Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää lestadiolaiselta-perusteltuja vastauksia

Vierailija
30.06.2016 |

Kysykää 24 vuotiaalta naiselta joka on 10 vuotta sitten lestadiolaiseksi kääntynyt! Vastaan asiallisesti kaikkeen ja perustelen kantani myös :)

Kommentit (254)

Vierailija
181/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko "oikea" lestadiolainen, 

- kun olet käännynnäinen

- harrastanut esiaviollista seksiä

- hyväksyt ehkäisyn ja asetat oman jaksamisen Jumalan tahdon edelle

- olet mieluummin kotona kuin suviseuroissa

- uskot, että helvetin voi välttää sisäpiirin ulkopuolellakin

Me ollaa iha samanlaisia ihmisiä ku kaikki muutki. Yritetää elää Jumalan tahdon mukaan, mutya ei se aina onnistu. Yhtä huonoja ku kaikki muutkin. Lisäksi me uskotaan, että Pyhän hengen kautta saamme syntimme sovitettua toiselta ihmiseltä, joka kantaa pyhää henkeä myös. Ei ole pakko menä suviseuroihin. Ei ole pakko mitään. Jumalan armosta saadaan olla uskomassa. Uskokaa tekin :D Mukava on olla näin.

Ei me voida tietää, ketkä pääsee taivaaseen. Jumala tietää sen.

Ei siis Ap

Vierailija
182/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo ei ikinä kestäisi sellaista kuormitusta, joka syntyisi jos kaikki olisivat lestadiolaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hellari, mutta kyllä hellareilla ja vapiksella pyydetään syntejä anteeksi ja tehdään parannusta.

-miksi ette tee laajemmin lähetystyötä? Paavali suositteli sinkkuutta ja sanoi, että naimisiin voi mennä (ei ole syntiä) mutta silloin joutuu niin paljon murehtimaan maallisista.

Eikö tämä ole vastoin lestojen leviämistä lähinnä lapsia tekemällä? UT:ssa porukkaa kasvatettiin lähetystyön keinoin.

Kyllähän lestat lähetystyötä tekee.. HIVin riivaamassa Länsi-Afrikassa, jossa lestadiolaisten käännytystoimenpiteiden seurauksena naisten ja lasten kuolleisuus kääntyy kasvuun. Ehkäisykielto saa aikaan sen, että alueella HIV leviää suojaamattomissa sukupuolikontakteissa ja syntyy taas miljoonia lapsia, jotka jäävät AIDS-orvoiksi.

Kun annetaan ehkäisyvalistusta, perhekoot pienenevät ja sitä kautta myös lapsikuolleisuus vähenee.

Lestadiolaiset panostavat käännytystyöhön nimenomaan Afrikan köyhimmissä maissa.

Samaan aikaan kun lestadiolaiset puhujat Suomesta julistavat Togossa ja Senegalissa ehkäisyn synniksi, paikalliset terveydenhuoltoviranomaiset yhdessä kansainvälisten kehitysjärjestöjen kanssa pyrkivät valistamaan ihmisiä ehkäisyssä ja kondomin käytössä.

Onko sinulta jäänyt huomaamatta, että ehkäisykiellon lisäksi oppi sisältää käsityksen siitä, että seksi kuuluu vain avioliittoon niiden kahden aviopuolison välille? 

Mitä ihmettä tämä tarkoitti??? 

Sitäkö, että hivin saaneet ovat ikuisesti tuomittu elämään yksin???

Et kai sinä tosissasi kuvittele, että hiv virusta kantaa ainoastaan sellaiset ihmiset, jotka ovat saaneet sen tartuntana yhdynnästä?

Ei se avioliitto suojaa pätkääkään hiviltä sellaista, jolla se jo on. Sen sijaan suojaamaton seksi kyllä pomminvarmasti levittää tautia edelleen ja pomminvarmasti myös aviopuolisoon.

Melko varmasti se puoliso on jo tartunnan saanut. Ja jos ei ole, on Suomessakin nähty näin vakavien terveysasioiden menevän lastensaannin edelle. 

Mitä vittua tää nyt tarkotti??? 

Meinaat, että lähes jokaisella afrikkalaisella on hiv?

Ja mitä ihmettä tuo jälkimmäinen tarkoitti? Sitäkö, että jos toisella on ja toisella ei, niin pidättäydytään seksistä?

Vierailija
184/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa nähdään, kuinka suvaitsevaisia suomalaiset ovat

Vierailija
185/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo ei ikinä kestäisi sellaista kuormitusta, joka syntyisi jos kaikki olisivat lestadiolaisia.

Vierailija
186/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkaikkea tässä ketjussa nähdään kuinka "suvaitsevaisia" lestadiolaiset ovat ja erityisesti uskonsisariaan kohtaan.

Vierailija
187/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenkaikkea tässä ketjussa nähdään kuinka "suvaitsevaisia" lestadiolaiset ovat ja erityisesti uskonsisariaan kohtaan.

Miten niin? Ei kai kukaan ole tässä uskonsisariaan arvostellut?

Vierailija
188/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että nykyään ihmisillä on vanhentunut käsitys meistä lestadiolaisista. Meitä on ERILAISIA; toiset ovat suvaitsevaisempia ja toiset tiukkiksia. Etenkin pohjoisessa (olen itse sieltä kotoisin) on paljon juurikin näitä tiukkiksia. Etelämpään muutettuani olen huomannut, että täällä ihmiset ovat suvaitsevaisempia. On totta, että usein vl:t liikkuva omissa piireissään, mutta itselleni on kotona aina korostettu, että muidenkin kanssa kannattaa hengailla. Itselläni on ystäviä ja tuttuja sekä vk että ei-vl, ja arvostan jokaista  riippumatta siitä onko tässä uskossa vai ei! :)

Nuoremmat vl:t eivät nykyään pidä televisiota huonona, kuten aloittajakin sanoi on kyseessä vanha perinne. Voi toki olla, että tulevaisuudessa televisio hyväksytään meillekin, ken tietää..

Monethan nykyään katsovat televisio-ohjelmia netistä (itsekin katson). En tunne tästä huonoa omaatuntoa, sillä pysyn tietyissä rajoissa enkä katso mitä tahansa ohjelmia. 

Vielä siitä, että useat ajattelevat vl-naisten olevan pelkkiä lastentekokoneita. Tätä ei pidä liikaa yleistää, sillä hyvin moni vl-nainen nykyisin hankkii ihan korkeakoulutuksen! Tunnen todella monia nuoria naisia, jotka opiskelevat korkeakoulututkintoa, itsekin olen yliopistossa. Mielestäni on todella tärkeää, että naiset yhteisössämme kouluttautuvat ja saavuttelevat unelmiaan. Itse haluan mieluisen työn ja ammatin ja lapsiakin sitten joskus :)

-n20

Mitä sillä korkeakoulutuksella tekee, jos ei ehdi mukaan työelämään ennen kuin 50-vuotiaana? Tuossa iässä on myös aika turha kuvitella saavansa koulutustaan vastaavaa työtä ilman työkokemusta. Suurperheen äiti ei ole myöskään mikään ihanteellinen työkaveri. Minulla on työkaveri, jolla on kolme alle kymmenvuotiasta lasta, ja aina joku lapsista on sairaana ja äiti kotona hoitamassa. Tietysti äitikin siinä sairastuu. Voin vain kuvitella, kuinka paljon on sairauspoissaoloja vaikka viiden-kuuden lapsen äidillä.

Monet vl-äidit käyvät töissä lasten välissä. Nuorissa perheissä myös isät käyttävät hoitovapaita, näin ainakin omassa tuttavapiirissä. Samoin jäävät hoitamaan sairaita lapsia.

Se onkin tosi mukavaa työnantajan ja työkavereiden näkökulmasta, kun työntekijä vetää 20-30 vuotta vuosi töissä, kolme pois -tyylillä, ja ollessaan töissä ovat usein tilapäisellä hoitovapaalla sairaan lapsen vuoksi. Totta kai on mahdollista yhdistää työskentely ja suurperhe suomalaisen poikkeuksellisen avomielisen perheiden tukijärjestelmän vuoksi, mutta minusta tämä yritetään saada kuulostamaan helpommalta, kuin mitä se todellisuudessa on. Esimerkiksi luokanopettajana toimiminen tällaisessa tilanteessa on suorastaan vastuutonta, oppilasparoilla ei ole mitään jatkuvuutta, kun vuodesta toiseen pallotellaan oman open ja sijaisten välillä.

Vierailija
189/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Ei kai kukaan ole tässä uskonsisariaan arvostellut?

Ei tietenkään sellaisia, jotka pysyvät tiukasti ruodussa.

Vierailija
190/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse joskus lapsia saan, aion kyllä käydä niiden välissä töissä, ja toivon myös, että mieheni jäisi hoitamaan lapsia kotiin. Kyllä äidillä on yhtälailla oikeus työntekoon kuin isälläkin!

Vierailija
191/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että nykyään ihmisillä on vanhentunut käsitys meistä lestadiolaisista. Meitä on ERILAISIA; toiset ovat suvaitsevaisempia ja toiset tiukkiksia. Etenkin pohjoisessa (olen itse sieltä kotoisin) on paljon juurikin näitä tiukkiksia. Etelämpään muutettuani olen huomannut, että täällä ihmiset ovat suvaitsevaisempia. On totta, että usein vl:t liikkuva omissa piireissään, mutta itselleni on kotona aina korostettu, että muidenkin kanssa kannattaa hengailla. Itselläni on ystäviä ja tuttuja sekä vk että ei-vl, ja arvostan jokaista  riippumatta siitä onko tässä uskossa vai ei! :)

Nuoremmat vl:t eivät nykyään pidä televisiota huonona, kuten aloittajakin sanoi on kyseessä vanha perinne. Voi toki olla, että tulevaisuudessa televisio hyväksytään meillekin, ken tietää..

Monethan nykyään katsovat televisio-ohjelmia netistä (itsekin katson). En tunne tästä huonoa omaatuntoa, sillä pysyn tietyissä rajoissa enkä katso mitä tahansa ohjelmia. 

Vielä siitä, että useat ajattelevat vl-naisten olevan pelkkiä lastentekokoneita. Tätä ei pidä liikaa yleistää, sillä hyvin moni vl-nainen nykyisin hankkii ihan korkeakoulutuksen! Tunnen todella monia nuoria naisia, jotka opiskelevat korkeakoulututkintoa, itsekin olen yliopistossa. Mielestäni on todella tärkeää, että naiset yhteisössämme kouluttautuvat ja saavuttelevat unelmiaan. Itse haluan mieluisen työn ja ammatin ja lapsiakin sitten joskus :)

-n20

Mitä sillä korkeakoulutuksella tekee, jos ei ehdi mukaan työelämään ennen kuin 50-vuotiaana? Tuossa iässä on myös aika turha kuvitella saavansa koulutustaan vastaavaa työtä ilman työkokemusta. Suurperheen äiti ei ole myöskään mikään ihanteellinen työkaveri. Minulla on työkaveri, jolla on kolme alle kymmenvuotiasta lasta, ja aina joku lapsista on sairaana ja äiti kotona hoitamassa. Tietysti äitikin siinä sairastuu. Voin vain kuvitella, kuinka paljon on sairauspoissaoloja vaikka viiden-kuuden lapsen äidillä.

Monet vl-äidit käyvät töissä lasten välissä. Nuorissa perheissä myös isät käyttävät hoitovapaita, näin ainakin omassa tuttavapiirissä. Samoin jäävät hoitamaan sairaita lapsia.

Se onkin tosi mukavaa työnantajan ja työkavereiden näkökulmasta, kun työntekijä vetää 20-30 vuotta vuosi töissä, kolme pois -tyylillä, ja ollessaan töissä ovat usein tilapäisellä hoitovapaalla sairaan lapsen vuoksi. Totta kai on mahdollista yhdistää työskentely ja suurperhe suomalaisen poikkeuksellisen avomielisen perheiden tukijärjestelmän vuoksi, mutta minusta tämä yritetään saada kuulostamaan helpommalta, kuin mitä se todellisuudessa on. Esimerkiksi luokanopettajana toimiminen tällaisessa tilanteessa on suorastaan vastuutonta, oppilasparoilla ei ole mitään jatkuvuutta, kun vuodesta toiseen pallotellaan oman open ja sijaisten välillä.

Eiköhän se mene ennemmin niin, että vuosi pois, vuosi töissä. Ja luokanopena tiedän toimivan nimenomaan myös sinä sijaisena, ei vakituisena. Hyvin löytyy töitä. :) Usein myös rehtorit tietävät palkkaavansa vl:n, ei toki aina.

Vierailija
192/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ole kysymys, vaan kirjavinkki lestadiolaisuutta käsittelevästä erittäin mielenkiintoisesta romaanista: Pauliina Vanhatalon Taivaslaulu. Juuri se väsymys monen pienen lapsen kanssa, yhteisön paine eikä sallittua käyttää ehkäisyä.

Vierailija
193/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lestat saa seksuaalineuvontaa ennen avioliittoa? 

Vierailija
194/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika suurperheessä, jos lapset jaksetaan hoitaa.Moni ei jaksa kahtakaan.

Ei se äiti niitä jaksakaan hoitaa. Vanhemmat lapset hoitavat pienempänsä pakon edessä. Ilkka-lehdessä oli juuri juttu Suviseuroihin matkaavasta alajärveläisperheestä. Perheen 15-vuotias tyttö kommentoi, että hyvä että Suviseuroissa ei tarvitse jatkuvasti katsoa pienempien sisarusten perään, niin kuin kotona, vaan saa mennä ihan itsekseenkin.

Vierailija
195/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hellari, mutta kyllä hellareilla ja vapiksella pyydetään syntejä anteeksi ja tehdään parannusta.

-miksi ette tee laajemmin lähetystyötä? Paavali suositteli sinkkuutta ja sanoi, että naimisiin voi mennä (ei ole syntiä) mutta silloin joutuu niin paljon murehtimaan maallisista.

Eikö tämä ole vastoin lestojen leviämistä lähinnä lapsia tekemällä? UT:ssa porukkaa kasvatettiin lähetystyön keinoin.

Kyllähän lestat lähetystyötä tekee.. HIVin riivaamassa Länsi-Afrikassa, jossa lestadiolaisten käännytystoimenpiteiden seurauksena naisten ja lasten kuolleisuus kääntyy kasvuun. Ehkäisykielto saa aikaan sen, että alueella HIV leviää suojaamattomissa sukupuolikontakteissa ja syntyy taas miljoonia lapsia, jotka jäävät AIDS-orvoiksi.

Kun annetaan ehkäisyvalistusta, perhekoot pienenevät ja sitä kautta myös lapsikuolleisuus vähenee.

Lestadiolaiset panostavat käännytystyöhön nimenomaan Afrikan köyhimmissä maissa.

Samaan aikaan kun lestadiolaiset puhujat Suomesta julistavat Togossa ja Senegalissa ehkäisyn synniksi, paikalliset terveydenhuoltoviranomaiset yhdessä kansainvälisten kehitysjärjestöjen kanssa pyrkivät valistamaan ihmisiä ehkäisyssä ja kondomin käytössä.

Onko sinulta jäänyt huomaamatta, että ehkäisykiellon lisäksi oppi sisältää käsityksen siitä, että seksi kuuluu vain avioliittoon niiden kahden aviopuolison välille?

Tiesitkö, että Afrikassa istuu sitkeässä käsitys, että kun mies nai neitysen kanssa, niin hän parantuu AIDS:sta?

Vierailija
196/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse joskus lapsia saan, aion kyllä käydä niiden välissä töissä, ja toivon myös, että mieheni jäisi hoitamaan lapsia kotiin. Kyllä äidillä on yhtälailla oikeus työntekoon kuin isälläkin!

Jos lapset syntyvät vuoden ikäerolla, tai tiheämminkin, ei siinä juuri töihin ehdi.

Vierailija
197/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanot "kääntyä lestadiolaiseksi" vaikka lestadiolaiset kokevat sen loukkaavaksi ja sanovat itse "tehdä parannus"?

Vierailija
198/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun mielestäsi lestadiolaisperheen lapsia on paljon lastensuojelun ja lastenpsykiatrian asiakkaina? Minulla on asiasta oma näkemys työkokemukseni kautta, mutta haluan kuulla sinun kantasi?

Vierailija
199/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valitsemallasi tiellä. Suvussani on vanhoillislestadiolaisia ja olen nähnyt läheltä liikkeen hyvät ja huonot puolet. Hyvää on yhteisöllisyys, huonoa on sitten aika moni muu asia. Saman yhteisöllisyyden ja oikeassa olemisen fiiliksen saa muuten mistä tahansa lahkosta tai liikkeestä. Samanlaista onnellisuutta ja oikeassa olemista olen nähnyt mm. helluntailaisissa, jehovissa, krishna-liikkeessä... Ysärillä jopa Oikeutta eläimelle -liike (ei ollut vielä ry siihen aikaan) oli samanlainen hurmoshenkinen yhteisö. Yhteistä näille kaikille on, että jäsenten elämää kontrolloidaan hyvin tarkkaan ja sovittuja sääntöjä rikkovia puhutellaan esim. hoitokokousten tai vastaavien merkeissä. Lopulta voidaan myös erottaa.

Kannatan sitä, että jokainen saa valita itse omat ratkaisunsa. Siksi minusta olisi erittäin julmaa tehdä lapsia lestadiolais-liikkeeseen ja sen opinkappaleita noudattamaan. Sinä ap teit tietoisen uskonratkaisun 14-vuotiaana. Tulevat lapsesi tulet kuitenkin kasvattamaan tähän omaan tiukkaan kehikkoosi. He voivat valita sitten aikuisena uudelleen, mutta siinä kohtaa on vaikea erota. Surullisia tarinoita voi lukea Uskontojen uhrien tuen sivuilta.

Vierailija
200/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo kyseessä. Lestadiolaiseksi ei käännytä vaan tehdään parannus. Muutenkin kommentit ovat parissa paikassa outoja. Keksitty juttu, t. Entinen vl.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan