Vastaan kaikkiin kysymyksiin suviseuroihin liittyen jos jollakin on kysyttävää :)
Olen ex-vl ja käynyt suviksissa 25 kertaa, joten kokemusta on...
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Onko julkiset käymälät siellä yhtä kamalassa kunnossa kuin kaikissa muissakin isoissa yleisötapahtumissa?
Niiden puitteet ovat huonommat: vanerirakennelma, jossa vanerikopit, joiden edessä muovipressuovi. Istuimena on kyllä normaali muovinen rengas ja kansi. Paperi ei yleensä ole loppu eikä mitään siivottomuuksia. Vessat siivotaan tasaisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Mites toi tupakointi? Hesarin toimittajan Ilkka Malmbergin hyvässä vl-jutussa muutama vuosi sitten ihmeteltiin vähän sitä valtavaa määrää nuoria, jotka tupakoi. Jutussa sanottiin, että vl-piirit ei suhtaudu niin paheksuvasti tupakointiin kuin alkoholiin tai huumeisiin.
Joo ei tupakointi ole mikään paha juttu lestadiolaisten keskuudessa. Oman kokemuksen mukaan tuo tupakointi on JOILLEKIN lestadiolaisille nuorille vähän kuin alkoholi, että on pakko polttaa ollakseen kova. Kyllä itsekin nuorempana poltin ja voin myöntää, että tunsin itseni tosi kovaksi, kun suviseuroissa poltin :D Mutta sitten taas nyt aikuisena varmaan yksi entisestä kaveriporukastani tupakoi, naispuolisilla varsinkin se on sellaista, että esimerkiksi mökkireissulla poltetaan pari saunatupakkaa... Tuossa, että tupakointi on "hyväksyttävää", taitaa taustalla olla se, että se ei muuta ihmistä samalla tavalla kuin esimerkiksi juuri alkoholi tai huumeet.
Vierailija kirjoitti:
Onko julkiset käymälät siellä yhtä kamalassa kunnossa kuin kaikissa muissakin isoissa yleisötapahtumissa?
Haju siellä on järkyttävä varsinkin hellepäivinä, mutta tosi siistissä kunnossa ne on, koska ne siivotaan joitakin kertoja päivässä. Jos ei tiennyt, niin vessat siellä on sellainen jäätävän kokoinen systeemi, jossa on "koppeja", joiden ovena on jätesäkki.
Vierailija kirjoitti:
Ihana ap, että vastailet näin asiallisesti. <3 sulle.
Joo ei mitään :) Kiva, että ihmiset saavat ehkä vähän realistisempaa kuvaa suviseuroista, kun yleensä se on juurikin tuo "kortsut ja kaljat loppuu kaupoista"-juttu mitä kuulee kun tulee puhetta suviseuroista :D
Paheksutaanko niitä, jotka ei syystä tai toisesta käy Suviseuroilla?
Miksi lestadiolaiset on niin tarkkoja, että on merkkivaatteet, -laitteet ja -laukut?
Onko teltoilta/vaunuilta pitkä matka "keskustaan"? Onko totta että melko pienetkin lapset kulkee siellä ilman vanhempiaan, ajatuksella "koko kylä vahtii"?
Vierailija kirjoitti:
Paheksutaanko niitä, jotka ei syystä tai toisesta käy Suviseuroilla?
En ole kuullut ainakaan omassa lähipiirissäni. Tosin yleensä kai kaikki on tulleet ja jos eivät ole päässeet esimerkiksi töiden tai vauvan vuoksi, ovat olleet harmissaan. Minulla on ainakin sellainen käsitys, että tuonne haluaa kaikki mennä jos vaan pystyvät.
Miten tälläiseen suhtauduttaisiin?
-nuori nainen
-kim kardashian meikit
-hiukset värjätty ja kiharrettu
-itseruskettavaa
-koruja
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestadiolaiset on niin tarkkoja, että on merkkivaatteet, -laitteet ja -laukut?
Kysy mielummin että miksi jotkut lestadiolaiseet on tarkkoja :) Tuohon en kyllä osaa vastata mistä johtuu, mutta voisin kuvitella, että se on harrastus varsinkin nuorille ja äideille. Siis kun ei oikein ole muutakaan tekemistä niin hamstrataan sitten niitä:D
Vierailija kirjoitti:
Onko teltoilta/vaunuilta pitkä matka "keskustaan"? Onko totta että melko pienetkin lapset kulkee siellä ilman vanhempiaan, ajatuksella "koko kylä vahtii"?
Matka vaihtelee vähän riippuen paikasta, mutta yleensä kauimmilta alueilta on ollut kentälle joku pari kilometriä. Kyllä siellä aika pienet lapset keskenään kulkevat. Lapsilla on yleensä ranneke tms, jossa lukee vanhempien yhteystiedot, ihan siltä varalta, että sattuvat eksymään. Yleensä eksymiset ovat tosin tapahtuneet niin, että lapsi lähtee juoksemaan karkuun vanhempiaan ja sitten menee hukkaan ihmisvilinään. Kentällä on eksyneiden lasten hoivapaikka, johon eksyneet lapset viedään ja sitten kuulutellaan hakemaan tai soitetaan vanhemmille. Mutta oman kokemuksen mukaan juurikin tuo eksyminen on pahin mitä voi tapahtua, en keksi mitä muuta siellä voisi sattua. Meillä on asuntovaunun paikasta riippuen saanut yksin kulkea ehkä 6-vuotiaasta.
Mua kiinnostaisi joskus käydä suviseuroilla ihan ns. nähdäkseni hiukan sitäkin osaa suomalaisesta kulttuurista. En ole uskonnollinen millään tavalla, enkä sinänsä ole uskonnosta kiinnostunutkaan muutoin kuin kulttuuriin liittyvänä ilmiönä. Tästä syystä en koskaan ole suviksille uskaltanut mennä, koska pelkään että olisin siellä vääristä syistä. Ajattelen, että osoittaisinko epäkunnioitusta lestadiolaisten uskoa kohtaan käymällä siellä vain uteliaisuudesta, ilman halua tai aikomusta kääntyä lestadiolaiseksi.
Tietenkään en käyttäytyisi asiattomasti taikka alkaisi julistamaan omia uskonnottomia ajatuksiani. Mutta pelkään silti että sinne meneminen osoittaisi epäkunnioitusta, vaikkei kukaan siellä tietäisikään miksi olen tullut.
Mitä ajatuksia tämä herättää lestadiolaisten kannalta katsoen?
Vierailija kirjoitti:
Miten tälläiseen suhtauduttaisiin?
-nuori nainen
-kim kardashian meikit
-hiukset värjätty ja kiharrettu
-itseruskettavaa
-koruja
No korut, kiharat ja itseruskettavahan ei ole millään tavalla varmaan kenenkään lestadiolaisen mielestä tuomittavaa. Käsittääkseni esikoislestadiolaisilla on tuo "korukielto", nämä suviseurat on vanhoillislestadiolaisten järjestämät. Värjättyjä hiuksia ja runsasta meikkausta saatettaisiin katsoa pidempään, mutta tuskin siihen kukaan mitään tulisi nykyään sanomaan...
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi joskus käydä suviseuroilla ihan ns. nähdäkseni hiukan sitäkin osaa suomalaisesta kulttuurista. En ole uskonnollinen millään tavalla, enkä sinänsä ole uskonnosta kiinnostunutkaan muutoin kuin kulttuuriin liittyvänä ilmiönä. Tästä syystä en koskaan ole suviksille uskaltanut mennä, koska pelkään että olisin siellä vääristä syistä. Ajattelen, että osoittaisinko epäkunnioitusta lestadiolaisten uskoa kohtaan käymällä siellä vain uteliaisuudesta, ilman halua tai aikomusta kääntyä lestadiolaiseksi.
Tietenkään en käyttäytyisi asiattomasti taikka alkaisi julistamaan omia uskonnottomia ajatuksiani. Mutta pelkään silti että sinne meneminen osoittaisi epäkunnioitusta, vaikkei kukaan siellä tietäisikään miksi olen tullut.
Mitä ajatuksia tämä herättää lestadiolaisten kannalta katsoen?
Voi kuule sinne vaan, ei siellä kukaan kysele miksi tulit! :) Se on oikeasti aika näkemisen ja kokemisen arvoinen tapahtuma. Minustqa tuntuu, että varsinkin mediassa nostetaan aina esille se, että sinne mennään kuuntelemaan jumalan sanaa. Tottakai sitäkin, mutta se on oikeasti vain pieni osa koko tapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kartta alueesta. Kyllä siellä askeleita kertyy. Ei nyt ajatella varmaan, että koko kylä vahtii, mutta lasten annetaan touhuta keskenään.
http://www.suviseurat.fi/media/cms_page_media/26/kartta_suviseurat_Jgdv…
Aiotko itse mennä käymään paikan päällä tänä vuonna?
Mä luulen, että toi lasten tietynasteinen "vahtimattomuus" on pakon sanelema juttu, josta on tullut normaali käytäntö. On ihan selvä, että jos perheessä on 8 lasta, joista vanhin on 10v niin vanhemmat eivät vaan pysty vahtimaan kaikkia.
Asun paikassa, jossa on muutamia isolapsisia lestadiolaisperheitä. Siinä missä muissa perheissä ehkä 6-vuotiaat saa mennä naapurin pihalle niin lest.perheissä jo 3-vuotiaasta alkaen kierretään ympäri kylää. Ehkä se 3v tuntuu isolta, jos tällä on jo pari pikkusisarusta ja yksi tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Aiotko itse mennä käymään paikan päällä tänä vuonna?
Menen lauantaina illasta käymään. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että toi lasten tietynasteinen "vahtimattomuus" on pakon sanelema juttu, josta on tullut normaali käytäntö. On ihan selvä, että jos perheessä on 8 lasta, joista vanhin on 10v niin vanhemmat eivät vaan pysty vahtimaan kaikkia.
Asun paikassa, jossa on muutamia isolapsisia lestadiolaisperheitä. Siinä missä muissa perheissä ehkä 6-vuotiaat saa mennä naapurin pihalle niin lest.perheissä jo 3-vuotiaasta alkaen kierretään ympäri kylää. Ehkä se 3v tuntuu isolta, jos tällä on jo pari pikkusisarusta ja yksi tulossa.
Joo olen itsekin ajatellut että tuo on se syy. En tosin itse hyväksy sitä, että lapset jätetään noin pienenä oman onnensa nojaan...
Myös perjantai-illan puheenvuoro klo 21 poikkeaa normaalista seurapuheesta. Nuoretkin rauhoittuvat kuuntelemaan tämän ja touhu kentällä seisahtaa tunniksi. Ulkopenkeilläkin istutaan hiljaa. Sen jälkeen nuoret jäävät hengailemaan kentälle ja yrittävät tavata mahdollisimman hyvin kauempana asuvia ystäviään.