9v kaverinsa mökille kolmeksi päiväksi, laittaisitteko ruokarahaa mukaan?
lapsen parhaan ystävän perhe kutsui hänet mukaansa muutamaksi päiväksi mökilleen.
Kuuluuko laittaa ruokarahaa mukaan pojan syömisistä?
Isoveljensä mökkeillessä kaverinsa perheen kanssa, ollaan annettu rahaa ruokaa varten mukaan, mutta hän useita vuosia vanhempi ja syö huomattavasti enemmän kuin pieniruokainen veljensä.
Käyttörahaa tietenkin annetaan, jotta saa maksettua omat kulunsa, jos käyvät jossain muualla kuin mökillä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai laitatte. Ihan sama kuinka paljon syö kun sinne haitolle menee. Se raha ei ole pelkästään ruuasta vaan myös siitä vaivasta.
Kertokaa. Aina oon miettinyt, että onko nää tämmöset ihan tosissaan täällä kirjoitettu? Samantyylisiä on tiheään, vaikuttavat niin jonkun pöljän kirjoittamilta, tai sit laitettu huvikseen ärsyttämään.
Tainut sitten asiat muuttua viime aikoina kun kautta aikain on ollut tapana ainakin sieltä mistä minä olen kotoa ja missä lapseni kasvatin laittaa lapselle rahaa mukaan eikä mitään herkkukoreja. Lapsi tarjoaa rahaa mennessään ja isäntä väki päättää ottaako vastaan. Idioottia minusta on esim aikaisemmin mainittu löylypakkaus. Jokaisella mökillä nuo tuotteet varmasti jo löytyy ja tuollekin paketillaöe hintaa tulee helposti 50-100e. Mielummin antaa rahana niin että menee raha siihen mihin tarvii eikä jää turhaa roinaa jalkoihin pyörimään.
Typerää on kutsua ketään, jos on niin rahasta kiinni. Eikä semmoiset yleensä kutsukaan, joille rahan laskeminen on mieliharrastus, elleivät siitä jotenkin rahallisesti hyödy. Sellaisten ihmisten luo en lastani lähettäisi kolmeksikaan päiväksi. Varmasti joutuis nälkää näkemään.
Kyse ei ole siitä että olisi rahasta tiukkaa vaan siitä että on moukkamaista vanhemmilta laittaa lapsensa täyshuoltoon muualle. Kaverin vanhemmat ovat sielä vastuussa lapsesi turvallisuudesta ja ruokkimisesta jne ja vähintään mitä voi tehdä on antaa ruokaan rahaa
Kun kutsut aikuisia vieraaksesi, peritkö heiltä ruokamaksun? Jos teille tulee vaikka tuttavapariskunta mökille kylään yöksi, maksavatko sinulle ruoasta?
Meillä vieraat tulee yleensä ns kutsumatta vanhan kansa tyyliin. Ilmestytään oven taakse ja soitetaan kelloa. Tämän takia ei aina ole tarjota vieraille kahvileipää joten täällä ihmiset tuo aina pullaa tai muuta tuliaisiksi. Päivälliskutsuja ei tykätä pitää. Kesällä grillataan kyllä yhdessä mutta jokainen tuo aina jotain grillattavaa. Mökille ei koskaan ole kutsuttu ketään mutta ihmiset kyllä kutsuneet itsensä ja tuoneet ruokansa. Lapset joskus kutsuneet kaverinsa mutta ihan automaattisesti vanhemmat antaa rahaa ruokaan isännille ja samalla tavalla me ollaan laitettu rahaa mukaan omille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai laitatte. Ihan sama kuinka paljon syö kun sinne haitolle menee. Se raha ei ole pelkästään ruuasta vaan myös siitä vaivasta.
Kertokaa. Aina oon miettinyt, että onko nää tämmöset ihan tosissaan täällä kirjoitettu? Samantyylisiä on tiheään, vaikuttavat niin jonkun pöljän kirjoittamilta, tai sit laitettu huvikseen ärsyttämään.
Tainut sitten asiat muuttua viime aikoina kun kautta aikain on ollut tapana ainakin sieltä mistä minä olen kotoa ja missä lapseni kasvatin laittaa lapselle rahaa mukaan eikä mitään herkkukoreja. Lapsi tarjoaa rahaa mennessään ja isäntä väki päättää ottaako vastaan. Idioottia minusta on esim aikaisemmin mainittu löylypakkaus. Jokaisella mökillä nuo tuotteet varmasti jo löytyy ja tuollekin paketillaöe hintaa tulee helposti 50-100e. Mielummin antaa rahana niin että menee raha siihen mihin tarvii eikä jää turhaa roinaa jalkoihin pyörimään.
Typerää on kutsua ketään, jos on niin rahasta kiinni. Eikä semmoiset yleensä kutsukaan, joille rahan laskeminen on mieliharrastus, elleivät siitä jotenkin rahallisesti hyödy. Sellaisten ihmisten luo en lastani lähettäisi kolmeksikaan päiväksi. Varmasti joutuis nälkää näkemään.
Kyse ei ole siitä että olisi rahasta tiukkaa vaan siitä että on moukkamaista vanhemmilta laittaa lapsensa täyshuoltoon muualle. Kaverin vanhemmat ovat sielä vastuussa lapsesi turvallisuudesta ja ruokkimisesta jne ja vähintään mitä voi tehdä on antaa ruokaan rahaa
Meillä ne lasten kaverit on täällä vieraina, ei täysihoidossa. Ja kyllä, vaivaa on ja sotkua tulee, mutta silti.
Meillä päin on tapana aikuis vieraillakin tuoda omat ruuat ja juomat. Onhan tälläkin palstalla koko kesän näkynyt kun vieraita haukutaan moukiksi kun tulevat tyhjin käsin paikalle ja syövät kaikki ruuat ja ei tee mitään muuta kun istuu. Tämän takia kukaan ei tällä alueella tule koskaan tyhjin käsin ja hyvät tavat opetetaan jo lapsille.
Nämä lasten kaverit tulee itse bussilla. Mitään isoja tuomismääriä siis eivät voi tuoda. Jos aikuisia tulee pidemmäksi aikaa niin he voivatkin tuoda tuomisia.
Ero lapsi ja aikuisvieraissa onkin se että aikuiset voivat itse huolehtia ruokien ostosta mutta lapset eivät. Tämän takia se annetaan rahana isännille ja he pitävät huolta että lapsi on ruokittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ne lasten kaverit on täällä vieraina, ei täysihoidossa. Ja kyllä, vaivaa on ja sotkua tulee, mutta silti.
Meillä päin on tapana aikuis vieraillakin tuoda omat ruuat ja juomat. Onhan tälläkin palstalla koko kesän näkynyt kun vieraita haukutaan moukiksi kun tulevat tyhjin käsin paikalle ja syövät kaikki ruuat ja ei tee mitään muuta kun istuu. Tämän takia kukaan ei tällä alueella tule koskaan tyhjin käsin ja hyvät tavat opetetaan jo lapsille.
Nämä lasten kaverit tulee itse bussilla. Mitään isoja tuomismääriä siis eivät voi tuoda. Jos aikuisia tulee pidemmäksi aikaa niin he voivatkin tuoda tuomisia.
Ero lapsi ja aikuisvieraissa onkin se että aikuiset voivat itse huolehtia ruokien ostosta mutta lapset eivät. Tämän takia se annetaan rahana isännille ja he pitävät huolta että lapsi on ruokittu.
Juuei. En ota rahaa lasten kaverien ruokkimisesta. Jos vanhempi tuo autolla, on hyvätapaista tuoda samalla jotain ruokaa, mutta muuten nää kyllä on ihan vieraina. Ihan sama periaate meillä on kotonakin. Ruokaa tarjotaan, jos sattuu olemaan meillä ruoka-aikana.
Jos katsoo mitä täällä meni niin leipää, riisipiirakoita, maitoa, rakettispagettia, jauhelihaa, kalaa, perunaa, vihanneksia ja hedelmiä ja vohveleita paistoimme. Eli niin vähän että ei meidän talius tuohon kaadu. Ravintolareissu on aina kiva kun nämä ei ilmeisesti koskaan pääse ravintolaan...
Itse olen laittanut lapseni mukaan sipsiä, karkkia, limua että saavat kaverinsa kanssa herkutella. Vanhemmille pari kahvipakettia. Toki olen aina kysynyt että voitaisiinko tuoda jotain tiettyä mutta jos vastaus on ollut että ei tarvi niin sitten noilla on menty. Toki otan myös meidän mukaan lasten kavereita vuoroin vieraissa tyyliin
Laittaisin rahaa ihan kysymättä sekä jotain tuliaisia (kahvileipää tms.). Ei ole minusta mitenkään kummallista, palauttavat rahan jos eivät huoli.
Itse loukkaantuisin, jos joku kutsuttu rupeaisi rahaa antamaan. Kun meille tulee esimerkiksi ystäväperhe kylään, sovitaan yleensä, että he tuovat juomat - pari pulloa skumppaa, valko- ja punaviiniä. Minusta on paljon parempi, että me laadimme ruokalistan ja hankimme ainekset. Ja taas kun mennään vastavierailulle, viedään juomat.
Kun lasten kaverit tulee mökille, niin ei tulisi pieneen mieleenkään odottaa mitään ruokarahaa tai jotain ruokakoria. Sen sijaan lapsilla on mukana useimmiten mukana joitain lasten herkkuja, joita he voivat sitten yhdessä koko porukka aitassa napostella. Jos mennään käymään vaikka kyläkaupassa, niin kyllä minä ostan jätskit niin omille lapsilleni kuin heidän kavereilleen.