Enkö muka saa soittaa musiikkia omassa asunnossani?
Naapurini on mennyt valittamaan isännöitsijälle siitä, että kuuntelen musiikkia viikonloppuisin eli perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Aloitan toisinaan jo yhdeksältä aamulla ja lopetan aina ennen kello kymmentä, joten en todellakaan soita hiljaisuusaikana! En siis soita koko päivää putkeen vaan pidän välillä parinkin tunnin taukoja. Eikö minulla ole täysi oikeus kuunnella musiikkia omassa kodissani päiväsaikaan?
Minusta musiikinkuuntelussa ei ole mitään järkeä jos sitä pitää kuunnella hiljaa. Naapuri vaatii minua siis kuuntelemaan joko tietokoneella tai cd-soittimella ILMAN subbareita vedoten siihen, että hän kuulee basson (SIIS PELKÄN BASSON ei edes musiikkia) asuntoonsa :D Mikä oikeus hänellä on määrätä minun elämästäni? Musiikki sattuu nyt olemaan tärkein asia elämässäni ja harrastukseni, joten en siitä ole yhden valittajan vuoksi luopumassa. Miten saan valittavan naapurin hiljaiseksi?
Kommentit (37)
Radiolaki. Älä häiritse naapuriasi, itsekäs paviaani.
Hanki sen verran massia ettei tarvi asua missään persaukisten neukkukuutiossa.
Jumputtava basso kumeana seinien läpi EI ole musiikkia korville. Eli ota naapurisi huomioon ja kuuntele vaikka täysillä kunnon kuulokkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton radiolaki? :D
voisitko hankkia jotkut langattomat kuulokkeet? Jos pidät isoja juhlia olen kanssasi samaa mieltä, mutta jos kuuntelet yksin niin kuulokkeet ovat ehdoton hankinta. Itse pidän elämän äänistä, mutta sillon pitää olla monia ihmisiä aiheuttamassa niitä.
Juuri se ärsyttää enemmän että kuulee sen pelkän bassojumputuksen kuin jos kuulisi sitä biisiäkin...
Kuule. Vaikka et soitakaan musiikkia hiljaisuuden jälkeen, ei sitä saa päivisinkään mielin määrin luukuttaa. Normaalit elämisen äänet ovat ok, häiritsevä meteli on kielletty myös päivisin. Kerrostaloissa asuu vuorotyöläisiä, lepoa tarvitsevia sairaita, päiväunia nukkuvia lapsia....
Viime kädessä tietysti mitataan desibelit ja tuomioistuimen on ratkottava, mikä on häiriötä ja mikä normaalia meteliä.
Sen kumminkin voi aloituksesta lukea,että asenteesi ei ole kovin hyvä ristiriidan rauhanomaisen ratkomisen kannalta.
Et tietenkään saa soittaa niin kovaa, että kuuluu naapuriin. Bassonjumputus on ärsyttävää. Mikä yksinoikeus sulla on häiritä muita.
Kuuntele kuulokkeilla, voit laittaa ihan niin kovalle kun haluat. Naapurisi voi olla esim vuorotyöläinen, jonka pitää olla vaikkapa silloin viikonloppuisin pirteänä työpaikallaan klo 21.
Saat, mutta et niin, että koko talo raikuu. Se basson jytinä on muuten ihan hemmetin ärsyttävää. eihan se varsinaisesti välttämättä kuulu, mutta se tuntuu kyllä.
Tämä on tätä ikuista vääntöä kerrostalossa (mikä kuuluu normaaleihin elämisen ääniin ja mikä ei).
Täällä maalla on niin ihanan rauhallista. Jossaki mopot rallaa. Yks naapuri jumputtaa bassoa autossa pihalla. Toiseen naapuriin on kerääntynyt loput vähä isommat lapset huutamaan ja melskaamaan ku viimestä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se hiton 90-luvulla tullut säädös siitä ettei radio, tv tms. ole niin kovalla että häiritsisi naapuria. Muistaakseni. Voithan tarkistaa asian hiton netistä:)
Kaikille parasta, kun muutat kauas maalle.
Ei ole mikään subjektiivinen oikeus kuunnella musiikkia haluamallaan äänenvoimakkuudella. Sillä ei ole merkitystä miten tärkeää musiikki on sinulle ja sen voidaan katsoa häiritsevän naapureita vaikka tapahtuisi hiljaisuudeksi säädetyn ajan ulkopuolella. Jos aiheutat riittävästi häiriötä, niin sinut kyllä saadaan talosta ulos, jos ei muuten tule hiljaista.
Olen itse vuokranantaja ja hakenut häädön karaokea laulaneelle vuokralaiselle. Siinä tosin oli muutakin häiriötä kuin ääni, mutta tulipa samalla otettua asioista selvää vähän laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se hiton 90-luvulla tullut säädös siitä ettei radio, tv tms. ole niin kovalla että häiritsisi naapuria. Muistaakseni. Voithan tarkistaa asian hiton netistä:)
Hehe, onneksi basso on häirinnyt vain tätä kyseistä seinänaapuria, ja muut eivät sitä luultavasti kuule. Tuo yksi valittaja ei saa minua savustettua ulos talosta :) Minusta jos muuttaa kerrostaloon, pitää hyväksyä, että kaikenlaisia ääniä kuuluu jatkuvasti. Naapuri on vain yliherkkä ääliö
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään subjektiivinen oikeus kuunnella musiikkia haluamallaan äänenvoimakkuudella. Sillä ei ole merkitystä miten tärkeää musiikki on sinulle ja sen voidaan katsoa häiritsevän naapureita vaikka tapahtuisi hiljaisuudeksi säädetyn ajan ulkopuolella. Jos aiheutat riittävästi häiriötä, niin sinut kyllä saadaan talosta ulos, jos ei muuten tule hiljaista.
Olen itse vuokranantaja ja hakenut häädön karaokea laulaneelle vuokralaiselle. Siinä tosin oli muutakin häiriötä kuin ääni, mutta tulipa samalla otettua asioista selvää vähän laajemmin.
Helvetin hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Hehe, onneksi basso on häirinnyt vain tätä kyseistä seinänaapuria, ja muut eivät sitä luultavasti kuule. Tuo yksi valittaja ei saa minua savustettua ulos talosta :) Minusta jos muuttaa kerrostaloon, pitää hyväksyä, että kaikenlaisia ääniä kuuluu jatkuvasti. Naapuri on vain yliherkkä ääliö
-ap
ÄÄLIÖ olet itse. Musiikki ei saa häiriä muita asukkaita, kellonajalla ei ole väliä. Luoja, kukahan sinut saa ristikseen. Vuokralainen on todella helppo saadahäiriön perusteella häädetyksi. Itse olen opiskellut juridiikkaa ja tenttinyt monta eri osa-aluetta. Sinut saa helposti kadulle.
Laita sitä volyymia pienemmälle