Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaisiin pukeutuminen - herättää ihmetystä!

Vierailija
03.07.2016 |

Eivätkö nuoremmat ikäpolvet tunne yhtään hautajaisetikettiä?
Olin lauantaina hautajaisissa, jossa osa oli pukeutunut täysin mauttomasti. Minimekkoja, pitsimekkoja, glitteriä, punaiset hiukset, punaiset kengät, tissivakoja, olkapäät paljaana jne.
Vainajan lähipiiri oli pukeutunut asiallisesti, mutta seuralaisen virkaa toimittavat olivat kuin yökerhoon saapumassa. Tuntui todella pahalta.

Kommentit (423)

Vierailija
21/423 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän helvetin ongelma on pitsimekossa?! Viime hautajaisissa, joissa olin, oli leski pukeutunut pitsimekkoon. Ja järkytys, hänellä oli vielä punainen tukka. Siis kyllä niin ilotytöltä näytti. Not.

Vierailija
22/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiustenväri nyt ei ole pääasia tässä. Mutta hautajaisvieraan ei pidä näyttää ilotytöltä, joka on

hakemassa asiakasta. Ap.

Jos hiustenväri ei ole pääasia (heh heh), niin miksi otat sen edes esiin?

Hieman kuulostaa siltä, että olet nenänvarttasi pitkin katsellut juuri tiettyjä itsellesi epämieluisia vieraita pahalla silmällä. On todella huonoa käytöstä haukkua ihmistä ilotytön näköiseksi. Huonompaa käytöstä kuin olkapään näyttäminen hautajaisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hiusten väri on mikä on eikä sitä tarvitse hautajaisia varten muuttaa. Hatullahan hiukset etiketin mukaan kuitenkin peitetään. 

No hattua hautajaisissa käyttää lähinnä jotkut mummot. Oli hiusten väri mikä hyvänsä, sillä ei ole merkitystä, eikä hiuksia/päätä tarvitse Suomessa kirkossakaan peittää. Kokonaisuus ratkaisee.

Mulla oli isäni hautajaisissa musta pitsinen kynähame, musta paita, musta jakku ja valkoiset helmet kaulassa. Jalassa mustat sukkikset ja mustat kiilakorkoavokkaat. Vainajan leski eli äitini oli hyvin tyytyväinen asuvalintaani eli silloin se oli ok.

Vierailija
24/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nykyetiketti on hautajaisissakin väljentynyt, niin en kyllä ymmärrä tuota paljastelua. 

Millä tavoin se on väjentynyt?

Vierailija
25/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa bilettää ja hommata bilevaatteita, on varmasti varaa vaikka kirppikseltä etsiä säädylliset hautajaisvaatteetkin. Jättää vaikka pari siideriä juomatta. Jokaisella tulisi olla jotkin tuollaisiin tilaisuuksiin soveltuvat vaatteet olemassa. Ei siihen paljoa rahaa eikä kekseliäisyyttä tarvita. Hautajaiset kun voivat tulla äkkiäkin eteen, kenelle vain. Se bilemekkokin voi käydä, jos laittaa vaikka pitkän siistin neuletakin sen päälle ja mustat sukkahousut.

On epäkohteliasta ja sivistymätöntä jos ei välitä noudattaa hautajaisetikettiä. 

Vierailija
26/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä etiketit alkaa olemaan jo aika vanhentuneita, lähinnä ne ikivanhat sukulaistädit jaksavat pahoittaa mielensä toisten pukeutumisesta. Mitä niillä vaatteilla on väliä? Jos pukeutuu kuin huor*, niin ehkä muutenkin kyseinen persoona on vähän outo, mutta muuten tarkan etiketin noudattaminen on lähinnä vanhusten juttu.

Vierailija
27/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin ärsytti ja inhotti, kun läheiseni kuoli ja yksi serkuistani ilmestyi hautajaisiin paskaisissa, rikkinäisissä farkuissa ja biletoppi päällä.

Vierailija
28/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyihmiset osaa käyttäytyä hautajaisissa, jos muuallakaan. Äitini hautajaisissa yhdellä oli kullanväriset piikkikorot ja minimaalinen mekon repale, eräs katsoi sopivaksi käytökseksi anoppinsa hautajaisissa vilkuilla kelloaan kärsimättömästi ja huokailla kuuluvasti, tämä siis papin siunauspuheen aikana. Jotkut vitsailivat mauttomasti tulevista perinnöistä, välittämättä lainkaan, että olin kuuloetäisyydellä. Eivät välittäneet peitellä sitä, että olivat tulleet vain tavan vuoksi. Taisimme, minä ja tyttäreni, olla  äitini hautajaisissa ainoat surulliset ihmiset.

Vierailija
29/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmat ihmiset ei välttämättä ihan oikeasti tiedä miten hautajaisiin ja häihin kuuluu pukeutua. Nykyään ihmiset elää pitkään ja nuoren ihmisen kohdalle ei hautajaiskutsuja tule kovinkaan usein. Oma mieheni on 26-vuotias eikä ole koskaan ollut hautajaisissa. Nuorille ihmisille on jäänyt ehkä mieleen se että hautajaisissa kuuluu olla mustaa yllä ja siitä koitetaan sitten pitää kiinni niin että unohtuu ehkä ajatella miltä se asukokonaisuus muuten näyttää. Myöskin aika harva menee nykyään naimisiin joten ihmiset ei enää tiedä/muista näitä pukeutumisetikettejä. Kurjaahan se on ja mielestäni vanhempien kuuluisi näissä asioissa valistaa lapsiaan. Tosin nykyään tuntuu monella vanhemmallakin ihmisellä olevan etikettiasiat hakusessa. Toki etikettikin muuttuu ajan saatossa ja sekin on hyväksyttävä.

Vierailija
30/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin kirkkoon mennessä on naisen peitettävä olkapäät.. Morsiusmekkoihinkin liitetään boleroita lisukkeeksi jos tätä noudatetaan. Eikä se  morsiankaan kovin viehättävältä näytä, jos koko ajan mekkoaan kiskoon ylemmäs. On tullut nähtyä  ja vielä alttarilla. 

Isosetkin ovat tässä kyllä kunnostautuneet. Kiva rippikirkko, kun miettii, että putoaako isosen mekko vai ei..tai pollahtaako tissit sieltä saumoista ulos.. Jos hiukan miettisi ja jos siellä rippikoulussa ainakin se viisi minuuttia tähänkin asiaan uhrattaisiin.

Hautajaisiin riittää, kun on siistit ja asialliset vaatteet. Ei turhaan nipotusta, mutta tuo huorahtava pukeutuminen pitäisi säästää jonnekin muualle.

Ei sitä vaatteilla surra, mutta voihan niillä aiheuttaa hämmästystä muille..

Vierailija
31/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä etiketit alkaa olemaan jo aika vanhentuneita, lähinnä ne ikivanhat sukulaistädit jaksavat pahoittaa mielensä toisten pukeutumisesta. Mitä niillä vaatteilla on väliä? Jos pukeutuu kuin huor*, niin ehkä muutenkin kyseinen persoona on vähän outo, mutta muuten tarkan etiketin noudattaminen on lähinnä vanhusten juttu.

No niin! Just!  Minähän ole täälläkin monta kertaa sanonut, että WT:it ovat ylpeitä omasta WTmäisyydestään. Ei ne sitä hävetä osaa.

Vierailija
32/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiustenväri nyt ei ole pääasia tässä. Mutta hautajaisvieraan ei pidä näyttää ilotytöltä, joka on

hakemassa asiakasta. Ap.

Jos hiustenväri ei ole pääasia (heh heh), niin miksi otat sen edes esiin?

Hieman kuulostaa siltä, että olet nenänvarttasi pitkin katsellut juuri tiettyjä itsellesi epämieluisia vieraita pahalla silmällä. On todella huonoa käytöstä haukkua ihmistä ilotytön näköiseksi. Huonompaa käytöstä kuin olkapään näyttäminen hautajaisissa.

Täytyykö tässä takertua epäolennaisuuksiin. Veikkaan punaisen hiuvärin hypänneen ap:n silmillä jos nuo hiukset on olleet näyttävästi laitettuna ja yhdistettynä vielä vaikka johonkin räväkkään meikkiin. Tällainen mielikuva minulle tuli kun ap kuvaili, että olivat kuin yökerhoon menossa.

Vierailija
33/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei etiketti ole mikään vanhanaikainen asia. Hautajaisiinkin voi pukeutua itselle mieluisaan asuun. Mutta on sen silti mahdollista olla asiallinen.

Tietenkin hiukset saa olla vaikka sateenkaaren väriset. Mutta niidenkin kanssa voi miettiä, että sopisiko hautajaisiin paremmin lennokas pystytukka vai jokin hillitympi kiinni sidottu kampaus.

Vierailija
34/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä niillä vaatteilla on, jos vaan ovat siistit? Minun hautajaisiini ainakin saa pukeutua vaikka balleriinan tutuun tai kuivakelluntapukuun - ihan sama kun olen siinä vaiheessa jo kuollut! Ei minua tarvitse "kunnioittaa" pukeutumalla körtiksi, mieluummin pyytäisin sukulaisia ja ystäviä juhlimaan elämääni synkkien virsien hoilaamisen sijasta tummiin, ankeisiin pukuihin pukeutuen.

Vierailija
35/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etiketti on kyllä paljon muutakin kuin sitä että minkä väriset vaatteet mihinkin tilaisuuteen kuuluu. Etiketillä kunnioitetaan toisia, mm. hautajaisissa vainajaa ja tämän lähiomaisten surua. Pukeutuminen on toki osa etikettiä ja tuolta se valitettavasti alkaa tuntumaan, ettei jotkut nuoremmat ihmiset kunnioita enää ketään muuta kuin korkeintaan itseään.

Vierailija
36/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä nyt sitten niitetään sen tuloksena kun mammat eivät halua viedä Jarmo-Jessicaa vanhan sukulaisen hautajaisiin ettei ne järkyty siitä että ihmiset kuolee. Eipä osaa Jarmo-Jessica käyttäytyä kun ei tiedä miten siellä ollaan, ja menee tissivako vilkkuen.

Vierailija
37/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannepukeutumisella osoitetaan kunnioitusta tilaisuuden luonnetta kohtaan. Se kuuluu paitsi etikettiin, myös hyviin tapoihin, ja hyvät tavat eivät toivottavasti ole vain vanhusten juttu. T:ikivanha sukulaistäti 37 v.

Vierailija
38/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaatekaapissa sellainen ihan perus tylsä musta kietasumekko hautajaisia varten. Ostin sen talvella sedän hautajaisiin. Sitten on mustat hillityt korkkarit. Kaulaan yleensä laitan äitini vanhan rippiristin. Hiukset ainakin puoliksi kiinni, ei mitenkään huomiota herättävästi. Hillitty meikki, vedenkestävä ripsari ihan pakollinen! Mustat sukkikset jalassa.paitsi jos hautajaiset kesällä niin yleensä laitan ihonväriset.

Talvella sitten mekon päällä on villakangastakki ja valkoinen huivi. Mitään hattua en omista.

Mielestäni pukeutumistakin tärkeämpää hautajaisissa on kunnioittava käytös. Pitää muistaa se millaisessa tilanteessa on, ja vaikka itse ei olisi surullinen, täytyy muistaa että siellä jotkut tosissan suree menetettyä ihmistä. Olen 20-vuotias ja useissa hautajaisissa käynyt koska suku on täynnä vanhoja ihmisiä.

Vierailija
39/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa on saatavissa Googlettamalla joten ei luulisi olevan ongelma nuorisolle. Sitä ihmettelen miksi näiden nuorten vanhemmat antaa lastensa mennä hautajaisiin yökerhoasussa tai muissa bilevaatteissa.

Todella epäkunnioittavaa vainajaa ja hänen läheisiään kohtaan.

Vierailija
40/423 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21v ja olen elämäni aikana käynyt jo varmaan kymmenissä hautajaisissa kun suvussani on kuollut paljon iäkkäitä ihmisiä. Vanhempani ovat aina ottaneet minut hautajaisiin matkaan jo pienestä pitäen, että opin näissä tilaisuuksissa käyttäytymään ja ymmärtäisin kuoleman olevan osa elämää. Minulla on oman ikäisiäni pikkuserkkuja joiden vanhemmat eivät ole koskaan ottaneet heitä matkaan näihin sukulaisten hautajaisiin, vaan jättäneet isovanhemmille hoitoon kun "hautajaiset eivät ole mukava lastentapahtuma". En tiedä ovatko he käyneet yksissäkään hautajaisissa ja voisin kuvitella, että pukeutumis- ja käyttäytymisetiketit olisivat heillä vähän hakusessa.