Miksi kasvisruokaa ei nähdä tavallisena ruokana?
En ole kasvissyöjä, mutta syön silti usein kasvisruokaa. En sen tarkemmin oikeastaan mieti, että teenpä nyt KASVISruokaa, vaan että teen ruokaa, johon tulee sitä, tätä ja tuota... Olen kohtuu hyvä ruoanlaittaja, tykkään käyttää mausteita ja yrttejä sekä monenlaisia raaka-aineita monipuolisesti.
Joku aika sitten lupauduin tekemään isommalle porukalle ruokaa, kun vietimme viikonloppua yhdessä. Olin juuri löytänyt aivan ihanan reseptin (ei sisältänyt mitään erityisen ihmeellisiä tai allergiaoivia ainesosia, oli myös täyttävä), jota mukaillen ajattelin valmistaa ruokaa. Lopputulos oli se, että ruokakaupassa käydessämme yksi toinen sitten kahmi mukaan lihavaihtoehtoja, jotta saa "normaalia ruokaa". Osa ei lopulta suostunut edes maistamaan tekemääni ruokaa, mutta ne, jotka maistoivat ja söivät, kehuivat maukkaaksi ja jopa paremmaksi kuin lihavaihtoehto - aivan kuin oletusarvoisesti kasvisruoka olisi pahaa.
En ole mikään kasvisruokasaarnaaja, mutta vähän kyllä ärsytti toisten epäkohteliaisuus ja se, että oma vaivannäkö meni osin hukkaan. Lisäksi kummeksun sitä, että joillekin ihmisille täytyisi esittää hirvittävän tarkat perustelut miksi joku syö silloin tällöin kasvisruokaa. Minun mielestäni sama, kun kysyisi miksi kukaan syö mitään ruokaa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta eipä tekisi monellekaan suomalaiselle yhtään pahaa syödä vaikka sitten KEVYTTÄ kasvisruokaa silloin tällöin...
KEVYTTÄ ei kannata syödä.
Teille, jotka epäilitte keveyttä tai proteiinin puutetta: ruoassa oli käytetty mm. linssejä, kikherneitä ja juustoa, eli ei ollut mitään tyhjää hiilarihöttöä.
Ap
Ohhoh... No ensi kerralla tiedät sitten kokata jotain liharuokaa niin kaikille maistuu! :)
Vierailija kirjoitti:
En sen tarkemmin oikeastaan mieti, että teenpä nyt KASVISruokaa, vaan että teen ruokaa, johon tulee sitä, tätä ja tuota...
Niin, mutta muut miettivät. Minä en tarvitse liharuokia, mutta tiedän ihan hyvin, että joillekin se on tärkeää. Tietäminen ei tarkoita, että minun (tai sinun) on tarjottava heille lihaa, mutta tuntuisi kovin kummalliselta esittää, etten ole kuullut ihmisistä, jotka haluavat lihaa. Tuskin olet elänyt tynnyrissä, jossa näet vain oman maailmasi.
Et varmasti tykkää, että sanon näin, mutta minusta esität itsesi jotenkin ylempänä kuin muut: "en edes huomaa mitä ainesosia ruokaani tulee, mutta olen aika hyvä kokki".
Mikä tämä sinun kaveriporukkasi oikein oli? Teitkö ruokaa ihmisille, joita et tunne, vaikka kutsut heitä kavereiksi? Useimmat ihmiset kysyvät nykyään ennakkoon ruokatoiveita, koska niitä on niin moneen lähtöön.
Mulla on tuttava, joka söi junassa lihapullia ja muusia. Sanoi, että kerran päivässä pitää saada oikea ruoka. Olimme vähän isommalla porukalla eräässä tapahtumassa ja tapahtumassa tarjottiin lohikeittoa, joka ei hänen mielestään ollut oikea ruoka, mutta sitä hän söi - vaihtoehtona oli täytetty patonki tai salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh... No ensi kerralla tiedät sitten kokata jotain liharuokaa niin kaikille maistuu! :)
Jaa-a. Luulenpa, että seuraavalla kerralla nämä aikuiset ruoalle yökkijät, jotka eivät suostu edes maistamaan, saavat kokata ruokansa aivan itse ihan suosiolla. Sen verran huonoa käytöstä, jollaista ei kyllä enää 30+ ikäisiltä odottaisi. Ei siinä mitään, jos ei tykkää, mutta ei voi kyllä suoraan alkaa yökkiä, jos ei koskaan ole maistanut. Tai siis yökkiminen nyt ei koskaan ole hyväksyttävää käytöstä, vaan kieltäytyä voi kohteliaasti!
Ap
Enemmän taitaa olla kyse tuntemattoman pelosta ja jostain mielikuvasta, että kasvisruoka on vain niitä pahanmakuisina pidettyjä kasviksia, joille ei ole mahdollista tehdä mitään, jotta niistä saataisiin maistuvia. Ja lisäksi epäkohteliaisuudesta illan emäntää kohtaan, sillä aika harva ruoka on niin pahaa, etteikö sitä aikuinen saisi paria lusikallista nielaistua. (Siis allergiat ja vastaavat tietysti pois luettuina.)
Itse ihmettelen eniten sitä, ettei tarjolla olevaa kasvisruokaa edes haluta kokeilla. Siis ettei ole edes jonkinlaista uteliaisuutta sitä kohtaan, että miltä itselle uusi ruokalaji voisi maistua. Eihän siitä silti tarvitse pitää tai jättää lihaa syömättä, jos jotain ruokalajia maistaa.
Itse olen sekasyöjä, enkä jaksaisi kasvisruokavaliota pitemmän päälle. Mutta yksittäisellä aterialla minulle ei ole mitään väliä, että onko siinä lihaa vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Varsinkin, kun monet perinneruuatkin ovat kasvisruokia. Pinaattiohukaiset, kesäkeitto, kaalikeitto, punajuurilaatikko...
Ruoka on ruokaa. Vaikkei siinä lihaa olisikaan.
T. Sekasyöjä, metsästysperheestä
Ihan ohiksena , mutta mikään mainitsemistasi ruoista ei ole kyllä millään muotoa perinneruokia.
Pliis ap kutsu mut syömään sitä maukasta ja varmasti tosi hyvää ruokaa 😋😊 oispa mulla sun kaltanen kaveri joka tekisi kasvisruokaakin joskus. Ite oon sekasyöjä mutta tiedän että kasvisruuat on parhaimmillaan niin paljon parempia kuin liharuuat ja samalla terveellisiä :)
Ei ole kiva illanvietto jos pitää väkisin sulloa pahaa ruokaa suuhun ettei emäntä pahastu.
Minustakin on outoa, ettei jotkut sekasyöjät syö koskaan kasvisruokaa. Itse syön koulussa melkein aina kasvisruokaa, koska tykkään siitä enemmän kuin koulun liharuoista. Kaverini jaksavat tätä ihmetellä, ja välillä kyselevät että enkö oikeasti ole kasvissyöjä...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiva illanvietto jos pitää väkisin sulloa pahaa ruokaa suuhun ettei emäntä pahastu.
Kysehän oli siitä, että ruokaa ei suostuttu edes maistamaan pelkkien ennakkoluulojen takia
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on outoa, ettei jotkut sekasyöjät syö koskaan kasvisruokaa. Itse syön koulussa melkein aina kasvisruokaa, koska tykkään siitä enemmän kuin koulun liharuoista. Kaverini jaksavat tätä ihmetellä, ja välillä kyselevät että enkö oikeasti ole kasvissyöjä...
Eihän koulun liharuuissa ole paljonkaan lihaa, joten kasvisruokana nekin menee.
Tää on surullinen ilmiö ja suuri syy suomalaisten lihavuuteen.
Mäkin tunnen paljon ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti osaa laittaa kasviksista mitään. Kun näille muistutetaan, että kasviksia pitäisi syödä enemmän, ne pilkkoo kurkkua tai paprikaa ja laittaa pöytään raakana muun ruuan oheen. Jokainen mutustelee puoliväkisin nakkikastikkeen sivussa sen yhden paprikasiipaleen. Myöhemmin lapset pakotetaan syömään vähän kuorittua omenaa kun aikuiset vetää sipsejä. Ja se jää niille muistoihin päivänä, jona syötiin paljon kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän koulun liharuuissa ole paljonkaan lihaa, joten kasvisruokana nekin menee.
No en tiedä missä koulussa olet/olet ollut, mutta kyllä meillä ainakin on liharuuissa ihan kohtuullisesti lihaa. Joskin aika pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tunnen paljon ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti osaa laittaa kasviksista mitään. Kun näille muistutetaan, että kasviksia pitäisi syödä enemmän, ne pilkkoo kurkkua tai paprikaa ja laittaa pöytään raakana muun ruuan oheen. Jokainen mutustelee puoliväkisin nakkikastikkeen sivussa sen yhden paprikasiipaleen. Myöhemmin lapset pakotetaan syömään vähän kuorittua omenaa kun aikuiset vetää sipsejä. Ja se jää niille muistoihin päivänä, jona syötiin paljon kasviksia.
Kasvisten puute ei ole syy lihavuuteen, vaan oikean ruuan puute.
Montako hyllyä jossain marketissa sisältää ruokaa, jota voi sanoa ruuaksi??
Kasvisruoat ovat pahoja. Haisee ja maistuu tosi ällöttävältä ja suutuntumakin on ällö. Pinaattilätytkin syön jauhelihakastikkeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten puute ei ole syy lihavuuteen, vaan oikean ruuan puute.
Montako hyllyä jossain marketissa sisältää ruokaa, jota voi sanoa ruuaksi??
No kaikki hevi-osaston hyllyt näin alkajaisiksi. Jos ne jää käyttämättä osaamattomuuden vuoksi, on lopuilta hyllyiltä aika vaikea kerätä mitään mistä saisi aikaiseksi täysipainoisen aterian. Oikean ruuan valmistus alkaa isosta kasasta kasviksia.
Koska nykyihminen elää sairaalloisessa yltäkylläisyydessä ja luulee, että joka aterialla on oltava lihaa. Jos ruokana on vaikka kesäkeittoa, pitää ehdottomasti olla ainakin leivän päälle makkaraa.
Meillä syödään kaikkea, mutta lihaa ehkä 2-3 kertaa viikossa, muulloin kalaa tai kasvisruokaa tai vaikka munakasta. Ihan hullua mättää jatkuvasti lihaa, jota tuotetaan vähän kyseenalaisesti. Kasvisruualla pärjää mainiosti, kun harvemman tarvitsee nykyään enää edes kovin raskaassa työssä rehkiä. Tänään keitän kesäkeittoa, eilen syötiin uusia perunoita ja silliä, toisella aterialla miilunpolttajan spagettia.
Ennenvanhaan suurin osa ruuasta oli kasvisruokaa. Muistan omasta lapsuudesta 70-luvulta, että arkiruokaa oli esim. perunat ja ruskea kastike, kesällä nokkoskastike. Kuivat leivät tehtiin "leipäpaistiksi", jota syötiin voin ja maidon kanssa. Ruokana saattoi olla myös pelkkää perunamuusia, johon laitettiin voisilmä. Maitoperunakeittoa oli usein kesällä. Yleensä vain sunnuntaisin oli joku "kunnon" liharuoka, esim. Karjalanpaisti. Eikä kukaan meillä ollut ylipainoinen.
Eiköhän tuossa "mahansa täyteen" tarkoitettu juuri kylläiseksi tulemista, ei itsensä antamista ähkyyn.