Kesäloma pilalla jo ennen alkua
Minulla ja avomiehellä alkaisi maanantaina yhteinen 2 vko kesäloma. Minä olen ollut lomalla jo tämän viikon, miehen loma alkaa vasta nyt. Piti mökkeillä ja käväistä jossain lyhyellä kaupunkilomalla, kaikenlaista oli puhuttu ja odotin innolla yhteistä aikaa. Tänään anoppi oli soittanut miehelle, että appi on loukannut kätensä, joutunut sairaalaan ja tarvitsevat maatilalla apua. Ja mies lupaa samantien, minulta kysymättä. Oli marssinut pomon puheille ja pyytänyt huomisen palkatonta vapaata. Töistä tultuaan pakkasi auton ja ihmetteli, miksi en ole lähdössä mukaan, kun kerran olen lomalla. Mies ei suostunut ymmärtämään, että meillä oli ihan toisenlaiset lomasuunnitelmat, ei mitään lehmänpaskanhajuista kaksiviikkoista miehen lapsuudenaikaisessa vinttikamarissa. Intti vain, että totta kai perhettä autetaan, mutta ei suostu ymmärtämään, että minä ja hän olemme se perhe, ei äitinsä.
En mennyt mukaan ja taidan ottaa äkkilähdön minne tahansa. Soitelkoot perään, en vastaa.
Kommentit (79)
Ootpa AP ilkeän oloinen ihminen, oikein sydäntä kouraisi lukea tuo viestisi. Miehesi sen sijaan vaikuttaa lämminsydämmiseltä ja järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikast ihana mies, ahkera ja rakastava ja sitoutunut ja vastuullinen. Siitä saa vielä joku fiksu nainen hyvän miehen kunhan se pääsee aapeestä eroon.
Voi olla. Toisaalta voi myös olla, ettet sinäkään ilakoisi, kun mies hyppäisi vanhempien pyynnöstä tilalle aina ja heti, sinusta ja suunnitelmistanne välittämättä. Lapsuudenkaverit kutsuttu viikonlopuksi, sulla tärkeä työmatka ja lapsenhoito järjestettävä, yhteinen ja pitkään odotettu lomamatka tai keittiöremontti meneillään. Ei väliä, heti olisi hypättävä kun äiti tai isä kutsuu. Saattaisi ruveta mietityttämään, että joskus voisi olla vähemmänkin sitoutunut ja vastuullinen.
Siinä vaiheessa kun oma vanhempi joutuu sairaalaan ja maatilan työt uhkaa jäädä seisomaan, sinne todellakin hypätään auttamaan, vaikka miten menisi lomasuunnitelmat mönkään ja lapsuudenkaverit eivät pääsisikään siksi viikonlopuksi kylään. Tuolloin kyseessä on poikkeuksellinen hätätilanne, ei mikään vanhempien pillin mukaan hyppiminen mitä pienimmästäkin syystä.
Pari vuotta sitten minun appeni sai sairauskohtauksen ja joutui sairaalaan. Me asumme 500 kilometrin päässä heiltä ja mieheni lähti samana iltapäivänä äitinsä tueksi. Se oli keskiviikko ja minä lähdin itse junalla perässä heti perjantaina kun töistä pääsin. Ja heillä ei ole edes maatilaa. Ainoat syyt miksi sinne mentiin, oli olla hädän hetkellä apen ja anopin tukena.
Eipä ole mulle tullut mieleenkään ajatella, että mieheni on aina heti hypättävä kun isi ja äiti keksivät kutsua. Huomattavasti huonompana vaihtoehtona pitäisin sitä, että hän ei hätätilanteessa hyppäisi vanhempiaan auttamaan.
Jos mun mies olisi silloin, kun äitinsä tarvitsi apua, jättänyt hänet oman onnensa nojaan ja lähtenyt mun kanssa lomalle, olisi entinen mies. Me peruimme viime kesänä kaikki lomat. Nyt äitinsä lepää muistolehdossa ja tänä kesänä me ehdimme hyvin lomailla.
Joku sanoi, että miehellä pitäisi olla vaimona maatilan tytär. Minä olen maatilan tytär eikä olisi tullut mieleenkään ottaa mieheksi maajussia ja ruveta sen kanssa kantturoita paimentamaan.
Ymmärrän ap:tä täysin.
Jos lasten kanssa tulee ennakoimaton tilanne esim. rahan tai hoidon suhteen, aina ollaan huutamassa "tätä sinun olisi pitänyt ajatella jo ennen kuin hankit lapsia". Samaa voi sanoa nyt noille: tätä teidän olisi pitänyt ajatella jo ennen kuin hankitte lehmiä. Jollei niitä pysty hoitamaan, niin sitten lahtipenkkiin.
Eikä sieltä mitään perintöä tule, joten ihan turha mielistellä senkään takia.
Vierailija kirjoitti:
Tuon on hyvin suomalaisuutta. Yhteisöllisyys puuttuu ja perhe käsitys on kapea.
Viisastelusi näyttäisi paremmalta, jos opettelisit oikeinkirjoituksen.
Minä ymmärrän ap:ta. Eihän se maatila ole ap:n miehen työpaikka, vaan hänen vanhempiensa ja miehellä on oma työnsä. Ei muihinkaan työpaikkoihin hälytetä sukulaisia tuuraamaan sairastuneita, kyllä maatalousyrittäjänkin täytyy olla jotenkin muuten varautunut tällaisiin tilanteisiin. Läheltä seuranneena en kyllä ikinä ottaisi maatalonpoikaa mieheksi; koko ajan täytyy käydä kotitilalla puuhastelemassa palkkatyön lisäksi, kun joskus saattaa saada osan siitä perintönä. Ja arvatkaas kuka hoitaa kodin ja lapset? Mutta mitään hyötyä tästä perinnöstähän ei voi koskaan olla, koska maatalous ei enää ainakaan maajussien mielestä kannata:)
Kai te jo ymmärsitte, että tämäkin aloitus lähti sieltä Porvoosta?? Eihän hommat noin vain enää toimi..
Tai vaikka toimisikin, niin sitten siihenkin on osattu varautua eli juuri se ap:n mies on se varahenkilöstö sinne maatilalle. Ja siitä on varmasti etukäteen puhuttu.
Kun nämä nykyajan maatilat eivät enää mitään nyrkkipajoja ole tai sitten aloittajan anoppila on tyyliin kymmenen lehmää ja tonkka. Ei niihin noin vain hypätä hommiin, vaan vaatii melkoista osaamista koko ajan.
Jos ap on nyt huijaamalla huijattu suhteeseen maatilan kasvatin kanssa niin siinä on kyllä sitten eron paikka, mutta sellaista se on..joskus ei ymmärrä ennen kuin se kohdalle osuu.
Joku tuolla sanoi että maatilalla voi tehdä töitä omaan tahtiin :D kyllä joo, kun menee puolijuoksua joka paikkaan, varautuu siihen että mikään homma ei todennäköisesti onnistu niinkuin sen teoriassa ajattelee ja viis välittää mikä säätila on menossa. Rehut voi ihan hyvin tehdä vaikka vesisateessa jne.
Eilen aamulla mies lähti töihin ennen aamu kuutta, oli tullut kotiin 1 jälkeen yöllä. Tälläisiä päiviä on 5 viikosta, loput 2 yleensä joko lyhyempiä tai pidempiä. Minä ruokin ja hoidin elukat joten mitä lie mies tehny jonniin joutavaa tuolla välillä ihan omaan tahtiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi pitänyt mielestäni jutella ensin yhdessä, mutta että miten saadaan sekä yhteinen loma että äidin auttaminen toimimaan. Eli saisitte sekä lomaa ja tietty auttaisitte miehesi vanhempia jos välit muutenkin hyvät. Kumpikin toimivat teistä nyt itsekkäästi ajatellen vain omaa napaansa. Ottakaa katse pois omasta navasta ja jutelkaa miten molemmilla olisi hyvä olla.
No mies ei todellakaan toiminut itsekkäästi vain omaa napaansa ajatellen, vaan aivan päinvastoin. Hän ajatteli vanhempiaan ja oli valmis auttamaan, koska vanhemmat olivat avun tarpeessa. Olisiko tilan eläimet pitänyt jättää hoitamatta, että itsekä ap pääsee kaupunkilomalle? Ei kai appi tahallaan loukannut itseään.
Kyllä toimi, sillä parisuhteessa on huomioitava kaikki osapuolet eikä vanhemmat voi olettaa, että lapset hoitavat automaattisesti kesän maatilaa ja vanhempia sairaustapauksissa jos näin ei ole etukäteen sovittu!! Ymmärrän hyvin, että akuuttihätään riennetään pariksi päiväksi, jolloin sinä aikana saadaan suunniteltua miten ja kuka tulee avuksi tilalle! Jos tällaista apua on vsnhempien kanssa etukäteen sovittu, että riennetään totta kai automaattisesti koko kesän avuksi niin parisuhteessa toisen osapuolen on oltava jo alussa tietoinen asiasta. On myös ap:ta itsekästä olettaa, että tässä tapauksessa pitävät kokonaan loman niin kuin suunnittelivat.
Miehesi toimii vastuullisesti. Sinä et.
Ja tänään sama aloitus samalla alkutekstillä, 8 vuotta myöhemmin.
"Loma suunnitelmat meni prölinäksi " niin taisi otsikko olla. Plörinä oli kuitenkin väärin kirjoitettu ja lomasuunnitelma yhdyssana
Ap onko mies perustellut käytöstään?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi pitänyt mielestäni jutella ensin yhdessä, mutta että miten saadaan sekä yhteinen loma että äidin auttaminen toimimaan. Eli saisitte sekä lomaa ja tietty auttaisitte miehesi vanhempia jos välit muutenkin hyvät. Kumpikin toimivat teistä nyt itsekkäästi ajatellen vain omaa napaansa. Ottakaa katse pois omasta navasta ja jutelkaa miten molemmilla olisi hyvä olla.
Eihän mies tuossa ajatellut mitenkään itsekkäästi, päinvastoin.
Älkää auttako vanhempianne ja kieltäytykää myös ehdottomasti sitten perinnöstä myös.
Vierailija kirjoitti:
Et menisi paikalle, jos vanhempasi sairastuisi?
Sehän on tietenkin eri asia. Sinä välität vanhemmistasi, mutta mies ei ole päässyt irti äidistään eli on läheisriippuvainen mammanpoika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et menisi paikalle, jos vanhempasi sairastuisi?
Sehän on tietenkin eri asia. Sinä välität vanhemmistasi, mutta mies ei ole päässyt irti äidistään eli on läheisriippuvainen mammanpoika.
Hyi en ikinä ottaisi mammanpoikaa!!!
Lady Helsingistä
Mun mielestä mies ei tehnyt mitään väärää. Maatilalla työt eivät voi yksinkertaisesti odottaa. Mies on fiksu, koska on valmis auttamaan yllättävässä tilanteessa.
AP, väitätkö, että sun kaupunkiloma on tärkeämpi kuin puolisosi vanhemmat hädän hetkellä?!
Vai kiukuttaako se, että mies ei kysynyt näennäisesti sun mielipidettä?
Yllätyksiä sattuu ja sitä varten perhe on, että autetaan puolin ja toisin. Heh he, vai kaupunkiloman pitäisi olla miehellesi nyt tärkeämpää... Jatka vain tuota kiukkuilua, niin miehesi väsyy ja löytää uuden - sympaattisen kumppanin!
Tämä ei tainnut olla ensimmäinen kerta, kun valitat maallemenosta ja lannanhajusta? Luulen sen olevan yksi syy siihen miksei mies kysynyt sinulta näennäistä mielipidettä.