Kasvatan kaneja ruuaksi. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (68)
👍🏻
Kunhan et pidä liian pienissä häkeissä ja puput saavat muutoin hyvän elämän.
Se on toki ajatus koko hommassa että liha olisi eettisempää kuin kaupassa. Halvemmaksi se ei tule, mutta tietää mitä syö. 10-15m2 on tahojen koko. Emo+ poikaset.
Missä ja miten kasvatat?
Laki voi tulla vastaan. Teuraseläinten pito on luvanvaraista.
Minkälaiset elinolot kaneilla ovat? Minkä ikäisenä ne päätyvät ruokapöytään? Syötkö itse lihaa?
Myytkö lihaa? Tykkään kanin lihasta, mutta sitä ei Suomesta taida mistään saada.
Mistä voin ostaa niitä?
Nyt on maha täynnä
Vierailija kirjoitti:
Missä ja miten kasvatat?
Laki voi tulla vastaan. Teuraseläinten pito on luvanvaraista.
Kotona omakotialueen pihassa. Laki ei tule vastaan.
Jos kaneja paljon, täytyy olla ilmoitettuna eläinmäärä. Muuten ei laki kiellä jos on perillä laista ja säädöksiä. Toki eläintenpitoon täytyy olla perehtynyt, tilat/lopetus. Niin kauan kuin itselle kasvattaa ei byrokratia tule vastaan. Jos myy, asia erikseen.
Laissa määritellyt tilan koot esimerkiksi ovat niin säälittävän pienet, että niitä ei pysty tervejärkinen vahingossakaan rikkomaan.
Kani laitetaan aikalailla samoin kuin kana, mutta vaatii pidemmän haudunta ajan. Pääasiassa haudutan padassa ns. patakania. Siinä parhaimmillaan. Haudutan niin kauan että liha irtoaa luista.
Sisäfileet on mureat ihan pannullakin tai filesuikaleina kastikkeessa.
Maksasta maksakastikkeet.
Juhannuksena tuli grillattua kokonainen kani niin että keitin ja pidin 1vrk marinadissa josta grilliin. Mahdottoman hyvää!
Belgian jättejä? Miten hoidat lopetuksen?
Sodan aikaan kanien kasvatus oli yleisempää. Mummoni veli asui rajan pinnassa ja kasvatti niitä ruuaksi sota-ajoista asti tuonne -90 luvulle. Sanottiin broilerikaneiksi. Viimeisin kani oli lemmikki... Hänellä ne olivat valkoisia ja hän piti niitä vanhassa navetassa, ulkona oli häkki, jonne pääsivät. Joskus mietin, miten pystyi niitä syömään, sillä vaikka hän paitsi että metsästi, oli myös eläinten ystävä. Hänellä oli myös kesy orava, kissa ja koira. Mutta kaikkeen ei pidä kiintyä. Mummoni (kuoli pari vuotta sitten) kertoi myös syöneensä lapsena oravakeittoa, kun oli 20-30 luvun vaihteessa rankat ajat. Tuskin se hänen veljellekään sitten outoa soppaa oli....Rahasta oli tiukkaa, kun aina ei ollut töitä.
En herätä minulla sen kummempia ajatuksia, kuin että luomuruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset elinolot kaneilla ovat? Minkä ikäisenä ne päätyvät ruokapöytään? Syötkö itse lihaa?
Kaneilla on hyvät elinolot. Pidän isoissa tarhoissa jossa on paljon virikkeitä. Pidän kaneja paljon paremmin mitä moni lemmikkikanin pitäjä. Ruokin paljon tuoreella. Minulla on myös pari laiduntarhaa joita vaihtelen sitä mukaa kun ruoho kasvaa.
Kanit on myös todella tautiherkkiä jos niitä ei pidä hyvin, liian ahtaissa tai likaisissa tiloissa kanit, varsinkin poikaset sairastuisivat nopeasti.
Emot ovat meillä lemmikin virassa. Tekevät 1-2 poikuetta / vuosi. Jos oikein pieni poikue, saattaa tehdä kolmannenkin poikueen. Poikaset päätyvät pataan n. 3-4 kk iässä. Itse syödään, me ja koira. Koira huonoimmat osat. Kanista käytetään alkalailla kaikki osat.
- Paras liha ihmisille. Sisäelimet ja rasva koiralle. Myös vanhemmat kanit menee koiralle.
- Turkit teetän taljoiksi.
- Hännät ja tassut kuivaan koirille/ kissoille leluiksi koiran aktivointiin reeneissä.
- Korvat kuivaan myös koiralle.
Vierailija kirjoitti:
Mille maistuu?
Kanin liha ei ole vahvan makuista. Jotain possun ja kanan väliltä. Tarvii maustaa hyvin. Muuten kanin liha on oikein terveellistä ja hyvin sulavaa. Pidän sitä parhaana lihana varsinkin vauvan soseisiin/ ensi ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaneilla on hyvät elinolot. Pidän isoissa tarhoissa jossa on paljon virikkeitä. Pidän kaneja paljon paremmin mitä moni lemmikkikanin pitäjä. Ruokin paljon tuoreella. Minulla on myös pari laiduntarhaa joita vaihtelen sitä mukaa kun ruoho kasvaa.
Kanit on myös todella tautiherkkiä jos niitä ei pidä hyvin, liian ahtaissa tai likaisissa tiloissa kanit, varsinkin poikaset sairastuisivat nopeasti.
Emot ovat meillä lemmikin virassa. Tekevät 1-2 poikuetta / vuosi. Jos oikein pieni poikue, saattaa tehdä kolmannenkin poikueen. Poikaset päätyvät pataan n. 3-4 kk iässä. Itse syödään, me ja koira. Koira huonoimmat osat. Kanista käytetään alkalailla kaikki osat.
- Paras liha ihmisille. Sisäelimet ja rasva koiralle. Myös vanhemmat kanit menee koiralle.
- Turkit teetän taljoiksi.
- Hännät ja tassut kuivaan koirille/ kissoille leluiksi koiran aktivointiin reeneissä.
- Korvat kuivaan myös koiralle.
Syötkö koiran/koiranpentujakin tai teetätkö niistä taljoja? :) Kuulostaa monipuoliselle käytölle.
Vierailija kirjoitti:
Miten lopetat?
Alkuun lopetettiin ampumalla päähän. Oli "nätti" ja nopea tapa. Kani kuoli samantien ja oli kuolema jollaisen voisin valita itsellenikin jos näin voi sanoa. Asutaan kuitenkin kaupungissa joten lopetusta varten piti aina lähteä kauemmaksi jonka totesin olevan kanille turhan stressaavaa. Nykyään lopetan asiaan tarkoitetulla lopetusjousella omalla pihalla saunan takana jolloin kani ei stressaa paikan vaihdoksesta.
Lopetusjousesta laukaistaan piikki/tappi suoraaa aivoihin jolloin kani aivokuolee heti. On myös "nätti" ja nopea tapa lopettaa kani. Tämän jälkeen kokeilen silmästä refleksin ja lasken veren.
Pahinta on luopuminen, itse lopetus on nopea eikä kani kerkeä tajuta mitään. Kanit on tottunut käsittelyyn ja silittelyyn, luulevat että leikataan normaalisti kynnet tai muuta.
Kuinka paljon ne tarttee päivittäistä säätämistä, kuinka iso lauma sinulla niitä on? Joku "helppo" omalihalähde olisi kiva, asun maalla joten tilaa on. Kanojen kanssa pitäisi kai rekisteröityä jotenkin vaikka niitä olisi vain yksi, kaneilla ei?
Vierailija kirjoitti:
Myytkö lihaa? Tykkään kanin lihasta, mutta sitä ei Suomesta taida mistään saada.
Itse en myy lihaa sillä ymmärtääkseni menisi byrokraattiseksi. Täysin en ole perehtynyt mutta myydä saisi 8000 - 10 000 kani / vuosi, mutta ongelmaksi tulisi teurastilat joita minulla ei ole. (Teen sen ulkona). Saisin toki myydä lopetetun kanin jonka asiakas nylkisi/ suolistaisi itse, mutta harvempi tällaista ostaa.
Joskus olen myynyt joitakin poistoja koiraporukalle treenikaniksi. Muuten en myy. Helpompi minulle.
Tiedän että kania kasvattaa myyntiin muutama henkilö suomessa ihan virallisesti. Tampereen seudulla, Oulussa ja jossakin keskisuomessa.
Vierailija kirjoitti:
Belgian jättejä? Miten hoidat lopetuksen?
Sodan aikaan kanien kasvatus oli yleisempää. Mummoni veli asui rajan pinnassa ja kasvatti niitä ruuaksi sota-ajoista asti tuonne -90 luvulle. Sanottiin broilerikaneiksi. Viimeisin kani oli lemmikki... Hänellä ne olivat valkoisia ja hän piti niitä vanhassa navetassa, ulkona oli häkki, jonne pääsivät. Joskus mietin, miten pystyi niitä syömään, sillä vaikka hän paitsi että metsästi, oli myös eläinten ystävä. Hänellä oli myös kesy orava, kissa ja koira. Mutta kaikkeen ei pidä kiintyä. Mummoni (kuoli pari vuotta sitten) kertoi myös syöneensä lapsena oravakeittoa, kun oli 20-30 luvun vaihteessa rankat ajat. Tuskin se hänen veljellekään sitten outoa soppaa oli....Rahasta oli tiukkaa, kun aina ei ollut töitä.
En herätä minulla sen kummempia ajatuksia, kuin että luomuruokaa.
Itseasiassa Belgian jätti ei ole onnenkaan hyvä liharotu vaikka ison kokonsa vuoksi niin luullaan. Saattaa kasvaa 8-10 kiloiseksi, mutta kasvaa niin tuhottoman hitaasti, syö paljon ja on niin luinen että 4kg.n liharisteys kanistakin saa enemmän lihaa mitä 8kg.n belgian jätistä. + Liharisteys kasvaa teuraspainoon 3-4 kk iässä kun bjätti saisi kasvattaa vähintään 8kk.
Tuo valkoinen punasilmäinen mitä ennen on kasvattettu on hyvä rotu, en vain muista rodun virallista nimeä. Sitä ne kasvattaa etelä euroopassakin, mutta suomessa on sitä hankalampi saada joten täällä harvemmin näkee.
Kasvatan liharotujen risteytyksiä. Wiener/Suurihopea/ Californialainen/Rex. On mulla välillä ihan puhtaitakin poikasia jotka lähtevät myyntiin muille kasvattajille.
On varmaan jo sen verran yleistä Suomessakin ettei herätä enää ennakkoluuloja.