Viikonloppumatka yksin, minne lähtisin? Ehdottakaa ihania kaupunkeja :)
Ei liian suuria (Lontoo, Pariisi). Kotimaassa ja metsissä tulee oltua muutenkin. Olen miettinyt mm. Dublinia. Aiemmat reissut lähinnä Baltian maat ja Pohjoismaat. Saisi olla kulttuuria, historiaa, kohtuullinen hintataso ja melko lyhyet lennot :)
Kommentit (28)
Manchester ja Liverpool ovat yksittäin sopivan kokoisia ja kiinnostavia kaupunkeja kolmen tunnin letomatkan päässä Helsingistä. Kaupunkien välillä toimiva junayhteys (45 minuuttia), mutta viikonloppureissulle jotuu valitsemaan vain toisen kaupungin. Beatlesfanille Liverpool on tietty pakollinen kohde.
Ma suosittelisin Dublinia kylla. Olen tosin kaynyt vain kahdesti. Seuraavat jutut kiinnostivat/kiinnostaisivat minua:
- Guinnessin panimo. Ylimmassa kerroksessa nautittava tuopillinen Guinness on maailman parasta ja sielta on myos kivat nakymat Dublinin ylle.
- Old Jameson Distillery. Viskin ystaville. Ihan kiva kierros.
- Kilmainham Prison. Suosittelen ehdottomasti! Todella mielenkiintoinen kierros vanhassa vankilassa, oppaat kertovat Dublinin ja Irlannin historiasta.
- Hop On, Hop Off bussi. Vahan kliseista, tiedan, mutta silla paasee katevasti esim. juuri tuonne vankilalle ja muihinkin paikkoihin, joita ei ehka heti hoksaisi...
- Chester Beatty Library. Varakkaan tyypin yksityiskokoelma eri aiheista ja eri maailmankolkista. Kaunis esillepano ja paikassa viihtyy pitkaan. Alakerrassa myos on ihana kahvila.
En ehtinyt kaymaan naissa, mutta haluaisin viela kayda:
- The James Joyce Centre
- Junalla meren rannalle. Ei ole ilmeisesti pitka matka ja helposti ja halvalla paasee. Monet siella kayneet ovat suositelleet, kaunista seutua ilmeisesti.
Ja monia, monia muita... Pubeissa oli myos tietysti oma tunnelmansa. Tykkasin todella paljon kaupungista ja sen ystavallisista ihmisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä ja lisääkin saa laittaa. Noi Viro-Latvia-Liettua-Puola-Tanska-Saksa-Ruotsi on käyty ja Norja pohjoisesta. Firenze kuulostaa jännältä! Lontooseen haluaisin, mutta kaverin kanssa mieluusti. Ap
Miettisin sitä Firenzeä vielä uudestaan... Ei se oikeasti ole mikään ihmeellinen. Turistiaikaan on amerikkalaisten (liika)kansoittama.
Näin eri tavalla voi asiat kokea... Firenze on Barcelonan ohella upein kaupunki, jossa olen käynyt. Ja Euroopan kulttuurikohteet koluttu tosi huolella.
Mutta eihän sitä kukaan kenenkään puolesta voi sanoa, missä toinen viihtyy. Ja Firenze ei ole halpa, mitä aloittaja toivoi.
Oliskio Dubrovnik mitään? Aliarvostettu matkakohde ehkä sodan läheisyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä ja lisääkin saa laittaa. Noi Viro-Latvia-Liettua-Puola-Tanska-Saksa-Ruotsi on käyty ja Norja pohjoisesta. Firenze kuulostaa jännältä! Lontooseen haluaisin, mutta kaverin kanssa mieluusti. Ap
Miettisin sitä Firenzeä vielä uudestaan... Ei se oikeasti ole mikään ihmeellinen. Turistiaikaan on amerikkalaisten (liika)kansoittama.
Näin eri tavalla voi asiat kokea... Firenze on Barcelonan ohella upein kaupunki, jossa olen käynyt. Ja Euroopan kulttuurikohteet koluttu tosi huolella.
Mutta eihän sitä kukaan kenenkään puolesta voi sanoa, missä toinen viihtyy. Ja Firenze ei ole halpa, mitä aloittaja toivoi.
Oliskio Dubrovnik mitään? Aliarvostettu matkakohde ehkä sodan läheisyyden vuoksi.
Joo, ehkä tosiaan oma näkökulmani on hieman erilainen. Asuin Italiassa vuosia, joten siinä kylien ja kaupunkien joukossa, joka tuli nähtyä, ei enää yksi Firenze ollut mitään. Enkä enää jaksanut paneutua sillä lailla paikan antiin kuin joku joka vaikka kerran elämässään käy Italiassa. Mutta silmään pistävää oli amerikkalaisturistien määrä Toscanassa.
No, joku voisi sitten varmaan kysyä, että mikä paikka olisi parempi kuin Firenze? Minä tykkäsin paljon Venetsiasta, mutta sinne ei kannata mennä turistiaikaan. Tykkäsin myös Sisiliasta (syyskuussa) ja paljon tuli aikaa vietettyä vuorilla. Italia ei ole rantaturistille mikään hyvä kohde. Parempiakin maita on. Mutta kieltämättä jokin talo vuokralle omalla uima-altaalla Toscanasta ja vierailu Luccan ja Pisan kaupunkeihin, ehkä myös Sienaan kuulostaa hyvältä.
Dubrovnikissakin olen käynyt ja ihana paikka!
Vierailija kirjoitti:
München? Ihana kaupunki, kunnon olutta ja rasvausta liharuokaa. Ehkä kesällä liian kuuma, mutta syksyllä parhaimmillaan?
Joo.. jotenkin aliarvostettu matkakohteena. Mutta on aivan uskomattoman kaunis, ilmpiiri on rento ja letkeä, näkemistä ja kokemista riittää.
Berliinissä kyllä ravataan, vaikka se on kolkko, ruma ja mamujen kansoittama epäsiisti kaupunki. Toki kulttuuritarjonta on oma lukunsa.
Praha. Siisti ja turvallinen, paljon nähtävää, edullinen hintataso.
Kalajoki