole.  Tiedän yhden siunaustilaisuuden, missä siunattiin motoristi, joka oli kuollut moottoripyöräonnettomuudessa.  Sinne tuli pitkä letka motoristeja niissä ajoasuissaan tuomaan viimeiset tervehdykset kaverilleen, ja siunaava pappikin oli motoristikamppeissa, koska kuului samaan porukkaan.  Kyse ei siis ollut mistään moottoripyöräjengistä, vaan ihan tavallisesta harrastusporukasta.  Oli kuulemma ollut erittäin koskettava tilaisuus.  Papilla oli ollut se kaapu ja tietysti papinkaulus ajoasun päällä siunatessaan vainajan, mutta ottanut sen sitten pois myöhemmin.