Laihtuuko jos pureskelee ruoan muttei niele?
Olen hyvin ylipainoinen ja kokeillut dieettejä, mutta aina pettää itsehillintä. Ei johdu nälän tunteesta (en edes tunne nälkää juuri koskaan) vaan ruoan maun houkuttelevuudesta.
Olen miettinyt, että voisi toimia jos jätän nielemättä. Minulle syömisessä on makunautinto, ei nielemisnautinto. Syömisen jälkeen on huono olo (fyysisesti ja henkisesti) joten en kaipaa sitäkään fiilistä.
Eihän tuo varmaan mikään huippuratkaisu ole ja tähän tullaan varmaan valittamaan että kehitän syömishäiriön itselleni, mutta ihan tosi, olen epätoivoinen ja pelkään lihovani lisää...
Joten en kaipaa neuvoja teenkö älyllisesti fiksusti vai en, kaipaan vain faktatietoa että lihottaako tuo ja kuinka paljon kaloreita imeytyy suun kautta?
Kommentit (22)
Kyllä pureskeleminen kuluttaa tietyn määrän energiaa, en osaa sanoa minkä verran. Itse suosisin mieluummin vaikka ihan perinteistä kävelyä, mutta minä olenkin vähän tällainen vanhoillinen.
Mihin sä sen pureskellun ruuan sijotat, poskiis niin kun maaorava?
Ei laihdu, koska ruoka imeytyy suusta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä sen pureskellun ruuan sijotat, poskiis niin kun maaorava?
Olen ahmimishäiriöinen ja siis välillä syön valtavia määriä ruokaa. Kun syö tarpeeksi, ylläri ylläri täyttyy ja tulee ällö olo. Silloin pureskelen ruokaa ja syljen toiselle lautaselle, jota pidän tätä varten.
En tiedä vaikutuksista terveyteen, tuskin ainakaan haittaa on (kyllähän purkkaa jauhetaan nielemättä) mutta kaloreiden imeytymisestä en osaa sanoa.
Siinä taas ihan vitullista ruoan hyötykäyttöä. Ensin syödään itsensä syöttöporsaaksi ja sitten aletaan vielä tuhlaamaan ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön. Kyllähän bulimikot laihtuvat, kun oksentavat ruoan. Eli ei imeydy suussa (eihän ruoka edes ehdi olla suussa kovin kauaa). Ruoan pitää siis olla jossain tietyssä suoliston osassa tarpeeksi kauan, että paino nousee.
No hyi. Ootko sinkku? Harva kumppani varmaan katselis tollasta ruuan räkimistä. Tuli ihan ällöttävä olo, pelkästä ajatuksesta.
Katoitko eilen sinkkuelämää? Siinähän se mies sylki ruokansa pureskeltuaan
Ns. "Chew'n'spit" tekee hallaa hampaille ja vatsalaukulle. Kun pureskelee, niin vatsaan tulee viesti että ruokaa tulossa, pitää tehdä lisää happoja. Sitten kun sylkäisee ruoan pois niin hapot jäävät mahaan ja saattavat nousta ruokatorveen (=närästys). Hampaat saavat ruoasta happohyökkäyksen, vaikka vain pureskelee ja sylkee pois. Usein jos pureskelee ja sylkee, niinyleensä pureskelee enemmän ruokaa kuin normaalisti. Melkein aiheuttaa yhtä paljon vaurioita kuin bulimia. Joissain paikoissa luetellaan chew'n'spit syömishäiriön oireiluksi.
Syö hyvää, terveellistä ruokaa. Kyllä, sellaista on olemassa. Google ja keittokirja käteen.
Ongelmaksi muodostuu se että sun keho menee lopulta säästöliekille ja et laihdu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön. Kyllähän bulimikot laihtuvat, kun oksentavat ruoan. Eli ei imeydy suussa (eihän ruoka edes ehdi olla suussa kovin kauaa). Ruoan pitää siis olla jossain tietyssä suoliston osassa tarpeeksi kauan, että paino nousee.
Sokeri aloittaa imeytymisen jo suun limakalvoilla. Tosin vain pieni määrä imeytyy, mutta tarpeeksi jotta verensokeri nousee ja muutamia kaloreita.
Taisin juuri ymmärtää... Näin työkaverin kerran kulkevan työhuoneestaan pois ja astiassa oli epämääräistä sössöä. En kehdannut sanoa mitään ja työkaverikin näytti kauhistuneelta. Mietin pitkään, oliko astiassa oksennusta vai oliko hän sylkenyt pois epämääräisen palan suustaan (mutta määrä oli liikaa). Kyseinen työkaveri on kaunis ja hoikka nainen, harmi jos on syömishäiriö.
Kyse on siitä mitä syö. Ruokaa pureskelemalla ei voi laihtua.
Bulimia toimii.
En halua oksentaa, tuntuu paljon hirveämmältä kuin sylkeminen eikä ole terveellistä muutenkaan.
No hyi. Ootko sinkku? Harva kumppani varmaan katselis tollasta ruuan räkimistä. Tuli ihan ällöttävä olo, pelkästä ajatuksesta.
En ole sinkku. Pystyn syömään ja herkuttelemaan muulloinkin kuin miehen silmien alla.
Katoitko eilen sinkkuelämää? Siinähän se mies sylki ruokansa pureskeltuaan
En katsonut.
Ns. "Chew'n'spit" tekee hallaa hampaille ja vatsalaukulle. Kun pureskelee, niin vatsaan tulee viesti että ruokaa tulossa, pitää tehdä lisää happoja. Sitten kun sylkäisee ruoan pois niin hapot jäävät mahaan ja saattavat nousta ruokatorveen (=närästys). Hampaat saavat ruoasta happohyökkäyksen, vaikka vain pureskelee ja sylkee pois. Usein jos pureskelee ja sylkee, niinyleensä pureskelee enemmän ruokaa kuin normaalisti. Melkein aiheuttaa yhtä paljon vaurioita kuin bulimia. Joissain paikoissa luetellaan chew'n'spit syömishäiriön oireiluksi.
Mitenkäs tuo purkan jauhaminen? Eikö se viestitä vatsaan mitään? Purkan jauhamista pidetään yleisesti fiksuna ja purkkapaketeissa lukee että pitäisi pureskella joku 10 päivässä.
Ongelmaksi muodostuu se että sun keho menee lopulta säästöliekille ja et laihdu
En ajatellut sylkeä kaikkea pois, ainoastaan herkut. Terveelliset ruoat nielisin.
ap
Osaako täällä kukaan vastata kysymykseen kuinka paljon kaloreita imeytyy, jos ruokaa ei niele?
Ei kiinnosta mm
mitä muita seurauksia sylkemisellä on,
onko se ällöä jonkun mammapalstalaisen mielestä,
kuinka paljon kaloreita jauhaminen kuluttaa,
mitä terveellinen syöminen on
jne
Kokemuksia?
Onko toiminut ahmimisen hillitsijänä? Onko paino pudonnut?
Ainoa missä tuo on järkevää on jos syö karkkeja joiden pinta on herkkua ja ydin mauton kova möykky. Olen kokeillut myös tuota mistä ap haaveilet ja voin sanoa, et siitä tulee kurkku kipeäksi ja mieliala vihaiseksi. Vatsa HUUTAA sitä herkkua itselleen. Hapot syövät hampaita, erityshän alkaa heti kun laitat jotain suuhun..
Ylipainoinen ja ihan vitun typerä. Hurmaava yhdistelmä.