Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatan kaneja ruuaksi. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
29.06.2016 |

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ne tarttee päivittäistä säätämistä, kuinka iso lauma sinulla niitä on? Joku "helppo" omalihalähde olisi kiva, asun maalla joten tilaa on. Kanojen kanssa pitäisi kai rekisteröityä jotenkin vaikka niitä olisi vain yksi, kaneilla ei?

Kanit on mielestäni helppoja jos tykkää hommasta. Päivittäin vesi/heinä/pelletti. Pikkusiivousta silloin tällöin mutta kerran viikossa siivoan kunnolla. Tuoretta niittää niin paljon kuin haluaa, ja riippuen siitä kuinka luomusti haluaa ruokkia/ minkä verran työtä. Nämähän syö kuusen ja männyn oksiakin, joita meillä esim tulee puuhommasta paljon. 

Näitä ei tarvitse rekisteröidä. Tuotantokaneille ei ole selvää rajaa kuinka monta täytyy olla että täytyy ilmoittaa kunnan eläinlääkärille määrä. Joillakin eläimillä on 6 poikinutta emoa mutta näillä moni eläinlääkäri pitää rajana 10 poikivaa naarasta. Omasta kunnasta selviää mutta alle 6 emoa ei tarvitse ilmoittaa. 

Kanoillakin tuo on pelkästään ilmoitus eviralle. Yhden lapun täyttäminen, eli ei vaikeaa ollenkaan. :) 

Alkuun pääsee jo 2-3 naaraalla ja 1 uroksella. Tekee 6- 9 poikuetta vuodessa eli n. 48 - 72 poikasta / vuosi

Vierailija
22/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että jos asutte taajamassa, on laitonta puuhaa.

PS. Lopetusjousi ei ole tehokas, eikä tosiaan tapa heti vaan monesti jää kitumaan. Sivistysmaissa kielletty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyöriikö se uros vapaasti koko ajan siellä naaraiden ja poikasten seassa vai pitääkö sitä pitää erillään kuten esim pässit yleensä?

Vierailija
24/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran ja mitä ruokaa varaat kaneille talven yli? Vinkkejä kotitarvekaninkasvatuksen aloittamiseen? Miten kanien asumukset pysyvät lämpiminä talvella? Sopiva lämpötila? Puhtaat kuivikkeet? Entä mihin kierrätät käytetyt kuivikkeet?

Vierailija
25/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran yrittanyt syoda kania (suosittua taalla), mutta en pitanyt mausta. Jotenkin riistamainen lisamaku, lienevat olleet villikaneja. Lisaksi lautasella oli enemman luita kuin lihaa.

Minun suosikkini on villisika. Todella herkullista!

Vierailija
26/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että jos asutte taajamassa, on laitonta puuhaa.

PS. Lopetusjousi ei ole tehokas, eikä tosiaan tapa heti vaan monesti jää kitumaan. Sivistysmaissa kielletty.

Asumme taajamassa eikä ole laitonta puuhaa. Kaneista ei lähde ääntä eikä ole hajihaittaa joten ei ole millään perusteluilla kiellettyä. Tiedän ihmisiä jotka kasvattavat kerrostalossa parvekkeella.

Lopetusjousi joka minulla on, on tehokas. Joissakin maissa näillä lopetetaan jopa sikoja. Yleisesti puhutaan että täytyy olla varalta vasaraa vieressä jos ei osu aivoihin, mutta minulla ei ole yksikään vielä epäonnistunut tai jäänyt kitumaan. Lain mukaan alle 5kg.n kanin saa lopettaa myös kalikalla päähän, mutta tuo on isolle kanille mielestäni liian julmaa eikä onnistu välttämättä heti.

"Sivistysmaissa kielletty". Kyllä minä vielä suomea pidän sivistysmaana.

Vierailija
27/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman kerran yrittanyt syoda kania (suosittua taalla), mutta en pitanyt mausta. Jotenkin riistamainen lisamaku, lienevat olleet villikaneja. Lisaksi lautasella oli enemman luita kuin lihaa.

Minun suosikkini on villisika. Todella herkullista!

On ollut varmaan jänis, sillä kanissa ei pitäisi olla riistanmakua. Sanotaan että kaniinkin saisi riistanmakua jos ruokkii 2vk ennen teurastusta katajalla ym. mitä luonnossa.. En ole koskaan maistanut eroa. Toki mausteilla on paljon vaikutusta.

Vierailija
28/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että aloittajan vastaukset saavat melko paljon negatiivisia ääniä. Veikkaan, että suuri osa näistä alapeukuttajista käy kaupasta hakemassa sen kanan rintafileen ja laittaa siitä sitten kotona tyytyväisesti ruokaa koko perheelle. Se vaan kun on paljon epäeettisempää kuin se oma kasvatus ruokakäyttöön.

Ne tehotuotantolihat siellä kaupassa joutuvat elämään elämänsä kärsien, pienissä tiloissa ilman virikkeitä, niin lähellä toisiaan että yleensä tappeluksi menee.

Itse mieluummin kannatan omaa metsästystä ja ruuankasvatusta. Ainakin sillä lihalla on ollut arvokkaat elinolosuhteet.

Vierailija
29/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyöriikö se uros vapaasti koko ajan siellä naaraiden ja poikasten seassa vai pitääkö sitä pitää erillään kuten esim pässit yleensä?

Uros on pääasiassa yksin mutta silloin kun astutan sillä naaras, se saa elelee 2-3 vk naaraan kanssa samassa.

Vierailija
30/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran ja mitä ruokaa varaat kaneille talven yli? Vinkkejä kotitarvekaninkasvatuksen aloittamiseen? Miten kanien asumukset pysyvät lämpiminä talvella? Sopiva lämpötila? Puhtaat kuivikkeet? Entä mihin kierrätät käytetyt kuivikkeet?

Minulla kaneja aika monta (tällä hetkellä 5 emoa, 2 urosta, 48 poikasta ja 2 tulevaa emoa ) eli määriä on hankala arvioida, ruuan menekkiä siis. Haen heinää pikkupaaleissa aina kärryllisen, eikä voi sanoa kauanko kestää sillä riippuu poikasmäärästä, tuoreen määrästä jne.Eli tiloja täytyy olla missä säilyttää heinää (itsellä kuomullisessa kärryssä). Pellettisekoitukset teen itse. On mm . Kaura, rypsi, vasikan/hevosten rehua/mysliä mm. Racing mysli mix, primo2 jne. Jos haluaa poikasilla nopeaa kasvua proteiinin hyvä olla 15-17% pelletissä. Tämä pelletti on siis pienin osa kanin ruokavaliosta kun pääravinto heinä. Tuoreita tulee mulle kaupoista ja laitoksista hävikkeinä ympäri vuoden. Kesät on halpaa ruokinta jos on aikaa kerätä tuoretta.

Kuivikkeet: tiloilta olki, sahalta puru. Kyllähän minä toki käytän kaikki haravointi jätteet kuivikkeeksi. Samoin kaikki oksat mitä talven aikana syö vedän keväällä hakkeeksi/kuivikkeeksi.

Jättirodut ei välttämättä tarvitse talvella erikseen lämmitystä jos tilat tekee/suunnittelee hyvin. Lämpöeristetyt tiiviit kopit ja iso tarha jossa emot on samassa talven. Makaa samassa kopissa kasassa niin siellä on itsessään lämmitys. Harvemmin meillä kanit kopissa talvella ovat, kun on syksystä asti ulkona tekevät talviturkin. Uroksilla ja alle 3kg.n kaneille on lämpölamppu pahimmat pakkaset. Tämäkin toki riippuu missä päin Suomea asuu.

Mulla menee kaikki jätteet omaan kompostiin, kasvimaalle tai lämpöpenkkeihin kurpitsoille. Kanin pito on halpaa jos ruokaa viitsii hakea luonnosta.

Vierailija
31/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset elinolot kaneilla ovat? Minkä ikäisenä ne päätyvät ruokapöytään? Syötkö itse lihaa?

Kaneilla on hyvät elinolot. Pidän isoissa tarhoissa jossa on paljon virikkeitä. Pidän kaneja paljon paremmin mitä moni lemmikkikanin pitäjä. Ruokin paljon tuoreella. Minulla on myös pari laiduntarhaa joita vaihtelen sitä mukaa kun ruoho kasvaa. 

Kanit on myös todella tautiherkkiä jos niitä ei pidä hyvin, liian ahtaissa tai likaisissa tiloissa kanit, varsinkin poikaset sairastuisivat nopeasti. 

Emot ovat meillä lemmikin virassa. Tekevät 1-2 poikuetta / vuosi. Jos oikein pieni poikue, saattaa tehdä kolmannenkin poikueen. Poikaset päätyvät pataan n. 3-4 kk iässä. Itse syödään, me ja koira. Koira huonoimmat osat. Kanista käytetään alkalailla kaikki osat. 

- Paras liha ihmisille. Sisäelimet ja rasva koiralle. Myös vanhemmat kanit menee koiralle. 

- Turkit teetän taljoiksi.

- Hännät ja tassut kuivaan koirille/ kissoille leluiksi koiran aktivointiin reeneissä. 

- Korvat kuivaan myös koiralle. 

Syötkö koiran/koiranpentujakin tai teetätkö niistä taljoja? :) Kuulostaa monipuoliselle käytölle.

Ja en syö. Koira on lemmikkieläin toisin kuin kania kasvatettu ruuaksi kautta aikain. Kani on saanut lemmikkistatuksen vasta myöhemmin.

Kani on myös luonnostaan arka saaliseläin, toisin kuin koira.

Ja mitä Turkkeihin tulee, en henkilökohtaisesti kannata turkistuotantoa eläimestä jonka lihaa ei käytetä ruuaksi vaan sitä tuotetaan vain turkin takia. Täysin eriasia hyötykäyttöä turkki/koko eläin kun sen tarkoituksella ruuaksi kasvatat.

Ap.

Vierailija
32/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset elinolot kaneilla ovat? Minkä ikäisenä ne päätyvät ruokapöytään? Syötkö itse lihaa?

Kaneilla on hyvät elinolot. Pidän isoissa tarhoissa jossa on paljon virikkeitä. Pidän kaneja paljon paremmin mitä moni lemmikkikanin pitäjä. Ruokin paljon tuoreella. Minulla on myös pari laiduntarhaa joita vaihtelen sitä mukaa kun ruoho kasvaa. 

Kanit on myös todella tautiherkkiä jos niitä ei pidä hyvin, liian ahtaissa tai likaisissa tiloissa kanit, varsinkin poikaset sairastuisivat nopeasti. 

Emot ovat meillä lemmikin virassa. Tekevät 1-2 poikuetta / vuosi. Jos oikein pieni poikue, saattaa tehdä kolmannenkin poikueen. Poikaset päätyvät pataan n. 3-4 kk iässä. Itse syödään, me ja koira. Koira huonoimmat osat. Kanista käytetään alkalailla kaikki osat. 

- Paras liha ihmisille. Sisäelimet ja rasva koiralle. Myös vanhemmat kanit menee koiralle. 

- Hännät ja tassut kuivaan koirille/ kissoille leluiksi koiran aktivointiin reeneissä. 

Syötkö koiran/koiranpentujakin tai teetätkö niistä taljoja? :) Kuulostaa monipuoliselle käytölle.

Ja en syö. Koira on lemmikkieläin toisin kuin kania kasvatettu ruuaksi kautta aikain. Kani on saanut lemmikkistatuksen vasta myöhemmin.

Ja mitä Turkkeihin tulee, en henkilökohtaisesti kannata turkistuotantoa eläimestä jonka lihaa ei käytetä ruuaksi vaan sitä tuotetaan vain turkin takia. Täysin eriasia hyötykäyttöä turkki/koko eläin kun sen tarkoituksella ruuaksi kasvatat.

Ap.

Miksei lemmikkikoirasta turkistuotteen teettäminen tämän kuoltua ole vastaavaa hyötykäyttöä kuin lihakanista?

Vierailija
33/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Miksei lemmikkikoirasta turkistuotteen teettäminen tämän kuoltua ole vastaavaa hyötykäyttöä kuin lihakanista?

No se ei taitaisi olla ihan laillistakaan, ?? Äkkiä en keksi yhtäkään rotua joilla karvanlaatu edes sopisi taljaksi. Ei voi sopia kerran edes kiinalaiset ei käytä. Ja kuka sellaista haluaisi? Ei kaikkien kanienkaan turkki sovi taljaksi. Kukaan ei tee mistään lemmikki hermeliinistä tai leijonanharjaskaneista taljoja. Mutta esim. rex rotuisesta saa aika ihanat istuin päälliset esim. autoon talveksi. Siinä ei muuta penkin lämmitintä tarvitse. Tai kaninkarvalakki, lämpimämpää saa hakea.

Ap

Vierailija
34/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavaraista lähiruoan luomutuotantoa. Pisteet ap:lle :) 

Vierailija
35/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ketjusta, mielenkiintoista! Itse olen kasvissyöjä (en vegaani kuitenkaan) ja arvostan kyllä. Kuten edellä tullut ilmi, niin on kyllä tekopyhää pöyristellä ja kauhistella tällaista ja syödä sitä kärsivää tehotuotettua eläintä. Enpä heti keksi mikä eläin kärsisi vähemmän kuin kanit tässä tapauksessa kun lihoiksi joutuvat. Riistaeläimetkin stressaantuvat metsästyksessä, kanit tässä ilmeisesti eivät.

Sellaista vähän hölmöä kysyn, että suhtautuuko emot mitenkään ihmeemmin kun poikaset jatkuvasti häviävät? Että ovatko kiintyneitä poikasiinsa jotenkin? Ei varmaankaan? 

Ja toinen, kuinka usein te sitten syötte kanin lihaa, ilmeisesti lähes joka päivä jos tälläkin hetkellä noin monta poikasta? Eikö siihen kyllästy? Syöttekö/ostatteko muuta lihaa?

Vierailija
36/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli jonkun alkoholistiasuntolan johtaja ja hän piti siellä kaneja ja lampaita osin terapeuttisista syistä. Ne kanit oli ihan valtavan isoja, ei mitään minikaneja ja muutaman kerran tuli niitä syötyäkin. Kiva kuulla, että joku vielä tällaista harrastaa Suomessa! Ne kanit mitä kaupassa olen nähnyt, on ranskalaisia.

Vierailija
37/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran syönyt Teneriffalla. ei hyvää ja en ikinä enään syö. 

Vierailija
38/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tyylillään, en tuomitse. Itse en vain pystyisi tappamaan kaneja, kun ovat niin söpöjä ja toi kommentti että kani luulee että leikkaat vaan sen kynnet tms kun menet lopettamaan sitä... Mua rupeis vaan itkettää.

En kyllä pystyisi tappamaan mitään kärpästä suurempaa. Hienoa kuitenkin, että maailmassa on ihmisiä jotka kasvattavat ja teurastavat oman ruokansa. Näinhän sen pitäiskin olla.

Mut pikkukanit :(

Vierailija
39/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ketjusta, mielenkiintoista! Itse olen kasvissyöjä (en vegaani kuitenkaan) ja arvostan kyllä. Kuten edellä tullut ilmi, niin on kyllä tekopyhää pöyristellä ja kauhistella tällaista ja syödä sitä kärsivää tehotuotettua eläintä. Enpä heti keksi mikä eläin kärsisi vähemmän kuin kanit tässä tapauksessa kun lihoiksi joutuvat. Riistaeläimetkin stressaantuvat metsästyksessä, kanit tässä ilmeisesti eivät.

Sellaista vähän hölmöä kysyn, että suhtautuuko emot mitenkään ihmeemmin kun poikaset jatkuvasti häviävät? Että ovatko kiintyneitä poikasiinsa jotenkin? Ei varmaankaan? 

Ja toinen, kuinka usein te sitten syötte kanin lihaa, ilmeisesti lähes joka päivä jos tälläkin hetkellä noin monta poikasta? Eikö siihen kyllästy? Syöttekö/ostatteko muuta lihaa?

Kanit ei stressaannu kun poikaset lähtevät, päinvastoin saattaa jo ennen vieroitusta hermostua 8 vk ikäisiin poikasiin ja ajaa niitä nurkkaan. Silloin viimeistään erotan poikaset eri tarhaan, urokset ja naaraat eriin ja niissä kasvaa loppuajan. Kani siitäkin eroaa esim kissoista, että jos ihan pieni karvaton pesäpoikanen kulkeutuu vahingossa emän nisän mukana ulos pesästä kylmään niin kani ei kanna tai yritäkään saada sitä sinne takaisin vaan jättää siihen mihin sattuu tipahtamaan.

Meillä syödään pääasiassa kania ja kalaa. Aika harvoin muuta. Leikkelemakkaroita tulee enimmäkseen ostettua ja jouluna kinkku. Muuten esim possua ei syödä ollenkaan. Joskus toki ostetaan kanaa mutta harvemmin. Meillä on tullut niin rutiiniksi laittaa kanipata leivinuuniin kun muutenkin lämmitetään puilla. Kesät on poikasten aikaa myöhään syksylle saakka mutta talvisaikaan ei ole. Ensimmäiset tulee taas maaliskuussa kevät talvella. Kanit ei juurikaan lisäänny pimeänaikaan. Eli kesällä täytetään pakastin kanilla.

80% meidän lihankulutuksesta on kania ja kalaa. Ja ei kyllästy, kalaan välillä kyllästyy mutta kanista saa niin monipuolista mausteilla ym. Ja tällä voi myös hienostella, oon 2x kutsunut vieraita syömään ja tehnyt mm. Täytettyjä kanirullia, mutta jotenkin kovin ennakkoluuloista on ollut vastaanotto. 😂

Etelä-euroopasta löytyy laaja kirjo eri reseptejä (youtube).

Ap

Vierailija
40/68 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä eroa on kanilla ja kaniinilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi