Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella huolestunut 13-vuotiaan tyttäreni painosta

Vierailija
30.06.2016 |

Tyttö on siis melko lyhyt ikäisekseen, 149 cm (tosin minulla on alle 10 cm pituuseroa hänen kanssaan, lyhyys taitaa kulkea perheessä), mutta painaa todella vähän! Hän on siis hyvin pahasti alipainoinen, sillä painoa on ainoastaan 27 kg! Laskin juuri painoindeksin, ja ilmeisesti tytön BMI on 13.3, eli hyvin pahasti alipainoinen.

Tytöllä ei ole syömishäiriötä, vaan aterioilla syö samaa ruokaa kuin me muutkin (eikä mene heti oksentamaan vessaan sen jälkeen), ja tykkää myös karkeista, sipseistä ja limsasta, ja ostelee niitäkin melko usein.

Perheessämme on minun ja tytön lisäksi mieheni eli tytön isä, 12-vuotias pikkuveli ja 16-vuotias puoli-isoveli (eri isät). Minä ja mieheni olemme luustoltamme siroja ja luonnostaan hoikkia, sekä myös aika lyhyitä (minä alle 160 cm, painoindeksi 20.1 eli normaalipainoinen, mies 174 cm, BMI 17.7 eli lievästi alipainoinen).
Vanhempi poika eli puoliveli on pitkä, yli 190 cm, ja melko roteva (arvioisin painoksi ehkä 85 kg?), ja hän muistuttaa vartaloltaan kovasti omaa isäänsä. Nuorempi poika on 156 cm, ja painaa 42 kg, hoikka hänkin.

Mutta vaikka syömmekin samaa ruokaa (tyttö syö saman verran kuin minä, isänsä ja pikkuveljensä), niin silti kukaan muu perheestämme ei ole vakavasti (huom. VAKAVASTI, miehenikin on melkein normaalipainon rajalla) alipainoinen.

Olen tullut siihen tulokseen, että tytöllä on vain nopea aineenvaihdunta, mutta eihän tuo voi olla kovin terveellistä? Miten saisin hänen painonsa nousemaan?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiatestiin myös.

Vierailija
22/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta apteekista "Nutrijuomia" ja laita tyttö juomaan 2-3 sellaista joka päivä aterioiden jälkeen. Niissä on 250-300 kilokaloria per juoma. Aika helposti saa melkein 1000 kaloria lisää päivään.

Voiko tästä olla tuonikäiselle mitään haittaa?

Ap

Ei ole haittaa. Niitä on eri makuisia, suklaata, mansikkaa, kahvia jne. Lähinnähän niitä käyttää alipainoiset vanhukset ja syömishäiriöiset teinit. Oma lapsi laihtui 15-vuotiaana pahasti, 38kg/169cm. Nutrijuomista sai hyvän ensiavun ja paino alkoi nousta. Myöhemmin paljastui, että lapsella oli keliakia. Nyt painaa joku 46-48kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten painoindeksilaskurilla tuon ikäisen ja pituisen lapsen normaali paino on 34.6 - 52.0 kg. Lapsi on huomattavan alipainoinen. Onko kuukautiset alkaneet? Onko poissuljettu imeytymishäiriöt, DM, kilpirauhassairaudet ja syövät. Mitä on tutkittu? Harrastaako nuori yliaktiivisesti liikuntaa? Paljonko itse painoit hänen iässään? Miehesikin on n. 54 kilon painoisena todella hoikka, olisiko vika geeneissä?

Vierailija
24/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puberteetti käynnistynyt eli onko rinnat (ja karvat) kasvaneet? Mitat vielä hyväksyttävät ennen murrosikää ja sen alkuvaiheessa. Lasten painoindeksille on eri kaava eli aikuisten laskutapa antaa liian pienet lukemat. Sillä laskettuna useimmilla lapsilla on BMI 13-15 ja yli 18 tarkoittaa yleensä jo ylipainoa, siis aikuisten BMI.

Olennaista on tietää myös onko tyttö ollut aina yhtä hoikka. Jos kasvaa myös painoa tasaisesti omalla käyrällä, tilanne ei ole niin huolestuttava. Keliakia olisi tosiaan hyvä sulkea pois koska on lapsilla yleisin laihtumista aiheuttava sairaus, yleisempi kuin syömishäiriöt. Ykköstyypin diabetes voi myös aiheuttaa laihtumista mutta siihen liittyy siinä vaiheessa käytännössä aina muitakin oireita kuten tiheää virtsaamista, janotusta, yleistä väsymistä yms.

Vierailija
25/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla keliakia, voi olla jo aika pitkälle edennyt eli keho ei kykene imemään mitään ravinteita. Diabetes oli toinen, joka tuli myös itselle mieleen. Valitettavasti noi kaksi on samassa geenimutaatiossa, riski toiseen on olemassa, jos on toinen.

Tarkistakaa varmuuden vuoksi vitamiinit yms. hivenaineet.

Mulla oli painoindeksi hiukan enemmän kuin teidän tytöllä kun keliakia löydettiin.

Vierailija
26/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten painoindeksilaskurilla tuon ikäisen ja pituisen lapsen normaali paino on 34.6 - 52.0 kg. Lapsi on huomattavan alipainoinen. Onko kuukautiset alkaneet? Onko poissuljettu imeytymishäiriöt, DM, kilpirauhassairaudet ja syövät. Mitä on tutkittu? Harrastaako nuori yliaktiivisesti liikuntaa? Paljonko itse painoit hänen iässään? Miehesikin on n. 54 kilon painoisena todella hoikka, olisiko vika geeneissä?

Tytöllä ei ole alkanut kuukautiset (itselläni oli jo hänen ikäisenään). Ei ole tutkittu mitään, lääkäri on väittänyt että tyttö syö liian vähän/yksipuolisesti, vaikka olen kertonut että tyttö syö monipuolisesti ja saman verran kuin me muutkin.

Ei harrasta yliaktiivisesti, mutta harrastaa kuitenkin balettia ja telinevoimistelua (lopetti vähän aikaa sitten yleisurheilun). Muilla harrastuskavereillaan on enemmän lihaksia, tyttö on kuin pelkkää luuta ja nahkaa.

Itse painoin 13-vuotiaana vähän alle 60 kiloa (noihin aikoihin söin päivittäin useita purkkeja sipsejä), 14-vuotiaana tosin laihduin 49-kiloiseksi ilman, että tein mitään muuta kuin lopetin sipsien syömisen.

Syy saattaa olla mieheni geeneissä, en ole varma, mutta näin olen yleensä epäillyt.

Ap

Vierailija
27/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykköstyypin diabeteksen oire on painonlasku. Menkää välittömästi terveyskeskukseen mittauttamaan verensokeri, voi olla vaarallisen korkea. Hengenvaara!

D1 lapsen äiti

Minä ymmärsin ap:n tekstistä, että paino ei ole koskaan korkeampi ollutkaan, eli ei ole laskenut.

Vierailija
28/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko puberteetti käynnistynyt eli onko rinnat (ja karvat) kasvaneet? Mitat vielä hyväksyttävät ennen murrosikää ja sen alkuvaiheessa. Lasten painoindeksille on eri kaava eli aikuisten laskutapa antaa liian pienet lukemat. Sillä laskettuna useimmilla lapsilla on BMI 13-15 ja yli 18 tarkoittaa yleensä jo ylipainoa, siis aikuisten BMI.

Olennaista on tietää myös onko tyttö ollut aina yhtä hoikka. Jos kasvaa myös painoa tasaisesti omalla käyrällä, tilanne ei ole niin huolestuttava. Keliakia olisi tosiaan hyvä sulkea pois koska on lapsilla yleisin laihtumista aiheuttava sairaus, yleisempi kuin syömishäiriöt. Ykköstyypin diabetes voi myös aiheuttaa laihtumista mutta siihen liittyy siinä vaiheessa käytännössä aina muitakin oireita kuten tiheää virtsaamista, janotusta, yleistä väsymistä yms.

Lapsi ei ole normaalipainoinen lasten BMI-laskurilla laskettuna. Aikuista vastaava painoindeksi olisi 13.1 ja tuon ikäisen lapsen normaalipaino olisi 34,7.-52,1kg. Huomattava alipaino.

Vierailija
29/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rinnat kasvaneet, mutta hyvin vähän (ei huomaa, jos hänellä on paita päällä, rintaliivejä ei edes tarvitse). Karvat eivät ole. Laskin painoindeksin lasten ja nuorten BMI-laskurilla.

Tyttö on aina ollut laiha, tosin painoindeksi ei ennen ole ollut ihan näin alhaalla (tyttö ei siis ole laihtunut, vaan kasvanut pituutta ja paino pysynyt samassa). Pikkuvelikin on aina ollut hoikka, vanhempi poika (puoliveli) taas oli niin kauan ylipainoinen kunnes kasvupyrähdys tuli. Ja tosiaan samaa ruokaa syövät kaikki.

Ap

Vierailija
30/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ykköstyypin diabeteksen oire on painonlasku. Menkää välittömästi terveyskeskukseen mittauttamaan verensokeri, voi olla vaarallisen korkea. Hengenvaara!

D1 lapsen äiti

Minä ymmärsin ap:n tekstistä, että paino ei ole koskaan korkeampi ollutkaan, eli ei ole laskenut.

Joo, ei siis ole laskenut vaan tyttö on aina ollut laiha.

Ap

Vierailija
31/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä siis ylipainoa ja alipainoa?

Vierailija
32/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi selvittää ainakin keliakia, vasta-aineet saadaan ihan verikokeella ja siitä tarpeen mukaan jatkotutkimuksiin. Syöminen ei auta, jos suolistossa on jokin syy, joka huonntaa ravintoaineiden imeytymistä.

Jos syö ja on virkeä, niin en olisi kovin huolissani. Tietysti esim. keliakia ja virheellinen suoliston bakteerikanta tulee hoitaa kuntoon asianmukaisella ravinnolla.

Vierailija
33/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessä siis ylipainoa ja alipainoa?

Minä ja nuorin poika normaalipainoisia, mies lievästi alipainoinen ja tyttö vakavasti alipainoinen. Vanhempi poika (joka ei edelleenkään ole tytön täyssisarus) oli ennen kasvupyrähdystä ylipainoinen, nykyään arvioisin painoksi väh. 85 kg, voi olla enemmänkin, mutta ei ole ainakaan niin ylipainoinen kuin nuorempana.

Ap

Vierailija
34/50 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 13 v. tyttö on n 166 pitkä ja painaa n 45 kg. On erittäin hoikka, painoindeksiä en ole laskenut. Hänkin syö "kaikkea", eli ihan normaalisti. Olen ajatellut että kun tiedän että hän syö normaalisti ja voi hyvin niin ei ole syytä toimenpiteisiin.

Teillä samanlainen tilanne, jatkat tilanteen seuraamista (tietty voisi tehdä enemmän rasvaisia ruokia yms) mutta muuten en tekisi asiasta numeroa-

Vierailija
35/50 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap satut seurailemaan vielä tätä keskustelua niin kerron omakohtaisen kokemuksen.

Olen lapsuusajan ollut suhteellisesti hyvin pienikokoinen ja samoin on äitinikin ollut nuorena.

13 vuotiaana koulun terveystarkastuksessa pituus oli 163 cm luokkaa ja paino 38 kiloa. Söin siis ihan täysin samaa ruokaa kun muut perheenjäsenet, myös herkkuja mutta painoni ei siitä noussut. Terveydenhoitajat ala-asteelta lähtien kyselivät äidiltäni onko minulla jotain anoreksian oireita ja äitini joutui vakuuttelemaan aina että syön isojakin annoksia.

Kahdeksannen luokan lopussa pituuteni oli kokenut kasvupyrähdyksen ja olin jo 169 cm, mutta paino ei ollut noussut kuin vajaa 5 kiloa aiemmasta ja jälkeenpäin kuvia katsottuani näytin kyllä todella laihalta, mutta söin edelleen hyvin. Loppujen lopuksi keräsin lopunkin painon hitaasti edeten ja nyt 20 vuotiaana olen 170 cm pitkä ja painan vähän vajaa 60 kiloa, eli normaalipainossa mennään.

Vierailija
36/50 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvuhäiriö?

Minulla ja useimmilla kavereilla pituuskasvu loppui 12-13 vuotiaana ja itse olin jo 11-vuotiaana ainakin 168cm.

Minulla loppui pituuskasvu 11-vuotiaana, kun kuukautiset alkoivat (tytölläni ei ole vielä alkanut). Olen 157 cm, isänäitini on 142 cm.

Lyhyys periytyy siis isäni suvusta.

Ap

Muistaako kukaan, paljonko he ovat painaneet tuossa iässä? Vanhoista valokuvista voi kyllä päätellä paljon, ovatko hekin olleet poikkeuksellisen "siroja". Lääkärikäynnillä lienee varmistettu, että ei ole mitään alipainoisuuteen vaikuttavaa sairautta, joten sitten vaan odotellaan, jotta lapsi kasvaa.

Vierailija
37/50 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tutkituttaisin keliakian ja liudan muitakin puutostiloja (mm. folaatti ja b12). Itse laihduin keliakian ja b12:n puutteen takia 46:kg:hen ja pituutta 170

Vierailija
38/50 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin 11-vuotiaana terveydenhoitajan syyniin vähäisen painoni takia. Siitä jäi tosi ikävät muistot ja onneksi tilanne parani, kun menin yläasteelle ja terveydenhoitaja vaihtui. Vielä 35-vuotiaana mittani olivat 177/52, nykyään painan vähän enemmän. Mutta vaikeaahan se on tietää, milloin sitten onkin joku sairaus.

Vierailija
39/50 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuon ikäiseen voi soveltaa painoindeksiä! Jos olet huolissasi, juttele terveydenhoitajan kanssa.

Tämä. Painoindeksi on luotu aikuisia varten, puberteetti pitää olla läpikäyty ja pituuskasvun päättynyt ennen kuin aikuisten bmi rajoja voi soveltaa. 13 v:n kohdalla kasvukäyrä on se paras mittari, ja tietenkin lapsen muu terveys,vointi, kasvu ja kehitys. Lääkäriin varmistamaan tilanne jos huoli.

Vierailija
40/50 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta apteekista "Nutrijuomia" ja laita tyttö juomaan 2-3 sellaista joka päivä aterioiden jälkeen. Niissä on 250-300 kilokaloria per juoma. Aika helposti saa melkein 1000 kaloria lisää päivään.

Voiko tästä olla tuonikäiselle mitään haittaa?

Ap

Ainakin aivan pienille lapsille voi aiheuttaa munuaisvaurioita!