Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää lestadiolaiselta-perusteltuja vastauksia

Vierailija
30.06.2016 |

Kysykää 24 vuotiaalta naiselta joka on 10 vuotta sitten lestadiolaiseksi kääntynyt! Vastaan asiallisesti kaikkeen ja perustelen kantani myös :)

Kommentit (254)

Vierailija
141/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2232 kirjoitti:

Näen epäkohdan myös esim. Siinä kuinka kirkko vihkii homopareja vaikka se on selkeästi kielletty. Tästä ei tietenkään nosteta älämölöä vaan asiaa pidetään hyvänä, mutta mieledtäni jos kirkko opettaa väärin siinäkin on epäkohtia kerrakseen

Kirkko ei Suomessa vihi homopareja. Eihän sukupuolineutraali avioliittolakikaan ole vielä voimassa, joten mikään taho Suomessa ei vielä vihi homopareja.

142/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2232 kirjoitti:

Näen epäkohdan myös esim. Siinä kuinka kirkko vihkii homopareja vaikka se on selkeästi kielletty. Tästä ei tietenkään nosteta älämölöä vaan asiaa pidetään hyvänä, mutta mieledtäni jos kirkko opettaa väärin siinäkin on epäkohtia kerrakseen

Kirkko ei Suomessa vihi homopareja. Eihän sukupuolineutraali avioliittolakikaan ole vielä voimassa, joten mikään taho Suomessa ei vielä vihi homopareja.

Kanta on kyllä hyvin myönteinen ja tuntuu että kirkko keskittyy enemmän mielistelemään kansaa kuin opettamaan raamatun mukaan eli sen idea on häviämässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hellari, mutta kyllä hellareilla ja vapiksella pyydetään syntejä anteeksi ja tehdään parannusta.

Mutta kysymyksiä...

-miksi lestoilla ei ole armolahjoja käytössä? Ei ne siis uskovaisuuden mittari ole, mutta UT:n ihmisillä laajasti käytössä.

-Sanoit että Jumala antaa haluamansa määrän lapsia. Mistäs kukakin lestapari tietää onko Jumala varannut heille 4 tai 20 lasta? Olen kuullut lisäksi lestaopetusta että jos ei tee tarpeeksi lapsia niin ne syntymättömät lapset syyttävät näitä ihmisiä helvetissä.

-monilla Raamatun henkilöillä ei ollut kuin 1-2 lasta, esim.Daavidin vaimot eivät montaa lasta tehneet. Eivätkö he kuunnelleet Jumalan puhetta?

-miksi ette tee laajemmin lähetystyötä? Paavali suositteli sinkkuutta ja sanoi, että naimisiin voi mennä (ei ole syntiä) mutta silloin joutuu niin paljon murehtimaan maallisista.

Eikö tämä ole vastoin lestojen leviämistä lähinnä lapsia tekemällä? UT:ssa porukkaa kasvatettiin lähetystyön keinoin.

144/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hellari, mutta kyllä hellareilla ja vapiksella pyydetään syntejä anteeksi ja tehdään parannusta.

Mutta kysymyksiä...

-miksi lestoilla ei ole armolahjoja käytössä? Ei ne siis uskovaisuuden mittari ole, mutta UT:n ihmisillä laajasti käytössä.

-Sanoit että Jumala antaa haluamansa määrän lapsia. Mistäs kukakin lestapari tietää onko Jumala varannut heille 4 tai 20 lasta? Olen kuullut lisäksi lestaopetusta että jos ei tee tarpeeksi lapsia niin ne syntymättömät lapset syyttävät näitä ihmisiä helvetissä.

-monilla Raamatun henkilöillä ei ollut kuin 1-2 lasta, esim.Daavidin vaimot eivät montaa lasta tehneet. Eivätkö he kuunnelleet Jumalan puhetta?

-miksi ette tee laajemmin lähetystyötä? Paavali suositteli sinkkuutta ja sanoi, että naimisiin voi mennä (ei ole syntiä) mutta silloin joutuu niin paljon murehtimaan maallisista.

Eikö tämä ole vastoin lestojen leviämistä lähinnä lapsia tekemällä? UT:ssa porukkaa kasvatettiin lähetystyön keinoin.

Öö on nykyäänkin pareja jotka eivät välttämättä saa yhtään lasta vaikka yrittävät tai saavat vain muutaman lapsen? Ihan lestaadiolaisuudessakin.

Armolahjoja ei juuri sikis ole koska ne eivät ole mikään uskon mittari.

Kyllä meillä on lähetystyötä mutta varsinaista uskonmainostamista emme harrasta.

Ja sinkkuus on täysin sallittua jos itse niin haluaa; kukaan ei naimisiin pakota. Moni lestadiolainen on sinkku ja kukaan ei pahalla katso

Vierailija
145/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2232 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kysymyksiä...

Öö on nykyäänkin pareja jotka eivät välttämättä saa yhtään lasta vaikka yrittävät tai saavat vain muutaman lapsen? Ihan lestaadiolaisuudessakin.

Armolahjoja ei juuri sikis ole koska ne eivät ole mikään uskon mittari.

Kyllä meillä on lähetystyötä mutta varsinaista uskonmainostamista emme harrasta.

Ja sinkkuus on täysin sallittua jos itse niin haluaa; kukaan ei naimisiin pakota. Moni lestadiolainen on sinkku ja kukaan ei pahalla katso

Oliko ne kaikki VT:n parin lapsen vanhemmat sit hedelmättömiä niiden parin lapsen jälkeen?

Miksi ette mainosta uskoa? Jeesushan antoi lähetyskäskyn. Ajattele, sun naapurustossa on satoja, tuhansia ihmisiä jotka on matkalla kadotukseen.Eivät he hyödy siitä että te käytätte aikanne lastenhoitoon ja juotte teetä keskenänne.

Anteeksi jos vaikutan syyllistävältä, mutta mun mielestä te ette välitä vaikka koko muu maailma hukkuisi synnissään.

Vierailija
146/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sai sinut kääntymään lestadiolaiseksi 14-vuotiaana?

Olin rippileirillä ja kysymykseni joita esitin papille saivat mielestäni outoja vastauksia tai vain toteamista että tuota meidän ei tarvitse miettiä. Tutkin nettiä ja löysin tietoa lestadiolaisuudesta ja se vaikutti ajatusmaailmaani sopivammalta :)

Eli siis siirryit oman kirkkokuntasi sisällä piirun verran hihhulimpaan porukkaan, koska et saanut papiltasi riittävän hihhuleita vastauksia? 

Olit siis hihhuli jo ihan valmiiksi ja nyt etsit vain oman uskontokuntasi sisältä sen  hihhuliporukan, joka vastaa eniten omaa hihhuliuskoa. Nyt on kyllä "käännytty" niin hurjasti, että huimaa jo pelkkä ajatuskin noin huimasta käännöksestä.

147/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sai sinut kääntymään lestadiolaiseksi 14-vuotiaana?

Olin rippileirillä ja kysymykseni joita esitin papille saivat mielestäni outoja vastauksia tai vain toteamista että tuota meidän ei tarvitse miettiä. Tutkin nettiä ja löysin tietoa lestadiolaisuudesta ja se vaikutti ajatusmaailmaani sopivammalta :)

Eli siis siirryit oman kirkkokuntasi sisällä piirun verran hihhulimpaan porukkaan, koska et saanut papiltasi riittävän hihhuleita vastauksia? 

Olit siis hihhuli jo ihan valmiiksi ja nyt etsit vain oman uskontokuntasi sisältä sen  hihhuliporukan, joka vastaa eniten omaa hihhuliuskoa. Nyt on kyllä "käännytty" niin hurjasti, että huimaa jo pelkkä ajatuskin noin huimasta käännöksestä.

Mm :) hihhuhhihhuli

Vierailija
148/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lessu ensimmäiset 10 vuottani.Ei todellakaan jäänyt traumoja tuosta ajasta.Tiivis yhteisö ison perheen tukena.

Vähän naurettavuuksiin menee iltalehtien uutisaiheiden vähyys.Ateisteissa on pedofiileja yms. ihan yhtä lailla.Kysymys on ihmisen henkilökohtaisesta ongelmasta.Kuinka helvetin tyhmä täytyy olla, ettei ymmärrä tätä.Sen sijaan että ajattelisi itse, imuroi kaiken sonnan keltaisilta sivuilta.

Vierailija
149/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahans, huomaa että on Suviseurat alkaneet, kun SRK:n markkinointiosasto on taas aktivoitunut suoltamaan tätä iänikuisen samaa markkinointishaissea lestadiolaisuuden auvoisen ihanasta ja suvaitsevaisesta uskosta. Tällä kertaa ollaankin sitten liikkeellä 24 vuotiaalla "käännynnäisellä".

Arvon SRK:n markkinointiosaston miehet. Mitä se teidän mielikuvituolentonne onkaan mieltä tällaisesta markkinointityöstä, jossa ihan vaan pikkuisen narrataan ihmisiä? Eikö ikuinen kakdotus yhtään pelota?

Vierailija
150/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana olemme kyllä harrastaneet muutaman kerran seksiä. Asia kuitenkin oli mielestämme väärin ja juttelimme heidän vanhempiensa kanssa asiasta. Nyt viimeiseen 7 vuoteen emme ole harrastaneet. Kaikesta seksuaalisesta emme kuitenkaan pidättäydy. Tutustumme kyllä toisiimme siinäkin mielessä. Rajan olemme kuitenkin laittaneet siihen että mitään yhdyntää eiole eikä tule enään jatkossa, eli kaikki mistä voi tulla raskaaksi on meille vasta avioliittoa varten. Muuten rajoitteita meillä eiole. Yhdessä emme asu mutta olemme kyllä matkustelleet kahdestaan ulkomaille pidemmäksikin aikaa.

Antoiko vanhemmat luvan "tutustua siinä mielessä", vai mihin tämä rajoitus perustuu? Yleisen käsityksen mukaan seksi ei ole pelkkä yhdyntä, vaan siihen luetaan mukaan se kaikki muukin... 

Vierailija
151/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on yhä useampia lestaperheitä, joihin "ei siunaannu" kuin 3-4 lasta? Tiedän tuttuista lestadiolaisperheistä, että he ovat alkaneet käyttää ehkäisyä, ettei kohtu repee lopulta kun muuttu paperinohueksi. 

Puhutaanko seuroissa julkisesti ehkäisystä?

Miksi saa laittaa hammaskorun, mutta ei korvakorua?

Miksi ei saa osallistua urheilukilpailuihin? 

Vierailija
152/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se sonta täytyy johonkin kantaa, ettei oman juurettoman kahden kodin väliä kulkevan lapsen kohtalo tuntuisi pahalle.

Vierailija
153/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se sonta täytyy johonkin kantaa, ettei oman juurettoman kahden kodin väliä kulkevan lapsen kohtalo tuntuisi pahalle.

Mihin viittaat tällä?

Vierailija
154/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko eteläsuomalainen? Täällä pohjoisessa ollaan huomattavasti ankarampia. Käännynnäisiin ei luoteta, ehkäisy on ehdoton ei, poppia ei kuunnella. Mistä johtuu ero etelän ja pohjoisen välillä?

Ero johtunee siitä, että pohjoinen on maalaismaisempaa ja harvempaan asuttua aluetta, jossa lähiyhteisöllä (=seurakunnalla) on suurempi merkitys arkielämässä, ja pikkukylissä esiintynee myös painetta ja pelkoja muiden tarkkailusta ja yhteisön tuomitsemisesta. Urbaaneissa paikoissa lienee myös enemmän "maallisia" vaikutteita, joilta lestaperheidenkin on vaikeaa välttyä. 

ex-lesta

Vierailija
155/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ajattelette että olette ainoita taivaaseen pelastuvia? Olen lukenut 20 v saarnojanne ja niin sanotaan.

Naapurissamme on 41v vl-äiti jolla on 17 lasta. he ovat varakkaita ja lapset ok :). Teetkö saman?

Vierailija
156/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtahepo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko eteläsuomalainen? Täällä pohjoisessa ollaan huomattavasti ankarampia. Käännynnäisiin ei luoteta, ehkäisy on ehdoton ei, poppia ei kuunnella. Mistä johtuu ero etelän ja pohjoisen välillä?

Ero johtunee siitä, että pohjoinen on maalaismaisempaa ja harvempaan asuttua aluetta, jossa lähiyhteisöllä (=seurakunnalla) on suurempi merkitys arkielämässä, ja pikkukylissä esiintynee myös painetta ja pelkoja muiden tarkkailusta ja yhteisön tuomitsemisesta. Urbaaneissa paikoissa lienee myös enemmän "maallisia" vaikutteita, joilta lestaperheidenkin on vaikeaa välttyä. 

ex-lesta

Onhan pohjoisessa muutkin ihmiset erilaisia kuin pk-seudulla. 

t. Aikuisena parannuksen armon saanut, jota ei kyllä mitenkään eriarvoisteta, pikemmin tuntuu, että jokaista maailmasta tullutta arvostetaan erityisesti

Vierailija
157/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että nykyään ihmisillä on vanhentunut käsitys meistä lestadiolaisista. Meitä on ERILAISIA; toiset ovat suvaitsevaisempia ja toiset tiukkiksia. Etenkin pohjoisessa (olen itse sieltä kotoisin) on paljon juurikin näitä tiukkiksia. Etelämpään muutettuani olen huomannut, että täällä ihmiset ovat suvaitsevaisempia. On totta, että usein vl:t liikkuva omissa piireissään, mutta itselleni on kotona aina korostettu, että muidenkin kanssa kannattaa hengailla. Itselläni on ystäviä ja tuttuja sekä vk että ei-vl, ja arvostan jokaista  riippumatta siitä onko tässä uskossa vai ei! :)

Nuoremmat vl:t eivät nykyään pidä televisiota huonona, kuten aloittajakin sanoi on kyseessä vanha perinne. Voi toki olla, että tulevaisuudessa televisio hyväksytään meillekin, ken tietää..

Monethan nykyään katsovat televisio-ohjelmia netistä (itsekin katson). En tunne tästä huonoa omaatuntoa, sillä pysyn tietyissä rajoissa enkä katso mitä tahansa ohjelmia. 

Vielä siitä, että useat ajattelevat vl-naisten olevan pelkkiä lastentekokoneita. Tätä ei pidä liikaa yleistää, sillä hyvin moni vl-nainen nykyisin hankkii ihan korkeakoulutuksen! Tunnen todella monia nuoria naisia, jotka opiskelevat korkeakoulututkintoa, itsekin olen yliopistossa. Mielestäni on todella tärkeää, että naiset yhteisössämme kouluttautuvat ja saavuttelevat unelmiaan. Itse haluan mieluisen työn ja ammatin ja lapsiakin sitten joskus :)

-n20

Vierailija
158/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on yhä useampia lestaperheitä, joihin "ei siunaannu" kuin 3-4 lasta? Tiedän tuttuista lestadiolaisperheistä, että he ovat alkaneet käyttää ehkäisyä, ettei kohtu repee lopulta kun muuttu paperinohueksi. 

Puhutaanko seuroissa julkisesti ehkäisystä?

Miksi saa laittaa hammaskorun, mutta ei korvakorua?

Miksi ei saa osallistua urheilukilpailuihin? 

Minulle on kyllä aina sanottu kotona, ettei hammaskorujakaan oteta. Onko käsitys nyt sitten muuttunut?

N

Vierailija
159/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko Jeesuksen sovitustyöhön?

Luetko Raamattua?

Vierailija
160/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudessa testamentissä puhutaan hiuksista sen verran, että pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi ja miehelle häpeäksi. Mistä revitte sen hiusten värjäyskiellon ja permanentin sallimisen? Miksi et lue Raamattua vaan luotat valmiiksi pureskellun puhujan sanan, joka ei perustu Raamatun näkemyksiin vaan ihmisoppeihin.

Emme tuota kohtaa luekkaan . Vaan sitä että Jumala on luonut ihmisen ja jokainen ihminen on taideteos. Sitä ei mennä muokkaamaan. Etkai sinäkään menen toisen piirrustusta jatkamaan sillälailla miten itse haluat

Eihän tässä vastattu ollenkaan itse kysymykseen, eli miksi hiusten värjääminen on syntiä, mutta permanentti ei. Vai eikö permanentti muka muuta Jumalan luomaa taideteosta ihan yhtälailla, monesti jopa enemmän kuin hiusten värjäys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan