Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olla kiinnittämättä huomiota omaan kasvisruokavalioon?

Vierailija
28.06.2016 |

Olen siis vegaani enkä siitä mielelläni huutele. Kuitenkin se tulee aina puheeksi, kun on jonkinlainen yhteinen syömistilaisuus töissä tai vapaa-ajalla. Ihmisiä aina kovasti kiinnostaa, miksen satu ottamaan sitä normaalia liha-kala-kanaruokaa. Ensimmäinen kysymys on usein, että olenko kasvissyöjä. En kuitenkaan haluaisi sitä myöntää, koska tiedän, että saan nirppanokan maineen ja ihmiset pitäisivät minua jonain kettutyttönä, joka vain pitää eläimiä niin söpöinä. Miten ihmeessä te muut kasvissyöjät ja vegaanit väistelette tätä "kasvissyöntikeskustelua"? En itse jaksa riidellä tai alkaa kuunnella siitä, miten kasvissyönti on sairasta ja B-vitamiini sitä ja tätä, pilaat kuitenkin luonnon lentämällä...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaisissa porukoissa oikein liikut, en itse ole ikinä saanut mitään saarnaa, lentämisestä tai muustakaan, kun olen kertonu olevani kasvissyöjä. Ei siitä yleensä nykyaikana enää sen enempää kysellä kun taitaa aika yleistä olla tuo kasvissyönti nykyään kuitenkin. 

Vierailija
2/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sanonut suoraan, etten suostu käyttämään yhteisiä ruokailuhetkiä tähän. Ihan siksikin, ettei eläinten oloihin liittyvät yksityiskohdat ole mielestäni ruokapöytäjuttuja. Yleensä otan vegaaniuden esille, jos jotain tilaisuutta varten kysytään ruokavaliota. Kysyttäessä vastaan reilusti, mutta vedän rajan, miten ja missä tilanteissa haluan asiasta puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaikka että olet vegaani terveydellisistä syistä. Toisaalta et ole kenellekään tilivelvollinen syömisistäsi, sano ettet halua keskustella aiheesta ja vaihda puheenaihetta.

Vierailija
4/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en syömisistäni huutele ja ne tulee esiin vain pakon edessä. Vegaaniuteni paljastuminen ei kuitenkaan ole koskaan ollut mikään ongelma muille, ei ole tullut kysymyksiä mistään proteiinin ja b-vitamiinin saannista, ei syytöksiä kettutyttöilystä eikä nirppanokkaisuudesta tai muustakaan. Ihan normaalisti on otettu asia vastaan.

Jos olen johonkin tilaisuuteen menossa, jossa syödään (ei siis ravintolaan), tarjoudun ottamaan omat syömiset mukaan koska mahaongelmien (IBS) vuoksi syön mm. gluteenittomasti, ja helpoimmalla pääsee ottamalla omat ruuat mukaan. En siis halua tehdä tässäkään kohtaa numeroa ja käskeä tarjoiluista vastaavaa järkkäämään minulle vegaania, gluteenitonta ruokaa jossa ei ole esim. sipulia, kaalia, omenaa etc. Se tuntuisi jotenkin kohtuuttomalta.

Vierailija
5/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millaisissa porukoissa oikein liikut, en itse ole ikinä saanut mitään saarnaa, lentämisestä tai muustakaan, kun olen kertonu olevani kasvissyöjä. Ei siitä yleensä nykyaikana enää sen enempää kysellä kun taitaa aika yleistä olla tuo kasvissyönti nykyään kuitenkin. 

Itsellä ainakin miesvaltainen työpaikka ja muutenkin opiskeluajalta aika lailla miehiä kavereina. Ei eletä missään pienessä helsinkiläisessä kasvissyöjäkuplassa. En edes tunne yhtään kasvissyöjää lisäkseni, vaikka isossa kaupungissa elänkin. Kyllä minun piireissäni kasvissyönti tosiaan on yhä pienen porukan homma. Eikös virallistenkin lukujen mukaan Suomessa ole kasvissyöjiä jotain 6 prosenttia? Ei se kauhean iso määrä ole. Ja tosiaan nuo tuntemani miehet ovat aika lailla tätä "valkoinen lihansyöjämies" -porukkaa eli aika pahalla katsovat kasvissyöntiä ja löytävät siitä vaikka mitä epäloogisuuksia.

Vierailija
6/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös vegaani ja lisäksi muita ruokarajoitteita. En pidä myöskään meteliä asiasta. Kun pyydetään ruokarajoitteiden ilmoittamista, ilmoitan allergialistat ja vegaanisen ruokavalion. Ihmisten kysyessä, olenko kasvissyöjä, vastaan "joo, oon." En yleensä tarkenna olevani vegaani, ellei asiaa kysytä. Toisinaan kysytään.

Useammin minulta kysytään, tekeekö minulle toisten ihmisten syömä liharuoka pahaa ja onko minulle ok, jos henkilö X syö pihvin edessäni. Perusvastaukseni on se, että jokainen tekee omat valintansa ja enkä tuijottele toisten lautasia. Saatan noissa tilanteissa kertoa olevani kihloissa sekasyöjän kanssa, yleensä laukaisee tilannetta aika hyvin. Ihmisillä on usein negatiivisia kokemuksia saarnaavista ja päällekäyvistä vegaaneista, en sinällään kummastele, sillä henk.koht. pidän hyökkäävyyttä ikävänä piirteenä ihmisessä. Pyrin pitämään ilmapiirin rentona.

Vierailija
7/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano vaikka että olet vegaani terveydellisistä syistä. Toisaalta et ole kenellekään tilivelvollinen syömisistäsi, sano ettet halua keskustella aiheesta ja vaihda puheenaihetta.

Terveyssyyt on hyvä peruste.

Meillä on yhdellä lapsista suolistosairauden takia vegaaniruokavalio. Se on ainoa millä pääsee eroon mahakivuista.

Vierailija
8/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En selittele oikein mitenkään. En asiasta erikseen mainitse, mutta jos joku kysyy niin selitän aloittaneeni ihan vaan parin viikon kokeiluna. Tuntui sitten kehon ja mielen hyvinvoinnissa niin positiivisesti, että "kokeilu" onkin jatkunut jo useamman vuoden.  Pitäkööt muut minua kettutyttönä, jos haluavat.

Vierailija
9/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika absurdia meininkiä, että pitää ahdistuneena salailla kun tekee jotain ei-vahingollista ja ympäristön, ihmisten ja eläinten kannalta edullista. Näenkö pahaa unta?

Ja joo, saarnaaminen ruokapöydässä ei ole toimiva ratkaisu (eikä ainoa... ihminen voi kyllä olla avoimesti kasvissyöjä syyllistämättä muita aktiivisesti) mutta vegaanin ei kuulu potea syyllisyyttä tai velvollisuutta salailla valintaansa olla tapattamatta elukoita turhaan ja tuhoamatta luontoa siinä samalla.

Aikuisten ihmisten luulisi osaavan sietää erilaisuutta tuon verran. En ymmärrä, miksi edes haluaisit seurustella sellaisen ihmisen kanssa joka tekee olemassaolostasi ongelman.

Vierailija
10/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on usein negatiivisia kokemuksia saarnaavista ja päällekäyvistä vegaaneista.

Joopa joo, vitut on. Ennakkoluuloja on kyllä varmasti. Ei kukaan tuommoista harrasta muuten kuin syyllisyydentuntoisten lihaanien mielikuvituksessa, olis meinaan ihan helvetin vaikea, rasittava ja epäpalkitseva tapa elää.

Vierailija
11/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tivataanko sulta useinkin tuota? Itse en ole kasvissyöjä mutta yleensä töissä syön kasvisvaihtoehtoja. Kukaan ei ole koskaan kysynyt että miksi. Mutta jos kysyisi niin luultavasti vastaisin jotain että tykkään kasvisruuasta.

Vierailija
12/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tosiaan nuo tuntemani miehet ovat aika lailla tätä "valkoinen lihansyöjämies" -porukkaa eli aika pahalla katsovat kasvissyöntiä ja löytävät siitä vaikka mitä epäloogisuuksia.

Tässä ei ole kyse logiikasta vaan retorisesta nillityksestä. Jotain "jos käärme puris, ottaisitko lääkettä" tai "pelaatko nahkaisella jalkapallolla"? Vautsi, keksitkö ite. Tietysti välinpitämätön ihminen voi kuvitella edustavansa jotain suoraviivaisen rehellisyyden ideaalia, kun ei ole mitään periaatteita joita rikkoa.

Suosittelen AP:lle, että reagoi asiattomiin kysymyksiin samalla tavalla kuin reagoisi huonosti käyttäytyvään lapseen/Tourette-syndroomaiseen/koiran piereskelyyn muodollisissa juhlissa. Tyhjä tuijotus ohi, silmien hidas räpyttely, toiselle ihmiselle juttelu tms.

Vierailija
13/36 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ainakin miesvaltainen työpaikka ja muutenkin opiskeluajalta aika lailla miehiä kavereina. Ei eletä missään pienessä helsinkiläisessä kasvissyöjäkuplassa. En edes tunne yhtään kasvissyöjää lisäkseni, vaikka isossa kaupungissa elänkin. Kyllä minun piireissäni kasvissyönti tosiaan on yhä pienen porukan homma. Eikös virallistenkin lukujen mukaan Suomessa ole kasvissyöjiä jotain 6 prosenttia? Ei se kauhean iso määrä ole. Ja tosiaan nuo tuntemani miehet ovat aika lailla tätä "valkoinen lihansyöjämies" -porukkaa eli aika pahalla katsovat kasvissyöntiä ja löytävät siitä vaikka mitä epäloogisuuksia.

Olen kotoisin pienestä 2000 ihmisen kunnasta pohjoisesta, että ihan hirveän kaupunkilaisessa kuplassa en ole kasvissyöjänä elämääni elänyt, vaikka nykyään suuremmassa kaupungissa asunkin. Sama silti jokapaikassa, en ole mitään saarnoja lentämisestä tai nirppanokkaisuudesta saanut, en naisilta enkä miehiltä. 

Vierailija
14/36 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hauskaa, miten vegaaneja ja kasvissyöjiä pidetään hyökkäävinä, vaikka todellisuudessa niitä tarinoiden hyökkääviä vegejä on oikeasti vain kourallinen, kun taas erittäin iso osa sekasyöjistä kokee tarpeekseen mulkoille silmillään ja kommentoida pahasti suoraan päin naamaa tai selän takana. Kyseessä on kuitenkin vaan ruokavalio, relax!

Vierailija
15/36 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sairaalassa hoitaja räksytti että turmelen terveyteni veganismilla. Kolesteroli on alle 5, ei ole puutetta raudasta eikä vitamiineista. En ymmärrä kuinka tuollainen painostaminen sallitaan terveydenhuollossa. Saako esim. halal-lihaa syövänä painostaa yhtä kovasti kuin vegaania?

Vierailija
16/36 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös vegaani ja lisäksi muita ruokarajoitteita. En pidä myöskään meteliä asiasta. Kun pyydetään ruokarajoitteiden ilmoittamista, ilmoitan allergialistat ja vegaanisen ruokavalion. Ihmisten kysyessä, olenko kasvissyöjä, vastaan "joo, oon." En yleensä tarkenna olevani vegaani, ellei asiaa kysytä. Toisinaan kysytään.

Useammin minulta kysytään, tekeekö minulle toisten ihmisten syömä liharuoka pahaa ja onko minulle ok, jos henkilö X syö pihvin edessäni. Perusvastaukseni on se, että jokainen tekee omat valintansa ja enkä tuijottele toisten lautasia. Saatan noissa tilanteissa kertoa olevani kihloissa sekasyöjän kanssa, yleensä laukaisee tilannetta aika hyvin. Ihmisillä on usein negatiivisia kokemuksia saarnaavista ja päällekäyvistä vegaaneista, en sinällään kummastele, sillä henk.koht. pidän hyökkäävyyttä ikävänä piirteenä ihmisessä. Pyrin pitämään ilmapiirin rentona.

voi tsiisus... tekisitkö vielä vähän isomman numeron jostain RUOKAVALIOSTA? :DDDDDDDD

Vierailija
17/36 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on usein negatiivisia kokemuksia saarnaavista ja päällekäyvistä vegaaneista.

Joopa joo, vitut on. Ennakkoluuloja on kyllä varmasti. Ei kukaan tuommoista harrasta muuten kuin syyllisyydentuntoisten lihaanien mielikuvituksessa, olis meinaan ihan helvetin vaikea, rasittava ja epäpalkitseva tapa elää.

Samalla tavalla suhtaudutaan myös raittiiseen ihmiseen alkoholinystävien joukossa.

Vierailija
18/36 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap halusi välttää nirppanokan mainetta ja annat nirppanokkaisia ohjeita ap:lle. Oletko aivan täysijärkinen?

Vierailija
19/36 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap halusi välttää nirppanokan mainetta ja annat nirppanokkaisia ohjeita ap:lle. Oletko aivan täysijärkinen?

Mitä nirppanokkaista tuossa oli?

Vierailija
20/36 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hauskaa, miten vegaaneja ja kasvissyöjiä pidetään hyökkäävinä, vaikka todellisuudessa niitä tarinoiden hyökkääviä vegejä on oikeasti vain kourallinen, kun taas erittäin iso osa sekasyöjistä kokee tarpeekseen mulkoille silmillään ja kommentoida pahasti suoraan päin naamaa tai selän takana. Kyseessä on kuitenkin vaan ruokavalio, relax!

Kaikki ruuan kanssa pipertäjät jotka olen elämäni aikana tavannut ovat olleet kasvissyöjiä, joilla on ongelmia ongelman perään. Me sekaanit lyörähän lohta rilliin ja avataan kavereiden kanssa kaljat. Ei meillä ruoka ole mikään ongelma. Se on kasviinien heiniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän