¤¤**ENSIKOT vko 9**¤¤
En löytänyt tän viikon pinoa joten aloitin sen itse... Kai se passaa??
Kommentit (74)
heippa vaan kaikki ensikot!
Meikäläisen flussa ei ota talttuakseen. Nyt on vielä päälle tullut yskää. Voi kun tämä menisi jo pian ohi!
Väsymys lisääntyy ja palelu on palannut. Tänään on ollut koko päivän vähän kuvottava olo, mutta se saattaa kyllä johtua myös tuosta vihertävästä pääntytteestä. *Ymh!* Pian kuitenkin saunaan, josko lämpöiset höyryt vähän avaisivat röörejä.
Eilen kävin ostamassa synttärilahjaa 1-v. kummipojallemme ja samalla vähän jo hipelöin ihan pikkuisia bodyja ja potkareita - jätin kuitenkin vielä kauppaan. Mutta tänään saimme ensimmäiset lapaset pikkuiselle, kun ystäväni toi minulle luettavaksi vanhoja odotus ja 9 kuukautta lehtiä. Ihanat on lapaset, melkein tuli itku niitä katsellessa.
Kysyin mieheltä tänään, lähteekö hän mukaan ensimmäiseen neuvolaan sitten viikon päästä. Ja lupasi lähteä. Tosi kiva. Vaikka ei kai noille tuleville isille sielä niin paljon olekaan juttua, mutta kyllä odotus on yhteinen juttu, joten mun mielestä miehen on hyvä olla mukana.
Hyviä vointeja ja rentoa viikonloppua kaikille!
-Amy ja EkaVekara rv 6+2
Niameylle (menikö se noin?) oikeen hyvää matkaa!!!!!
Rizzu vai Queroko se kirjotti raskausajan aatoksista... mulla on ollu samanlaisia mietteitä... että ei ole kiirettä. Yritän parhaani mukaan nauttia rauhasta. Mä myös aattelen, että tää on etuoikeus - hyvine ja " huonoine" (vaivat ym.) puolineen. =) Ennemminki mua vähän hirvittää, että tää aika onki yht´äkkiä ohi... varsinkin ku on tossa toi kesä välissä ja pitäis ehtiä kaikkee tehä ennen ku on semmonen valas, ettei mitään jaksa. ;)
Jotkut kirjotteli, että tää on kivempi palsta kuin ne kuukausittaiset (elo, syys, ym.) palstat. Mä oon samaa mieltä. Täällä jaetaan asioita eri tavalla ja huomioidaan toisten juttuja paremmin ku esim. syyskeijuissa. Ja sielläkin tosiaan on suurin osa sellasia, jotka saa " ei ekaa" -vauvaa.
Eilinen " masennus" fiilis on menny ohi... ilmeisesti oli vaan sellanen päivä, että tunteet oli pinnassa ja kaikki huoletti.
Näin muuten viime yönä semmosta unta, että mun äite oli ostanu joltain käytettynä hienot mummola-vaunut. =)
Eipä kait muuta... kello alkaakin jo lähestyä mun nukkumaanmeno aikaa (klo 20). =) Oon jatkuvasti nukahtanu jo 8:lta ja nyt varsinkin kun on ollu aamuvuoroja...
Hyviä vointeja Ensikoille.
Burde rv 9+6 (jee... huomenna vaihtuu taas viikko!)
[color=red]ajattelin tulla kertomaan tutuille vaihtaneeni nickiä!
Siis terkut Q, Pepsis ja muut jo odottavat Ensikot! :)[/color]
Onnellista odotusta kaikille, koitan pian päästä tälle puolelle minäkin!
D.
Niameylle oikein ihanaa matkaa!!!
Mullakin istukka on etuseinämässä ja silti liikkeet tosiaan tuntunu jo rv 16+6 alkaen ihan selvästi, kokoajan tulevat selvemmiksi, tänään tuntu jo kampaamossa istuessakin ja mulla oli täys työ pitää naama peruslukemilla kun oli niin mukavaa;) Eikös pikku-millilläkin ollu istukka etuseinämässä vai muistanko ihan väärin?
NapNap ja Ankka: Hui, te ootte jo loppusuoralla..aika menee nopeesti:)
Q:Onko sun työkavereissa enemmän naisia vai miehiä? Aattelin vaan että miten nuo mahtavat suhtautua sit ku päästät masun valloilleen..naiset kuitenki yleensä reagoi erilailla..innostuu ehkä enemmän:)Mä taas tuskailen että tulispa jo kevät että sais heittää takin pois ja mun ihana maha näkyis kaikille..nyt vielä tuntuu siltä että tän masun vois pitää ihan vakiovarusteena mutta ei ehkä enää sitte ku se kasvaa ja tekee olon tukalaks;) malta vielä hetki,kohta alkaa sunki kullannuppu elämöimään!
kiva kun on muutama suurinpiirtein samoissa meneväkin täällä, Miillä taitaa olla la lähinnä meikäläistä. Toisaalta taas on ihana lukea teidän pidemmälle ehtineiden juttuja ja ihan alussa olevienki tuntemukset on mukavia ku ne on ite jo kokenu:)
Mukavaa lauantai-iltaa enskat!
Queen rv 17+3
Onpa ollut taas sumuinen aamu ainakin tuolla mun pääkopassa..mies lähti viideksi töihin ja minä tietysti nukkunut sen jälkeen vaan pienissä pätkissä. Jotenkin sitä ei saa niin hyvin unta kun se ei oo tuossa vieressä! Vaikka monestikohan oon karannu keskellä yötä sohvalle kun se on vallannut munkin puolen tms=D Että se siitä.
Amy, sullakin on ilmeisesti vastoinkäymisiä elämässä riittänyt..! Ihanaa,että sulla on nyt asiat kuitenkin hyvin=)
Paljonko sulla Quiero olikaan viikkoja?
Tuli mieleen tuosta kiireestä saada lapsi maailmaan, mulla on lähipiirissä tuota lapsettomuutta, joten tiedän miten onnekas olen että tämä lapsi päätti tulla juuri meille! Samoin mulle itselleni on ennusteltu etten saisi koskaan alkuun normaalia raskautta. Eli kyllä tästä osaa olla kiitollinen ja aion nauttia loppuun asti että saan kokea tän, vaivoineen kaikkineen!
Mutta; kun aletaan olla tässä pisteessä että lapsi voi syntyä viikon tai kuuden päästä(tai vaikka tänään), sitä alkaa väkisinkin tarkkailemaan lähestyvän synnytyksen merkkejä. Kuten niitä kivuliaita supistuksia, niitä kun on vaikea olla huomaamatta=D
Ja synnytys on tietysti päällimmäisenä mielessä, siihen haluaa olla valmis. Omalla kohdalla oon aivan varma että tulee kauhea ikävä tätä raskausaikaa, ensimmäisiä potkuja ym. Sitä että mun sisällä kasvaa jotain niin sanoinkuvaamattoman ihmeellistä! Mutta jokainen raskaus kun väistämättä johtaa siihen lapsen syntymään....
Tuntuu siltä että päivät menee ohi ihan lentäen, mutta joka hetkestä on vaan nautittava. Yhtälailla kuin tähänkin asti!
Tulipa tässä taas tekstiä! Taidan suunnistaa aamukahvin keittoon, jos tää pääkin sitten toimis paremmin..!
Saatiin muuten eilen upea patja vauvelin sänkyyn, se oli nyt pakko pedatakin jo valmiiksi;)
-Ankka & 36+1-
Kivasti oli Ankka ja Queen jutellut raskausajan tuntemuksista! Mukava kuulla, että muutkin nauttii yhtä paljon siitä ajasta kun vauva on vielä masussa. Mutta uskon kyllä, että kun loppu alkaa häämöttää, kuten sulla ja NapNapille, niin ajatukset kääntyy jo siihen onnelliseen aikaan, kun oman vauvan saa syliinsä :)
Oletko NapNap vielä kuitenkin rauhassa kotona odottelemassa synnytystä? Kun kerroit siitä limatulpasta niin alkoi vain mietityttää. Jotenkin mulla on ollut sellainen kuva, että kun limatulppa irtoaa, niin sitten alkaa tapahtua aika pian. Mutta ehkä olen väärässä...
Mistä te Ankka muuten saitte sen uuden patjan? Me käytiin eilen katsomassa aitassa vanhaa pinnistä, ja sen sisämitat oli 50x100cm. Saiskohan sen kokoisia patjoja valmiina jostain? Jos ei, niin voihan sen tehdä vaahtomuovista ja kankaasta itse. Minkä kokoisia noi pinnasängyt yleensä on? Siskolla on sellaset nätit sisäreunukset pinnasängyssä, mutta en tiedä sopisko ne valmiit meidän pinnikseen. Onneksi sänky on vaan 60cm leveä ulkoreunoista, joten se mahtuu todella hyvin meidän makuuhuoneeseen.
Toivottavasti burde olet jo taas valoisammalla mielellä! Mullekin iski kova epäusko juuri noilla viikoilla, mutta ei siinä auttanut kuin uskoa ja toivoa, että kaikki menee hyvin. Kohta pääsette kuulemaan vauvan sykkeen ja saatte vähän jotain konkreettista sen tueksi, että masussa tosiaan on joku pikkuinen. Koita vaan ajatella positiivisia asioita, niin kyllä ne päivät siitä kuluu. Ja meille voit aina tulla juttelemaan tuntemuksista, niin me yritetään sitten valaa suhun uskoa. Halauksia!
Queen, mun työkaverit on sekä miehiä että naisia, molempia on suunnilleen yhtä paljon. Ei tässä muuten mitään, mutta kun tosiaan aloitin työt vasta tammikuun alussa tuolla paikassa, niin väkisinkin siellä varmaan moni ajattelee, että noniin... Pitikö tuokin nyt kouluttaa tähän ja sitten se on heti lähdössä... Mutta kuten pomo sanoi, elämäähän tämä vaan on.
Nyt täytyy mennä pakkaamaan uimakassia. Hassua ajatella, että kun olen uimassa, niin vauva on kaksinkertaisesti uimassa, kun hän uiskentelee lapsivedessä ja samalla mun mukana uima-altaassa :)
-Q- ja -q- 15+6
Taas ollaan yhtä päivää lähempänä laskettua aikaa. Toisaalta tuntuu että aika on suorastaan lentänyt kesästä jolloin tämä meidän vauveli sai alkunsa. Toisaalta tuntuu että nyt on aika pysähtynyt, olo on jo aika tukala mutta mitään ei tapahdu. Taitaa pitää paikkansa kun joku sanoi että raskaus kestää 8kk + vuoden. :) Kyllä tämä viimeinen kuukausi meinaan tuntuu pitkältä, jotenkin on jo suunnannut ajatukset siihen synnytykseen ja mahassa on jo todella ahdasta eikä ne potkut tunnu enää niin kauhean ihanilta kun paukkuvat kylkiluihin. Meilläkin tuttavapiirissä on lapsettomuutta ja oltiin aika epäuskosia kun meillä silloin tärppäsi heti. On osannut raskaudesta nauttia vaikka olinkin pitkään sairaslomalla, mutta tämä on silti etuoikeus! Nyt vaan olisi jo mukava päästä vauva-arkeen kun sitä on tässä jo monta kuukautta odoteltu! :)
Mutta taidanpa painua sunnuntai aamun kunniaksi koirien kanssa tuonne lumihankeen kun täällä päin Suomea kerrankin on lunta. :) Kerkiän vielä ennen kuin tulee vieraita.. Mukavaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa kaikille!
Terkuin SEV rv 37+4 jo :)
Pitipä vielä poiketa ennen kuin mies kotiutuu..se sitäpaitsi valtaa kuitenkin koneen;)
Quiero, meidän patja löytyi Kodin Ykkösestä. Siinä on semmonen ihme juttu mitä mun matikkapää ei ymmärrä..mitattiin nimittäin sänky ja se oli ulkoreunoista 116*60. Patja on kokoa 120*60 ja silti meni kevyesti sänkyyn! En kyllä valita, sillä kyseinen patja oli paras meidän vaihtoehdoista; semmonen paksu, muhkea patja, ihan kuin meillä " aikuisillakin" =) Siinä on lisäksi irrotettava päällinen mikä oli plussaa, vaikka meillä sijauspatja (ja tietysti patjansuojus) erikseen onkin.
Jyskissä oli sitten myös kivannäköisiä patjoja ja sieltä löytyy myös näitä vaahtomuovipatjoja jotka voi vaikka tarpeen vaatiessa leikata sänkyyn sopivaksi. Hinnatkaan ei siellä niin päätä huimanneet!
Anoppilassa meillä on sitten pinnis vähän pienempi, siihen oli teetetty patja. Mutta kyllä niitä tosiaan löytyy ja päälliskankaan voi tehdä itse!
Nyt hilpasen jumppaamaan vähän, kun ehdin sen vielä rauhassa tehdä. Rentouttavaa sunnuntaita kaikille!
-A-
Kylläpäs meitin pinot venyy ihanan pitkiksi :) Kiva kun on aktiivista porukkaa ja poppoota rikastuttaa todellakin se, että ollaan eri vaiheissa raskautta :) Minäkään en juurikaan tuolla syyskeijuissa " viihdy" . Käyn kyllä lukemassa aina kuulumiset, mutta en ole kirjoitellut vähään aikaan...
Minäkin todellakin haluan nauttia tästä raskaudesta, mitään kiirettä ei ole saada vauvaa maailmaan (voi olla että on toiset aatteet rv 36 ;)) Jahka vain tämä oksentelu helpottaisi ja pystyisinkin nauttimaan ;) Liikkeitä odottelen jo kovasti, vaikka niihinkin on pitkä matka vielä!!!
Niameylle hyvää matkaa!! Olette kohta jo varmaan etelän lämmössä! Vai onko siellä lämmintä tähän aikaan vuodesta??? Minäkin täällä yhä edelleen matkaa suunnittelen, mut saas nyt nähdä miten käy...
Jotain piti nyt jollekin sanoa, mut kas kummaa unohdin.. Lahopää mikä lahopää!! Minulla on nähkääs nuoruusiän dementia ja nyt vielä kaupan päälle raskausajan dementia ;) Palaan kohta jos muistan asiani...
MiaMik rv 10+4
Heips vaan kaikille,
Olen lueskellu näitä teän kirjotuksia tässä jo muutaman viikon ja ajattelin, et jos itekki päivien kuluksi jotain raapustelisin :)
Tänään meinas olla ihan mega tylsä päivä, mut kummasti se vain iltaan kääntyi...
Jos kertoisin jotain itestäni...
Odotan esikoistani ja viikkoja on nyt takana 31+5 (LA 2.5), eli aika hyvällä mallilla ollaan :) Asustelen avomieheni ja koiran kanssa Vantaalla ja iän voi laskea tuosta nimimerkistä (myös siippani saman ikäinen)... Ammatiltani olen lähihoitaja ja työskentelin yöhoitajana aina viime viikkoon asti. Ite olisin jaksanu ehkä vielä pitempäänki töissä, mut neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että jäähä jo sairaslomalle.
Raskaus on mennyt ihan hyvin. Välillä ollut huono/oksettava olo ja väsymys piinasi, mutta nekin menee sillain kausiluonteisesti... Paino pyörii +/-400g lähtöpainoon verrattuna, eli ei ole tullut mitään. Lähtöpainoa oliki tietty sen verran (koko 42-44), että sokerirasitukseen jouduin automaattisesti, mut läpäsin sen onneksi puhtain paperein :) Hb vain parantunu mitä pitemmälle raskaus edennyt, alussa 136 nyt 148. Rautaa en ole syöny koko aikana, ainoastaan Multitabs special 2plus 2tbl/pv ja Calcichew+D3 2tbl/pv.
Todella paljon samanlaisia tuntemuksia ja vaivoja muuten ku monella teistä, siksi ajattelinkin liittyä joukkoon tummaan kirjotteleen :)
Mitäs vielä... Kysellä saa mitä haluaa ja yritän itekki olla aktiivinen :)
Nyt kuitenki iltapalaa syömään ja sit taas juuria kasvattamaan sohvalle telkan ääreen ;)
T: Lisa ja Pertti-Irmeli
Olen tässä nyt pari päivää miehen kanssa miettinyt, että miksikö sitä alkaisi vaavia kutsumaan?? Kun ei keksi niin ei keksi :) Tuli vain tuosta Pertti-Irmelistä tämäkin mieleen :)
Miksi Lisa muuten neuvolalääkärisi halusi että aloitat saikun? Itse kun olen miettinyt että kuinkahan pitkälle sitä jaksaisi yötöitä tehdä? Haluaisin ainakin mahdollisimman pitkään, mutta eihän sitä tiedä mitä tässä raskauden edetessä tapahtuu???
Onko sulla Burde mahdollisuutta tehdä vain 2-vuorotyötä, jos yöt tuntuu vaikealta (puhuit sillon aikaisemmin)? Mun mielestä 3-vuorotyö on paljon raskaampaa kuin pelkkä yötyö. En nyt tiedä sit miten tämä raskaus siihen vaikuttaa, kun en vielä öitä ole valvonut :)
Nyt sohvalle odottelemaan mehujätskiä! Sit ku tekee mieli niin sitä on saatava ja mies lähti jätskinhakureissulle!!!
Huomisiin uuteen pinoon!!!
MiaMik ja yhä edelleen rv 10+4
Kiitos MiaMik tervetulotoivotuksista :)
Neuvolalääkäri oli hieman huolissaan siitä, kun olin yövuorossa aina yksin töissä, paljon nosteltavaa/käänneltävää, valvominen raskasta niin fyysisesti kuin psyykkisesti (7 yötä 7 vp), alapaine oli yleensä aina yön jälkeen hieman koholla, mutta tasoittui kyllä hetken päästä kun uudestaan mitattiin (neuvola oli aina yövuoron jälkeen), myös ulkoisen uhan mahdollisuus oli aina olemassa, mitä en itse kyllä ole koskaan sen kummemmin osannut pelätä... Töitä kuuleman kerkeää aina tekemään :)
Varhennettu äitiyslomahan ois ollut mahdollista alottaa 1.3 alkaen, mut siinä taas kela neuvo suoraan, että älä ihmeessä ota varhennettuna, koska se on aina loppupäästä pois, vaan jos siltä tuntuu niin pyydä sairasloma alkamaan silloin, kun kuitenkin voi täydellä palkalla sen kuukauden olla pois... En sit kerenny ite sitä etes pyytämään kun lääkäri oli pyytänyt hoitajaa kertomaan mulle, että hän kirjoittaa s.loman alkamaan nyt.
Ihan hyvä näin, vaikka tylsyys meinaakin kotona iskeä, kun en ole tottunu kotona makaamaan...
**Lisa & Pertti-Irmeli**
Tulin just saunasta, mulle on ilmaantunut ekat raskausarvet!!!! Miten toi maha näyttääkin yhtäkkiä entistäkin jättimäisemmältä=D!!!!!!!
-Ankka edelleen viikolla 36+1-
Eilisessä rakenneultrassa kaikki kunnossa ja istukkakin oli noussut :) Pääsen siis synnyttämään aivan normaalisti.. ellei nyt mitään yllätyksiä sitten lopussa tule!
Vielä sain kuukauden saikkua kaikenvaralta kun vuotoa tullut lähiaikoina.. Kaksi lääkäriä syynäs eikä ne enää löytänyt mitään vikaa tai paikkaa mistä vuoto tulisi! Raskauskin etenee niinkuin pitääkin..
Kaiken pitäisi olla siis hyvin :) Toivottivat hyvää raskautta!
Istukka etuseinämässä.. mutta silti olen liikkeitä tuntenu viikonajan! Ymmärsin että se jotenkin vaimentaisi liikkeiden tuntemista..
Pikku " neiti" on nyt 20cm pitkä ja painaa somat 205g. Kätilö ei tuosta sukupuolesta aivan 100 varma ollut kun yllättäin napanuora jalkovälissä, mutta ei siellä " pojan pallukoita" näkyny!
Ostin eilen kirpparilta 2plussan Suomalaisen vauvakirjan.. Tykkäsin kyllä kirjasta kun kaikki oli selitetty niin että ekakertalainenkin ymmärtää :) Sitä sitten luettiin miehen kans eilinen ilta!
Sitten tuli postissa Vau´kirjalta näytepaketti jossa oli mm. kirja synnytyksestä.. Sekin oli hyvä! Mies tahtoi ottaa sen rantalukemiseksi:)
Täällä aletaan olla " luomu" synnytyksen kannalla, kipulääkitystä vain ja ainoastaan jos on ihan pakko! Mieli voi tietysti muuttua kun ekat kunnon supparit ilmestyy kuviin ;)
Viimeisiä pakkaillaan laukkuihin.. Huomenna sitä ollaan jo lämpösessä ruskettamassa masukumpua :)
Hyvää viikonloppua kaikille! Voikaa paksusti ;)
Niamey ja pikkunen rv 18+2