Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintö ja laskujen maksaminen avioliitossa

Vierailija
01.07.2016 |

Ollaan nelikymppinen pariskunta, kaksi lasta, kaksi autoa ja iso omakotitalo. Aiemmin maksettiin miehen kanssa kaikki yhteiset laskut puoliksi. Viime talvena sain perintöä 55 000 ja sen jälkeen olenkin saanut maksella yksin lomamatkat, lämmityskulut, veden, sähkökulut, remonttilainan, lasten kulut. Mies ostaa ruokaa suunnilleen yhtä paljon kuin minäkin ja asuntolainaa lyhennetään puoliksi. Olen sanonut, että ei kaikki laskut kuulu minun maksaa, mutta miehen mielestä voin mainiosti maksaa, kun olen rikkaampi. Kun hän osti keväällä autoonsa uudet kesärenkaat ja kirjautti autoa tonnilla, hän ilmoitti, ettei siinä kuussa jäänyt lainkaan rahaa ja minä voinkin hoitaa kaikki menot. Katsoin äsken, että perintöä on tilillä 37000. Onko oikein ja kohtuullista, että toinen vastaa enimmäkseen yhteisistä laskuista, koska sai perinnön? Nehän on minun vanhempieni minulle jättämiä rahoja!

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain perintöä suunnilleen kolminkertaisesti....mutta ei sitä normaaliin elämään ole kulutettu senttiäkään, eikä pitkäaikainen avomies ole kertonut mulle mihin se hänen mielestään pitäisi käyttää.

Oli mielessään kuvitellut, että mä maksaisin oman puolikkaani yhteisvastuullisesta asuntolainasta pois. Ei ollut millänsäkään kun kerroin että en ajatellut tehdä niin, lainaa 30 tuhatta jäljellä ja korot 15€/kk.

Kyllähän nämä munkin rahat menee perheen yhteiseen hyvään, mutta siten että omistusoikeus ja päätöksenteko säilyy mulla. Ja mä jopa olen sitä mieltä että näistä ihan oikeudenmukaisesti kuuluu siivu miehellekin, sen verran on anoppiaan jelpannut rempoissa ja muussa.

Vierailija
22/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siinä mielessä eri tilanne, että mulla oli perittyä rahaa jo ennen tapaamistamme. Mies ei edelleenkään tiedä tarkasti kuinka paljon, tietää toki että maksoin oman puolikkaan asunnosta käteisellä. Mutta muuten ei koe asian tarkemmin kuuluvan hänelle. Kulut maksetaan puoliksi ja eletään sen mukaan mihin tulot riittävät. Mun mies ei maksa mulle mitään eläkevakuutusta tms siltä ajalta kun hoidan meidän yhteisiä lapsia ja menetän tulot & eläkekertymän, eikä ole valmis myöskään jäämään itse heitä hoitamaan, joten onhan se hyvä, että minullakin on jotain "vanhuuden varalle".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lämmitys teillä on talossa? Jos vaikka sijoitat loppurahoja maalämpöön? Jatkossa teillä on halvemmat lämmityskulut ja raha katoaa tililtä miestä polttelemasta.

Ai tuohon tuli heti pelkkää miinuspeukkua.

Kannattaa sitten varmaan ostaa joku aivan v*tun kallis laukku.

Ei se maalämpökään kuulu ap:n yksin maksettavaksi.

Vierailija
24/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätittekö matkasta ennen vai jälkeen perinnön? Entä jos miehen auto olisi hajonnut ilman perintöä miten korjaukset olisi sitten maksettu?

Vierailija
25/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sijoitusasunto. Pieni yksiö jostain hyvältä paikalta, vuokraa se. Tulot erilliselle tilille, josta mies ei tiedä. Voit ilmoittaa, että rahat meni. Tai osta matka Japaniin ykkösluokassa ja hyvästä hotellista pari viikkoa, hinta on kuulemma n. 20 000 euroa. Sanot miehelle että menet risteilylle ja sukulaisiin. Palattuasi kerrot mihin menit ja että rahat on nyt loppu.

Vierailija
26/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lämmitys teillä on talossa? Jos vaikka sijoitat loppurahoja maalämpöön? Jatkossa teillä on halvemmat lämmityskulut ja raha katoaa tililtä miestä polttelemasta.

En suosittelisi! Meillä oli ennen öljy ja maksoi vuodessa noin 2000-2400 €. Nyt otettiin maalämpö, kustannus oli noin 15 000€ ja myös sähkökulut nousseet. Laskin, että kun ollaan 10 vuotta käytetty, sitten vasta on hankintahinta saatu pois. Eli 10 vuoden jälkeen vasta on edullisempaa kuin entinen lämmitys. Ei varmasti asuta tässä 10 vuoden kuluttua.

Vierailija
27/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sijoitusasunto. Pieni yksiö jostain hyvältä paikalta, vuokraa se. Tulot erilliselle tilille, josta mies ei tiedä. Voit ilmoittaa, että rahat meni. Tai osta matka Japaniin ykkösluokassa ja hyvästä hotellista pari viikkoa, hinta on kuulemma n. 20 000 euroa. Sanot miehelle että menet risteilylle ja sukulaisiin. Palattuasi kerrot mihin menit ja että rahat on nyt loppu.

Millaisen sijoitusasunnon saat 37 000€:lla hyvältä paikalta?????!!!!! Kyllä taitaa täällä pääkaupunkiseudulla olla huonollakin paikalla yksiöt yli 60 000€. Mistään maalta ei kannata ostaa, kun ei saa välttämättä vuokralaista.

Vierailija
28/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieheni saisi perintöä, niin se olisi hänen rahaansa ja hän tosiaankin saisi tehdä rahalla mitä huvittaa, eihän se minun rahaani olisi! Joten miehesi  on kyllä nyt hieman hakoteillä..nyt Ap suu auki ja sanot miten asia on.  Ei kävisi mielessäkään vaatia tuollaista.

Vierailija
29/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on se, joka on perintöä saanut ja minä menen ihan säästöillä/palkkatuloilla. Kun ostettiin taannoin okt, käsiraha otettiin perintörahoista, mutta tehtiin (minun ehdotuksestani) meidän kahden välinen koroton lainasopimus, jonka perusteella maksan hänelle puolet tästä summasta takaisin. En voisi kuvitellakkaan, että mies maksaisi kaikki asumiskustannukset perintörahoistaan, sillä eivät ne sitä varten ole. Tottakai jotkut hankinnat (esim. auto) maksettiin niistä, mutta muuten hän saa kyllä itse päättää, mihin ne rahat käyttää.

Vierailija
30/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia et maksanut asuntolainaa lyhyemmäksi tuolla summalla? Ei kai koskaan ole järkevää tuollaista summaa jättää tilille saatikka tuhlata jonninjoutavaan. Toki jonkun summan voi varata johonkin kivaan, mutta jumpe, eihän se ole miehenkään kannalta järkevää maksaa laskuja perinnöstä ellei ihan hirveän huono talouskriisi ole päällänsä. Asunnon omistuksesta voi vaikka siirtää summaa vastaavan prosenttiosuuden sinun nimiisi. Koko perhe hyötyisi huomattavasti enemmän.

Vierailija
31/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä perintöä ole tarkoitettu juokseviin kuluihin

Tätä en ole ennen tiennytkään. Mihin perinnöksi saatuja varoja on luvallista käyttää? Joudunko vankilaan jos maksan laskuja perintörahoilla?

Vierailija
32/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia et maksanut asuntolainaa lyhyemmäksi tuolla summalla? Ei kai koskaan ole järkevää tuollaista summaa jättää tilille saatikka tuhlata jonninjoutavaan. Toki jonkun summan voi varata johonkin kivaan, mutta jumpe, eihän se ole miehenkään kannalta järkevää maksaa laskuja perinnöstä ellei ihan hirveän huono talouskriisi ole päällänsä. Asunnon omistuksesta voi vaikka siirtää summaa vastaavan prosenttiosuuden sinun nimiisi. Koko perhe hyötyisi huomattavasti enemmän.

En ole Ap, mutta näillä koroilla ei ole mitään järkeä maksaa sitä lainaa hirveitä summia pois. Kannattavampaa on sijoittaa ne rahat.

Vierailija
33/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätittekö matkasta ennen vai jälkeen perinnön? Entä jos miehen auto olisi hajonnut ilman perintöä miten korjaukset olisi sitten maksettu?

Mitä välii sillä on? Taas nippu turhia tarkentavia kysymyksiä, jotka ei liity mihinkään.

Vierailija
34/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä perintöä ole tarkoitettu juokseviin kuluihin

Tätä en ole ennen tiennytkään. Mihin perinnöksi saatuja varoja on luvallista käyttää? Joudunko vankilaan jos maksan laskuja perintörahoilla?

Kyllä jokainen voi käyttää perintönsä ihan mihin tahtoo. Vaikka maksais vuokransa sillä joka kk.

Vierailija
35/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, miehesi on kyllä todellakin törkeä, kun kehtaa vaatia tuollaista. Mutta sinä olet hieman typerä ja saamaton lassukka, kun et tee miehellesi selväksi, ettei ole sinun asiasi käyttää perintörahoja tuollaiseen, mitä olet nyt kertonut. Uskon, että tilanne on hankala, mutta siltikin pallo on nyt sinulla, jos aiot saada tilanteeseen muutosta.

Vierailija
36/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on saanut perintöä, sijoittanut kaiken ja tuotoilla ostelee perheelle joskus kaikkea kivaa omasta tahdostaan, mm. matkoja. Ei tullut mieleenkään vaatia miestä maksamaan tavallisia juoksevia kuluja tai muuten pyytää hänen perintörahojaan.

Vierailija
37/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisonne saisi perintöä ja teillä on pitkä onnellinen avioliitto takana, niin ettekö tosiaan näkisi mitään ongelmaa siinä, että varoja ei käytettäisi lainkaan koko perheen hyväksi?

Ymmärtäisin, jos ap vaikka pikku hiljaa siirtäisi 2000 vuodessa (vai mikä se lahjaveron raja nyt onkaan) lasten nimissä oleville tileille ja siksi rahaa ei saisi käyttää arjen helpottamiseen tai matkusteluun. Mutta avioliitossa kuuluu olla suhteellisen tasainen elintaso, eli ei ole myöskään reilua, että ap on selvästi varakkaampi ja käyttää kaikki rahat itseensä eikä edes osaa perheelle yhteisesti. Käytetäänhän palkkatulotkin perheeseen (osan toki voi säästää itselleen), niin miksei rahoja, joiden eteen ei ole edes tehty mitään? Ja nyt siis kyse onnellisesta perheestä, jos ollaan jo avioeron partaalla niin ei toki siinä vaiheessa aleta toisen elämää helpottamaan.

On kyllä outoa, että ap:n mies joutuisi säästämään palkastaan niukistelemalla osuutensa matkusteluun samalla, kun ap ottaa rahan noin vain tililtään. Voisi ap nyt edes vähän jelpata puolisoaan, esim 5000 euron matka, ap maksaa 3500 ja mies loput jne.

Mutta mies toki tekee väärin siinä, että olettaa ilman sopimista voivansa käyttää ap:n perintöä.

Nyt istutte saman pöydän ääreen ja käytte läpi paljonko kustannat enemmän, koska olet varakkaampi puoliso. Esim 50 000 euron perinnöstä 20 000 käytetään pikkuhiljaa vuosien aikana perheen yhteiseksi hyväksi ja 30 000 sijoitetaan säästöön pahan päivän varalle.

Vierailija
38/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisen sijoitusasunnon saat 37 000€:lla hyvältä paikalta?????!!!!! Kyllä taitaa täällä pääkaupunkiseudulla olla huonollakin paikalla yksiöt yli 60 000€. Mistään maalta ei kannata ostaa, kun ei saa välttämättä vuokralaista.

On muitakin vaihtoehtoja kuin pääkaupunkiseutu ja muuttotappiomaaseutu, tuossakin naapurissa on maalaiskunta, jonka työpaikkaomavaraisuus on paljon yli 100%, useita suuria työnantajia ja pulaa asunnoista, uusia taas rakennetaan. Siispä perintö ja halpaa lainaa lisäksi kuten joku jo kirjoitti, niin saatavissa kohtuullinen tai jopa hyvä vuokratuotto ja varallisuus turvassa.

Mihin mieheltä säästyneet rahat ovat oikein menneet koska ei autonkorjaukseenkaan ollut varaa, vaikka sinä maksoin remonttilainasta hänenkin osuutensa ja lomamatkankin? Löysään rahankäyttöön? Hänenhän tässä pitää ryhdistäytyä ennen kuin SINUN perintään on mennyt!928

Tuliko perintö suoraan vai oliko testamentissa avio-oikeuden poissulkeva ehto? Jos ehto on, olet toki edelleen elatusvelvollinen puolisoosi nähden, mutta vasta jos hän itse ei kykene elatustaan hankkimaan ja siitähän teillä ei ole kyse.

Vierailija
39/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän toista mieltä kuin enemmistö. Yhteinen talous, yhteiset rahat. Mitä sitten, jos se on perintörahaa? Jos voitan lotossa, käytän sen perheen hyväksi. Perintöä ei ole tiedossa enää kummallekaan meistä, mutta jos olisi, ilman muuta sillä maksettaisiin vaikka perheen lomamatka tai lyhennettäisiin lainoja.

Vierailija
40/100 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on saanut perintöä, sijoittanut kaiken ja tuotoilla ostelee perheelle joskus kaikkea kivaa omasta tahdostaan, mm. matkoja. Ei tullut mieleenkään vaatia miestä maksamaan tavallisia juoksevia kuluja tai muuten pyytää hänen perintörahojaan.

Matkoja? Kuinka tuo mielestäsi poikkeaa ap:n tilanteesta? On ostettu matkoja ja kotitalouden menoihin pistetty rahaa. Entä jos jäisit työttömäksi? Eikö mies perintöään voisi käyttää elatukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan