Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset sanovat "Ri-hanna"?

Vierailija
03.07.2016 |

Kyse on siis laulajasta nimeltään Rihanna. Mitä helvettiä se h-kirjain tekee lausuttaessa siellä keskellä? En nyt vingu sitä, että se täytyisi lausua täydellisesti ämerikkäläisittäin, mutta ei sitä nyt samalla lausumasäännöllä pitäisi lausua Johannan kanssa, vaan se on ennemminkin "Rianna"! :D

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myö tiietty! Anteeks!

Vierailija
2/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lausutaan niin kuin kirjoitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä lausut Obama? öybäma?

Vierailija
4/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, lausutko David-nimen kuitenkin "Deivid"? 

Vierailija
5/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä lausut Obama? öybäma?

Obama. Ei siinä ole ö- tai ä-kirjaimia amerikkalaisenkaan lausuessa.

Vierailija
6/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sitä ei tarvi lausua "ämerikkäläisittäin", niin se varmaan Suomessa lausutaan suomalaisittain, eli se h lausutaan ihan samalla tavalla kun kaikki muutkin kirjaimet.

Onneksi ne jenkit ja muut ulkomaalaiset lausuu suomalaiset nimet täydellisesti suomalaisittain oikein. On ne vaan parempia ihmisiä.

Vierailija
7/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vieläkin sekaisin, miten lausutaan venäläisten Elena, kun se välillä kirjoitetaankin miten sattuu. Mielestäni se on Jelena, venäjän alkeiden oppien mukaan, kun sellaisenkin kurssin joskus kävin, mutta toimittajat tuntuvat lausuvan miten sattuu. 

Vierailija
8/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saatan joskus sanoa myös David. Ei se niin vakavaa ole.

Vierailija
9/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö syömässä Amarillossa vai Amariijossa? Pyydätkö pizzaan jalapenoja vai halapenjoja?

Vierailija
10/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö syömässä Amarillossa vai Amariijossa? Pyydätkö pizzaan jalapenoja vai halapenjoja?

Miksi ihmeessä tekisin kumpaakaan? Suomeksi tuo on kuitenkin jalapeno. Amarillon lausuminen: https://www.youtube.com/watch?v=Ym3NNDqIRyM

Vierailija
11/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon ihan vaan Becks.

Vierailija
12/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vieläkin sekaisin, miten lausutaan venäläisten Elena, kun se välillä kirjoitetaankin miten sattuu. Mielestäni se on Jelena, venäjän alkeiden oppien mukaan, kun sellaisenkin kurssin joskus kävin, mutta toimittajat tuntuvat lausuvan miten sattuu. 

Johtunee siitä, että esim Elena ja Evgeni kirjoitetaan e-kirjaimella, joka kuitenkin lausutaan "je". Eli yleensä jiillä nuo pitäisi lausua, mutta ei se aina kuulu niin selvästi. Ja varmaan se eellä lausuminen on kanssa joissain tapauksissa "oikein", kun tiedän yhden ei-venäläisen Elenan ja olen kuullut venäläisten lausuvan sen ihan vaan eellä.

Että mene ja tiedä, varmaan tapauskohtaista.

Vierailija
13/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rihanna on muuten ihan loistava lehmän nimi!

"Riihannaa, tprui tprui tpruui, tuu jo lypsylle!"

Vierailija
14/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jelena se lausutaan Venäjällä.

Vierailija
15/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

rihänä

Vierailija
16/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta sua ärsyttäis.

Vierailija
17/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa miksi se kirjoitetaan h:lla jos sitä ei ole tarkoituskaan käyttää? Miksi sitä ei sitten kirjoiteta vain Rianna? Osaatko vastata? Jos et, olet ihan samanlainen maatiaiskansan edustaja kuin ne jotka puheessaan sanovat sen h:oon.

Vierailija
18/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tekisin kumpaakaan? Suomeksi tuo on kuitenkin jalapeno. Amarillon lausuminen: https://www.youtube.com/watch?v=Ym3NNDqIRyM

Minä olen kyllä espanjantaitoinen, joten en tarvitse ääntämisvideoita. Olisit edes etsinyt espanjankielisen videon. Tuolla videolla sana lausutaan englanninkielisen ääntämyksen mukaan. Ennen kuin alat väittää vastaan, googlaa videon taustalla oleva emmasaying.com.

Vierailija
19/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Rihanna ääntäisi esim sanan Jyväskylä? Luuletko että amerikkalainen saisi kaikki äänteet ja kirjaimet sanottua oikein? Närkästyisitkö siitäkin?

Vierailija
20/70 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lausun David-nimen englantilaisittain, Rihannan suomalaisittain. Ihan tilanteen mukaan. Mutta vaikka sen Rihannan lausuu suomalaisittain, niin ei se väärin ole. Suomalaisittain äänettynä se on suomalaisittain oikein, englantilaisittain väärin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme