Perintö ja laskujen maksaminen avioliitossa
Ollaan nelikymppinen pariskunta, kaksi lasta, kaksi autoa ja iso omakotitalo. Aiemmin maksettiin miehen kanssa kaikki yhteiset laskut puoliksi. Viime talvena sain perintöä 55 000 ja sen jälkeen olenkin saanut maksella yksin lomamatkat, lämmityskulut, veden, sähkökulut, remonttilainan, lasten kulut. Mies ostaa ruokaa suunnilleen yhtä paljon kuin minäkin ja asuntolainaa lyhennetään puoliksi. Olen sanonut, että ei kaikki laskut kuulu minun maksaa, mutta miehen mielestä voin mainiosti maksaa, kun olen rikkaampi. Kun hän osti keväällä autoonsa uudet kesärenkaat ja kirjautti autoa tonnilla, hän ilmoitti, ettei siinä kuussa jäänyt lainkaan rahaa ja minä voinkin hoitaa kaikki menot. Katsoin äsken, että perintöä on tilillä 37000. Onko oikein ja kohtuullista, että toinen vastaa enimmäkseen yhteisistä laskuista, koska sai perinnön? Nehän on minun vanhempieni minulle jättämiä rahoja!
Kommentit (100)
Vaikea sanoa, kun meillä rahat on yhteisiä. Mutta ei olisi tarvetta syödä perintöä. Sillä voisi ostaa jotain
Entiseen malliin jaatte kulunne kuten ennenkin paitsi sulla on nyt 37 000€, jonka jemmaat pois miehen ulottuvilta etkä suostu maksamaan "ylimääräisiä" laskuja ja menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, kun meillä rahat on yhteisiä. Mutta ei olisi tarvetta syödä perintöä. Sillä voisi ostaa jotain
Vaikka rahat olisi yhteisiä, ei yhden rahoilla ole tarkoitus maksaa kaikkea. Esim. lasten elatusvelvoite on molemmilla vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka rahat olisi yhteisiä, ei yhden rahoilla ole tarkoitus maksaa kaikkea. Esim. lasten elatusvelvoite on molemmilla vanhemmilla.
Kun ei ole yhden rahoja. Tilit on yhteiset
Perintö on vähän kuin säästöt eikä niihin kosketa sen takia, että saadaan normaali arki toimimaan.
Mä lopettaisin Ap:na perintöni käyttämisen tohon paikkaan. Jos mies päästäis sähköt kateuksissaan katkeamaan, ni sitten ois entinen mies.
Ei sitä perintöä ole tarkoitettu juokseviin kuluihin ellette ole kusessa ilman sitä. Mutta onhan tuosta mennyt varmasti muutakin koska noin vähän jäljellä. Itse sain 2 vuotta sitten ylimääräistä käteistä parikymmentä tuhatta käyttötilille ja puolet vielä jäljellä.
Olen huomannut, että toisten on aina kevyempi tuhlata rahaa kuin sen omistajan. Tässäon nyt käynyt niin, että mies kokee tuon rahan yhteiseksi hassattavaksi lottovoitoksi.
Vierailija kirjoitti:
Entiseen malliin jaatte kulunne kuten ennenkin paitsi sulla on nyt 37 000€, jonka jemmaat pois miehen ulottuvilta etkä suostu maksamaan "ylimääräisiä" laskuja ja menoja.
Eihän niistä rahoista ole sitten hyötyä kenellekään, jos jättää makaamaan pankkiin. Ja toiseksi: jos rahaa oli 55 t ja nyt 37 t, niitä on varmaan tarvittu käyttöön. Tuskinpa mies on säästänyt omalle tililleen 18 t euroa.
Miten oot reilussa puolessa vuodessa saanut käytettyä kuluihin 18000 euroa? Tai siis enemmänkin, kun kerran tienaat varmaan saman, kuin ennenkin. Eli oman palkkasi lisäksi, oot käyttänyt 18000 euroa perinnöstä.Miten ennen selvisitte? Tienaatteko molemmat, kuten ennenkin, vai onko tulot muuttuneet?
Olisitteko menneet matkalle ilman perintöä
Remonttilainaa lyhennetty vaimokseni kokonaan pois?
Perintö säästöön ja päätösvalta käytöstä ap:lle. Avioliitossakin molemmilla on oma omaisuus, et voi myydä toisen autoa tai käyttää toisen perintöä ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Perintö on vähän kuin säästöt eikä niihin kosketa sen takia, että saadaan normaali arki toimimaan.
Mä lopettaisin Ap:na perintöni käyttämisen tohon paikkaan. Jos mies päästäis sähköt kateuksissaan katkeamaan, ni sitten ois entinen mies.
Se on kyllä maailman typerintä että maakutettaisiin kymmeniä tuhansia tilillä ja elettäisiin samaan aikaan köyhyydessä ja annettaisiin mennä laskujen perintään jne.
Ilmeisesti ap perheineen elää yli varojensa, jos perintöä on huvennut juokseviin menoihin noinkin paljon. Vai olisiko sitten kuitenkin tehty pitkäaikaisia hankintoja, joihin ei olisi ollut muuten varaa (huonekaluja, eletroniikkaa jne.)?
Jos tuntuu siltä että puoliso yrittää saada perinnön tuhlatuksi, niin ehkä kannattaisi sijoittaa se johonkin, josta saisi tuloja, mutta pääoma olisi tallessa (osakkeisiin tai sijoitusasunto tms.). Tai sitten voisi ehkä sijoittaa omaan asumiseen, niin että kuukausikulut laskisi jatkossa tms.
Vierailija kirjoitti:
Miten oot reilussa puolessa vuodessa saanut käytettyä kuluihin 18000 euroa? Tai siis enemmänkin, kun kerran tienaat varmaan saman, kuin ennenkin. Eli oman palkkasi lisäksi, oot käyttänyt 18000 euroa perinnöstä.Miten ennen selvisitte? Tienaatteko molemmat, kuten ennenkin, vai onko tulot muuttuneet?
Remonttilainaa noin 8500€, sen maksoin pois. Lomamatka 4500€. Kun matka varattiin, mies sanoi, että maksetaan puoliksi. Ei ole hänen osuuttaan näkynyt. Kaikki muut rahat ovat menneet normaaleihin kuluihin. Ennen perintöä palkkarahat riitti, kun maksettiin puoliksi.
-ap
Mies on kateellinen. Teidän pitää katkaista tilanne ennen kuin rahat on heitetty turhaan taivaan tuuliin. Antaisiko mies yhtä hövelisti oman perintönsä ap:n haltuun?
Mikä lämmitys teillä on talossa? Jos vaikka sijoitat loppurahoja maalämpöön? Jatkossa teillä on halvemmat lämmityskulut ja raha katoaa tililtä miestä polttelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remonttilainaa noin 8500€, sen maksoin pois. Lomamatka 4500€. Kun matka varattiin, mies sanoi, että maksetaan puoliksi. Ei ole hänen osuuttaan näkynyt. Kaikki muut rahat ovat menneet normaaleihin kuluihin. Ennen perintöä palkkarahat riitti, kun maksettiin puoliksi.
-ap
Eli sun perinnöstä on mennyt lainan ja lomamatkan lisäksi vajaa tonni kuussa elinkustannuksiin? Vai onko tullut tehtyä pikkuhankintoja (huonekaluja tms.)? Aika heplostihan tuollaisen tonnin kuussa saa menemään jos on löysää rahaa, kun käydään vähän enemmän ulkona syömässä ja tehdään vähän herkemmin heräteostoksia kaupassa. Teillä se voi tietty olla niin että mies on nyt tehnyt näitä pikkuhankintoja ja sinulle jäänyt elinkustannukset.
Voisiko ajatella niin että nyt ole käyttänyt perinnöstä peheen elatukseen aika suuren siivun ja lopun voisit sijoittaa johonkin josta tulee tuottoa tai josta on pidempiaikaista iloa perheelle tai sinulle itsellesi? Miehelle voit sanoa että et halua käyttää perintöä siihen että elätte pari vuotta yli tulojenne, se on aika ankea tilanne kun rahat loppuu ja joutuu luopumaan asioista joihin on jo ehtinyt tottua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lämmitys teillä on talossa? Jos vaikka sijoitat loppurahoja maalämpöön? Jatkossa teillä on halvemmat lämmityskulut ja raha katoaa tililtä miestä polttelemasta.
Ai tuohon tuli heti pelkkää miinuspeukkua.
Kannattaa sitten varmaan ostaa joku aivan v*tun kallis laukku.
Suosittelen sellaista, että sijoitat nuo loppurahat johonkin varmaan asiaan. Käytä vaikka alkupääomana yksiöön ja loput otat lainana. Laitatte sen vuokralle ja saatte joskus siitä ekstraa, kun laina on maksettu. Muuten käy pian niin, että koko perintö on kulutettu ja molemmat olette tottuneet leveämpään kulutustyyliin, mutta enää ei olekkaan varaa siihen.
Pidä puolesi. Jos haluat yhtään rahaa säästyvän, niin siirtäisin ne ainakin omalle tilille. Kuka hullu muuten pitää pelkästään yhteistä tiliä?
se maksaa kenen lasku on
yhteiset laskut maksetaan puoliksi
tässä ei ole mitään epäselvää