Kumpi maksaa
Varasimme kaverini kanssa keväällä lomamatkan elokuun puoliväliin. Nyt kuitenkin ystäväni sai koulupaikan, jonka aloitus menee matkamme kanssa pari päivää päällekkäin ja hän haluaa perua matkan ja varata jonkin lyhyemmän reissun.
Kuitenkin matkan peruminen/muutos maksaa 100 e / henkilö. Mielestäni mun ei tarvitse tätä maksua maksaa vaan kaverini, sillä hän vasta pari viikkoa sitten tajusi, että matka menee päälle mahdollisen koulun aloituksen kanssa.
Mutta miten tän sitten sanoo sille kaverille, että en tosiaan halua maksaa 100 e matkasta, jonne en edes pääse... Vai onko mun mielipide maksuasiasta ihan kohtuuton?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Saiko kaveri tietää aloitusajankohdan siten, että jos ois kertonut heti, olisi matkaa voinut siirtää/vaihtaa vielä ilmaiseksi? Siinä tapauksessa mun mielestä kaverin pitäisi maksaa kulut.
Jos taas asialle ei voi mitään, kokeilisin ehdottaa, jos kaveri maksaisi vaikka puolet, luultavasti ei vaan ole varaa, jos on opiskelija.
Kärsiikö se koulu olennaisesti, jos menisi alkuperäisen suunnitelman mukaan vai onko kyseessä vain kaverin fiilis?
Ärsyttävä tilanne kyllä. Yrittäisin varmaan keksiä jonkun muun reissukaverin itselleni.
Riippuu vähän mihin kouluun menossa mutta sanoisin että kärsii. Ainakin ammattikorkeassa ekat päivät on orientoitumista eli laitetaan lukujärjestykset kuntoon, saa tunnukset nettiin, kouluruokailua varten lomakkeet yms. Näitä kaikkia olisi oikeasti todella hankala selvitellä ilman paikalla oloa ja ap:n kaveri joutuisi etelässä laittaa lukujärjestyksen kuntoon.
Eihän 2 hengen matkaa voi noin vaan kuluitta vaihtaa 1 hengen reissuunkaan. Yhden hengen huoneet kun on aina kalliimpia. Ikävä temppu sun kaverilta.
kirjoitti:
Mun mielestä ei ole ihan automaationa Ap:n oma kulu, kun kerta kaveri sen tahallaan aiheuttaa. Olisi eri asia, jos ystävän äiti kuolisi ja sattuisi hautajaiset tuohon tms.
Mun mielestä tuosta hinnasta voi ihan hyvin neuvotella. Jos itse aiheuttaisin omalle ystävälleni taloudellista tappiota, niin yrittäisin itsekin keksiä jonkin ratkaisun tuohon.Yks ois tietty se, että Ap menisi reissuun silloin kun alunperin pitikin ja ystävä sitten olisi sen vähän lyhyemmän ajan? En mäkään haluaisi olla mitään viikkoa reissussa yksin, jos ystävän kanssa ois tarkoitus mennä, mutta nuo kaks päivää kyllä onnistuisi.
Se 50€- maksua ehdottanut
No, ap vissiin tilasi sen matkansa ihan tahattomasti ja vahingossa.
En tajua miksi kukaan ylipäätään lähtee paikkaan jossa ei ole "mitään nähtävää tai koettavaa". En tarkoita että joka reissun täytyisi suuntautua johonkin kulttuurikaupunkiin, välillä on kiva vain rentoutua ja nauttia vaikka auringosta, mutta ettei koko matkalla ole MITÄÄN muuta tekemistä kuin löhötä rannalla/uima-altaalla ja syödä ja juoda? Mutta pääseehän sieltä lähtemään muuallekin.
Otas vähän seikkailumieltä mukaan ja lähde reissuun, kaveri jääköön koulunpenkille. Nautit auringosta rannalla hyvän kirjan kanssa, käveleskelet rantakatuja ja istuskelet kahviloissa katselemassa paikallista menoa, käyt syömässä hyvissä ravintoloissa, tapaat uusia ihmisiä joiden kanssa voi viettää iltaa silloin jos/kun huvittaa... jonain päivänä hyppäät bussiin ja lähdet tutustumaan lähimpään kaupunkiin päiväksi, käyt vaikka museoissa tai shoppailemassa. Tai menet vaikka ihan järjestetyille päiväretkille jos on tarjolla. Joku viikko menee liiankin nopeaa, vähän asennetta vain peliin. Suosittelen, itse reissasin nuorempana yksin paljonkin eikä oikeasti koskaan tullut tylsää!