Miksi homogenoimaton maito sopii, mutta tavallinen tai laktoositon ei?
Otsikossa kysymys oikeastaan jo olikin. Mä olen koko ikäni kärsinyt enemmän ja vähemmän mm. vatsavaivoista. On epäilty keliakiaa, vilja-allergiaa, muita allergioita, laktoosi-intoleranssia, mutta mikään noista ei kuitenkaan oo tuonut apua ja olin aika lailla luovuttanut. Sen olin jo vuosien aikana huomannut, että erityisesti maitotuotteiden käytön jälkeen olo on pahentunut ja siksi olenkin ollut pääsääntöisesti ilman maitoa. Ruoassa olen pienet määrät sietänyt, mutta ei puhettakaan, että voisin juoda maitoa ilman oireita.
Nyt muutama kuukausi sitten erään tuttavan suosituksesta kokeilin homogenoimatonta maitoa. Ei tullut mitään oireita. Vertailun vuoksi kokeilin vielä uudestaan tavallista sekä laktoositonta maitoa, mutta näistä molemmista tuli oireet kuten ennenkin. Ja ainoa ero näissä maidoissa siis se, että tavallinen ja laktoositon oli homogenoitu ja luomumaito, josta oireita ei siis tullut niin homogenoimaton.
Voiko tuo homogenointi oikeasti aiheuttaa vatsakipua ja ripulia sekä välillä turvotusta?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa varmaan voi...
Millähän perusteella huutelet provoks? Homogenointi voi aiheuttaa samankaltaisia oireita kun esim. laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia.
Mä tiedän muutaman ihmisen, joille nimenomaan tuo homogenointi on se, etteivät voi käyttää sellaisia maitotuotteita, jotka on homogenoitu. Osa sietää pienehköjä määriä, muttei kaikki. Käytännössähän homogenoimaton tarkoittaa, että esim. se maidon rasva nousee pinnalle.
Olen koko elämäni juonut maitona luomumaitoa, jota haimme lapsuudenkodista n. 2 km päässä sijaitsevasta maatilasta. Maksan porukoille pienen summan, jotta saan kämpille pienen purkin itselleni x) Koulussa join vettä ruokajuomana, sillä tuli kauhiat ilmavaivat homogenoidusta maidosta :D Et ole siis ainoa, mut en kyl tiiä, mistä toi mahtas johtua.
Mitä vittua te provoksi huutelette, kyllähän tuo on ihan mahdollista? :D
Hanavesikin on homogenoitua, se on eri järvistä pantu isoon säiliöön(vesitorni) ja sieltä tulee talouksiin. Tuleeko mahanpuruja?
Homogenointi= tasalaatuistus...
Homogenoimaton maito on sopii monelle siksi, kun sen rasvoja ole pilkottu samalla tavalla kuin muissa maitojuomissa.
ihan asiaa, ja on sääli kun ihmiset tietävät niin vähän siitä mitä juovat ja syövät.
Vierailija kirjoitti:
Hanavesikin on homogenoitua, se on eri järvistä pantu isoon säiliöön(vesitorni) ja sieltä tulee talouksiin. Tuleeko mahanpuruja?
Homogenointi= tasalaatuistus...
Oletko vähän tyhmä? Apua... Vesiallergia on kai aika harvinaista...
Vierailija kirjoitti:
Homogenoimaton maito on sopii monelle siksi, kun sen rasvoja ole pilkottu samalla tavalla kuin muissa maitojuomissa.
ihan asiaa, ja on sääli kun ihmiset tietävät niin vähän siitä mitä juovat ja syövät.
Itse asiassa eivät välitä tietää.
Epäilijät voi googlettaa maitotauti
Mun miehellä sama juttu, tavallisesta tulee oireita mutta luomusta ei.
Ovat lapsuudessaan juoneet tilamaitoa, voisko olla eittei suolisto ole tottunut käsiteltyyn maitoon?
Meillä lapsi oireili tavalliselle lehmänmaidolle pienenä. Kokeiltiin sit homogenoimatonta (luomu)maitoa ja sitä sietää hyvin.
Kun puhutaan maitoallergiasta niin homogenoimatonta ei tunnusteta ns. paremmaksi vaihtoehdoksi, vaikka usealla on kokemuksia sen tuomasta avusta. Lisäksi on todettu testatessa (taisi olla) hiirillä, että homogenoimattoman sietokyky on parempi kuin tavallisen maidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa eivät välitä tietää.
Näin!
Porvoossa varmaan voi...