Kesäloma pilalla jo ennen alkua
Minulla ja avomiehellä alkaisi maanantaina yhteinen 2 vko kesäloma. Minä olen ollut lomalla jo tämän viikon, miehen loma alkaa vasta nyt. Piti mökkeillä ja käväistä jossain lyhyellä kaupunkilomalla, kaikenlaista oli puhuttu ja odotin innolla yhteistä aikaa. Tänään anoppi oli soittanut miehelle, että appi on loukannut kätensä, joutunut sairaalaan ja tarvitsevat maatilalla apua. Ja mies lupaa samantien, minulta kysymättä. Oli marssinut pomon puheille ja pyytänyt huomisen palkatonta vapaata. Töistä tultuaan pakkasi auton ja ihmetteli, miksi en ole lähdössä mukaan, kun kerran olen lomalla. Mies ei suostunut ymmärtämään, että meillä oli ihan toisenlaiset lomasuunnitelmat, ei mitään lehmänpaskanhajuista kaksiviikkoista miehen lapsuudenaikaisessa vinttikamarissa. Intti vain, että totta kai perhettä autetaan, mutta ei suostu ymmärtämään, että minä ja hän olemme se perhe, ei äitinsä.
En mennyt mukaan ja taidan ottaa äkkilähdön minne tahansa. Soitelkoot perään, en vastaa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi pitänyt mielestäni jutella ensin yhdessä, mutta että miten saadaan sekä yhteinen loma että äidin auttaminen toimimaan. Eli saisitte sekä lomaa ja tietty auttaisitte miehesi vanhempia jos välit muutenkin hyvät. Kumpikin toimivat teistä nyt itsekkäästi ajatellen vain omaa napaansa. Ottakaa katse pois omasta navasta ja jutelkaa miten molemmilla olisi hyvä olla.
Mies väitti, että lomittajaa ei saa ja jos ei mene apuun, tulee eläinlääkäri ja saavat syytteen eläinrääkkäyksestä, kun ei navetassa ole ruokaa ja juomaa eikä ole lypsetty. Mies kehtasi vielä sanoa, että otanko minä vastuulleni sen, että eläimet kärsivät ihan kuin olisi minun vikani, että eivät osaa järjestää asioitaan. Kysyin, mitä tekisivät, jos miehellä ei olisi lomaa ja mies sanoi, että hän olisi ottanut palkatonta vaikka koko kuukauden, esimies kun on kuulemma ymmärtäväisempi kuin minä.
Eikä se ole soitellut koko iltana.
ap
Sinulla on oikea mies eikä ruikuttava pikkupoika. Itse olet vähän saamassa.... Autatko omia vanhempiasi, jos tarvitsevat apua ajankohdasta välittämättä. Ihmettelen sinua suuresti. Autoimme appivanhempia useita vuosia ympäri vuoden, käyden töissä.
Entä jollei olisi ollut poikaa? Tai poika olisi asunut maapallon toisella puolella? Kenet sitten olisi hälytetty apuun?
Tässähän sitä mennään taas kerran. Parisuhteessa "meidän lomasuunitelmat" ovat käytännösä AINA naisen lomasuunnitelmia. Itse sain vasta 18 vuoden jälkeen päättää kesäloman kuviot viime kesänä, lapsia ollut siitä ajasta 12 vuotta. Ja kumma juttu, kesäloman jälkeen lapset sanoivat "paras kesälomareissu koskaan". Ihan vain siksi että isi sai päättää, 3 viikkoa Pohjoiskalotilla pitkin poikin...
jos et ole provo -niinkuin bensan heittämisestä tämän ketjun liekkeihin voi päätellä- olet idiootti. Tai sitten oikeassa elämässö roolit ovat päälaellaan ja sinä ryntäsit auttamaan ja miehesi reagoi kuin ketjun ap. Niin tai näin; se, joka lähti maatilalle auttamaan on se fiksu yksilö
Onneksi minulla ei ole noin typerää miniää..
No, ensinnäkin elukoille tulee vesi eteen, ei sitä tarvi roudata mistään..ja ruokaakin ja muutakin. Ja lomittajan todellakin saa jos on hätä, mutta jos eläimiä ei ole riittävästi joutuu sen sitten kokonaan maksamaan, että voipi olla todella kallista elukan pitoa.
Tämä aloitus haiseen niin Porvoolta, etten jaksa nyt koko maatilan elämää tähän nykästä..tietysti heinänteko tästä aloituksesta unohtu kokonaan..ja puinti.
Onpas hyvä että mies otti ja pääsi eroon sinusta
Kerrotko vähän tarkemmin minne päin Suomea miehesi menee / meni? Voisin käydä nappaamassa itselleni kunnon miehen pois kuljeksimasta, kun et osaa arvostaa. Voisi olla vähän niinku win-win-win-tilanne.
Vierailija kirjoitti:
No, ensinnäkin elukoille tulee vesi eteen, ei sitä tarvi roudata mistään..ja ruokaakin ja muutakin. Ja lomittajan todellakin saa jos on hätä, mutta jos eläimiä ei ole riittävästi joutuu sen sitten kokonaan maksamaan, että voipi olla todella kallista elukan pitoa.
Tämä aloitus haiseen niin Porvoolta, etten jaksa nyt koko maatilan elämää tähän nykästä..tietysti heinänteko tästä aloituksesta unohtu kokonaan..ja puinti.
Ei sitä lomittajaa todellakaan saa, jos siellä tilalla on edes yksi, joka kykenee jotenkin työt hoitamaan. Ja jos lypsäviä on vaikka 120 (aika normaali määrä nykypäivänä), niin navetassa ei kuitenkaan yksin pärjää. Käytännössä naapurit auttelevat toisiaan, mutta sen varaan ei voi laskea.
Meille ei saatu lomittajaa viime kesänä, kun teloin jalkani. Ilmoitettiin, että lomittaja on varattu meille 2 vko elokuussa, ei se kesäkuussa voi tulla. Asia sillä selvä. Näin siksi, että alueella oli samaan aikaan 3 emäntää äitiyslomalla eikä lomituspalvelussa ollut enää yhtää kapasiteettia.
Vierailija kirjoitti:
Entä jollei olisi ollut poikaa? Tai poika olisi asunut maapallon toisella puolella? Kenet sitten olisi hälytetty apuun?
Mitenkäs tämä liittyy tilanteeseen? Tilanne on nyt se mikä on ja pojalla on mahdollisuus auttaa vanhempiaan. Turha spekuloida olemattomalla tilanteella.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, jaksaisitteko te kaikki lähteä kauan kaivatulla kesälomalla maatilalle lomittajaksi? Itse en jaksaisi. Ja, oon auttanut läheisiäni lukuisia tunteja. Aina ei vaan voimat riitä muitten auttamiseen, niin kivaa kun se olisikaan.
-ohis
En välttämättä jaksaisi koko lomaksi, myönnetään. Siksi ajaksi ilman muuta, että asiat saataisiin järjestymään jollain muulla tavalla. Tai sitten mies hoitaisi tilan ja itse olisin siellä osan ajasta ja osan ajasta tekisin jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi pitänyt mielestäni jutella ensin yhdessä, mutta että miten saadaan sekä yhteinen loma että äidin auttaminen toimimaan. Eli saisitte sekä lomaa ja tietty auttaisitte miehesi vanhempia jos välit muutenkin hyvät. Kumpikin toimivat teistä nyt itsekkäästi ajatellen vain omaa napaansa. Ottakaa katse pois omasta navasta ja jutelkaa miten molemmilla olisi hyvä olla.
Mies väitti, että lomittajaa ei saa ja jos ei mene apuun, tulee eläinlääkäri ja saavat syytteen eläinrääkkäyksestä, kun ei navetassa ole ruokaa ja juomaa eikä ole lypsetty. Mies kehtasi vielä sanoa, että otanko minä vastuulleni sen, että eläimet kärsivät ihan kuin olisi minun vikani, että eivät osaa järjestää asioitaan. Kysyin, mitä tekisivät, jos miehellä ei olisi lomaa ja mies sanoi, että hän olisi ottanut palkatonta vaikka koko kuukauden, esimies kun on kuulemma ymmärtäväisempi kuin minä.
Eikä se ole soitellut koko iltana.
ap
Lomittajia ei taida kovin helposti saada, mutta eikö anoppi osaa tehdä siellä mitään?
Aikast ihana mies, ahkera ja rakastava ja sitoutunut ja vastuullinen. Siitä saa vielä joku fiksu nainen hyvän miehen kunhan se pääsee aapeestä eroon.
Ota nyt ap se pää pois perseestäsi, tai pieraise edes, että aivot vähän tuulettuisi.
Täällä monet ihmettelevt, eikö ap auttaisi omia vanhempiaan vastaavassa tilanteessa. Olisi hyvä muistaa, ettei kaikilla ole ollut onnellista lapsuutta ja normaaleita vanhempia, joita auttelee mielellään tai edes velvollisuudesta.
Mielestäni ap:n suhde ei kuulosta hyvältä, miehen olisi pitänyt sopia asiasta ap:n kanssa ja järjestää myös yhteistä aikaa. Jos vanhemmilla todella on maatilan työt, sinne saa kyllä yhteiskunnakin apua, ja samoin jos anoppi ei pysty appea auttamaan, on kodinhoitoapua saatava. Näen tuossa sellaisen kuvion, että ap saa jatkossakin jäädä aina yksin, kun mies hyppää ilmaisena piikana vanhemmilleen. Eikä siinä sinänsä mitään, mutta kukaan ei jaksa olla sellaisen ihmisen kanssa, joka on vanhempiensa talutusnuorassa koko ajan. Mitä järkeä on olla yhdessä, jos ei sitten olla yhdessä?
Ymmärtäisin kyllä, että miehen pitäisi mennä auttamaan vanhempiaan hätätilanteessa. En kuitenkaan hyväksyisi sitä, että minut ja yhteiset aikaisemmat suunnitelmat hylättäisiin noin vain, ilman keskustelua, olankohautuksella. Kyllä miehen pitäisi suoraselkäisesti selittää tilanne, ja sitten kysyä, mitä minä haluaisin tehdä tilanteessa. Velvollisuudet on hoidettava kyllä, mutta niiden varjolla ei saa jyrätä läheisiään.
Sikäli ymmärrän aloittajaa, ja että hän tuntee itsensä hylätyksi ja kaltoin kohdelluksi.
Pidä muutaman päivän rauhoittumisvapaa, ja kerro sen jälkeen rauhallisesti miehelle, mikä hänen käytöksessään sinua loukkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lomittajaa todellakaan saa, jos siellä tilalla on edes yksi, joka kykenee jotenkin työt hoitamaan. Ja jos lypsäviä on vaikka 120 (aika normaali määrä nykypäivänä), niin navetassa ei kuitenkaan yksin pärjää. Käytännössä naapurit auttelevat toisiaan, mutta sen varaan ei voi laskea.
Meille ei saatu lomittajaa viime kesänä, kun teloin jalkani. Ilmoitettiin, että lomittaja on varattu meille 2 vko elokuussa, ei se kesäkuussa voi tulla. Asia sillä selvä. Näin siksi, että alueella oli samaan aikaan 3 emäntää äitiyslomalla eikä lomituspalvelussa ollut enää yhtää kapasiteettia.
Nyt menee vääntämiseksi, mutta entisenä lomittajana ja emäntänä, nykyiselläänkin, voin kertoa, että lomatoimisto menetteli väärin teitä kohtaan.
Jos ja kun sinulla on oikeus lomittajaan on se, vaikka kiven silmästä kaivettava jos eläimiä uhkaa heitteille jättö. Jos lomatoimi ei omatoimisesti lomittajaa etsi, voi läänineläinlääkärin huutaa avuksi. Minä takaan ja alleviivaan, että lomittaja löytyy. Tätä keinoa tilat harvemmin käyttää, mutta se on olemassa. Eläinten hoidotta jättäminen sairauden tai muun kykenemättömyyden takia on rangaistava teko ja tässä tapauksessa lomatoimenjohtajan virka on sitten se mikä käryää.
Kannattaa olla tiukka ja hakea tilanteeseen apua eläinlääkäriltä jos ei muuten homma tule selväksi.. vastuuhan on aina omistajalla, mutta lomatoimi on karjanomistajan tueksi perustettu ja sen pitää sitä myös hädän hetkellä olla.
Ei se ole talutusnuorassa olemista, jos auttaa vanhempia, se olisi jos mies jättäisi vanhemmat pulaan ap:n vuoksi. En voi uskoa, että ap ei vastaa, auttaisiko hän omia vanhempiaan enkä ymmärrä hänen itsekkyyttä. Tulevaisuudessa uskon, että mies jatkaa tilanhoitoa, ellei ap:n kanssa niin jonkun hänelle sopivamman kanssa, vaikka naapurin tytön, joka ymmärtää maalaiselämää.
Miehen olisi pitänyt jutella sun kanssa ensin ennen kuin lupautui menemään, koska teillä oli jo voimassa olevia yhteisiä suunnitelmia. Juteltuanne olisitte sopineet asiasta niin, että molemmilla hyvä mieli. Tyyliin, että kuinka monta päivää siellä ollaan, voisiko mies jeesailla pari päivää ja joku toinen vaikka sitten muun ajan jne. Voisiko tämän keskustelun käydä nyt vielä jälkeen päin? Jos mies vaikka tulisi parin päivän päästä takaisin ja ehtisitte viettää yhteistä lomaa vielä hyvin? Jos meinaa todella olla siellä koko kaksi viikkoa, niin ota sitten äkkilähtö jonnekin ja nauti sinä edes lomastasi!
Menisin sinne maatilalle ja jäisin sinne. Niin miehesikin tekee, kun se aika koittaa. Valmistaudu siihen. Nyt kiireesti miehen mukaan tilalle töitä opettelemaan tulevaisuuttanne varten.