Laihtuuko jos pureskelee ruoan muttei niele?
Olen hyvin ylipainoinen ja kokeillut dieettejä, mutta aina pettää itsehillintä. Ei johdu nälän tunteesta (en edes tunne nälkää juuri koskaan) vaan ruoan maun houkuttelevuudesta.
Olen miettinyt, että voisi toimia jos jätän nielemättä. Minulle syömisessä on makunautinto, ei nielemisnautinto. Syömisen jälkeen on huono olo (fyysisesti ja henkisesti) joten en kaipaa sitäkään fiilistä.
Eihän tuo varmaan mikään huippuratkaisu ole ja tähän tullaan varmaan valittamaan että kehitän syömishäiriön itselleni, mutta ihan tosi, olen epätoivoinen ja pelkään lihovani lisää...
Joten en kaipaa neuvoja teenkö älyllisesti fiksusti vai en, kaipaan vain faktatietoa että lihottaako tuo ja kuinka paljon kaloreita imeytyy suun kautta?
Kommentit (22)
aika vanha keskustelu, mutta mitä vittua te alatte haukkumaan toista. hän selvästi kärsii jonkinlaisesta syömishäiriöstä ja sekin on sairaus. yleensä ihmisellä ei ole terve suhde ruokaan jos on ali/ylipainoinen. ylipaino ei aina kerro siitä että ihminen on laiska. on niin paljon eri tekijöitä, mistä se saattaa johtua. olen 160cm ja painan 53 kiloa. painoin joskus 10 kiloa vähemmän, 43 kiloa ja nyt kun olen normipainoinen se ahdistaa minua ja haluaisin laihduttaa ainakin 5 kiloa, mutta nykyään koen olevani addiktoitunut ruokaan ja helposti tulee syötyä liikaa. en halua oksentaa niin olen nyt pari päivää koittanut tota sylkemistaktiikkaa. välillä koitan olla syömättä yhden päivän tai syödä mahdollisimman vähän, mutta ahdistavien elämänmuutoksien takia minun tekee mieli syödä kokoajan, joten paastoaminen on vaikeaa. olen syönyt tänään vaikka mitä mutta sylkenyt kaiken pois pureskeltuani sen verran että saan maun suuhun. olin joskus huippukunnossa sillä käytännössä olen urheillut koko elämäni 4 vuotiaasta 16 vuotiaaseen jolloin masennuin pahasti ja aloin käyttämään runsaasti alkoholia, aika pian huumeita ja minusta tuli addikti. täytän pian 23 vuotta ja käytän nykyään vain ettei tule vierotusoireita kun mieli eikä kroppa kestä niitä (bentsojen vierotusoireet ovat muutenkin hengenvaaralliset ja viimeksi kun lopetin seinään jouduin sairaalaan) ajattelin pikkuhiljaa aloittaa taas urheilun, mutta se tuntuu todella vaikealta. ja muutenkin elämä selvinpäin kun on mennyt koko nuoruus hukkaan narkaten.
Suosittelen soittamaan terveyskeskukseen ja varaamaan hoitajalle ajan. Keskustelet siellä ammattilaisen kanssa, joka osaa neuvoa sua ja ohjata oikeanlaisiin ryhmiin.
Sä tarvitsen mielenmuutoksen ja elämäntaparemontin. Se on hidas prosessi, mutta tuskin sun kilotkaan on tullu sormia napsauttamalla, vaan hitaasti vuosien saatossa.
Pyydä apua, olet menossa ihan väärään suuntaan.