Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lupalappu lapsen matkasta toiselle vanhemmalle matkan ajaksi

Vierailija
30.06.2016 |

Tässä lomakauden alettua tuttavani ohimennen mainitsi, että oli käynyt hakemassa lupapalut lasten isältä, että voi viedä lapset ulkomaille omalla lomallaan ja kuulemma myös itse kirjoittanut sellaiset lasten isälle. En ollut koskaan kuullutkaan tämmösestä.

Jäin miettimään, että miksi näin tehdään? Onko niillä lapuilla jotain juridista arvoa? Onko kyse vain erovanhemmista vai tarvisinko minä avioliitossa lapsen isän kanssa häneltä jonkun lapun kun kahdestaan käydään lapsen kanssa välillä matkoilla? Entä avoliitossa olevat? Tai ihmiset joilla on eri sukunimi lapsen kanssa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan taas jokin uusi kotkotus, jota lentoyhtiöt, VR tai muut kuljetusvälineet ovat katsoneet asiakseen vaatia. Hehän kun ovat suoraan poliisiviranomaisen asemassa ja toisaalta kehittelevät omasta päästään milloin mitäkin vaatimuksia. Vähän niinkuin OP ja Nordea, jotka puolustelivat tungettelukysymyksiään lailla, jota tulkitsivat hieman originellisti. Finanssivalvonta pisti OP:n ruotuun, mutta lentoyhtiöiden kanssa voi olla vaikeampaa. Se kai tässä olisi tarkoitus, ettei ihmiset enää matkustaisi ollenkaan, niin olisi helpompi vahtia terroristeja.

Vierailija
2/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoyhtiöt ym. pesevät käsiään. Eipä tuo lapun tekeminen nyt suurta vaivaa vaadi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse seisonut Hollannissa lentokentällä tarkoituksena matkustaa Schengen-alueen ulkopuolelle kun minut pysäytetään passintarkastukseen ja penätään olenko mukana matkustavien lasten äiti ja vaaditaan syntymätodistusta. Lapsilla eri sukunimi kuin itsellä ja suomalaisesta poikkeava ulkonäkö. Ei ollut syntymätodistuksia, mutta lasten isä onneksi vähän peremmällä jonossa. Olivat jo virkailijat valmiina soittamaan jonnekin. Sain palautetta, että meidän kannattaa tulla tarkastukseen kaikki ryhmänä. Siitä lähtien olen liikkunut lupalapun kanssa varmuuden vuoksi, jos olen ollut vain lasten kanssa reissussa. Toisaalta ihmettelin miksi minua epäiltiin ja mistä? Lapsikaappauksesta vai? Olisinhan voinut matkustaa vaikka sukulaislasten kanssa, olisiko se ollut laitonta jollain tapaa?

Vierailija
4/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita lapsikaappauksia tapahtuu.

Itsellä on kokemus, että isä halusi mennä esikoisen kanssa edellä tullista läpi, niin eipäs päässytkään. Lapsella kun oli minun kanssa sama sukunimi.

No, tässä se asia selvisi nopeasti, kun tulin itse siihen paikalle.

Vähän hämmennyin, mutta tosiaan, työtänsähän ne tekee. Ja pitää tehdäkin.

Vierailija
5/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normikäytäntö monissa maissa, nyt näköjään tullut Suomeenkin. Tuolla yritetään estää lapsikaappauksia sekä perheen sisällä että vieraiden tekeminä. Kaikkialla kun vanhemmat eivät ole pottunokkaisia ja sinisilmäisiä.

Vierailija
6/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen lupalapun nyt voi vaikka väärentää, ei sillä ole oikeasti mitään muuta merkitystä kuin byrokratian tuottama mihinkään perustumaton turvallisuuden ja vastuusta pääsemisen tunne. Että on niinkun kysytty ja muka tarkistettu.

Vierailija
7/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisten lasten vanhempien - molempien - pitäisi tietää, missä lapset liikkuu. Siis vaikka olisi ne sukulaismuksut mukana.

Hyvä vaan että ovat tarkkana. Se olisikin helppoa, jos lapsikaappaajan pystyisi erottamaan ulkonäöstä. Mutta kun useinkin se kaappaaja on oma isä tai äiti...

Omassa tuttavapiirissä äiti vei lapsen venäjälle (tätä tapausta on puitu ihan julkisuudessakin). En usko, että hänellä oli sen huonommat olosuhteet kasvaa itärajan takana, mutta isän oikeus lapsensa tapaamiseen ei toteutunut.

Vierailija
8/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen lupalapun nyt voi vaikka väärentää, ei sillä ole oikeasti mitään muuta merkitystä kuin byrokratian tuottama mihinkään perustumaton turvallisuuden ja vastuusta pääsemisen tunne. Että on niinkun kysytty ja muka tarkistettu.

Veljen ex oli väärentänyt sen passihakemuslapun jossa toinen vanhempi antaa luvan toiselle hankkia lapselle passi. Siis vienyt väärennetyn asiakirjan poliisille....vaatii kyllä melkoista pokkaa. Sillä ei varmasti kestä montaa hetkeä kirjoittaa muitakaan lappusia matkaa tai muuta varten.

Vierailija
9/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi mikään uus juttu ole. -90 luvulla jo piti olla lupalaput ulkomaan matkoilla.

Vierailija
10/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siis tästä lähin kannattaisi tommonen lappu olla mullakin mukana kun usein tosiaan matkustan lapsen kanssa kahden kun mies yrittäjä ei lomaile yleensä kuin kesällä. Ei ole tullut mieleenkään, että tommosen tarvisin.

Ihan hyvä vaan, että asioita tarkistetaan.

-ap

Vierailija
11/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites sitten käy, kun lapset matkaavat kummitädin tai naapurin tädin kanssa ilman lupalappua? Myöhästytetäänkö lennolta, jos ei asianomaisia vanhempia tavoiteta? Kuka korvaa, jos lentoja varatessa ei tuollaisesta lupakäytännöstä ole mainittu?

Ei mitään hyvä, että tarkistetaan. EU:n periaatteisiin kuuluu myös ihmisten vapaa liikkuvuus, ja yleensäkin jos passit ja viisumit on kunnossa, saa matkustaa sinne minne on menossa. Ei lähtöselvitys tai lentokenttä ole enää mikään paikka selvitellä seurueiden koostumuksia.

Vierailija
12/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhteishuoltajuus niin lasta ei saa viedä ulkomaille ilman toisen vanhemman lupaa. Toivottavasti kaikki eronneet äidit ovat tietoisia tästä! Ja lupalapulla sen voi fiksusti todistaa.

Vierailija
13/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohos, olen lasteni kanssa reissannut vuosittain, eikä ole ikinä lasten isältä ollut mitään lupalappuja mukana.

Vierailija
14/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

se toinen vanhempi kirjoitti:

Jos on yhteishuoltajuus niin lasta ei saa viedä ulkomaille ilman toisen vanhemman lupaa. Toivottavasti kaikki eronneet äidit ovat tietoisia tästä! Ja lupalapulla sen voi fiksusti todistaa.

Oletko kuullut passista? Lapsen passiin tarvitaan molempien vanhempien allekirjoitus, joten siinä tulee antaneeksi luvan matkustamiseen.

Vierailija
15/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset lähti isovanhempien kanssa Venäjälle mun siskon luokse joka oli siellä töissä. En nyt muista kuka siitä vinkkasi vai oisko ollut viisumin haun yhteydessä kun siitä muistutettiin että isovanhemmilla pitää olla kirjallinen lupa molemmilta vanhemmilta että saavat viedä lapset maasta.

Vierailija
16/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites sitten käy, kun lapset matkaavat kummitädin tai naapurin tädin kanssa ilman lupalappua? Myöhästytetäänkö lennolta, jos ei asianomaisia vanhempia tavoiteta? Kuka korvaa, jos lentoja varatessa ei tuollaisesta lupakäytännöstä ole mainittu?

Ei mitään hyvä, että tarkistetaan. EU:n periaatteisiin kuuluu myös ihmisten vapaa liikkuvuus, ja yleensäkin jos passit ja viisumit on kunnossa, saa matkustaa sinne minne on menossa. Ei lähtöselvitys tai lentokenttä ole enää mikään paikka selvitellä seurueiden koostumuksia.

Kyllähän fiksut ihmiset ottavat tällaisista asioista selvää ennen kuin lähtevät vieraan lapsen kanssa ulkomaille. Meillä oli hiihtolomareissulla tytön bestis mukana ja lapsen vanhemmilta lupalappu. Ei sitä muistaakseni missään kysytty, mutta olisi ollut silkkaa hulluutta lähteä reissuun ilman lupalappua. 

Vierailija
17/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse seisonut Hollannissa lentokentällä tarkoituksena matkustaa Schengen-alueen ulkopuolelle kun minut pysäytetään passintarkastukseen ja penätään olenko mukana matkustavien lasten äiti ja vaaditaan syntymätodistusta. Lapsilla eri sukunimi kuin itsellä ja suomalaisesta poikkeava ulkonäkö. Ei ollut syntymätodistuksia, mutta lasten isä onneksi vähän peremmällä jonossa. Olivat jo virkailijat valmiina soittamaan jonnekin. Sain palautetta, että meidän kannattaa tulla tarkastukseen kaikki ryhmänä. Siitä lähtien olen liikkunut lupalapun kanssa varmuuden vuoksi, jos olen ollut vain lasten kanssa reissussa. Toisaalta ihmettelin miksi minua epäiltiin ja mistä? Lapsikaappauksesta vai? Olisinhan voinut matkustaa vaikka sukulaislasten kanssa, olisiko se ollut laitonta jollain tapaa?

Aika erikoista, koska onhan molemmat vanhemmat antaneet luvan sen passin hakemiseen sille lapselle (vanhemman passillahan ei voi matkustaa enää lapsi) ja se passihan on nimenomaan lupakirja matkustaa. Eli teillä todnäk tuo sukunimi-homma katkaisi tuon matkan ja herätti epäilykset. Kieltämättä Schipolissa ollaan tuon kanssa todella tarkkoja, oltiin isommalla porukalla, paljon yksin matkustavia alaikäisiä myös mukana, ko kentällä ja joka pisteellä ne lupalaput kyllä syynättiin.

Vierailija
18/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannissa pysäytetty myös ihmettelee, kuinka sama sukunimi on tae sukulaisuudesta tai sukulaisuus siitä, etten yritä kaapata lapsia? Ongelma kohdallani oli epäily siitä, etten ole todella lasten äiti, sillä en voinut sitä millään todistaa, mutta mieheni sanaa uskottiin heti vaatimatta mitään lisädokumentaatiota, sillä olihan hänellä sama sukunimi. Oletetaanpa kuitenkin, että mieheni olisi vietnamilainen ja hänen sukunimensä Nguyen, jota kantaa 40% vietnamilaisista. Kuinka viranomainen voi olla varma, siitä että tämä Nguyen-niminen mies on todella lasten isä, eikä joku random Nguyen-niminen lapsikaappaaja, jonka kanssa olen yhteistyössä? Samoin, kuinka viranomainen voi olla varma Nguyen-nimisen perheen sukulaisuussuhteista ilman erillisiä dokumentteja?

Mielestäni on myös hyvä, että lapsikaappauksia pyritään ehkäisemään, mutta olisi tietysti mukava, jos ilmoitettaisiin millaisia dokumentteja ihmisten oletetaan pitävän mukanaan, siis myös lasten avioliitossa elävien biologisten vanhempien. Itse pidän varmuuden vuoksi mukana niin virkatodistuksen, josta selviävät perheemme sukulaisuussuhteet, että lupalapun yksin lasten kanssa matkustaessa. Syntymätodistuksesta, jota minulta aiemmin pyydettiin, ei ole mitään hyötyä, sillä suomalaisesta syntymätodistuksesta ei selviä esim. lapsen hetu eikä nimi, eikä sitä nykyään myönnetä sairaalasta kuin eri pyynnöstä. Omalta kohdaltani olisi ollut helpottavaa, jos passissani olisi ollut maininta lapsesta tai lapsen passissa vanhempien tiedot, tällöin ei olisi tullut lisäselvityksen tarvetta minun henkilöllisyydestäni. 

Vierailija
19/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista, koska onhan molemmat vanhemmat antaneet luvan sen passin hakemiseen sille lapselle (vanhemman passillahan ei voi matkustaa enää lapsi) ja se passihan on nimenomaan lupakirja matkustaa. Eli teillä todnäk tuo sukunimi-homma katkaisi tuon matkan ja herätti epäilykset. Kieltämättä Schipolissa ollaan tuon kanssa todella tarkkoja, oltiin isommalla porukalla, paljon yksin matkustavia alaikäisiä myös mukana, ko kentällä ja joka pisteellä ne lupalaput kyllä syynättiin.

Äläpä levittele tätä väärää tietoa. Passilla voi todistaa henkilöllisyyden ja matkustaa ulkomaille, mutta mikään avoin valtakirja lapsen kanssa matkusteluun se ei ole. Eli vaikka toinen huoltaja on antanut luvan passin hakemiseen ei se tarkoita sitä, että saat sen jälkeen yksin päättää miten lapsen kanssa matkustelet.

Vierailija
20/24 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustanpa, että väärensin pari vuotta sitten lapsen passihakemukseen lupalapun isältä. :)

Ja isän luvalla... Mies oli reissussa ja unohti täyttää sen lapun ennen reissua + meillä pukkas matkaa päälle. Manailin sitä puhelimessa, että ehtiikö sitten enää passia hakea. Mies heitti, että kirjoita sinä se ja väärennä, ja jos tarvii todistajia, niin heität vaikka vanhempiesi nimet väärennettynä.

Mähän olen vanha väärentäjä sillä saralla, kun pitää jotain todistuksia todistaa oikeiksi. Miten siitä voisi edes kärähtää, kun kerran todistus on oikea kopio ja väärennän ihmisten nimet, jotka ei koskaan käräyttäisi? Esim. vanhemmat tai isovanhemmat. Mun vanhemmat harrasti tätä vuosia ja edelleen. Ei ne ole koskaan mistään naapurista käyneet nimiä hakemassa vaan käyttivät esimerkiksi sisarusten nimiä ja sisarukset heidän. Paras oli, kun käyttivät yhden sisaruksen kuoleman jälkeen vielä vuosia sen nimeä ennen kuin havahtuivat, että ei näin varmaan voikaan enää tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme