Paradoksi: Vegaaniksi pakotetut lemmikit
Vegaanit välittävät niin paljon eläinten hyvinvoinnista, että kieltäytyvät käyttämästä eläinkunnan tuotteita. Silti jotkut kiduttavat omia lemmikkejään syöttämällä niille ruokaa, joka ei ole niiden luonnollista ravintoa.
Miten KUKAAN voi kutsua itseään eläinten oikeuksien ajajaksi, jos hän itse omalla toiminnallaan ylläpitää omassa kotonaan eläimille epäluonnollista ruokavaliota, joka ei sisällä lemmikille tärkeitä ravintoaineita ja joka pahimmillaan voi johtaa kuolemaan.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tästäkin aiheesta nousi kohu. Ovatko ihmiset jotka syöttävät lemmikeilleen pedigree/whiskas -tasoista paskaa yhtään vastuullisempia?
Pahin on Royal Canin, joka aggressiivisella markkinoinnilla on saanut taakseen kasvattajia ja eläinlääkäreitä. Ruokahan on ihan halpismoskaa, pääosin viljaa tai jopa vehnää, mutta brändin vuoksi kilohinta taivaissa. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisille vastaajille, jotka väittävät provoksi ja ettei vegaanit näin tee. Eihän siitä ole kuukauttakaan kun oli lehtijuttu siitä, että nyt lopetetaan hirveästi koiria ja kissoja, kun kroppa on pettänyt sen takia, että vegaani omistaja pitää LEMMIKILLÄÄN VEGAANI RUOKAVALIOTA. En muista missä lehdessä oli joten hankala etsiä linkkiä, mutta ehkä joku muistaa ja linkittää?
Sairasta tuollainen minun mielestäni, eläin on lihansyöjä ja piste! Jos vegaani ei kestä sitä että koiransa tai kissansa syö lihaa niin sitten jättää sen eläimen hankkimatta ja antaa sen saada oikeasti hyvän kodin, jossa se saa oikeaa ravintoa ja voi hyvin.
Ainahan nuo nyt jotakin kasviksia syövät, maistelee meilläkin kissat kurkun palasta jos tipahtaa, mutta ei kai minulle sen takia tule mieleen että "hei, se syö kurkkua, eli se ei tahdo syödä lihaa vaan olla vegaani kuten minä!". Ja en ole itse vegaani, mutta yksi teoria on, että vegaanit ajattelevat noin.
Edelleen, missään jutussa ei ole osoitettu, että nyt "lopetetaan hirveästi koiria ja kissoja" tämän ongelman vuoksi. Joku ell oli kohdannut yksittäistapauksen. Joka sekin toki on liikaa. Esim. kaikissa FB:n vegaaniryhmissä tällainen eläinrääkkäys tuomitaan jyrkästi.
Olen vegaani ja koiramme syö kasvisruokaa kuten mekin. On hyvässä kunnossa, ei ylipainoa. Syö papuja ja herneitä joista saa proteiinia.
Eläinlääkäri on väärässä ja kasvispöperö maittaa koiralle ja on ravitsevaa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tästäkin aiheesta nousi kohu. Ovatko ihmiset jotka syöttävät lemmikeilleen pedigree/whiskas -tasoista paskaa yhtään vastuullisempia?
Hyvin on ainakin sulle uponnut mainospuheet. Olen itse eläinlääkäri, mun nyt 13-vuotias koira on elämänsä elänyt pedigreellä, lihalla, kotiruoalla ja aivan satunnaisilla erikoisruoilla (joita joskus saan töistä) ja täysin terve on. Veriarvot katsottu monesti, ei ole minkäänlaisia vaivoja ollut koskaan (kerran pentuna kissankynnen aiheuttama paise poskesta hoidettu) ja hyvin näyttää porskuttavan. Juoksee monenkymmenen kilometrin lenkkejä. Mutta ehkä mun pitäis vaan lopettaa se kun se kerta sun mielestä kärsii suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan koiria tai kissoja voi ruokkia pelkällä kasvisruoalla. Tai ehkä on tarkoitus päästä eroon niistä äkkiä.
Kasvikset eivät kuulu kissan ruokavalioon ollenkaan. Siispä muistakaa, että kissa EI OLE sekasyöjä vaan lihansyöjä. Ihan joka ikinen kissa, poikkeuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista eläintä ei olekaan mikä ehdottomasti tarvitsee nimenomaan lihaa, etenkään punaista lihaa.
Yritäpä tehdä leijonasta kasvissyöjää....
(tai älä yritä,vain huonosti voi yrityksesi näet päättyä)
Vierailija kirjoitti:
Sellaista eläintä ei olekaan mikä ehdottomasti tarvitsee nimenomaan lihaa, etenkään punaista lihaa.
Kissaeläimet. Ota nyt vähän asioista selvää, jookosta?
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani ja koiramme syö kasvisruokaa kuten mekin. On hyvässä kunnossa, ei ylipainoa. Syö papuja ja herneitä joista saa proteiinia.
Eläinlääkäri on väärässä ja kasvispöperö maittaa koiralle ja on ravitsevaa.
Obvious troll is obvious.
Mä olen lihansyöjä ja mun lemmikkilehmän kanssa kyllä vedetään pihvii ja makkaraa! Kunhan ei kerro että tässä on naapuritilan Mansikki lautasella niin ei tuu paha mieli.
Kaikenmaailman "eläimenystäviä" sitä onkin. Kodittomien kissojen vapaaehtoisissa on monta monta kasvisruokailijaa ja vegaanejakin mutta ei niiden kissat syö ituja :D varmaan kävisivät hennosti möyhentämässä niitä ketkä syöttää väärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on ainakin sulle uponnut mainospuheet. Olen itse eläinlääkäri, mun nyt 13-vuotias koira on elämänsä elänyt pedigreellä, lihalla, kotiruoalla ja aivan satunnaisilla erikoisruoilla (joita joskus saan töistä) ja täysin terve on. Veriarvot katsottu monesti, ei ole minkäänlaisia vaivoja ollut koskaan (kerran pentuna kissankynnen aiheuttama paise poskesta hoidettu) ja hyvin näyttää porskuttavan. Juoksee monenkymmenen kilometrin lenkkejä. Mutta ehkä mun pitäis vaan lopettaa se kun se kerta sun mielestä kärsii suuresti.
Mitkä helvetin mainospuheet? Oletko itse jotain Pedigreen mainosmiehiä. Jos syötät koirallesi lisäksi lihaa, niin asia on kai ok. Jos Whiskas kerran mainittiin, niin kyse taitaa olla kissoista. Ja sen tunnistaminen, että kissa on lihansyöjä, joka ei pysty edes hyödyntämään kasviksia, ei ole mitään mainospuhetta. Tämä on aivan hemmetin suuri ongelma kissanruokateollisuudessa, mutta oikeaoppisen kissanruoan puolesta puhujat leimataan viherpiiperoiksi ja hihhuleiksi. Paitsi tietysti silloin, jos voidaan samalla taivastella ja syytellä vegaaneja. Toisaalta, kasvattaahan vääränlainen ruokinta toki eläinlääkäreiden tilipussia, että sikäli ymmärrän, miksi niinkin moni eläinlääkäri on esim. yllä mainitun Royal Caninin kelkkaan lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Aivan totta, naisystäväni on rehunpurija, ja syöttää kissalle tavallista kissanruokaa,jossa ei ole lihaa nimeksikään(jotain 2% ja loput rehuja+täytekemikaaleja), kun kerran paistoin kabanossia sen pannulla ja aloin syömään kissa yritti varastaa lihaisan makkaran multa kädestä, kisu on lihansyöjä
Anna sille kissalle raakaa jauhelihaa. Minä annan osan jauhelihasta ja muista maustamattomista lihoista kissoille, yksi kissa ei syö sitä mutta kaksi muuta kyllä syö hartaasti lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Paradoksi: lemmikiksi pakotetut eläimet.
No ehkä niin voisi kyllä ajatella, mutta siinähän sinänsä ei ole mitään paradoksia (eli siis ristiriitaista),että vain johonkin niin täysin totaalisen mustavalkoiseen ja ehdottoman yksisilmäiseen,ja kaikkeen muuhun informaatioonkin jo lähtökohtaisen vihamielisesti suhtautuvaan maailmankatsomukseen kykenevät vegaanit yrittävät muokata omistamiaan eläinparkoja noudattamaan omaa yksipuolista ruokavaliotaan.
Sehän on juuri sitä mitä heiltä sen mukaisesti voi odottaakin,täysin loogisesti ja paikkansapitävästi siis jo ennustettavissakin heidän kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Paradoksi: lemmikiksi pakotetut eläimet.
Paradoksi: ruokansa itse erämaassa saalistava mäyräkoira.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lihansyöjä ja mun lemmikkilehmän kanssa kyllä vedetään pihvii ja makkaraa! Kunhan ei kerro että tässä on naapuritilan Mansikki lautasella niin ei tuu paha mieli.
Kaikenmaailman "eläimenystäviä" sitä onkin. Kodittomien kissojen vapaaehtoisissa on monta monta kasvisruokailijaa ja vegaanejakin mutta ei niiden kissat syö ituja :D varmaan kävisivät hennosti möyhentämässä niitä ketkä syöttää väärin
Viikon höntystelypalkinto tälle!
Vasta sitten uskon vegaaniksi muunnettuun kissaan,kun näen sorsaparven lentävän puunoksille vaikka rantakoivuun istumaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä helvetin mainospuheet? Oletko itse jotain Pedigreen mainosmiehiä. Jos syötät koirallesi lisäksi lihaa, niin asia on kai ok. Jos Whiskas kerran mainittiin, niin kyse taitaa olla kissoista. Ja sen tunnistaminen, että kissa on lihansyöjä, joka ei pysty edes hyödyntämään kasviksia, ei ole mitään mainospuhetta. Tämä on aivan hemmetin suuri ongelma kissanruokateollisuudessa, mutta oikeaoppisen kissanruoan puolesta puhujat leimataan viherpiiperoiksi ja hihhuleiksi. Paitsi tietysti silloin, jos voidaan samalla taivastella ja syytellä vegaaneja. Toisaalta, kasvattaahan vääränlainen ruokinta toki eläinlääkäreiden tilipussia, että sikäli ymmärrän, miksi niinkin moni eläinlääkäri on esim. yllä mainitun Royal Caninin kelkkaan lähtenyt.
Sinähän se lähdit haukkumaan whiskasit ja pedigreet ym. Ja sanoit ettö niitä eläimilleen syöttävät ihmiset ovat samaa kategoriaa kuin vegaaniruokaa syöttävät. En ole vielä yhtäkään koiraa/kissaa tavannut kenelle syötetään pelkästään noita nappuloita, järjestään jokainen saa joko kotiruokaa, lihaa, koiranmakkaraa, luita ym. Tähän päälle. Tajuat varmaan ettö Royal Canin tekee myös erikoisruokavalioita, jotka on oikeasti ohjattu sairaille eläimille ja toimivat. kasvikset kissanruossa eivät toki ole tarpeellista alkuunkaan, harvoin noissa edes mitään kasviksia on. Teitä kissan/koiran/oman ravinnon paremmuudesta räyhäävä yhdistää usein se että ette oikeastaan ole edes tutkineet asiaa josta räyhäätte.
Jos on niin puristinen vegaani, ettei eläimellekään voi syöttää lihaa, miten tällainen henkilö perustelee lemmikin hankkimisen, sillä eikö eläimen ostaminen ja omistaminen ainoastaan ihmisen iloksi ole veganismiaatteen vastaista? Eikö sillä sen lisäksi tueta myös veganismin kannalta kyseenalaisia asioita, kuten jalostusta?
Ensimmäisille vastaajille, jotka väittävät provoksi ja ettei vegaanit näin tee. Eihän siitä ole kuukauttakaan kun oli lehtijuttu siitä, että nyt lopetetaan hirveästi koiria ja kissoja, kun kroppa on pettänyt sen takia, että vegaani omistaja pitää LEMMIKILLÄÄN VEGAANI RUOKAVALIOTA. En muista missä lehdessä oli joten hankala etsiä linkkiä, mutta ehkä joku muistaa ja linkittää?
Sairasta tuollainen minun mielestäni, eläin on lihansyöjä ja piste! Jos vegaani ei kestä sitä että koiransa tai kissansa syö lihaa niin sitten jättää sen eläimen hankkimatta ja antaa sen saada oikeasti hyvän kodin, jossa se saa oikeaa ravintoa ja voi hyvin.
Ainahan nuo nyt jotakin kasviksia syövät, maistelee meilläkin kissat kurkun palasta jos tipahtaa, mutta ei kai minulle sen takia tule mieleen että "hei, se syö kurkkua, eli se ei tahdo syödä lihaa vaan olla vegaani kuten minä!". Ja en ole itse vegaani, mutta yksi teoria on, että vegaanit ajattelevat noin.