Olen todella huolestunut 13-vuotiaan tyttäreni painosta
Tyttö on siis melko lyhyt ikäisekseen, 149 cm (tosin minulla on alle 10 cm pituuseroa hänen kanssaan, lyhyys taitaa kulkea perheessä), mutta painaa todella vähän! Hän on siis hyvin pahasti alipainoinen, sillä painoa on ainoastaan 27 kg! Laskin juuri painoindeksin, ja ilmeisesti tytön BMI on 13.3, eli hyvin pahasti alipainoinen.
Tytöllä ei ole syömishäiriötä, vaan aterioilla syö samaa ruokaa kuin me muutkin (eikä mene heti oksentamaan vessaan sen jälkeen), ja tykkää myös karkeista, sipseistä ja limsasta, ja ostelee niitäkin melko usein.
Perheessämme on minun ja tytön lisäksi mieheni eli tytön isä, 12-vuotias pikkuveli ja 16-vuotias puoli-isoveli (eri isät). Minä ja mieheni olemme luustoltamme siroja ja luonnostaan hoikkia, sekä myös aika lyhyitä (minä alle 160 cm, painoindeksi 20.1 eli normaalipainoinen, mies 174 cm, BMI 17.7 eli lievästi alipainoinen).
Vanhempi poika eli puoliveli on pitkä, yli 190 cm, ja melko roteva (arvioisin painoksi ehkä 85 kg?), ja hän muistuttaa vartaloltaan kovasti omaa isäänsä. Nuorempi poika on 156 cm, ja painaa 42 kg, hoikka hänkin.
Mutta vaikka syömmekin samaa ruokaa (tyttö syö saman verran kuin minä, isänsä ja pikkuveljensä), niin silti kukaan muu perheestämme ei ole vakavasti (huom. VAKAVASTI, miehenikin on melkein normaalipainon rajalla) alipainoinen.
Olen tullut siihen tulokseen, että tytöllä on vain nopea aineenvaihdunta, mutta eihän tuo voi olla kovin terveellistä? Miten saisin hänen painonsa nousemaan?
Kommentit (50)
Minä olen ollut koko ikäni tuollainen. Samoin näyttäisi olevan yksi meidän lapsistakin. Myös isäni on ollut aina, siis aina, todella hoikka.
Vaikka tämä yksi lapsistani on ollut aina alipainoinen, niin koskaan lääkärit ei ole olleet huolissaan tai alkaneet mitenkään tutkia, koska minäkin olen tosi laiha. Jotku vaan ovat, ei tarvitse aina olla mitään keliakiaa tai diabetestä tms. Sun lapsi vielä harrastaa balettia ja telinevoimistelua eli kuluttaa kasvun ja kehityksen lisäksi paljon. En olisi huolissaan jos lapsen vointi on hyvä.
Nuo Porvoon hokijat pilaavat aina koko keskustelut!
Itsellä on saman painoinen poika joka myös syö hyvin, on tosin vähän lyhyempi. Jos kaikki on hyvin, tyttö jaksaa koulussa eikä ole mitään näkyviä merkkejä niin anna olla. Turhaan huolehdit, vaikka tiedänkin äitinä että tämän sanominen ei ole niin helppoa kuin tekeminen :)
Keliakia voi olla myös oireeton tai erittäin vähäoireinen, vaikka todellinen tilanne suolistossa olisi jo tosi paha. Minulla ei ollut mitään vatsavaivoja koskaan, mutta pienen väsymyksen ja anemian syy olikin keliakia. Laihduin myös hiljalleen, vaikka söin herkkuja ja kunnon ruokaa, koska ravinto ei imeytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään keliakian oireita?
Hänellä on melko usein vatsaongelmia, mutta olen kuvitellut sen johtuvan laktoosi-intoleranssista (todettu hänellä). Mutta eli kyseessä voikin olla keliakia?
Ap
Vaikuttaa suolisto-ongelmalta. Niitä ei osata lääkärissä oikein tutkia. Keliakiaja laktoosi-intoleranssi ovat niitä harvoja suolisto-ongelmia, joihin on olemassa toimivat testit. Esim. IBS todetaan sulkemalla nuo mainitut sairaudet pois, ja sen jälkeen ruokavaliokokeilu.
Jos vatsa oireilee maitotuotteille, vaikka lapsi on täysin laktoosittomalla ruokavaliolla, kannattaa kokeilla maitoproteiinin välttämistä. Eli täysin maidotonta ruokavaliota.
Voi olla ettei silti syö kulutukseen nähden tarpeeksi.Kasvuiässä oleva liikunnallinen nuori tarvitsee reippaasti kaloreita,varsinkin kun paino on noin pahasti alakanttiin. Karkkien ja sipsien syönti kerran viikossa ei auta jos päivittäinen ruokavalio ei ole riittävä. Ehkä voisitte käydä ravitsemusterapeutilla?
Minä painoin kuudennella luokalla 29 kiloa, olin vielä pidempi kuin tyttösi. terkkari kysyi onko anoreksiaa tai syömishäiriötä....ei ollut. Söin ihan tavallisesti, kaksi lämmintä ateriaa päivässä, puuro aamulla ja välipala ja iltapala, herkkuja vain harvemmin mutta niitäkin söin silloin kun oli tarjolla. Kaikki ihan normaalia, kuukautiset alkoi hieman myöhemmin kuin muilla (ehkä n15v) mutta olivat tosi säännölliset. Ihmiset on erilaisia. Minunkin äitini oli tosi luikku nuorena.
Jos itse tiedät että syö tavallisesti tuskin on mitään hätää, voithan vielä kysyä ja varmistaa. Painoa ei tullut nuorella aikuisiälläkään lisää, olin vain luonnostaan tosi hoikka. Raskaaksi tullessani alkupainonikin oli 45kg. Raskauden jälkeen paino on ollut siinä 57 paikkeilla ja tämäkin on ihan hyvä. ei tarvi niin tarkkaan tuijottaa sitä vaakaa jos syö nterveellisesti eikä ole mitään terveysongelmia. kaikkea hyvää perheellenne.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöitä lapselle. Hyvää rasvaa ja paljon kaloreita.
pähkinät imeytyvät erityisen huonosti jos on vähänkin imeytymisongelmaa esim. mulla ne tulee sellaisenaan läpi :P
On kyllä todella laiha... Olin saman ikäisenä juuri saman mittainen, mutta painoin kuitenkin 39 kiloa. Olin hoikka, en mitenkään laiha mutta hoikka kuitenkin.
Tehkää tytölle ruokaa jossa on paljon kaloreita pienessä määrässä ruokaa. Eli hyviä rasvoja, hiilihydraatteja runsaasti... Toivottavasti saatte tytön painon nousuun!
Tuo on kurjaa. Ymmärrän aikuisten huolen, koska varsinkin syömishäiriöt on niin yleisiä tuossa iässä ja niihin pitää puuttua, mutta harmi jos syyni osuu terveisiin lapsiin ruumiinrakenteen vuoksi. Pitäisi kiinnittää enemmän huomiota muuhun terveyteen, pulssi + verenpaine, jaksamiseen ja mielialaan, yleiskuntoon. Jos lapsi ei ole terve, yleensä oireilua on myös näillä muilla alueilla.