Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää lestadiolaiselta-perusteltuja vastauksia

Vierailija
30.06.2016 |

Kysykää 24 vuotiaalta naiselta joka on 10 vuotta sitten lestadiolaiseksi kääntynyt! Vastaan asiallisesti kaikkeen ja perustelen kantani myös :)

Kommentit (254)

Vierailija
121/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko vastata? Jos ihminen joutuu hirveän epäoikeudenmukaisuuden kohteeksi, mistä se johtuu? Onko hän syyllistynyt itse johonkin, mistä se on seurausta tai miten hänen on mahdollista saada itselleen oikeutta tai edes mielenrauha?

Vierailija
122/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko vastata? Jos ihminen joutuu hirveän epäoikeudenmukaisuuden kohteeksi, mistä se johtuu? Onko hän syyllistynyt itse johonkin, mistä se on seurausta tai miten hänen on mahdollista saada itselleen oikeutta tai edes mielenrauha?

Jahas, ap juoksi kysymään kylänvanhimmalta neuvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulutus sinulla on? Onko järkevää että yhteiskunta maksaa esim. lääkärin koulutuksen jos nainen ei käytännössä pysty olemaan töissä koska on koko ajan raskaana ja hoitaa lapsia kotona. Viisikymppisenä on aika vaikea yrittää töihin vanhentuneella koulutuksella.

Vierailija
124/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lestadiolaistytöt ovat järkyttävän ilkeitä ja kovia kiusaamaan? Kuin ei olisi lainkaan empatiakykyä. Ei voi olla sattumaa, että tyttäreni koulussa aina juuri lestadiolaiset ovat niitä kovia kiusaajia. Mistä voi johtua?

Vierailija
125/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2232 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinun vanhempasi sanoivat kun ilmoitit haluavasi liittyä vanhoillislestadiolaisuuteen?

Eivät hyväksyneet asiaa yhtään. Eivätkä hyväksy nykyäänkään. Välimme ovat menneet ja se minua harmittaa. Äiti jo ilmoitti että hän ei tule häihini ja toivottaa hyvää loppuelmää alistettuna piikana. Ei koskaan ole käynyt seuroissa tai muutakaan mutta lukee entisten lestadiolaisten "kauhutarinoita" ja on sen mukaan muodostanut tästä kuvan. Toivonkin että ette usko vain näihin kertomuksiin

Eli vanhempasi ovat tervejärkisiä ihmisiä.

Etkö ollenkaan tajua kuinka paljon surua ja pahaa mieltä aiheutat vanhemmillesi?

Vierailija
126/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lestadiolaistytöt ovat järkyttävän ilkeitä ja kovia kiusaamaan? Kuin ei olisi lainkaan empatiakykyä. Ei voi olla sattumaa, että tyttäreni koulussa aina juuri lestadiolaiset ovat niitä kovia kiusaajia. Mistä voi johtua?

Minulla sama kokemus. Kiinnostaa tietää myös. Samaten se kysymys johon aloittaja ei vastannut eilen eli miksi on sallittua valehdella? Valehtelu on mukana noissa kiusaamisissa, työpaikalla valehdellaan että itse on tehnyt jonkun homman vaikka asia ei ole niin jne.

Vierailija
127/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2232 kirjoitti:

Mym kirjoitti:

Miksi ehkäsy on kielletty tai ainakin paheksuttavaa mut hedelmöityshoidot on hyväksyttyjä. Jos kerta Jumala päättää kelle lapsia tulee ja minkä verran niin eikö silloin tulisi vain hyväksyä se lapsettomuus myös?

Kyllä, mielestäni pitäisi hyväksyä ja itse paheksun näitä hoitoja. Tai en varsinaisesti paheksu mutta tunnen ristiriitaa. Ja kyllä, uskosta löytyy juuri tällaisia outoja tulkintoja sekä epäkohtia mitkä ovatkin eräänlaisia ongelmia. Olen kuitenkin yksilö kuten kaikki lestadiolaiset joten ajatuksia on erilaisia. Olette saaneet vain sen yleisimmän kannan näkemyksen. Epäkohtia on mielestäni kuitenkin vähemmän kuin niitä oikeasti tärkeitä ja hyviä kohtia joten en näe syytä miksen tässä olisi ja näin uskoisi. Ajattelen että kaikissa asioissa on hyvää ja myös vähän huonoa. Tällaiset asiat eivät anna ainakaan minulle vaihtaa uskontoa pois. Näen epäkohdan myös esim. Siinä kuinka kirkko vihkii homopareja vaikka se on selkeästi kielletty. Tästä ei tietenkään nosteta älämölöä vaan asiaa pidetään hyvänä, mutta mieledtäni jos kirkko opettaa väärin siinäkin on epäkohtia kerrakseen

Kirkko EI VIHI homopareja. Ainoastaan jotkut papit siunaa.

Vierailija
128/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ottaa kantaa itse ex-lessuna. Mulla on yli 10 sisarusta, ja pakko sanoa että teksteistäsi paistaa läpi jonkinlainen naiivius. Ensinnäkin toi lapsien lukumäärä. Ihan mun surkealla matikalla tajuaa, että jos on vaikkapa ne kymmenen lasta, niin ei heille voi mitenkään riittää tarpeeksi laatuaikaa vanhempien kanssa. Usein lessuperheet on myös melko köyhiä (toki poikkeuksiakin on, mutta yleensä jos on 10 lasta niin harvalla on varaa ylläpitää tasokasta elämäntyyliä matkoineen yms). Ja se köyhyys tarkoittaa sitä, että ei ole varaa palkata apua kotiin, esim siivoojaa tai lastenhoitajaa. 

JATKUU..

Vierailija
129/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin jälkikäteen ymmärrän hyvin miksi äidistäni on tullut niin katkera nainen, kun me lapset olemme jo isoja. Äidin elämä oli 20 vuotta paskavaippojen vaihtamista, pyykkäämistä, siivoamista ja kokkaamista päivittäin. Mitään muuta ei sitten kerennytkään tekemään. Ei paljoa ollut mehuja viettää laatuaikaa yhdenkään lapsen kanssa, siinä jaloissa pyörittiin. Isä oli fyysisesti läsnä. mutta poissaoleva kun oli kotona töiltään. Olisi jotain apua ollut hänestä jos olisi ollut poissaoleva. Hän oli myös ketjupolttaja ja ylipainoinen, joten kotonaolo tarkoitti kuorsaamista omassa sängyssä tai lehtien lukemista. Miten ajattelit muuten että lapsista kasvaa tasapainoisia aikuisia, kun vanhemmilla ei ole resursseja eikä voimavaroja viettää aikaa jälkikasvunsa kanssa?

Se näkyy meissä kaikissa. Emme saaneet kotoa kannustusta, rohkaisua tai läsnäolevia vanhempia, jotka olisivat tukeneet meitä kasvussamme. Taistelen yhä tiettyjen asioiden kanssa, joiden uskoisin olevan toisin jos olisin saanut edes lähelle normaalia olevan äiti/isäsuhteen. Äitini on katkera menetetystä elämästään ja siitä, ettei osannut tehdä itseään onnelliseksi vaan täytti jotain tyhjiötään liittymällä uskontoon, jossa isäni oli jo, heidän tavattuaan. Uskonnoistahan haetaan monesti turvaa, miksi sinä et ap voisi uskoa ilman lestadiolaisuutta? Ei se Jumala arvioi kuka käy kirkossa kuuntelemassa saarnaa (ja joka toisaalta ei välttämättä ollenkaan toteuta lähimmäisenrakkautta tai kyseisiä asioita tosielämässä), vai onko usko siellä sydämessä ja läsnä arjessa ja teoissa. 

Olen kyllä ottanut onkeeni äidin elämästä ja pyrin tekemään ratkaisuja niin, etten olisi katkera myöhemmin. Lestadiolaisuus tarjoaa monia paperilla muka hienoja juttuja, mutta käytännössä on pelkkää paskaa. En tiedä onko lessupiireissä vieläkään yhtään naissaarnaajaa. SIinä on helppo miehen selitellä lapsiluvuista, kun ei ole hajuakaan millainen rasitus raskaus on naisen vartalolle. Äidiltäni on leikattu kohtu pois ja taisi olla virtsatiehyissäkin jokin ongelma joku johtui lukuisista raskauksista. VIimeisin lapsi päätyi keskenmenoon äidilläni, ja hyvä niin, koska lapsi olisi ollut vammainen ja se olisi ollut jo liikaa suuressa lapsikatraassa. Lääkärit varoittelivat lisäraskauksista, ettei hänen vartalo enää kestäisi sellaisia. 

Mun mielestä on myös ihmeellistä tuo esiaviollisen seksin kieltäminen. Tai yhdessäasumisen. MIten siihen kumppaniin tutustutaan, jos ei kokeilemalla toimiiko yhteiselämä? Seksi nyt on muutenkin asia joka on erittäin tärkeää parisuhteessa, muutenhan ollaan vain ystäviä. En sano että pitäisi heti olla sänkyyn menemässä mutta en voisi kuvitellakaan että odottaisin seksiä avioliittoon asti. Ihmettelen vain suuresti, miksi lessusaarnaajat eivät ymmärrä mitään parisuhteista ja niiden dynamiikasta, parisuhdetaidoista ei opeteta mitään, on vain ylimalkaisia hienosanoja vaikka todellisuudessa voisivat hankkia psykologin sinne pitämään parit saarnat. Koko yhteisö on vanhanaikainen ja natiseekin liitoksistaan siinä mielessä, että uudistuksia pitää tulla ja asenteiden muuttua, koska nykyään ihmiset ajattelevat enemmän ja enemmän omilla aivoillaan eivätkä lähde tällaiseen mukaan. 

En vain yksinkertaisesti ymmärrä mitä hienoa lestadiolaisuudessa on. 

T. 130

Vierailija
130/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli typo ekaan tekstiin, eli näin piti kirjoittaa "Olisi jotain apua ollut hänestä jos olisi ollut LÄSNÄoleva"

t.130

Vierailija
131/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*up

Vierailija
132/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voinut vaan ihan "itseksesi" päättää uskonasioistasi. Miksi pitää kuulua johonkin uskontoon? Tätä en ymmärrä. Komppaan nro 130 tekstiä siinäkin mielessä.

Vierailija
133/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet menneiden vuosikymmenien rankoista hoitokokouksista? Ja niitähän pidetään edelleen, eivät vain ole niin kovia enää. Hyväksytkö ne?

Miksi ehkäisy on syntiä? Mihin perustuu lestadiolainen käsitys, että kaikki lapset on otettava vastaan?

Miksi noin puolet vl-perheiden lapsista jättää lestadiolaisuuden?

Kumpi on suurempi synti: ehkäisy vai esiaviollinen seksi?

Miksi korvakoruja ei saa käyttää, mutta muut korut ovat ok? Miksi permanentti on ok, mutta hiusten värjääminen ei? Miksi saa käyttää huulikiiltoa, mutta huulipunaa ei? Miksi meikkivoide ja puuteri on sallittua, mutta ripsiväri ei? Miksi lestadiolaiset eivät voi käydä teatterissa?

Tiedätkö miksi tv:n katselu oli alunperin kiellettyä? Minä tiedän.

Hoitokokouksia ei nykyään pidetä kyllä enään missään muodossa ja suhtaudumme niihin negatiivisesti. Kukaan ei toista voi pakottaa mitään pyytämään anteeksi jos itse tekiä ei koe syyllisyyttä. En tosin itse ole kokenut enkä edes ole syntynyt hoitokokousten aikaan. Vain lukenut ja kuullut sekä jutellut asiasta.

Ehkäisy on jokaisen parin oma asia. Jumala on sanonut raamatussakin ehkäisystä kielteiseen sävyyn mutta kohtaa on hieman vaikea tulkita joten jokainen tehköön se itse. Ajattelen kuitenkin lapset Jumalan lahjana sillä Jumala ihmisiä tänne luo sen verran kun on suunnitellut. Ehkäisyn käyttö kuitenkin on tärkeää mielestäni jos lääkäri niin määrää tai jos ei oikeasti enään jaksa. Ei sekään ole oikein että lapset eivät voi hyvin ja pahimmassa tapauksessa kokevat väkivaltaa koska vamhwmmat eivät jaksa. Syntiä sekin on niinkuin ehkäisykin.

Kysyit kumpi on suurempi synti: ehkäisy vai esiaviollinen seksi. Vastausta eiole sillä synti on aina syntiä eikä ole olemassa suurempaa syntiä kuin joku toinen synti on.

Meikkauksesta sen verran että ajattelemme niin että Jumala on luonot ihmisen sellasiseksi kuin on. Kevyt ehostaminen ja vaikka vaikean aknen peittäminen on mielestäni hyvä juttu. Kuitenkin irtoripset jne ovat jo liian muokkaamista ja peittävät Jumalan luomustsa. Jos joku uskovainen ystäväni meikkaisin en tuomitse mutta itse en halua. Eli ehkä toimisi sellainen ajattelu tapa että kun poistat kaiken meikin niin olisi vielä tunnistettavan näköinem ihminen kyseessä :D

Voi reppanaa, kuinka pihalla olet ruusunpunaiset lasit päässäsi.

Kyllä hoitokokouksia pidetään. Ystäväni perhettä kurmotettiin oikein kunnolla pari vuotta sitten. Muuttivat sen jälkeen toiselle puolelle Suomea.

Paikallisilla lesta-pomoilla. Mahtavilla puhujilla ja nokkamiehillä on todella iso valta. Jos uskaltaa ajatella omilla aivoillaan, kysyä ja jopa kyseenalaistaa, niin on hyvin äkkiä eitoivottu henkilö. "Kyliltä" alkaa kuulua täysin perättömiä juoruja ja syytöksiä mitä mielikuvituksellisimmista asioista.

Vierailija
134/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lestadiolaiset voi katsoa mitä vaan esim netflixistä ja miten perheillä yleensä voi olla hankittuna netlix? Ja turha selittää dokumenteillä kun tiedän että sieltä katsotaan kaikki mahdollinen.

Vierailija
135/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti mitä tästä ketjusta tuli mieleen:

Jokaisella lestadiolaisella on oma kokemuksensa, eikä omaa lapsuutta voi yleistää, että jos minulla on ollut huono lapsuus lestadiolaisperheessä, niin täytyy olla kaikilla muillakin. On sellaisia joilla on ollut huono lapsuus ja sellaisia joilla on ollut hyvä. Jos lapsuus on ollut huono, ei se välttämättä johdu suoraan lestadiolaisuudesta. Esim. Jos isä ei tee osaansa kotitöistä, tuskin tekisi vaikka ei olisi lestadiolainenkaan. Onhan täälläkin usein ketjuja, joissa ei-vl:t valittavat, ettei mies tee kotona mitään.

Olen vähän vanhempi kuin ap, ja en ole kaikista asioista ihan samaa mieltä. Niille, jotka syyllistävät ap:ta siitä, että vl-usko on muuttunut: ottakaa huomioon, että ap:n mielipiteet ovat nimeenomaan hänen mielipiteitään, eivät kaikkien vl:n

Televisiokysymykseen löytyy eräs näkökanta Päivämies-verkkolehden blogista. En jaksa linkata, mutta muistaakseni otsikko oli Televisiosta. Käykää katsomassa.

Ehkäisykielteisyyteen löytyy mielenkiintoista taustaa eräiden teologiaopiskelijoiden blogista. Tiesittekö mm. että kaikki kristilliset kirkot, mukaan lukien ev.lut. kirkko, ovat suhtautuneet ehkäisyyn alkujaan kielteisesti?

Naisten kouluttautumisesta: oman kokemukseni mukaan ne naiset, jotka ovat hankkineet korkean koulutuksen, käyvät töissä lasten välissä. Tilanteita voi tietysti olla monenlaisia, mutta eihän siinäkään ole järkeä, että varalta jättää koulut käymättä. Itse lannustan kaikkia vl-naisia hankkimaan hyvän koulutuksen, sillä myös isä voi jäädä hoitaan kotiin lapsia. Tämä onnistuu helpommin, jos nainen ei kouluttaudu matalapalkka-alalle.

Sellaisia ajatuksia.

Vierailija
136/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä koulutus sinulla on? Onko järkevää että yhteiskunta maksaa esim. lääkärin koulutuksen jos nainen ei käytännössä pysty olemaan töissä koska on koko ajan raskaana ja hoitaa lapsia kotona. Viisikymppisenä on aika vaikea yrittää töihin vanhentuneella koulutuksella.

Opiskelen yliopistossa psykologiaa ja valmistun pian psykologiksi! Itse ainakin laitan lapset päiväkotiin ja jatkan töitä, maksan veroja suurperheessä kyllä kunnolla valtiolle myös takaisin ja poikaystävä yrityksestään valtiolle merkittävät verot

Vierailija
137/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihminen mihinkään ole syyllistynyt jos hänelle jotain ikävää sattuu, uskon että Jumala on suunnittelut asiat niin että menevät miten menevät. Kaikesta oppii jotain, sitä ei itse aina ymmärrä

Vierailija
138/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, ap juoksi kysymään kylänvanhimmalta neuvoa.

Ap kävi auttamassa naapuria peltotöissä ja tienasi samalla taskurahaa :)

Vierailija
139/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata sinulle kiusaajien puolesta, se kuitenkin on raamatunkin mukaan väärin. Purkavat luultavasti pahaa oloa, haluavat huomiota. Mielestäni kuitenkaan ei voi väittää että nimenomaan lestadiolaiset ovat aina kiusaajia

Vierailija
140/254 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama kokemus. Kiinnostaa tietää myös. Samaten se kysymys johon aloittaja ei vastannut eilen eli miksi on sallittua valehdella? Valehtelu on mukana noissa kiusaamisissa, työpaikalla valehdellaan että itse on tehnyt jonkun homman vaikka asia ei ole niin jne.[/tuote

Valehtelu ei ole sallittua. Jos joku niin tekee niin ei tarkoita että olisi hyväksyttävää. Myös ateistien mielstä valehtelu on väärin/huonoa/paha tapa mutta silti valehdellaan. Ei se uskonto kenestäkään pyhimiystä tee