Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvatan kaneja ruuaksi. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
29.06.2016 |

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka saat kannan pysymään hyvänä, onko uusia kaneja helppo saada Suomessa niin ettei homma mene liian sisäsiittoiseksi?

Meillä on kanoja joita syödään. Tai lähinnä kasvatetaan kukoista ruokaa. Kukkojen vaihtoja tapahtuu usein muiden kanaloiden pitäjien kanssa.

Vierailija
42/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö koko kanin karvoja ja luita myöten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö koko kanin karvoja ja luita myöten?

Mikä helvetin kysymys tää on?

Vierailija
44/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko laillista kasvattaa marsuja ruuaksi?

Vierailija
45/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua inhottaa ja tuntuu pahalta, ei voi mitään. :( Mutta oonkin vegaani, osittain siksi että tuntuu kurjalta ajatus, että toisten pitää kuolla mun ravinnon vuoksi. Tuokin miten kirjoitit, että puput on tottuneet käsittelyyn, luottaa ihmisiin ja luulee että edessä on kynsien leikkuu ja sitten otetaankin nirri pois. :'( Mä oon kyllä aika yliherkkä, sen tiedän.

Siitä ei silti mihinkään pääse, että tuo on eettisempää kuin hakea syötävät lihat kaupasta.

Vierailija
46/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kyllä petetään kanien luottamus pahasti.

Vierailija
47/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeaako maku paljon jäniksestä?

Vierailija
48/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tyylillään, en tuomitse. Itse en vain pystyisi tappamaan kaneja, kun ovat niin söpöjä ja toi kommentti että kani luulee että leikkaat vaan sen kynnet tms kun menet lopettamaan sitä... Mua rupeis vaan itkettää.

En kyllä pystyisi tappamaan mitään kärpästä suurempaa. Hienoa kuitenkin, että maailmassa on ihmisiä jotka kasvattavat ja teurastavat oman ruokansa. Näinhän sen pitäiskin olla.

Mut pikkukanit :(

Minulla oli ensimmäinen vuosi niin että organisoin aina miehelle lopetuksen kun ajattelin ettei minusta ole siihen. Kerran sitten tapahtui niin että mies oli reissussa kun kani onnistui katkaisemaan koipensa. Oli pakko opetella tuo itse ja huomasin ettei se ollutkaan paha. Se oli hyvä lopetus eikä tuon jälkeen ole hirvittänyt lopettaa kania. Mutta ei kaikista tuohon ole, eikä tarvitsekaan.

Katsoin ylen ohjelman niistä teurastamoista Suomessa, ja se oli jotain ihan järkyttävää touhua. Hyvällä omalla tunnolla tuon pystyn tekemään eikä ole tarvinut kertaakaan kauhistella.

Ap

Vierailija
49/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli jonkun alkoholistiasuntolan johtaja ja hän piti siellä kaneja ja lampaita osin terapeuttisista syistä. Ne kanit oli ihan valtavan isoja, ei mitään minikaneja ja muutaman kerran tuli niitä syötyäkin. Kiva kuulla, että joku vielä tällaista harrastaa Suomessa! Ne kanit mitä kaupassa olen nähnyt, on ranskalaisia.

Meillä myös käy paljon lapsia näitä hoitamassa ja syöttämässä. Naapurin lapset käy paljonkin ja muutama 12.v tyttönen. Enhän minä toki ole kertonut että kanit syödään, emoilla on nimet ja ne pysyy, poikasille vain löytyy aina "uusi koti".

Ap

Vierailija
50/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ja mistä olet tuon lopetusjousen hankkinut? Onko se luvanvarainen "ase"?

Vierailija
51/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos näitä kasvattaisi niin ettei totuttaisi ihmisiin eikä poikasesta asti käsittelisi, nämä stressaisi ja pelkäisi aina kun ihmisen näkisi. Painelisi koppiin kun vie ruokaa, joka nostot/ hoitotoimet narskuttelisi hampaita kun olisi niin stressissä ja olisi sen näköisiä kun peura ajovaloissa. Ei tämäkään olisi hyvä.

Ap

Vierailija
52/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei myydä koska täällä lihakanin kasvatus vielä jokseenkin tabu. Saksasta täytynyt tilata mutta ei tarvitse erillisiä "ase"lupia.

Ap

Vierailija
53/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkeaako maku paljon jäniksestä?

En ole koskaan jänistä maistanut mutta tässä ei ole riistanmakua ja tämä on vaaleaa lihaa. Jänis ymmärtääkseni punaista. Eli uskoisin että poikkeaa paljonkin.

Ap

Vierailija
54/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luvanvaraisia aseita ovat vain kaasusumuttimet, tuliaseet ja voimakkaimmat ilma-aseet. Muuten saa olla vaikka kymmenmetrinen peitsi takan yläpuolella.

-ohis

Vierailija
55/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei myydä koska täällä lihakanin kasvatus vielä jokseenkin tabu. Saksasta täytynyt tilata mutta ei tarvitse erillisiä "ase"lupia.

Ap

http://ameriikanelaintarvike.omaverkkokauppa.fi/Lopetusjousi

https://www.nordicpro.fi/lopetusjousi-kaneille-ja-vesilinnuille

Vierailija
56/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko laillista kasvattaa marsuja ruuaksi?

Itse asiassa varmaan olisi, ja niitähän myös syödään mutta itse kasvatus voisi olla Suomen olosuhteissa haastavaa/ kallista siihen nähden miten vähän syötävää siinä olisi. Se nimittäin tarvii talvet täysin lämpimät tilat.

Mutta tästä en uskalla varmasti sanoa olisiko laillista, mutta ennakkoluuloja tulisi vastaan vielä enemmän mitä kanien kohdalla!

+ nämä on melko häijyn näköisiä lautasella jos Googlesta katsoo. 😂

Vierailija
57/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

http://ameriikanelaintarvike.omaverkkokauppa.fi/Lopetusjousi

https://www.nordicpro.fi/lopetusjousi-kaneille-ja-vesilinnuille

Okei! Eli löytyy nykyään myös Suomesta. Tuo ameriikaneläintarvikeen omistaja muuten kasvattaa itsekin ymmärtääkseni lihakaneja eli siellä varmasti muutakin tuotantokani tavaraa. 😊

En ole itse niin perehtynyt, 2.v sitten tuntui ettei mistään saa.

Vierailija
58/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kuullostaa oikein eettiseltä toiminnalta, mutta jäi mietityttämään emokanien kestävyys, kun kerroit teetettävän niillä 2-3 poikuetta vuodessa. Onko se kaneille luontaista vai rasittaako jatkuva poikuiden teko emoja normaalia enemmän ts. kuolevatko ne normaalia aikaisemmin?

Ihmiselle ei olisi luontaista ainakaan olla raskaana joka vuosi pidemmän aikaa :D

Vierailija
59/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että jos asutte taajamassa, on laitonta puuhaa.

PS. Lopetusjousi ei ole tehokas, eikä tosiaan tapa heti vaan monesti jää kitumaan. Sivistysmaissa kielletty.

Asumme taajamassa eikä ole laitonta puuhaa. Kaneista ei lähde ääntä eikä ole hajihaittaa joten ei ole millään perusteluilla kiellettyä. Tiedän ihmisiä jotka kasvattavat kerrostalossa parvekkeella.

Lopetusjousi joka minulla on, on tehokas. Joissakin maissa näillä lopetetaan jopa sikoja. Yleisesti puhutaan että täytyy olla varalta vasaraa vieressä jos ei osu aivoihin, mutta minulla ei ole yksikään vielä epäonnistunut tai jäänyt kitumaan. Lain mukaan alle 5kg.n kanin saa lopettaa myös kalikalla päähän, mutta tuo on isolle kanille mielestäni liian julmaa eikä onnistu välttämättä heti.

"Sivistysmaissa kielletty". Kyllä minä vielä suomea pidän sivistysmaana.

Sen verran täytyy ap:aa korjata, että se ei ole nimeltään lopetus- vaan tainnutusjousi. Idea on että kani tainnutetaan sillä jolloin se ei tunne kipua kun veret lasketaan. Verenlasku on vaihe, joka varmistaa eläimen kuoleman. Toki yleensä eläin kuolee jo tainnutusjouseen, mutta koska tämä ei ole 100 % varmaa, lopettaminen pitää varmistaa muilla keinoilla. T. Toinen lihakanikasvattaja

Vierailija
60/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka saat kannan pysymään hyvänä, onko uusia kaneja helppo saada Suomessa niin ettei homma mene liian sisäsiittoiseksi?

Meillä on kanoja joita syödään. Tai lähinnä kasvatetaan kukoista ruokaa. Kukkojen vaihtoja tapahtuu usein muiden kanaloiden pitäjien kanssa.

Tämä oli jäänyt minulta huomaamatta. Eli minulla kuitenkin samat emot ovat aika pitkään ja erisukuiset urokset. Jokainen omistamani kani on puhdasrotuinen joilla sukupaperit, tykkään pitää puhtaita emoa, vaikka käytännössä sillä ei ole niin suurta merkitystä jos lihaksi kasvattaa. Välillä teetän puhdasrotuisia poikasia jos tarkoitus jättää itselle kasvamaan emo, tällöin sisarukset lähtee myyntiin maailmalle sukutaulun ja tatuointien kanssa. Yleensä näitä tulee hakemaan muut kasvattajat joilla itselläkin kaneja. Monesti tulee samoilla vaihdoilla urosta joko omaksi tai astutuslainaan ja näin uutta verta kanilaan. Mutta varsinaisesti puhtaita rotuja varten etsin urokset, ja tällöin on tarkkaa mikä, millainen suku, vanhempien painot ja värigenetiikka, sillä tarkoitus teettää silloin rodunomaisia hyviä kaneja. Näistä taas saa uutta verta useaksi vuodeksi.

Minulla myös muutama muniva kana mutta noita en ole koskaan syönyt. Nyt kasvatin ensimmäiset tiput ja ovatkin nyt 3kk iässä - ei noissa olisi vielä mitään syömistä, + kauhea siivous ja sotku. Kanien kasvatus monessakin mielessä helpompaa ja ja lihaa enemmän, eikä noiden jätteet haise. Ja kukosta tuli naapurilta sanomista niin se lähti, kanat perässä... Kanit helppoja kaupungissakin. Tipuja en halua enää ikinä. 😂

Ap